Werk & Studie alle pijlers

Reintegratie na ziekte - als werkgever eigenrisicodrager is

22-10-2014 14:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
x
Je bent dus niet volledig afgekeurd maar mocht tijdelijk thuis blijven terwijl je beter werd, gewoon in de ziektewet dus?

En je hebt dus nog een werkgever?
Heeft je werkgever dat eigen risico niet zelf elders verzekerd?



Mijn werkgever wel en mijn reïntegratietraject moest door die verzekeraar goedgekeurd worden.
quote:flipflopje schreef op 22 oktober 2014 @ 14:16:

Ik zit wegens ziekte al een tijdje thuis en ben voorlopig volledig afgekeurd. Mijn verwachting is echter wel dat ik in de toekomst wel weer aan het werk kan, maar wellicht niet meer volledig en daardoor ook niet meer in de functie die ik eerder had (daar willen ze dat je minimaal 80% werkt, liefst 100%).





Het is toch pas je eerste ziektejaar? Wat ik lees uit je verhaal is dat je niet volledig bent afgekeurd. Je zit nog in het 'Poortwachter'-verhaal.



Je wil omscholen naar een lagere functie, maar wil je op den duur ook het salaris dat bij die lagere functie hoort? Of wil je een lagere functie met minder verantwoordelijkheid, minder stress, parttime werken, maar wel hetzelfde salaris van die hogere functie? Want ik merk dat mensen vaak van het laatste uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
y
Alle reacties Link kopieren
@milna: Nee, op het moment dat ik daadwerkelijk een functie lager ga zitten dat zal mijn salaris ook zakken, dat lijkt me wel logisch. Dat is dan eenmaal zo, als ik mijn huidige werk niet meer kan doen.



Mijn werkgever heeft dat trouwens wel al geprobeerd aan het einde van het tweede jaar, maar heeft daarbij geen duidelijke functie aangeboden. Daarom ben ik daar toen niet mee akkoord gegaan.
Hoe lang ben je nu eigenlijk ziek?
Alle reacties Link kopieren
ik ben ruim 2 jaar ziek, mijn WIA is net ingegaan..
Je hebt waarschijnlijk dan een WGA-uitkering, want je bent volledig maar niet duurzaam arbeidsongeschikt.



Heb je al met je werkgever besproken welke hulp je graag zou willen bij je re-integratie? Wat vaak helpt bij onwillige werkgevers als je wensen redelijk zijn (dus geen dure studie aan Harvard of Yale) is als ze iets zwart op wit zien. En dan niet van het Viva forum, maar informatie van UWV zelf. Als je werkgever onwillig is of blijft, kun je terugvallen op dit stukje op de website van UWV:



•begeleiding bij zijn re-integratie, bijvoorbeeld door het aanbieden van scholing, sollicitatietrainingen en het controleren van zijn sollicitatie-inspanningen;



http://www.uwv.nl/Werkgev ... en_en_verplichtingen.aspx
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zelfde soort traject doorlopen; na 2 jaar ziektewet voor 88% afgekeurd, hetgeen overeenkomt met 100% bij UWV. Ook ik kreeg een WGA uitkering, omdat ik niet duurzaam afgekeurd was. Omdat ik in het onderwijs werk, is mijn werkgever eigen risico drager. Ik ben na 2,5 ziekte weer heel langzaam gereïntegreerd binnen mijn eigen functie; lees: 2 lesuur per week. Na een maand nog twee lesuur erbij en daar ben ik dat schooljaar opgebleven. Inmiddels werk ik weer 50%, en ontvang voor nog 50% een uitkering. Mijn werkgever en ik zijn overeengekomen dat het hierbij moet blijven; niet omdat het niet goed gaat (integendeel!), maar omdat de risico's aanzienlijk vergroot zouden worden wanneer ik weer een volledige baan binnen het onderwijs ga werken. Sinds dit schooljaar ben ik met een studie begonnen, zodat ik in de toekomst een halve baan in het onderwijs kan werken, en een halve baan voor mezelf. In mijn geval wordt de studie betaald vanuit de lerarenbeurs, maar wanneer ik hiervoor niet in aanmerking gekomen zou zijn, zou mijn werkgever deze betaald hebben. Een tip: vanaf het begin is er een externe - onpartijdige- arbeidsdeskundige ingehuurd om mijn proces te monitoren, dat was heel prettig. Toegegeven: ik werk wat dat betreft bij een fantastische organisatie!!
Alle reacties Link kopieren
@milna

tnx voor de tip!



@espoir

Wat fijn dat jouw werkgever zo goed meedenkt en -werkt! Volgens mij betaalt hij als eigenrisicodrager de WGA, en ik zou verwachten dat ze dan willen dat je zo snel mogelijk zo veel mogelijk werkt (voor zover dat duurzaam kan). Maar hij werkt dus echt mee aan een lange termijn oplossing door je door je de mogelijkheid tot studie te geven/risico van meer werken in te schatten. Echt top!
Alle reacties Link kopieren
Laat ik je uit de droom helpen.

uwv heeft standaard 1 antwoord : NEE dit geldt voor alles wat met scholing te maken heeft.

heb zelf ook al gevraagd voor om/ bij-scholing.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
@espoir ps - was de onafh van een reintegratiebureau?



@happy-daddy

mocht je ook niet op eigen kosten omscholen?

en hoe is verder je ervaring met reintegratie?
Alle reacties Link kopieren
@flipflopje: Nee hoor, geen reïntegratiebureau. Ze als zelfstandig arbeidsdeskundige. En het klopt inderdaad dat mijn werkgever de WGA betaalt, maar zij zijn hier tegen verzekerd en merken hier effectief dus niets van. Dit zal ongetwijfeld de reden zijn dat ze niet lopen de pushen vwb volledige herintreding.



Ik ben het er overigens niet mee eens dat UWV altijd nee als antwoord geeft; het ligt er enorm aan wie je treft. Hoe waren jouw verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige flipflopje?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede ervaring bij het UWV. De verzekeringsarts heeft heel veel doorgevraagd om er achter te komen hoe het er voor stond (af en toe was dat best confronterend) en ik had de indruk dat ze echt wou weten wat wel en niet kon. Omdat ze mij zo ver had afgekeurd dat de arbeidsdeskundige daar niets mee kon hoede ik die niet te spreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven