Werk & Studie alle pijlers

Stewardess ontslagen wegens kort haar

26-10-2010 13:50 225 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:Stewardess ontslagen wegens kort haar

Uitgegeven: 26 oktober 2010 13:02

Laatst gewijzigd: 26 oktober 2010 13:22

AMSTERDAM – Stewardess Ilse Hesselberth is door KLM ontslagen, omdat haar haart te kort is. Omdat het haar korter is dan 1 centimeter spreekt de luchtvaartmaatschappij van ‘extravagante haardracht’ en dat mag niet volgens uniformvoorschriften



Dat melden de GPD-dagbladen. Hesselberth heeft al kort haar sinds ze in maart 1998 in dienst trad bij KLM als stewardess. Ze kreeg nauwelijks commentaar totdat een collega in 2005 een klacht indiende.



Volgens Hesselberth is op een bepaald moment een ondergrens van 1 centimeter vastgesteld. Hesselberth moest met een pincet een haar uittrekken die vervolgens langs een linieaal gelegd werd en deze bleek met 0,8 centimeter te kort.



Extravagant

Tijdens het functioneringsgesprek in 2007 werd het haar voor het eerst als extravagante haardracht beschouwd, terwijl voor die tijd werd gezegd dat het haar weliswaar kort was. “Maar ja, wat is extravagant?”



Tussen 2007 en 2010 kreeg Hesselberth drie officiële waarschuwingen en een berisping. Hesselberth stelde voor een pruik te dragen, maar dat werd niet toegestaan.



Ontslag

Eind juni werd Hesselberth van een vlucht gehaald en geschorst wegens haar korte haar. In juli werd haar ontslag aangezegd wegens verstoorde arbeidsverhoudingen. De Haarlemse kantonrechter stelde dat het bijna kaalscheren van hoofdhaar bij vrouwen maatschappelijk niet algemeen aanvaard is en stelde de luchtvaartmaatschappij in het gelijk.



Hesselberth geeft aan zich gediscrimineerd te voelen. “Van passagiers kreeg ik altijd complimenten over mijn haar. Maar belangrijker is de manier waarop een passagier wordt behandeld. Ik heb mijn werk altijd goed gedaan.”



KLM wil tegenover NUzakelijk geen reactie geven. "Wij gaan niet in op individuele gevallen."

© NUzakelijk/Rikke van Geest



Omdat ik erg geïnteresseerd ben in de verhouding gevoel-feit en ook niet te beroerd ben om knuppels in hoenderhokken te gooien waar het op een leuke discussie doen ontstaan aankomt, deze.



Wat vinden jullie? Heeft KLM gelijk als ze stelt dat dit niet past in het beroepsprofiel van een stess, gaat ze alle boekjes te buiten juist, of heeft de dame in kwestie wel érg haar zin door willen drijven?



Ik ben er zelf echt serieus nog niet uit. (Al heb ik me rot gelachen bij de visualisatie van de pincet-interventie)

KLM ontslaat stewardess wegens kort haar

Totaal aantal stemmen: 164

Terecht, zulk kort haar is niet representatief te noemen (26%)
Onterecht, de lengte van het haar bepaalt niet de kwaliteit (45%)
De dame in kwestie heeft groot gelijk dit vol te houden voor (13%)
De dame in kwestie is wel érg principieel gebleven en begrij (13%)
Anders, want.... (3%)
Alle reacties Link kopieren
Bekrompenheid ten top dit, waarom zou deze dame minder goed functioneren met kort haar, of zelfs een pruik?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijke actie van de KLM, ze hebben haar aangenomen met kort haar en er die eerste jaren nooit een probleem van gemaakt. Dan mag je daar nu niet op terugkomen, en tsja wat is extravagant...?
Alle reacties Link kopieren
ik geef de dame groot gelijk. Wat een idioterie om haar te ontslaan en wat een achterlijke gang van zake om te eisen een haar eruit te trekken om dat langs een meetlat te leggen.

Zijn ze van de pot gerukt ofzo.

Als ze haar werk goed uitvoert is er toch niks aan de hand.
Op telegraaf.nl las ik overigens dit bij de commentaren:



Buiten deze afschuwelijke coupe zit ze ook onder de tatoos (waaronder op haar handen en enkels) en piercings (een paar per oor en in haar neus) die zij niet afdekte tijdens de vlucht.



Zou dat zo zijn? Want dan wordt het wel een ander verhaal vind ik....
Ze heeft dus eerst 7 jaar met kort haar mogen werken zonder commentaar. Een collega dient een klacht in, 2 jaar later wordt ze op haar korte haar gewezen.

Waarom dient iemand een klacht in over de lengte van iemand zijn/haar haren?
Alle reacties Link kopieren
Is er een maximum haarlengte voor mannen? Ik heb ooit voor een Amerikaans bedrijf in Amerika gewerkt en daar hadden we ook een heel boekwerk met voorschriften betreft kleding, haardracht, lengte nagels, gebruik deodorant etc etc. Ik werk er al 12 jaar niet meer maar heb dat boek als souvenir meegenomen :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk. Laten ze de neusharen van de mannen daar maar eens langs een meetlatje leggen, want daar word ik dan weer niet goed van.



(Maar ook dan mag je de mannen ook niet ontslaan , gaat om wel of niet functioneren, niet om de haarlengte.)
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant...geef ik de dame gelijk..vooral de manier waarop KLM met de hele situatie omgaat is niet goed. Ze hadden dit eerder moeten melden en ook duidelijker door moeten geven wat wel/niet is toegestaan.



Aan de andere kant...er zijn wel meer beroepen waarbij je er representatief moet uitzien. Wat is het probleem om je haar iets langer te laten groeien?
Vind het op zich geen rare eis om je 'n beetje aangepast uit te dossen als je representatief werk verricht en als KLM te kort haar niet wenselijk vindt dan moet ze zich maar aanpassen. Ze heeft kansen genoeg gehad blijkbaar dus eens is de maat vol als ze al 3 jaar de kans heeft gekregen om zich aan te passen.



Vind het overigens ook geen porum, vrouwen met gemillimeterd haar, maar dat doen ze vooral zichzelf aan.
Mijn ervaring is dat het cabinepersoneel van KLM slechts door airliners uit het voormalig oostblok wordt overtroffen in het niet voldoen aan het standaard stewardes-beeld. Dus het verrast me wel dat KLM toch grenzen blijkt te kennen.



Overigens, de gastvrijheid aan boord bij KLM is niet uitzonderlijk goed, maar ook zeker niet uitzonderlijk slecht. Ik zou zeggen dat ze een 7 scoren. En eerlijk gezegd vind ik dat véél belangrijker dan het uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 26 oktober 2010 @ 13:58:

Vind het op zich geen rare eis om je 'n beetje aangepast uit te dossen als je representatief werk verricht en als KLM te kort haar niet wenselijk vindt dan moet ze zich maar aanpassen. Ze heeft kansen genoeg gehad blijkbaar dus eens is de maat vol als ze al 3 jaar de kans heeft gekregen om zich aan te passen.



Vind het overigens ook geen porum, vrouwen met gemillimeterd haar, maar dat doen ze vooral zichzelf aan.Nou, wij moeten er tegenaan kijken :-)
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil haar eerst zien voordat ik een mening heb over dit geval.



Ik heb wel een mening over haar, maar die is gebaseerd op smaak en mijn normen.



Verder lijkt mij: regelementen zijn regelementen. En niet meten met twee maten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of ze bewust zo kort haar heeft?? Want ze zei nog een pruik te willen dragen. Als ik het stukje uit de telegraaf lees met tattos, piercings ed, vraag ik me af of het haar de enigste reden is geweest.

Mocht dit toch de enigste reden zijn geweest, en ze heeft haar haar bewust zo kort gedaan, vind ik het terrecht van KLM. Iedereen moet zich aan de voorschriften van een bedrijf houden ook zij..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier niet helemaal uit eigenlijk. Het staat als een paal boven water dat een stewardess met kort haar (of een pruik!) vast net zo goed is als een stewardess met lang haar. Daarnaast vind ik dat ze het recht heeft om zich te kleden en te verzorgen zoals zij dat wil. Het is namelijk haar lichaam en haar goed recht. Tot op zekere hoogte.



Ik vind de korte haar regel hopeloos ouderwets en het geeft me een rottig gevoel. Toch heb ik niet de indruk dat het uitsluitend om het haar gaat. Als stewardess moet je representatief zijn (ja dat kan natuurlijk ook met kort haar) en je aan bepaalde kleding voorschriften houden. Zoals mijn vriend dat ook moet doen op kantoor en ik ook binnen de zorginstelling waar ik werk.



Wel raar dat ze je jaren mag werken en vervolgens ontslagen wordt. Nog raarder dat haar collega heeft geklaagd!

Zoals ik al zei.... ik kom dr niet uit... Als ze kort haar heeft maar er reprensentatief uitziet is het mierenneuken.....

Maar wat als ze tattoo's en piercings heeft, mag dat dan niet omdat dat niet represenatief zou zijn? Waar trek je de grens.....



Warrig en saai pleidooi, zonder duidelijk clou.....



Naja leuk geprobeerd....
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noez schreef op 26 oktober 2010 @ 14:01:

Ik wil haar eerst zien voordat ik een mening heb over dit geval.



Ik heb wel een mening over haar, maar die is gebaseerd op smaak en mijn normen.



Verder lijkt mij: regelementen zijn regelementen. En niet meten met twee maten.





Ik ook.

Kan nergens een foto van haar vinden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Afgezien van het feit dat ik haar vrijwillig korte "kapsel" afschuwelijk vindt -maar waar ik verder geen last van heb!- vind ik dat ze in 3 jaar tijd kans genoeg heeft gehad om haar haren ietwat te laten groeien. Dan nog heb je heel weinig werk aan je haren en zie je er toch representatiever uit.

En als je dat niet wilt, zijn de consequenties toch écht voor eigen rekening,
Alle reacties Link kopieren




Deze foto staat bij het artikel in de Telegraaf.



Ik denk dat ze het iets te ver doordrijft eerlijk gezegd. De KLM heeft bepaalde regels en ik vind het niet heel vreemd dat er van je verwacht wordt je daar aan te houden. Dat het eerst wel is toegestaan maakt het wel wat dubieuzer, maar toch.



Ze had het ook heel simpel kunnen oplossen door haar haar net iets langer dan een centimeter te houden.
Alle reacties Link kopieren
De Haarlemse kantonrechter stelde dat het bijna kaalscheren van hoofdhaar bij vrouwen maatschappelijk niet algemeen aanvaard is en stelde de luchtvaartmaatschappij in het gelijk.



Maatschappelijk niet algemeen aanvaard?? Waar heeft die rechter het over?



Je ziet het weliswaar niet zo vaak bij vrouwen, maar ik vind het wel volkomen normaal en niks mis mee. Of ben ik nu bevooroordeeld omdat mijn haar ook ergens rond de 1 cm schommelt?



Als ik Hesselberth was geweest, had ik er voor gezorgd dat mijn haar 1,1 cm was. Da's ook nog lekker kort hoor.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Als je drie waarschuwingen hebt gehad dan denk ik dat je je ontslag wel kunt zien aankomen. Je kunt het met de regel wel oneens zijn (dat ben ik ook met sommige regels op mijn werk), maar aangezien ik heel goed weet dat als ik ze overtreed ik ontslagen kan worden, pieker ik er niet over om ze te overtreden.
Alle reacties Link kopieren
Ligt helemaal aan de deal die deze dame en de KLM hadden, wat er in het contract stond toen ze die job nam.



Zelf vind ik het wel prettig, een klassieke look van een charmante stewardess, gestoken in een onberispelijk , door en voor mannen, ontworpen pakje.
Hadden ze haar 2 dagen op non-actief gesteld, dan was het de veroorloofde lengte geweest!? Collega's zijn duidelijk op zoek geweest naar een reden om deze mevrouw te lozen.
Ik vind het onterecht dat ze is ontslagen, vooral omdat ze had aangeboden om tijdens haar werk een pruik te dragen. Dat was een redelijke oplossing geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 26 oktober 2010 @ 14:06:

Of ben ik nu bevooroordeeld omdat mijn haar ook ergens rond de 1 cm schommelt?



Ja Tonkje, je bent inderdaad niet erg objectief in deze kwestie. Als je een paar maanden wacht ( en niet naar de kapper gaat.) zul je zien dat je mening verandert.
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik het geen enkel probleem als een stewardess heel kort haar heeft en ook niet als ze piercings en tatoeages heeft. Ik zou verbaasd zijn, omdat je het niet (nooit) ziet en dus toch een bepaald beeld hebt bij de beroepsgroep. Maar persoonlijk vind ik een stewardess vooral een dienend en verzorgend beroep en dat kan ook prima met kort haar en lichaamsversieringen. Maar als de baas het niet goed vindt en je waarschuwingen geeft lijkt het me slim om die serieus te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven