Werk & Studie alle pijlers

'Tussenjaar' op je 17e?

17-04-2014 14:53 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meisje van 17 heeft (door omstandigheden) een bijzonder beroerd jaar achter de rug.

Vorig jaar geslaagd voor VMBO-TG, overgestapt naar Havo 4 en daar is de trubbel begonnen: ze gaat het niet halen.



Inmiddels oriënteren we ons op een vervolgopleiding, maar komen er niet uit. Het staat me tegen om dan toch maar hals-over-kop in te schrijven op een opleiding.



Zojuist sprak ik hierover met een vriendin en zij opperde een tussenjaar, een 'sabatical'. Heeft zij ook met twee van haar kinderen gehad en is haar goed bevallen. Eéntje is een jaar naar Amerika geweest, de andere heeft een jaar als au pair in Engeland gewerkt.



Ik weet al met al niet wat ik ervan moet denken. Heb het eerlijk ook nog nooit als optie overdacht.



Heeft iemand hier ervaring mee? Ben op zoek naar tips and tricks...
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
De leerplicht is wel veranderd. Ik vond dit:



De leerplicht is bedoeld om jongeren op school te houden totdat ze voldoende opleiding hebben om een goede baan te kunnen vinden. De leerplicht kan dit echter niet afdwingen. Daarom volgt op de leerplicht de kwalificatieplicht. Dit betekent dat jongeren van 16 en 17 jaar die na de leerplichtperiode niet voldoende opleiding hebben of geen diploma, verplicht zijn om een startkwalificatie te behalen. Dit is een havo-, vwo-, of mbo-(niveau 2, 3 of 4)diploma. De kwalificatieplicht betekent niet dat het kind 5 dagen per week in de schoolbanken moet blijven. Het kan ook aan de kwalificatieplicht voldoen door een combinatie van leren en werken, zoals de beroepsbegeleidende leerweg in het mbo.



Maar hoe dit werkt in de praktijk?? Misschien dat een jaar high school in Amerika wel mag. Geen idee
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar niet uit het schoolritme halen. Een goede opleiding is zo belangrijk. De vraag is maar of je haar weer naar school krijgt als ze een tijdje heeft gebackpackt of gewerkt. Een jaar highschool vind ik wel een goed idee, maar daar moet het het kind wel naar zijn. Zie je haar aan de andere kant van de wereld zichzelf redden? Is het financieel haalbaar? Ze zal er wel enorm (emotioneel) van groeien.
Alle reacties Link kopieren
Het wordt gekker en gekker hier. Een tussenjaar voor de vermoeide scholier. Kom op zeg.



Ik zeg, van afstel komt uitstel. Haal haar van school en goede kans dat ze er nooit meer aan begint. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Alle reacties Link kopieren
Ze is 17, wat wil ze zelf?
Een jaar highschool - of een jaar ontwikkelingswerk - vind ik een prima idee! Dat draagt bij aan haar algemene ontwikkeling en staat ook goed op haar CV (internationale ervaring, goed Engels). Andere opties zou ik niet overwegen, omdat dat haar vermoedelijk alleen een jaar achterstand oplevert.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op donderdag 17 april 2014 15:02 Ik zou haar niet uit het schoolritme halen. Een goede opleiding is zo belangrijk. De vraag is maar of je haar weer naar school krijgt als ze een tijdje heeft gebackpackt of gewerkt. Een jaar highschool vind ik wel een goed idee, maar daar moet het het kind wel naar zijn. Zie je haar aan de andere kant van de wereld zichzelf redden? Is het financieel haalbaar? Ze zal er wel enorm (emotioneel) van groeien.



Precies dit.

Stiefdochter wilde hier na haar havo-diploma (toen bijna 17) ook van alles. Maar vader heeft haar toch sterk aangespoord íets te gaan doen. VWO, HBO-propedeuse of wat dan ook. Maar iets. Niet thuis gaan zitten.

Ook al groei je daar enorm van, de kans dat een kind dan niet meer terug naar school gaat is behoorlijk aanwezig. Dat zou zonde zijn.



En een jaar highschool kost een godsvermogen.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 17 april 2014 @ 15:04:

Het wordt gekker en gekker hier. Een tussenjaar voor de vermoeide scholier. Kom op zeg.



Ik zeg, van afstel komt uitstel. Haal haar van school en goede kans dat ze er nooit meer aan begint. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Niet mee eens, het heeft niks met zachte heelmeesters te maken.

Vanaf je 4e jaar zit je op school en daarna ga je werken.

Soms zijn er omstandigheden waarin het juist goed is om er even uit te stappen.

Jezelf te orienteren op andere dingen en dan beslissen wat je wil gaan doen.



Het zijn levenservaringen.



Wil ze daarna niet meer naar school, dan is dat haar keuze. Ze is dan ook nog eens volwassen.



Het is geen kind van 5 wat geen zin heeft.
Ik zeg naar school. Ze heeft te weinig opleiding om een tussenjaar te doen, en simpelweg een gebrek aan ambitie. Het is anders als jongeren al een jaar bezig zijn een reis te plannen met een missie of vanuit een grote interesse (land of taal leren).



Ik vind het geen goede oplossing we hebbem allemaal weleens een rotjaar, daar is vakantie voor om weer op te laden en weer door te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een high school jaar gedaan. Voor aankomend jaar ben je voor Amerika denk ik al te laat. Je zou het ook in een ander land kunnen doen trouwens.



Nu een 5 jaar verder heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Net 17, dus een enorme stap was het, maar ik het het fantastisch gehad en ontzettend veel geleerd.



Overigens ken ik niemand die na een high school jaar niet is gaan studeren (van z'n 50 man) En ook van mensen met een ander tussenjaar (au pair, werken/taalcursus, werken/reizen) ken ik niemand die niet is gaan studeren
Een jaar highschool in Amerika lijkt me wel 'n mooie oplossing. Scholen zijn daar veel meer op persoonlijke ontwikkeling gericht waardoor ze wellicht ook beter 'n idee krijgt wat voor beroep ze later wil gaan doen zodat ze terug in NL een gerichte beroepsopleiding kan gaan volgen. Bovendien is het goed voor haar Engels.
Alle reacties Link kopieren
Kan ze havo 4 niet gewoon overdoen? Vooral vanuit het vmbo blijven heel veel mensen dat jaar zitten, niks mis mee
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 17 april 2014 @ 15:02:

Ik zou haar niet uit het schoolritme halen. Een goede opleiding is zo belangrijk. De vraag is maar of je haar weer naar school krijgt als ze een tijdje heeft gebackpackt of gewerkt. Een jaar highschool vind ik wel een goed idee, maar daar moet het het kind wel naar zijn. Zie je haar aan de andere kant van de wereld zichzelf redden? Is het financieel haalbaar? Ze zal er wel enorm (emotioneel) van groeien.

Helemaal eens met dat schoolritme.

En nee, backpacken is geen optie: werken, niet lamballen.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 17 april 2014 @ 15:04:

Het wordt gekker en gekker hier. Een tussenjaar voor de vermoeide scholier. Kom op zeg.



Ik zeg, van afstel komt uitstel. Haal haar van school en goede kans dat ze er nooit meer aan begint. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Blablabla
conversation = awareness
Ik zou een jaar high school juist wel heel nuttig vinden! Niet in de laatste plaats omdat ze in Amerika leerlingen per vak verdelen qua niveau. Je kunt daar dus wiskunde op VWO-niveau doen, en Frans op VMBO-niveau. Daarnaast krijgt ze de kans om vakken te ontdekken die ze nu in Nederland niet krijgt, wie weet ontdekt ze daar een passie voor. Daarnaast, als ze op een goede school komt met gemotiveerde leerlingen, pikt ze daar zelf misschien ook wel wat van op. In Nederland is doorstuderen normaal na de middelbare, in Amerika is dat een stuk minder vanzelfsprekend. De jongeren die door willen leren zijn dus zeer gemotiveerd, en een motiverende omgeving helpt vaak om jezelf ook te motiveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:moni1973 schreef op 17 april 2014 @ 15:04:

Ze is 17, wat wil ze zelf?

Weet ze niet.

Ik vroeg haar drie mogelijke opleidingen te noemen die haar wel konden triggeren. Zelden zo'n uiteenlopende keuzes gezien...

Waar ze dan na een week ook weer op terug kwam: toch maar niet...
conversation = awareness
Eens met WellieB.

Ik vind het een heel slecht idee om haar dan naar van school te halen.

Kom op, iedereen heeft wel eens een rot jaar en pubers al helemaal.



De kans is zo ontzettend groot dat ze niet weer terug gaat naar school ( gewend aan vrijheid/geld geen flinke regels). Zonde ze heeft nog niet eens een fatsoenlijke opleiding afgemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Zolang zij geen diploma heeft er geldt er leerplicht tot 18de levensjaar. Zij kan dus op haar 17de geen tussenjaar nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Voordeel van Amerika is dat ze daar op haar 17e ook gelijk haar rijbewijs al kan halen.
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 17 april 2014 @ 15:05:

Een jaar highschool - of een jaar ontwikkelingswerk - vind ik een prima idee! Dat draagt bij aan haar algemene ontwikkeling en staat ook goed op haar CV (internationale ervaring, goed Engels). Andere opties zou ik niet overwegen, omdat dat haar vermoedelijk alleen een jaar achterstand oplevert.

Eensch.

Zo is backpacken wat mij betreft (nu nog) geen optie. Vroeger heb ik een relatie gehad en hij wilde ook een half jaar backpacken. Wat een lamlul kreeg ik terug zeg, pfff. Drie weken na terugkomst was het over.



Qua CV zou een jaar werken ook wel wat zijn, maarja, weer terugkomen is inderdaad een mogelijk struikelblok.
conversation = awareness
Echt blablabla?? Zoo lekker volwassen reactie.

Markovic heeft anders wel gelijk.

Ze heeft gewoon een dip, hebven we allemaal wel eens en het grootste deel dat tussen stopt gaat niet meer terug.

Beetje kinderachtig om zo te reageren als de reactie je niet aan staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:gelukkigleven schreef op 17 april 2014 @ 15:08:

[...]





Precies dit.

Stiefdochter wilde hier na haar havo-diploma (toen bijna 17) ook van alles. Maar vader heeft haar toch sterk aangespoord íets te gaan doen. VWO, HBO-propedeuse of wat dan ook. Maar iets. Niet thuis gaan zitten.

Ook al groei je daar enorm van, de kans dat een kind dan niet meer terug naar school gaat is behoorlijk aanwezig. Dat zou zonde zijn.



En een jaar highschool kost een godsvermogen.... Vanuit die hoek hoef ik geen backup te verwachten. Werkt ook niet bevorderlijk zoiets.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:WellieB schreef op 17 april 2014 @ 15:12:

Ik zeg naar school. Ze heeft te weinig opleiding om een tussenjaar te doen, en simpelweg een gebrek aan ambitie. Het is anders als jongeren al een jaar bezig zijn een reis te plannen met een missie of vanuit een grote interesse (land of taal leren).



Ik vind het geen goede oplossing we hebbem allemaal weleens een rotjaar, daar is vakantie voor om weer op te laden en weer door te gaan.

Helaas is dit geval met een vakantie niet op te laden.

Maar ben het wel met je eens dat ze te weinig opleiding heeft. Het gebrek aan ambitie vind ik persoonlijk op dit moment ook killing... pffff.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:Ritz schreef op 17 april 2014 @ 15:17:

Kan ze havo 4 niet gewoon overdoen? Vooral vanuit het vmbo blijven heel veel mensen dat jaar zitten, niks mis meeHavo 4 overdoen heeft ook mijn sterke voorkeur. Vooralsnog is het geen optie.
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 17 april 2014 @ 15:21:

Zolang zij geen diploma heeft er geldt er leerplicht tot 18de levensjaar. Zij kan dus op haar 17de geen tussenjaar nemen.Van de zomer wordt ze 18.
conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven