Werk & Studie alle pijlers

Thuisstudie: ervaringen met en vragen over LOI, NTI en NHA!

01-06-2004 09:40 488 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk erover om de vakopleiding pedicure te gaan doen via het NTI. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het wel te doen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het Martje? Stagelopen nog steeds leuk? Heb je al hele lessen zelf gedaan en hoe ging dat? Nog een paar weekjes en dan het toelatingsexamen....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Jennie, Nog gefeliciteerd met je diploma! Ik heb gisteren mijn laatste stagedag gehad. Ik heb inderdaad een aantal lessen zelf gegegeven en dat ging erg goed allemaal. Van mijn begeleider hoorde ik wel dat de eerste lessen vrijwel altijd goed gaan, leerlingen kijken eerst de kat uit de boom en gaan je na een aantal lessen uitproberen....Staat met dus nog heel wat te wachten! Ik ben nu druk bezig met het afronden van mijn stageverslag en met het zoeken naar vacatures. Ik zou graag ongeveer 8 tot 12 uur per week lesgeven en dit combineren met mijn studie. Het werk dat ik nu doe, heb ik echt wel gezien en vier dagen werken naast mn studie is eigenlijk iets te veel. Spannende tijden dus voor jou met het toelatingscexamen in zicht! Lientje, Het inplannen van tentamens is ideaal. Je hebt vier keer per jaar de kans om een tentamen te doen en dit kun je zelf idelen. Zelf zorg ik er bijvoorbeeld voor dat ik er nooit twee op een dag heb. In maart heb ik twee tentamens gedaan, in mei 1 en straks in september doe ik de laatste twee van dit jaar. De tentamens worden gehouden in Leiden en Zwolle. Je kunt zelf aangeven waar je het wilt doen.
Alle reacties Link kopieren
Er staan dus geen vaste data voor de tentamens, alleen dat het vier keer per jaar kan? Dat is dan wel ideaal! Leiden is ook wel goed bereikbaar voor mij. Ik ben er toch wel heel serieus over aan het nadenken om de opleiding te gaan doen. Moet ik alleen even kijken hoe dat dan gaat met mijn baan, want ik zal dan toch wel een dag minder moeten gaan werken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, Ik volg de opleiding Marketing via het LOI en eigenlijk ben ik opzoek naar andere mensen die ook deze opleiding volgen. Het lijkt me leuk om met deze mensen via mail (of msn) contact te houden omtrent de studie: informatie uitwisselen, elkaar eens steunen als dat nodig mocht zijn enz... Ik ben benieuwd of hier iemand zit die deze studie ook doet. Laat het me maar weten. Kris
Alle reacties Link kopieren
Lekker Martje, dat je het stagelopen gehad hebt. Ja dat uitproberen brrr zal je nog wel mee te maken krijgen. Ik baal gewoon wel dat de 21+ toets in Zwolle is, ik hoop dat ze de tentamens in Leiden houden...anders blijf ik half Nederland doorcrossen! Ik ben wel een pietsie zenuwachtig voor de toets. Maar we zien het wel, hubbie gaat mee om te steunen (1e keer) en zoontje gaat uit logeren (nacht ervoor), omdat we al heel vroeg weg moeten. Om half negen moet ik me al melden en het is twee uur rijden ofzo. Lientje hoelang moet je nu nog met je huidige studie?
Alle reacties Link kopieren
Als ik het snel doe (in het tempo waarin ik het laatste jaar ga eigenlijk) ben ik volgende zomer klaar. Maar ik heb een uitloopperiode van een jaar ingebouwd. Uiterlijk 1 september 2006 moet ik mijn bul hebben. Niet zenuwachtig zijn voor je toets hoor! Gewoon ervoor gaan, dan lukt het vast! Ik twijfel toch nog een heel klein beetje, omdat ik ook heel erg graag iets met Spaans wil gaan doen. Het probleem is alleen dat ik dat maar één jaartje gedaan heb hiervoor, dus ik kan niet gelijk bij een hbo-opleiding terecht. Volgens mij wil ik ook eigenlijk te veel...
Alle reacties Link kopieren
Heej Kris! Ik doe ook Marketing bij de LOI. Ik moet woensdag mijn eeste examen doen, inleiding statistiek. Hoever ben jij er al mee dan? Ben nu bezig met nima-a. Een stuk leuker en beter te doen dan statistiek. je mag me wel mailen, ireneov@hotmail.com
Alle reacties Link kopieren
Hallo!! Ik heb met veel plezier een groot aantal berichtjes gelezen van jullie. Jullie hebben me wel aangestoken hoor, want ik zit er nu serieus aan te denken om na mijn huidige HBO opleiding een thuisstudie te gaan doen. Ik wilde een tweede opleiding gewoon weer aan een Hogeschool doen, maar dit is misschien wel een beter idee. Al moet ik zeggen dat je dan natuurlijk wel de nodige discipline nodig hebt, hmmm. Een opleiding marketing lijkt mij dus heel leuk en bij de NHA is hij een stuk goedkoper dan bij de LOI of de NTI (ik proef trouwens voornamelijk wat negativiteit omtrent de NTI). Ik vind het moeilijk om een keuze te maken tussen de drie genoemde aanbieders. Bij de LOI en NTI krijg je een beter beeld van de vakken die je te wachten staan, dat geven ze bij de NHA op de site niet zo gedetailleerd weer. Dat is wel jammer. Toch zou ik voor het verschil in prijs eerder voor de NHA gaan. Zoals jullie merken, weet ik het niet. Mochten jullie tips of suggesties hebben, dan hoor ik het graag! Groetjes, Christine
Alle reacties Link kopieren
Hoi Christene, Ik doe dus Marketing via het LOI en ben heel blij dat ik de keus heb gemaakt voor het LOI en niet voor een van de andere twee instellingen. Ja, het LOI kost meer, maar daar krijg je dan ook wel kwaliteit voor. Wat ik de voordelen vind van het LOI? - Duidelijk / Up to date lesmateriaal - Goede, handige software waarmee je jezelf kan testen (meerkeuzevragen). Met deze software is het ook heel makkelijk om overzicht in je studie te behouden. - Mogelijkheid tot vragen stellen bij de docenten via mail. - Huiswerk heel snel terug (meerkeuze wordt direct door de computer nagekeken en daar krijg je het cijfer dus meteen van en open vragen doen er maximaal drie/vier dagen over). - Je betaalt maar drie jaar, ook als je langer over je studie mocht doen. - Tijdens de duur van je studie doe je examens voor gewilde diploma's. Zo is dat bij marketing bijvoorbeeld NIMA-A / NimA-B / Nima-communicatie A / Nima Marketingcommunicatie (B) Deze diploma's zijn in de praktijk heel erg veel waard. Bij het NTI (volgens mij bij NHA ook) doe je deze examens niet en doe je enkel instellingsexamens (wel ongeveer dezelfde stof), maar de meerwaarde die de naam NIMA heeft, moet je echt niet onderschatten. Ik heb in het verleden ook andere cursussen gevolg via NHA en NTI. Via NHA Basiscursus/Gevorderdencursus Spaans. Hier ben ik nog mee bezig. Opzich vind ik het materiaal goed, maar verder ben ik niet echt te spreken over de manier waarop nagekeken wordt. Daarbij is een taal niet echt te vergelijken met een HBO-opleiding. Via NTI heb ik Horeca Ondernemersvaardigheden gedaan. Wat mij opviel is dat het materiaal van het NTI echt niet up to date is. Ben hier ruim na de invoering van de euro mee begonnen en alles stond nog steeds in guldens bijvoorbeeld. Wetten die inmiddels afgeschaft of verandert waren, waren niet aangepast enz... Ik zou dus kiezen voor kwaliteit en niet voor geld als ik jou was.
Alle reacties Link kopieren
Nou, nog maar een keertje dan. Had ik net het een en ander getypt en gepost, krijg ik een foutmelding. Weg bericht. Bedankt voor je reactie kris21v. Het is natuurlijk ook verstandiger om voor kwaliteit te kiezen. Als de NHA echter net zo goed zou zijn als de LOI, zou je natuurlijk de goedkopere variant kunnen kiezen. LOI lijkt mij dan in dit geval toch de beste keuze. Het zag er ook erg goed uit op de site, moet ik zeggen. Voorlopig ben ik nog bezig met afstuderen, maar daarna wil ik verder studeren. Ik zat eerst aan communicatie te denken, maar ik vond marketing bij de LOI eigenlijk veel leuker qua vakken. Hoe lang ben jij bezig met die opleiding? Ik ben benieuwd of ik voldoende discipline heb om het af te ronden. Ik stel dingen vaak uit tot het laatste moment namelijk. Maar misschien vind ik dit straks zo leuk dat ik het wel netjes bijhoud. Ik moet het dan wel naast m'n werk en m'n huishouden doen en das natuurlijk best zwaar. Ik werk en studeer nu ook en dat viel me best tegen. Maar goed. Marketing lijkt me in ieder geval erg leuk en ik ben benieuwd naar verdere ervaringen van je. Groetjes, Christine
Alle reacties Link kopieren
Hoi Christine, Inderdaad als het NHA hetzelfde zou bieden als het LOI, was ik de eerste die over zou stappen. Het is gewoon best veel geld EUR 122,50 per maand. Aan de andere kant; je haalt hetzelfde diploma als op een normale school en betaald nagenoeg even veel als voor een normale opleiding (122,50 * 12 = 1470 per jaar, normale opleiding = 1445 euro per jaar collegegeld). Je krijgt dan wel geen les, maar je hebt wel al je boeken erbij zitten. Dus dat weegt dan wel weer tegen elkaar op. Wat voor opleiding doe je nu? Heb je al raakvlakken met de marketing? Ik ben januari 2003 begonnen met Marketing. Helaas heb ik vorig jaar nogal een bewogen jaartje gehad (in relationele en werksfeer) en is er weinig van leren terecht gekomen. Sinds januari dit jaar ben ik echt heel hard bezig. Ik ga over twee weken mijn eerste examen (NIMA-A) doen en ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Momenteel doe ik mijn studie naast een fulltime baan, een huishouden (Mijn vriend heeft een hele zware baan en doet niet al te veel thuis) en ook heb ik nog een stiefdochtertje (wat haat ik dat woord :S) van 8. Zij is een keer in de twee weken bij ons. Het is zwaar deze combinatie; ik ben de eerste die dat toe zal geven, maar het is te doen, als je het ECHT wilt. Gelukkig, hoef ik nog maar vijf daagjes te werken en dan heb ik eindelijk iets meer rust: per september ga ik naast Marketing een andere studie volgen: Communicatie. Die studie ga ik wel op een normale school doen (INHOLLAND). Aangezien mijn contract over vijf dagen afloopt, stop ik al in juni en zal ik in de zomer eens op zoek gaan naar een bijbaantje (of een paar) voor tijdens mijn studie. Het belangrijkste is, naar mijn idee, dat je een goede planning maakt. Ik heb begin dit jaar een planning gemaakt voor elke week dit jaar. Dit alles heb ik in Outlook gezet zodat ik een duidelijk overzicht heb. Soms komt het voor dat ik weinig tijd heb en daardoor niet alles uit mijn planning af krijg, dan probeer ik het altijd de week daarna in te lopen anders ga je steeds verder achterlopen. Overigens mag je bij het LOI zes jaar doen over je studie (je huiswerk wordt dus zes jaar lang nagekeken als je het instuurt), maar betaal je 36 maanden (3 jaar). Dus stel dat je door omstandigheden een jaar uit de roulatie ligt (dat had ik dus vorig jaar) dan houdt dit niet in dat je de studie niet meer kan halen. Je hebt behoorlijk wat speling. Ook kan je bijvoorbeeld er voor kiezen om zoiezo te kiezen voor een minder snel tempo: dus alle vakken verdelen over vier/vijf jaar... Dat haalt wel een beetje last van je schouders af. In de vakantie ga ik proberen een behoorlijke inloop te maken, zodat ik een beetje opschiet. En ja, naast mijn nieuwe studie moet ik eens zien hoe dat loopt. Ik ga er vanuit dat het redelijk goed te doen is, omdat ik voor die andere studie ook al vrijstellingen krijg dus vrij veel vrije uren zal hebben. Zoiezo veel succes met je keuze en als je nog meer wil weten, kan je het altijd vragen of je mailadres geven dan kunnen we ook wat meer mailen erover als je dat leuk vind. Kris
Alle reacties Link kopieren
Ha Kris, Echt leuk om jouw ervaringen te lezen! Echt super toevallig trouwens. Ik heb thuis ook een infoboekje van INHOLLAND liggen voor de studie communicatie. Leek me ook erg leuk. Dat zou ik dan in deeltijd doen, omdat ik overdag werk (moet werken, helaas). Door dit forum ben ik echter gaan twijfelen of ik dus niet marketing via de LOI zou gaan doen. Ik doe nu trouwens bestuurskunde/overheidsmanagement aan de Haagse Hogeschool. Ik zit in het vierde jaar. Het is mijn bedoeling om voor februari 2005 af te studeren (vertraging wegens een bewogen jaar (gezondheid), ja, ook voor mij). Ik heb dus wel wat marketing gehad, maar vrij globaal natuurlijk. Het lijkt me leuk om met je te mailen, want volgens mij hebben wij ook wel wat raakvlakken. Je kan me mailen op cnstjohn@lycos.com. Groetjes, Chris
Alle reacties Link kopieren
up
Alle reacties Link kopieren
echt interessant om te lezen hoe jullie allemaal via thuisstudie proberen meer kennis te verrijken en daar een diploma aan te hangen. ik zit zelf al een tijd thuis en soms verveel ik me geestelijk stierlijk. ik zou heel graag een studie gaan doen maar ben er nog niet echt uit wat. ik heb ook zitten kijken voor marketing en communicatie maar de prijzen zijn ook behoorlijk en dat valt weer moeilijk op te brengen. nu zit ik te denken aan een cursus jounalist en heb wel info aangevraagd, ondertussen ook gekregen maar weet echt niet of ik het wel moet doen. het is toch weer elke maand een hap geld. (jaja, je moet er wel wat voor over hebben maar ik wil gewoon niet te impulsief beslissen) het lijkt er ook op dat jullie in een wat andere situatie zitten dan ik. ik heb een uitkering, sta als ziek op papier en kan dus niet de cursus verdienen met een baan, daarnaast heb ik nog een zoon te verzorgen. verder vraag ik me af of ik de discipline op zou kunnen brengen. hoe gaan jullie hiermee om?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Shahlabaramakeh, Ja, thuisstudies zijn prijzig. Het is inderdaad voor mensen zonder baan moeilijk om dit te kunnen bekostigen. Maar, waar een wil is, is een weg... Allereerst zou ik me bedenken wat je er mee zou willen. Je schrijft dat je nu ziek thuis bent; ik ben niet zo vaak op het forum; en weet dus niet wat je hebt, maar is er in de toekomst een mogelijkheid dat je weer zou kunnen werken? Wanneer dit het geval is, zou ik zeker de HBO-opleidingen overwegen. Een cursus journalistiek is heel leuk, maar ik betwijfel wat je arbeidskansen hiermee zijn. Zelf werk ik toevallig bij een huis-aan-huiskrant (Verkoopkant) en ik weet uit ervaring dat er heel erg weinig werk is, binnen deze sector. Het is een gewilde branche; iedereen lijkt tegenwoordig wel iets met communicatie of journalistiek te willen doen en de media trekken gewoon heel veel mensen aan. Bij onze uitgeverij is het dan ook zo, dat als er een functie vrij komt op de redactie er gesolliciteerd wordt door net-afgestudeerden van de School voor Journalistiek. Dit zijn nota-bene mensen die een erg goede Journalisitieke opleiding hebben gevolgt en door de krapte op de arbeidsmarkt gaan zij schrijven voor een gratis huis-aan-huisblad. Je kan waarschijnlijk zelf wel bedenken, dat je met een cursusje Journalistiek niet op zal kunnen tegen hen die de School voor Journalistiek hebben gedaan. Anders ligt het met de marketing en communicatie-opleidingen. Deze opleidingen zijn op HBO-niveau. Ze zijn zelfs door de overheid erkend en gelijkgesteld aan een normale opleiding. Je doet dus beslist niet onder voor iemand van een normale instelling. Maar inderdaad, de kosten voor deze opleidingen zijn behoorlijk hoog. Zeker wanneer je kiest voor het LOI (naar mijn mening de thuisstudie-instelling met de hoogste kwaliteit) loopt het behoorlijk op (122,50 per maand x 36 maanden = 4410 euro in drie jaar, dit is excl. Examengeld). Waar je misschien aan kan denken is om eerst een NIMA-A of NIMA-A Communicatie-cursus te gaan volgen. Deze cursussen zijn heel erg gewild in de wereld van marketing en communicatie (NIMA is DE instelling op dit gebied). Op deze manier kan je ontdekken of de marketing en communicatie echt hetgene is waar je mee verder wilt. Daarbij doe je ervaring op met thuis leren. Je ontdekt of je hier genoeg discipline voor hebt. Voordeel voor jou is dat deze cursussen een stuk goedkoper zijn. NIMA-A kost 60 euro per maand, 12 maanden lang + 255 examengeld. NIMA-communicatie A kost 72 euro per maand, 12 maanden lang + 275 euro examengeld. Daarbij worden beide cursussen zowel bij HBO MARKETING als HBO COMMUNICATIE gegeven en kan je in de toekomst als je besluit om toch een van de twee HBO-opleidingen te gaan volgen vrijstellingen krijgen als je al in het bezit bent van het desbetreffende diploma. Je krijgt dan trouwens een korting op het lesgeld van de HBO-opleiding omdat je het materiaal van NIMA-A / Communicatie-A niet ontvangt. Dit is geloof ik (als ik het goed heb hoor) 14 euro per studiepunt. NIMA-A omvat 16 punten, NIMA- Communicatie-A 22. Hoe ik om ga om elke keer weer discipline op te brengen? Ik heb voor mezelf een planning gemaakt. Niet te zwaar(ik werk er fulltime bij), maar wel heel strak. Ik moet me er echt aanhouden, anders loop ik op een gegeven moment helemaal over voor het examen. Verder EIS ik thuis ruimte/tijd voor mezelf. Wanneer mijn vriends dochter hier is, mag ze wanneer ik aan het leren ben, mij niet storen. Deze afspraak heb ik heel duidelijk met haar en met haar vader gemaakt en dit gaat heel goed. Wel probeer ik als zij er is niet te veel te doen, zodat ik ook nog wel tijd voor haar heb. Ik hoop dat ik je op deze manier heb kunnen helpen. Als je nog vragen hebt, ben ik van bereid om ze te beantwoorden. Laat het dus maar weten. Kris
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort ook begonnen aan een studie van de LOI. Leuk dat hier een topic over is! Ik heb snel even alles bijgelezen en kwam een paar keer tegen dat de LOI lang doet over het huiswerk nakijken. Nou heb ik vorige week mijn eerste opgave ingestuurd en die was de volgende dag al nagekeken! Ik doe trouwens een cursus Management-Assistente. Is hier iemand die deze cursus ook volgt?
Alle reacties Link kopieren
he kris, wat lief om zo uitgebreid informatie te verstrekken. na wat speurwerk had ik al een beetje in de gaten dat journalistiek niet zo handig is om als vak te kiezen als je niet meer kunt doen dan een cursus, dan kun je het beter voor de lol doen dan er serieus je werk van te willen maken. misschien ooit nog eens dan. een heleboel gewilde opleidingen die je tegenwoordig nog aan de bak helpen zijn op hbo-niveau. ik heb altijd op mbo-niveau geleerd en gewerkt dus ik vraag me wel af of hbo dan niet te hoog gegrepen is, je moet ergens wel realistisch blijven. ik zal eens kijken op de loi-site wat nima-a precies inhoudt, bedankt voor de tip. op zich ben ik ook wel geïnteresseerd in SEPRI maar ik had begrepen dat er nog veranderingen in deze studie gaan optreden en dat het beter is te wachten tot deze er door zijn, weet je daar toevallig iets over? kon er op de loi-site zo snel niets over vinden. wel knap van je dat je je strakke planning kunt aanhouden! voor mij is het denk ik wel goed om het in deeltijd te doen en niet een te hoog tempo. heb al heel lang niet meer aan een studie gezeten en dan zal het in het begin best wel tegenvallen. wel leuk om er met anderen over van gedachten te wisselen en het niet meer alleen in mijn hoofd af te laten spelen. chanela, misschien was het afhankelijk van de begeleider die je hebt? ik zag verder eigenlijk alleen maar positieve dingen over de loi en niet echt over nti (heb ik ook geen goede ervaringen mee dus die nooit weer).
Alle reacties Link kopieren
@ Chanela, Ik doe ook een studie via het LOI en heb eigenlijk ook geen klachten over het nakijken van het huiswerk. Soms duurt het een paar dagen (4 ofzo) maar als je op een normale school zit, moet je ook regelmatig lang op je huiswerk wachten. Die paar dagen overleef ik dus wel. Overigens heb ik meestal het huiswerk binnen twee dagen terug. En zoals shahlabaramakeh al zei, ik denk ook dat dit afhankelijk is van de begeleider. Wat diegene doet naast zijn werk voor het LOI bijvoorbeeld. @ Shahlabaramakeh Geen dank hoor. Ik vind het knap van je dat je aan de studie wil en vind het dan niet meer dan vanzelfsprekend dat als ik er beetje in thuis ben, ik je even help. Over het niveau van HBO. Ik denk dat dit vooral heel afhankelijk is van hetgeen jij hiervoor gedaan hebt. Waneer je iets gedaan hebt, waar je raakvlakken met economie en marketing had, ga ik ervan uit dat je het HBO wel aan zal kunnen. Wanneer je een opleiding tot verpleegkundige (ik noem maar iets) hebt gedaan, denk ik dat HBO Marketing/ Communicatie nog een beetje te ver van je bed staat. Over NIMA-A. Dit is een inleiding in de marketing. Het is een cursus die ingaat op wat marketing precies is, en vervolgens op de verschillende gebieden van de marketing: de externe analyse (omgevingsfactoren, sociologischie factoren etc.), interne analyse (wat bedrijfseconomie etc.), het productbeleid, het prijsbeleid, het promotiebeleid en het distributiebeleid. Het is een heel veel omvattende cursus waar je als je het in een rustig tempo doet toch zeker wel een jaartje mee zoet bent. Ik moet binnenkort hier mijn examen voor doen en heb er een half jaar over gedaan om te leren, maar heb een behoorlijk tempo aangehouden. Over SEPR1 weet ik eigenlijk niets, maar volgens mij heb ik hier inderdaad gelezen dat die structuur veranderd. *** Heeft snel een kijkje genomen op www.sepr.nl en daar las ze het volgende: 6. Wanneer wordt SEPR I voor het laatst afgenomen? SEPR I wordt 13 oktober 2004 voor het laatst afgenomen en wordt vanaf 2005 SEPR VVR (Verkoper Vakantie Reizen) 7. Blijven mijn SEPR I-modules na oktober 2004 nog wel geldig? De modules blijven gewoon 60 maanden geldig en geven recht op vrijstelling voor de corresponderende modules uit het SEPR VVR-examen volgens onderstaand schema: *** Hoop dat je er iets mee kunt. Groetjes, Kris
Alle reacties Link kopieren
kris, ja ik wil zeker graag weer leren, ik vind het erg belangrijk mezelf te blijven ontwikkelen. momenteel ben ik met turks bezig, basis en gevorderden, gewoon voor de lol. erg leuk en aardig te behapstukken. het ligt ff stil vanwege omstandigheden maar ik ben wel van plan om het aankomende week weer op te pakken, had er erg veel plezier in namelijk. alleen wil ik ook iets beroepsmatigs gaan doen, me daarin verder ontwikkelen. ik ben 'alleen maar' secretaresse en ik wil gewoon iets meer, iets anders. ik heb gezien dat nima a te hoog gegrepen is, je moet toch minstens je havo afgemaakt hebben en dat heb ik niet gedaan, maar t/m de 4de klas. ik vind het risico te groot dat ik dat niet trek en daarom niet af zou kunnen maken. ik zag wel dat je bv. ook eerst nima oriëntatie marketing zou kunnen doen. dan volstaat een algemene ontwikkeling op havo/mbo-niveau en ja, dat heb ik wel. ik zou dan in 9 maanden dit klaar kunnen hebben voor 55 euro per maand. dan heb ik een brede indruk van marketing en weet ik meteen of het wel wat voor mij is. wat SEPR I betreft, kan ik beter wachten tot ze bij de LOI die vernieuwde cursus gaan geven denk ik. er komen wat onderdelen bij. natuurlijk zou ik SEPR I kunnen doen maar dan moet ik zo snel om het nog in oktober te kunnen afleggen, ik weet niet of ik dat wel opred, ik wil even geen tijdsdruk. je kunt op dat vlak ook filiaalmanager doen, was ook erg interessant maar heb nog niet zo goed bekeken wat je als vooropleiding e.d. moet hebben. ik zit dus nog echt in de oriëntatiefase maar dat geeft niet, ik ben ermee bezig en ik kom er vanzelf achter wat ik als eerste wil gaan doen, nietwaar knap dat jij het in een half jaar hebt gedaan die nima a, wow! wanneer is je examen?
Alle reacties Link kopieren
Jammer, dat NIMA-A te hoog gegrepen is, maar inderdaad je kan daar beter nu achter komen dan op het moment dat je al begonnen bent. Misschien dat MarketingOrientatie inderdaad een goede (tussen)oplossing is. Mijn examen voor het NIMA-A is op 22 juni en hoe dichterbij de datum komt, hoe enger ik het vind :S Hihi, ik overleef het vast wel... Trouwens... je bent niet "alleen maar" secretaresse. Je bent waardevol om het mens dat je bent, niet om het beroep dat je uitoefent! Ik ga weer even verder werken. Groetjes, kris
Alle reacties Link kopieren
zeker kris, daarom wil ik ook weloverwogen een keuze maken. op zich zou het niet een ramp zijn als ik iets kies waarvan ik later zeg, ik wil daar niet in werken of als ik ontdek dat er niet veel werk meer in is. het gaat me ook om mezelf te ontwikkelen op een breder vlak dan ik nu heb gedaan. om die reden zei ik 'alleen maar'. nu blijkt namelijk dat ik niet meer verder wil in de administratie en zit ik, want verder kan ik beroepsmatig nog niets. en ja, soms twijfel ik wel eens wat ik waard ben nu ik niet werk maar meerdere mensen hebben al tegen me gezegd dat ik niet zo moet denken. oke, dan moet ik gewoon actie gaan ondernemen. ik kan me wel voorstellen dat je het spannend vindt nu de examendatum nadert. ik heb ooit ook examens gedaan voor o.a. economie en handelscorrespondentie en ik vond het doodeng. ik heb zelfs mijn examen boekhouden om die reden laten schieten, heb later alsnog wel een diploma ervoor gehaald (basisboekhouden) maar op dat moment was ik gewoon ziek van de spanning, ik wist helemaal niks meer, erg he. denk je dat je alle kennis al in je hoofd hebt opgeslagen of zijn er nog zaken waar je aandacht aan moet besteden?
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met de hobbycursussen van nti of nha? Ik zit erover te denken om de cursus: "tekenen en schilderen" van een van deze aanbieders te doen, ik weet alleen niet wat de beste is.....
Alle reacties Link kopieren
Hi Shahla, Hier weer een berichtje van mij. Ik heb het de afgelopen dagen behoorlijk druk gehad, vandaar wat tijd tussen de berichtjes. Ik ben nog erg druk met leren. Vanaf aankomende vrijdag heb ik vrij (contract verloopt en per september ga ik fulltime studeren, dus verlenging van contract had geen zin) en de komende week zal het dus veel blokken zijn. Ik hoop dat het mooi weer is, want dan kan ik het nuttige met het aangename verenigen en ga ik lekker op het strand of op het balkon studeren. Opzich heb ik inmiddels het grootste gedeelte van de stof geleerd, maar omdat het heel veel is, en daarbij ook erg moeilijk zal ik bepaalde zaken nog wel goed nalopen. Hierbij gaat het vooral om de "sommen": kostprijsberekeningen, prijselasticiteiten berekenen, omslagpuntberekeningen etc etc... Ik zal dus de komende week zoet ermee zijn, denk ik. Maar ik wil het gewoon echt in één keer halen. De kosten van het examen zijn aanzienlijk (255 euro) en als ik dat nog een keer moet herhalen, vind ik dat echt zonde van mijn geld. Dus al leer ik mezelf knetter de komende week... het moet maar... Weet je wat mijn probleem is? Ik ben veel te onzeker. Ik haal allemaal goede cijfers. Echt als je mijn lijst ziet met cijfers voor de marketingopdrachten (zowel meerkeuze als cases) staan er allemaal zevens, achten en negens. Gemiddeld zit ik nu geloof ik op een 8.3. Maar één keer heb ik een heel slecht cijfer gehaald: een 1. Achteraf is dit heel verklaarbaar geweest. Ik was een week ziek geweest en toen had ik niets gedaan en dat wilde ik graag inhalen, dus tot ca. 1 uur s'nachts ben ik bezig geweest, met gevolg dat ik supermoe was toen ik de opdracht instuurde. Ik had beter tot de volgende ochtend kunnen wachten zodat ik hem nog even door kon nemen, die les heb ik nu wel geleerd. Op zich doen je cijfers er niet zo toe, want ze zijn vooral voor jezelf, om te kijken of je het een beetje weet allemaal. Maar toch.. die ene 1 die maakt mij zo onzeker :S Nou ik ga maar even lekker met een normaal boek op het balkon hangen.. het is nog mooi weer buiten... Morgen weer een dag. *** Kreeg overigens net weer een 9 terug. ***
Alle reacties Link kopieren
hee kris, wat jammer dat je je door die ene 1 in de luren liet leggen! blijkbaar heb je wel een hoofd voor studie dus vergeet lekker die 1. je weet waarom dat even misging daarmee en je hebt ervan geleerd, klaar toch? als ik het allemaal zo lees, ga jij dat examen wel halen. aan de cijfers te zien, beheers je de stof goed genoeg en het is toch een indicatie hoe het ervoor staat. en ja, je wilt natuurlijk niet 2x betalen voor hetzelfde examen dus nog even hard eraan trekken. ben echt benieuwd hoe je dat examen ervaart. hou me maar even op de hoogte. oei, berekeningen maken, ik ben daar zo slecht in maar misschien als ik echt in de stof zou zitten dat ik het wel zou kunnen hoor. ik had overigens van iemand begrepen dat de tourismebranche wel moeilijker wordt om werk in te vinden. volgens iemand anders viel die daling nog wel mee maar toch, je gaat dan wel overwegen of je er wel een studie in moet gaan doen he. zeker omdat je toch algauw een jaar verder zult zijn voor je er iets mee kan. marketing schijnt beroepsmatig dan toch de beste keuze te zijn. roosje, ik zou nha doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven