Werk & Studie alle pijlers

Stotteren en solliciteren

11-07-2012 10:32 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd hoe jullie over het volgende denken.



Mijn man verkoopt auto's in het hogere segment. Nu heeft er een hele leuke man gesolliciteerd, maar hij stottert, en blijft vaak in zijn tekst hangen.

Nu is mijn man erg in twee strijd, de sollicitant is erg geschikt voor de baan, maar mijn man is bang dat het stotteren de aandacht van de auto/verkoop afleid, en omdat het om dure aankopen gaat, is de verkoop wel erg belangrijk, niet dat de klant gaat twijfelen/afgeleid wordt oid, en daarom niet de auto koopt.



Wat denken/vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Heeft de man in een soortgelijke functie gewerkt? Kunnen er referenties worden opgevraagd?



Ik denk eerlijk gezegd dat het zoiets als een autoverkoop niet ten goede komt als iemand zo stottert, dat mensen zullen afhaken omdat het stoort/irriteert/mensen zich ongemakkelijk voelen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft je man gevraagd of hij altijd stottert of alleen als hij zenuwachtig is?

En waarom is hij verder wel geschikt voor de baan?
Alle reacties Link kopieren
Dank je Himalaya, nee hij heeft nog niet in een verkoop functie gewerkt, maar het gevoel bij deze man is gewoon goed, mijn man is echt een gevoelsmens, en wil geen "gelikte" verkoper, je kent ze wel

Zijn referenties zijn goed, maar hij gaf persoonlijke begeleiding aan mensen met sportblessures, dus totaal iets anders. De sollicitant zelf zegt geen enkel probleem met zijn stotteren te hebben, hij vind het een deel van zichzelf. Mijn man vind het ook niet erg dat hij stottert, maar als verkopen daardoor mis gaan.....
Alle reacties Link kopieren
Vaak stotteren stotteraars meer als ze zenuwachtig zijn. En een sollicitatiegesprek kan best spannend zijn! Dus ik zou proberen erachter te komen in hoeverre deze sollicitant last had van zenuwen en zo ja, wat dan zijn 'normale' stotteren is.



Ik stotter zelf ook een beetje en heb geen problemen met mensen die een beetje stotteren. Als het echt heel erg, dan is een gesprek voeren bijna onmogelijk. En ik denk dat ik dat als klant storend zou vinden. Ik wil me namelijk niet belemmerd voelen in het stellen van vragen.
Zo lang de vakkennis op peil is, zou dat toch niet moeten uitmaken? Wat een snobisme!! Stel dat een sollicitant 180kg weegt, maar zijn praatje overtuigend weet te brengen, waar let je dan op?
Alle reacties Link kopieren
Hij stottert altijd, wel iets meer als hij zenuwachtig is. Hij is geschikt voor de baan omdat hij erg enthousiast is, een goede uitstraling heeft, en het een prettig persoon is. Tevens zal hij goed in het team passen. Als je enthousiast ben dan kan je snel iets aan leren, en mijn man denkt dat dat bij deze sollicitant het geval is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als jouw man zijnde de sollicitant een kans geven. De zorg uitspreken. Ook zeggen dat hij niet weet óf het van invloed is, en dat tijdens een proeftijd van 2 maanden bekijken.
Er is toch een proeftijd? En ik neem aan dat zijn contract eerst tijdelijk zou zijn? Zo ja, dan zou ik het gewoon proberen.
Alle reacties Link kopieren
quote:carenza schreef op 11 juli 2012 @ 10:40:

Zo lang de vakkennis op peil is, zou dat toch niet moeten uitmaken? Wat een snobisme!! Stel dat een sollicitant 180kg weegt, maar zijn praatje overtuigend weet te brengen, waar let je dan op?



Vind je dat echt snobisme?? We proberen geld te verdienen, dat is in deze tijd al moeilijk genoeg. Ik weet dat veel mensen zinnen afmaken van iemand die stottert, zelf hebben wij + de mensen die met hem moeten werken er totaal geen probleem mee dat hij stottert, maar als blijkt dat het ons veel omzet gaat schelen.....



Misschien een proefperiode, om het eens aan te kijken?
Wat Eliana zegt dus.
quote:carenza schreef op 11 juli 2012 @ 10:40:

Zo lang de vakkennis op peil is, zou dat toch niet moeten uitmaken? Wat een snobisme!! Stel dat een sollicitant 180kg weegt, maar zijn praatje overtuigend weet te brengen, waar let je dan op?



Heeft niets met snobisme te maken, maar wel met realistisch zijn. Ik weeg 80 kilo en maak mij ook geen illusies dat ik een fotomodel kan worden. Heeft die man er geen problemen mee dat hij veel moet praten tijdens zijn werk?



En het belangrijkste is: vond je man het storend tijdens het sollicitatiegesprek? Blijkbaar niet, want hij vindt het een prettig persoon etc. Als hij dat denkt, dan denken de kopers er wellicht hetzelfde over. Ik zou het overigens wel stoer vinden als je man hem aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in de horeca en werk met een stotterende beveiliger. Heel goed in zijn werk, maar zodra hij met iemand in gesprek moet (om bijvoorbeeld uit te leggen dat iemand zich niet aan de regels houdt of niet binnen mag) dan is dat natuurlijk een beetje moeizaam. Lijkt me als verkoper ook, je moet toch veel praten. Maar ik denk dat de meeste mensen er doorheen prikken hoor, zolang hij sympathiek is en goed in zijn werk? Mij stoort het nooit.
Alle reacties Link kopieren
quote:savoije schreef op 11 juli 2012 @ 10:40:

Hij stottert altijd, wel iets meer als hij zenuwachtig is. Hij is geschikt voor de baan omdat hij erg enthousiast is, een goede uitstraling heeft, en het een prettig persoon is. Tevens zal hij goed in het team passen. Als je enthousiast ben dan kan je snel iets aan leren, en mijn man denkt dat dat bij deze sollicitant het geval is.



Maar een auto in het hogere segment moeten verkopen lijkt me wel iets om zenuwachtig van te worden, eerlijk gezegd.



Maar geef hem de kans en spreek een proefperiode af. Maar is hij nu werkeloos, of moet hij een vaste baan er voor opgeven, voor een onzekere verkoopfunctie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Zelf stotter ik ook (behoorlijk), dus ik ben misschien bevooroordeeld. Maar ik denk dat je man de sollicitant zeker een kans moet geven. Ten eerste geeft hij zelf aan er geen problemen mee te hebben en ervaart je man het ook niet als een probleem. Mijn ervaring is dat mijn stotteren net zo'n groot probleem is als ik het zelf maak. Anderen vinden het vaak alleen maar sympathiek/sterk als ik gewoon alles doe en zeg alsof ik niet stotter.

Daarnaast denk ik ook dat het iets (positiefs) zegt over het bedrijf als je man hem die kans geeft. Blijkbaar kijkt hij niet alleen naar de buitenkant...
Alle reacties Link kopieren
En komt hij ondanks zn stotter nog wel zelfverzekerd over? Je zegt dat hij enthousiast overkomt, maar ik kan me voorstellen dat iemand die stottert naar een klant ook onzeker en zenuwachtig kan overkomen. En ik zou zelf geen auto kopen van iemand die onzeker en zenuwachtig overkomt..
Alle reacties Link kopieren
Savoije, ik kan me goed voorstellen dat jullie een weloverwogen keuze willen maken.

Als ik in jouw man's schoenen zou staan: eerlijk uitspreken naar de sollicitant dat hier de twijfel zit, wel aangeven waarom je denkt dat hij verder een goede kandidaat is. Een proefperiode afspreken, of als 2e sollicitatiegesprek een rollenspel oefenen. Het liefst met een potentiele klant (misschien iemand in een kennisenkring die dit wil doen?) en dan kijken wat voor gevoel dit oproept tijdens een verkoop gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou m ook een kans geven. Na de beginperiode zal het misschien minder worden (minder zenuwen). En als ie de capaciteiten heeft...



Persoonlijk koop is liever iets van iemand die enthousiast is en stottert ipv een minder enthousiast type met bv. gladde praatjes.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is iemand die stottert per definitie ook onzeker?

Kijk bijvoorbeeld eens naar Erben Wennemars, die stottert ook, maar oogt totaal niet nerveus tijdens een tv optreden of ander 'formeel' gesprek (en ja, dat weet ik uit ervaring)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die vreselijk stottert maar als je hem gewoon laat uitpraten (dus niet zijn zinnen afmaakt zoals sommige mensen weleens doen), komt hij vanzelf op dreef en dan wordt het stotteren ook minder.
verba volant, scripta manent.
En Sanne Hans! Stottert ook maar komt over als een sprankelende persoonlijkheid.



Ik zou het wel verfrissend vinden, een keer geen gladde autoverkoper tegen te komen. Misschien wekt het juist wel sympathie op bij potentiële kopers.
Alle reacties Link kopieren
Wel aannemen, met een proefperiode en wellicht meebetalen aan een cursus om het stotteren te verminderen? In het hogere segment zijn de klanten gemiddeld wellicht ook wel zo beschaafd dat ze hem gewoon laten uitpraten/niet zijn zinnen afmaken. Ik vind het persoonlijk nooit ongemakkelijk om met mensen te praten die stotteren, dat is juist een mooi lesje in geduldig luisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:aaapje schreef op 11 juli 2012 @ 10:51:

Zelf stotter ik ook (behoorlijk), dus ik ben misschien bevooroordeeld. Maar ik denk dat je man de sollicitant zeker een kans moet geven. Ten eerste geeft hij zelf aan er geen problemen mee te hebben en ervaart je man het ook niet als een probleem. Mijn ervaring is dat mijn stotteren net zo'n groot probleem is als ik het zelf maak. Anderen vinden het vaak alleen maar sympathiek/sterk als ik gewoon alles doe en zeg alsof ik niet stotter.

Daarnaast denk ik ook dat het iets (positiefs) zegt over het bedrijf als je man hem die kans geeft. Blijkbaar kijkt hij niet alleen naar de buitenkant...Aaapje, merk jij wel eens dat mensen je gesprek proberen af te kappen, of dat hun aandacht van het gesprek afgaat? Ik bedoel dan eigenlijk "vreemde" mensen, geen vrienden.
Alle reacties Link kopieren
Laat hem een paar dagen op proef meedraaien
Ik begrijp het fenomeen "auto's in het hogere segment" niet zo. Alsof iemand die een Suzuki wilt kopen, geen moeite zou (mogen) hebben met een verkoper die stottert.



Het feit dat deze man stottert, zou voor mij geen verschil maken (tenzij hij echt echt echt echt niet uit zijn woorden zou kunnen komen), maar het feit dat hij eerst persoonlijke begeleiding gaf aan mensen met een sportblessure en nu autoverkoper in het hogere segment wilt worden, snap ik niet helemaal. Ik zou hem niet z'n baan laten opzeggen, maar als hij nu geen werk zou hebben dan zou ik hem wel een kans geven, in de vorm van een proeftijd (zoals ieder ander dit krijgt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven