Werk & Studie alle pijlers

Uitkeringen vraagje.. wie kan mij verder helpen?

24-06-2007 12:41 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb een dringende vraag, kom er ook dmv google en cao's niet helemaal uit; Ik heb n paar maanden ww ontvangen wegens omstandigh, sinds kort weer aan het werk via een uzb. Uwv vertelt dat mijn ww stopt als ik mijn laatste werkbriefje in heb gevuld en het is voldoende aantal uren. Da's natuurlijk logisch en dat aantal ga ik halen deze maand dus zal per 1 juli mijn ww vervallen.



Ik voel me de laatste weken alleen nogal achteruit gaan qua gezondheid :( en ik maak me een beetje zorgen om de financien..;



-Wat gebeurd er als ik me ziekmeld (op het moment dat mijn ww al is vervallen) via een uitzendbureau? Ik heb daar geen vast contract oid, is het dan geen werk = geen geld?



-Wat gebeurd er als ik me ziekmeld in deze maand terwijl de ww nog 'loopt'? Kan ww dan overgaan in een andere soort uitkering?



Hopelijk is het duidelijk voor iemand anders :$ en alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Heb je deze vraag (ook) al aan de uitkeringsinstantie voorgelegd?

Die kunnen het je vast wel vertellen hoe het zit.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je alleen vertellen dat wanneer je ziek wordt terwijl je voor een UZB werkt je recht hebt op ziekengeld (van het UWV). Je krijgt dan 70% van het UWV en dat wordt tot 91% aangevuld door het UZB (vaak via Achmea). (Procenten zijn gebaseerd op laatstverdiende loon via UZB.) Bovendien heb je in bepaalde gevallen recht op een aanvulling (via UWV) zodat je op het sociaal minimum (geloof ik) uitkomt.



Dit alles was bij mij iig het geval. Nadeel is echter wel dat een UZB je kan ontslaan omdat je ziek bent. (Of dit officieel kan weet ik niet, maar dan verzinnen ze wel een andere smoes.) Bij mij was het niet het UZB dat mij ontsloeg, maar het bedrijf waarbij ik werkte dat mij mogelijk niet meer zou willen hebben nadat ik beter zou zijn. (Want ze konden mogelijk een beter iemand krijgen.) Kortom, als je voor een UZB werkt, kunnen ze je makkelijk ontslaan als je ziek bent. Sowieso kunnen ze je om een scheet ontslaan. (Andersom kun jij ook van de ene op de andere dag opstappen.)
Als je uitzendkracht fase 1 of 2 bent dan eindigt je dienstverband idd als je ziek wordt. het UWV neemt dan je loondoorbetaling over en na 1 of 2 wachtdagen ( die je dus NIET uitbetaald krijgt) krijg je zoals al eerder genoemd 91% van je laatste loon. omdat je dienstverband eindigd is het dus niet zo dat je als je weer beter bent automatisch weer terechtkunt bij dezelfde inlener. Kans is zelfs best groot dat het UZB daar iemand anders naartoestuurt als de verwachting is dat jij lanere tijd uit de running zult zijn. Zou kunnen dat je dan dus weer in de WW terechtkomt. in dat geval trouwens zal de hoogte gebaseerd zijn op het "oude  WW-recht" en niet op je nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Ben een stuk wijzer, bedankt voor jullie moeite!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven