Werk & Studie alle pijlers

Tweedegraads docent, werken in België?

26-07-2014 17:42 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Aangezien ik op internet erg weinig informatie kan vinden over mijn vraag, heb ik een account aangemaakt om hier mijn vraag te stellen. Wellicht zijn er mensen die mij kunnen informeren.



Ik zal eerst mijn situatie schetsen:

Op dit moment volg ik de Lerarenopleiding Nederlands (tweedegraads). Deze opleiding volg ik d.m.v. afstandsleren en ga dus per periode maar 1/2 keer naar school.

Mijn vriend en ik wonen in Nederland en zijn op zoek naar een woning. Wij willen namelijk gaan samenwonen.



Nu is het zo dat mijn vriend misschien een hele goede baan kan krijgen in Antwerpen. Iemand werkt daar die hij goed kent en van hem zal hij veel kunnen leren. Deze baan heeft hem veel ontwikkelingsmogelijkheden te bieden. Maar, hiervoor zal hij ook veel opzij moeten zetten en ook zal het veel van hem vragen.



Ik ben zeker bereid om samen met hem naar Antwerpen te verhuizen, aangezien ik ervan overtuigd ben dat het ook voor mij goed zal zijn om deze uitdaging aan te gaan. Echter, deze keuze zal ik alleen maken als er ook daadwerkelijk een toekomst voor mij is weggelegd.



Na mijn studie zal ik een baan moeten zoeken in het voortgezet onderwijs, maar ik heb gehoord dat het voor Tweedegraads Docenten Nederlands niet eenvoudig is om een baan in Antwerpen (of omgeving) te vinden. De reden hiervan is o.a. dat de scholen in België heel anders gestructureerd zijn en daarnaast zijn de lerarenopleidingen in België van een hoger niveau. Dus mijn Nederlandse diploma zal niet voldoen aan de normen van de Belgische diploma's.....



Is er iemand die mij iets meer kan vertellen over de mogelijkheden voor docenten in het voorgezet onderwijs die in Nederland hun diploma gehaald hebben, maar in België werken?



Ik hoor het graag en alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ze hier wel wat meer weten over je specifieke situatie:



http://www.ond.vlaanderen ... tot-het-lerarenberoep.htm



http://www.ond.vlaanderen.be/naric/nl/
Alle reacties Link kopieren
Antwerpen ligt zo dicht bij de grens, je kan toch alsnog een baan zoeken in zuidelijk Nederland?
Zou het geen optie zijn om een soort bijbaan te zoeken en daarnaast in Antwerpen een universitaire master te gaan doen? Studeren is in Belgie veel goedkoper, en je zou er een mooi diploma aan overhouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe ze in België tegenover afstandsonderwijs staan. Heb je wel veel stages etc? Ik kan me namelijk voorstellen dat juist lesgeven iets is dat je leert in contact met anderen, niet alleen achter je bureau.

Daarnaast moet je niet alleen in het Belgisch onderwijs kunnen maar ook willen werken. Het is inderdaad een heel andere manier van werken, die ook niet voor alle docenten prettig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben docent en Belg, maar ik kan moeilijk vergelijken met Nederland, ik ken jullie systeem niet echt. Wat is je diploma precies? (bachelor-master)



Ik kan wel zeggen dat hier voortdurend geroepen wordt dat er een lerarentekort is, maar dat valt in de praktijk meestal vies tegen... Leerkrachten genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het belangrijkste is dat je eerst via Naric probeert te kijken met wat je diploma juist wordt gelijkgesteld. Op die manier kan je wat gerichter scholen gaan contacteren voor informatie.



Een paar stappen verder al, maar voor zoekende leerkrachten bestaat er de Leerkrachtendatabank, daar zou je dan je CV kunnen plaatsen. Dit zal in het begin waarschijnlijk heel veel tijdelijke contracten opleveren.



Heb je verder enkel een diploma Nederlands of ook nog iets anders? Ik denk dat het hier in Vlaanderen redelijk gebruikelijk is dat voor de lagere jaren (12-14jaar) meeste leerkrachten vaak twee vakken geven (Nederlands/Engels, Nederlands/Geschiedenis, etc.).
Dan ga je in Breda werken, of in Roosendaal, of in Etten-Leur. Hoe moeilijk kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als je echt met je vriend mee wil verhuizen, en daar dus een leven wil opbouwen, dan lijkt het me beter dat je die opleiding afbreekt en een studie in Antwerpen gaat starten. Er zijn zat hogescholen en universiteiten daar, bovendien is het een stuk goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Het is inderdaad mogelijk om te gaan werken in Nederland. Ook daar heb ik al wel over nagedacht, aangezien Antwerpen dichtbij de grens ligt. Maar dat is niet wat mijn vraag was, mijn vraag was eigenlijk of het überhaupt mogelijk is om straks met mijn Nederlandse diploma in België aan de slag te gaan als docent Nederlands en of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben
Ik woon in de regio die net boven Antwerpen ligt en nog Nederland is (ik woon 50 m van de grens)...

Dus de zone waar Lady-Voldemort naar doelt.



Er zijn genoeg grensarbeiders en er zijn dus ook samenwerkende instanties die deze dingen weten. Aangezien het hier in de regio wel vaker voorkomt en dat voor werk, belasting e.d. het soms er niet makkelijker op wordt gemaakt kun je voor veel dingen terecht bij http://www.grensarbeid.nl/... mocht het daar niet aangegeven staan, staat er ook een doorverwijzing bij waar je moet zijn voor die desbetreffende informatie.



Een keer bellen naar de Belgische ambassade helpt ook...



Het is sowieso mogelijk, het wordt hier regelmatig gedaan. Je moet gewoon even goed informatie inwinnen over wat de gevolgen zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je diploma minder waard is. Mijn buurvrouw is leerkracht geschiedenis aan de Belgische zijde van de grens maar heeft in Nederland gestudeerd. Ze moest hiervoor wel extra cursussen volgen maar hoe dat precies in elkaar zit is volgens mij voor ieder diploma anders ( wanneer diploma behaald, welke vakken?)
Alle reacties Link kopieren
Heb je het NARIC al gecontacteerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven