Werk & Studie alle pijlers

Ongelukkig met mijn nieuwe baan

13-07-2014 15:03 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met advies, want op dit moment weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen...



Ik ben vorig jaar afgestudeerd. Ik heb mijn studie altijd geweldig gevonden en heb met veel plezier mijn studie afgerond. Helaas ben ik afgestudeerd in crisistijd en dat heb ik gemerkt. In eerste instantie kon ik al geen afstudeerstage vinden en later ook geen baan.



Nu uiteindelijk na ruim 10 maanden solliciteren heb ik iets gevonden. Ik was helemaal blij, want dit bedrijf was ik vaker tegen gekomen tijdens mijn studie en het leek mij altijd geweldig daar te werken en het staat ook nog eens goed op mijn cv.



En nu ik er werk: verschrikkelijk! Ik vind het werk zelf helemaal niet leuk; het werk is eentonig en er zitten weinig doorgroeimogelijkheden in. Collega maken zelf grappen in de trant van "wacht maar, over een paar maanden ben je net als wij een robot". Daarnaast is overwerken binnen deze organisatie eerder regel dan uitzondering. 3-4 dagen per week tot 7 uur op je werk zitten is niet vreemd. Dit in combinatie met lange reistijd van en naar mijn werk (1 uur en een kwartier) zorgt ervoor dat ik mijn (doordeweekse) privé leven wel vaarwel kan zeggen!



Nu ben ik altijd een doorzetter geweest en geef niet snel op, maar ik merk dat ik erg ongelukkig word van deze baan. Ik kom regelmatig huilend thuis en ben in het weekend volledig uitgeput. Stoppen vind ik echter geen optie; dan zit ik weer thuis, zonder inkomen. Nu neem ik me voor dit in ieder geval een tijdje vol te houden zodat ik in ieder geval wat ervaring op mij cv heb en dus dan verder kan zoeken in de hoop iets anders te vinden.

Maar hoe hou ik dit vol? Ik zit nu weer huilend op de bank en de gedachte dat ik dit misschien nog wel maanden moet doen maakt me erg ongelukkig. Heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt? heeft iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Wel eens meegemaakt bij een baanswitch dat de nieuwe baan niet goed 'voelde' (ben man nota bene). Ben daar uiteindelijk binnen een jaar weggegaan.



Aan de andere kant vind ik alle begin moeilijk, weer wennen aan nieuwe mensen, nieuwe werkzaamheden leren doen. Zoals nieuwe schoenen die altijd wel een beetje knellen in de eerste periode.



Maar als je nu al merkt dat je weinig doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden hebt, en de baan door reistijd & overwerk een zware wissel op je privé-leven trekt: gewoon rustig om je heen kijken en een nieuwe baan aanpakken als de kans zich aandient.
quote:zkotz schreef op 13 juli 2014 @ 15:08:Maar als je nu al merkt dat je weinig doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden hebt, en de baan door reistijd & overwerk een zware wissel op je privé-leven trekt: gewoon rustig om je heen kijken en een nieuwe baan aanpakken als de kans zich aandient.



Prima advies toch? Wat jammer dat het je zo tegenvalt. Zet je cv op zo veel mogelijk sites, schrijf je in bij zo veel mogelijk uitzendbureau's en stel jezelf een max. reisduur. Je weet nu wat je niet aankunt!!!

Doorzoeken voor 'n andere baan en bij deze baan wat minder uren gaan draaien. Dus niet meer overwerken bijv. of nog maar 1-2 dagen overwerken en op vrijdag vrij nemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 13 juli 2014 @ 15:14:

[...]





Prima advies toch? Wat jammer dat het je zo tegenvalt. Zet je cv op zo veel mogelijk sites, schrijf je in bij zo veel mogelijk uitzendbureau's en stel jezelf een max. reisduur. Je weet nu wat je niet aankunt!!!

Voor mijn niet leuke baan vond ik 10 minuten al te ver reizen, nu een wél leuke baan waar ik -bijna- energie van krijg, daarvoor reis ik graag een stuk langer!
Alle reacties Link kopieren
Waarom wordt er zo veel over gewerkt dan? Wordt dat van je verwacht of blijft iedereen maar gewoon zitten? Wat gebeurt er als je gewoon om half 6 naar huis gaat? Of je over uren optelt en op vrijdag rond 14:00 uur naar huis gaat. Je hebt een contract voor x aantal uur, waarom laat jij je overhalen om meer uren te werken?



En waarom denk jij dat dit bedrijf goed op je cv staat, is het alleen de naam of de werkervaring? Want oud-werknemers weten ook wel hoe het er aan toe gaat, waarom denk jij dat je beter wordt van werken voor dit bedrijf?
Structureel huilend thuiskomen is echt een teken dat je een andere baan moet gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen kon je van tevoren weten, zoals de reistijd, doorgroeimogelijkheden en de aard van het werk.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 13 juli 2014 @ 16:21:

Sommige dingen kon je van tevoren weten, zoals de reistijd, doorgroeimogelijkheden en de aard van het werk.

Doorgroeimogelijkheden en aard van het werk worden heel vaak mooier voorgesteld dan het is, maar dat leer je vaak pas later in je carrière.

Het is mij zelfs overkomen dat gedane doorgroei toezeggingen gewoon niet nagekomen werden maar in plaats daarvan na 2 jaar mijn contract niet werd verlengd (ik functioneerde prima, maar ja, dat gezeur om die toezegging hè)

Maar ook andersom heb ik meegemaakt, binnengehaald om tijdelijk achterstanden weg te werken en uiteindelijk bijna een vast contract (maar helaas, de top besloot het filiaal te sluiten dus iedereen werd op straat gezet).
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks huilend thuis komen is niet ok. Maar verder... Ik lees eerlijk gezegd niet zoveel ernstigs. Er zitten nu eenmaal vaak een hoop nadelen aan werk. Had je niet gewoon te hoge verwachtingen? Is het je eerste fulltime baan?



Ik zou in jouw positie verder solliciteren, maar ook goed nadenken over hoe je de komende tijd door kan komen. Hoe maak je je werk leuker?
Alle reacties Link kopieren
Welkom in de wereld van volwassenen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Geachtworden om dagelijks een.half uur langer te blijven. Lunchpauze eerder.20 dan 30 min. Koffiepauze nooit van gehoord. Socializen kom je een kwartier eerder voor. (Maar de meeste gingen dan al aan t werk)

Mn eerste werkgever was zo coulant om me een coach aan te bieden. Ik heb nog 6 jr en 3 andee werkgevers doorgemodderd en ben me toen gaan omscholen. Wat n verademing.
Been there, done that, got the T-shirt.
Wat voor studie en werk is het?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat het een tijdelijk of een jaarcontract is? Maak je dan niet zo druk en zorg ervoor dat het dan niet verlengt word dan ben je ervan af. Een van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is om niet meer over te werken en gewoon op tijd naar huis te gaan en op een normaal tempo dus niet te hard te gaan werken want anders zit je er weer een jaar aan vast. Niet dat ik je de ww in wil praten maar nog een jaar daar gaan zitten lijkt mij niet verstandig.



En verder nu alvast gaan solliciteren, het zal niet meteen gaan lukken maar dat is beter dan huilend op de bank te gaan zitten.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 13 juli 2014 @ 17:43:

Welkom in de wereld van volwassenen.



Veel te ongenuanceerd dit.... Feit is wel dat het werkende leven na een studie en een werkloze periode wel tegen zal vallen. Je moet sowieso wennen aan je nieuwe situatie. Hoe lang werk je er nu?



Maar ik vond mijn 1e baan ook vreselijk en dat wist ik na 2 maanden al... toch 2 jaar volgehouden. Puur op wilskracht maar daar ben ik niet gelukkiger van geworden. Daarna een super baan gevonden waar ik heel veel energie van kreeg. Volg je gevoel dat klopt vaak wel. Dus gewoon rondkijken naar iets anders. Lastig als je zoveel werkt, maar wel gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou was zou ik deze baan even aanhouden. Verder vooral verder uitkijken naar ietsa anders!



Heb je al een gesprek met je leidinggevende aangevraagd? Dit zou ik dus ook doen!



Succes!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Als er toch geen doorgroeimogelijkheden zijn, hoef je ook niet onbetaald te overwerken. Waarom zou je?



Je uren draaien en op zoek gaan naar ander werk.

Bedenk, je mag gewoon vrij vragen om te solliciteren.



Geef ook op je werk aan dat je niet blij bent. Misschien wil je werkgever wel met je meedenken over een andere invulling van je werk.

En zo niet, ook prima. Je gaat toch weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven