Werk & Studie alle pijlers

Van studeren naar werken

22-07-2014 22:44 27 berichten
Binnenkort is het dan zo ver: afstuderen en (hopelijk) fulltime werken. En ik ben een groentje op dit gebied want nooit langer dan 3 maanden fulltime gewerkt.



Ik blijf voorlopig in mijn bijbaan "hangen" terwijl ik op zoek ben naar een baan in mijn vakgebied. Ik kan in die baan geen urengarantie krijgen, maar wel afgesproken dat ze proberen me zo veel mogelijk in te zetten.



Wat moet ik nu regelen? Mijn inkomen zal immers (hopelijk) flink omhoog gaan aangezien de stufi die ik tot nu toe kreeg niet meetelt als inkomen en ik max 550 euro per maand bijverdiende.



Ik krijg loonheffingskorting, moet ik die stopzetten? Moet ik mijn zorgtoeslag aanpassen of opsparen voor de zekerheid? En zo ja: hoe doe ik dat het beste aangezien het onzeker is hoe veel inkomen er elke maand binnen komt?



Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ter info: ik verdien 11 euro per uur bruto, ga daar wel een verhoging op vragen binnenkort maar heel veel zal dat niet worden.
Waarom zou je je loonheffingskorting willen stopzetten?



Zorgtoeslag moet je inderdaad aanpassen aan je nieuwe inkomen. Opsparen kan ook.
@kikkerana, ja geen idee. Ik vraag me dus af of dat moet
Alle reacties Link kopieren
Na mijn afstuderen heb ik niks veranderd aan het krijgen van loonheffingskorting. Dat doe ik pas als ik eindelijk eens een fulltime baan vind .
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
http://www.belastingdiens ... geren/loonheffingskorting



Uitleg over loonheffingskorting.
@Livette, maar daar kun je dus niet mee in de knel komen? Ik weet immers nu nog niet of ik aan (bijna) fulltime ga komen. het zou ook best kunnen dat dat wel lukt namelijk (werkgever heeft personeel tekort).
Loonheffingskorting heeft niks met fulltime of parttime te maken. Je mag het slechts bij 1 werkgever tegelijk laten toepassen. Dat is het voornaamste criterium.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Het maakt niet uit hoeveel uren je werkt!

Qua zorgtoeslag heb ik verder ook niets veranderd, maar ik verdien dan ook niet erg veel.
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Nja, ik ga dus ook niet erg veel verdienen, voor nu scheelt dat even



Die loonheffingskorting krijg je dus gewoon altijd?



Dus dan hoef ik alleen nog maar in de gaten te houden hoe veel inkomensbelasting ik zou moeten afdragen en in verband daarmee eventueel wijzigingen doorgeven bij de belastingdienst?



Sorry, misschien kom ik nu heel dom over, maar ik wil gewoon niet volgend jaar heel veel terug moeten betalen.
Ik lees even mee en stel meteen een vraag

Ik heb nu een bijbaan (elke zaterdag) en ik kan niets terugvragen bij de belastingdienst, betekent dit dan juist wel of niet dat ik loonheffingskorting heb? Ik kan de papieren zo snel niet vinden dus hopelijk weten jullie het

Ga vanaf september namelijk parttime werken in het onderwijs en moet dus zo'n formulier invullen weer.
Hoe bedoel je "je kunt niks terugvragen"?



Loonheffingskorting heb je als het goed is aangegeven toen je je contract tekende.



En ook met loonheffingskorting kun je nog iets terugkrijgen na de belastingaangifte.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan je korting al hebt over je bijbaan!
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Je kunt toch vaak 'wat' terugkrijgen via de belastingdienst?

Bij mn bijbaan dus niet. Ik denk dat ik inderdaad al loonheffingskorting heb bij de bijbaan.
Ik zou een schatting maken van je toeslag, terug betalen is ook met rente. Terug krijgen ook.
Bij je belastingaangifte in april bedoel je?



Ja dat kan ook. Ik krijg bijna elk jaar wel iets terug, al is het meestal niet veel. En ik krijg wel loonheffingskorting. Als ik het me goed herinner tenminste want toen ik bij deze werkgever had kon ik nog niet weg bij vorige werkgever en had ik dus 2 bijbanen.
Het zijn inderdaad niet al te snuggere vragen voor iemand die binnenkort een master afrondt.



Hoeveel inkomstenbelasting je moet afdragen wordt geregeld door je werkgever. Tenzij je nog aftrekposten hebt, zal je te betalen of terug te krijgen bedrag bij je belastingaangifte 0 euro zijn.



Strikjemetstippels, rente betaal je alleen als je je niet houdt aan je terugbetalingsafspraken.
Of je loonheffingskorting krijgt staat op je loonstrook Matroesjka.
Tja kikkeranna, laat mijn master nu helemaal niks te maken hebben met financiën En ik heb in mijn omgeving ook niet echt iemand aan wie ik het kan vragen. Mijn familie heeft er helemaal geen verstand van en vrienden hebben of altijd fulltime gewerkt, of zitten samen met mij in het schuitje en gaan ook binnenkort pas meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Over een bepaald bedrag aan inkomen hoef je geen inkomensbelasting te betalen. Ik meen om en nabij de 6000 euro. Aangezien de eerste schijf 33% is, betekent dit dat je over die eerste 6000 euro geen 2000 euro belasting hoeft te betalen.

Dit is de loonheffingskortingn en die geldt voor iedereen, of je nou parttime of fulltime werkt. Normaal zou je die korting pas bij je belastingteruggave krijgen. Je krijgt dan dus lekker veel geld terug. Maar veel mensen willen liever maandelijks wat extra's ipv in mei het jaar erop een sloot geld. Want vergeet niet dat die bak met geld eigenlijk datgene is wat je helemaal niet had hieven betalen. Eigenlijk heb je de belasting geld uitgeleend. En daarom kun je die korting op je loonheffing ook direct laten toepassen door je werkgever.

Je werkgever zorgt dan dus dat je elke maand iets minder belasting betaalt en iets meer uitbetaald krijgt.

Je mag die korting maar bij één bedrijf tegelijkertijd laten uitvoeren, anders betaal je te weinig belasting en moet je terug betalen.



Dat is wat ik er van begrijp en dan wat eenvoudig uitgelegd.

Verder hoef je niet tussentijds bij te houden wat je verdient, dat doet je loonstrook. Hoogstens dat stuk zorgtoeslag in de gaten houden.
quote:matroesjka_ schreef op 22 juli 2014 @ 23:26:

Bij je belastingaangifte in april bedoel je?



Ja dat kan ook. Ik krijg bijna elk jaar wel iets terug, al is het meestal niet veel. En ik krijg wel loonheffingskorting. Als ik het me goed herinner tenminste want toen ik bij deze werkgever had kon ik nog niet weg bij vorige werkgever en had ik dus 2 bijbanen.

je toeslag moet je apart door geven, ik bedoel het geschatte inkomen over een jaar, als je daar ver boven zit (zo als ik had) betaal je veel terug. Je kan beter schatten als je helemaal niet weet hoe veel je gaat verdienen.



Is het realistisch dat je vlug een baan krijgt? Dan zou ik geen toeslag aan vragen, ze hebben bijna 2 maanden vertraging met door geven dus dan moet je sowieso terug betalen als je dan al een baan hebt. En met 11 euro per uur verdien je bij 40 uur per week toch al 22810 per jaar, en bij toeslagen.nl rekenhulp kan je dan uit rekenen hoe veel toeslag je krijgt maar dat is niet veel. Als je samen woont zal je sowieso geen huur toeslag krijgen als je vriend werkt, en als je huur boven de ongeveer 690 euro is sowieso nooit.
Alle reacties Link kopieren
Heeft m.i. niets te maken met wel/niet financiële master. Dit is algemene kennis die je hoort te hebben opgedaan. Verdiep je eens in ons belastingstelsel, het is ook op jou van toepassing.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Alle reacties Link kopieren
¤11,- bruto per uur is bijna ¤1936,- per maand op een full-time dienstverband. Dan heb je volgens mij geen recht meer op zorg toeslag. Hangt er natuurlijk aan hoeveel uren je maakt bij je bijbaan.



Loonheffingskorting krijg je altijd bij je eerste baan. Als je twee banen hebt hoef je hier pas over na te kijken.

Dit hoef je dus niet op te zeggen.



Inkomstenbelasting wordt via je werk geregeld.



Als je echt concreet antwoord wil zou ik even bellen met de belastingdienst.



Succes met het vinden van een baan!
Ok zorgtoeslag ga ik dus straks opzij zetten voor de zekerheid. Huurtoeslag hebben we nu ook geen recht op dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.



Tnx voor de antwoorden allemaal!
quote:matroesjka_ schreef op 23 juli 2014 @ 09:27:

Ok zorgtoeslag ga ik dus straks opzij zetten voor de zekerheid. Huurtoeslag hebben we nu ook geen recht op dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.



Tnx voor de antwoorden allemaal!

Wat je kan doen is je inkomen tot en met afstuderen op tellen, en dan de resterende maanden van 2014 (drie maandjes?) fulltime op basis van die 11 euro per uur berekenen, dat op tellen en dan op de rekenhulp toeslagen in vullen. Dan rekent hij uit hoe veel zorg toeslag je krijgt op basis van het totaal inkomen 2014. Kijk dan hoe veel je al hebt gekregen, en is dat al meer dan je rekenhulp zegt, zet onmiddelijk alles stop en hou geld achter de hand want dan moet je terug betalen.



Het duurde een hele tijd voor dat ik het eens goed doorhad hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven