Werk & Studie alle pijlers

Vermelden burgerlijke staat op CV?

29-03-2011 10:55 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Vermelden jullie je burgerlijke staat (alleenstaand,getrouwd, kinderen, etc.) op je CV? En wat zijn redenen op dit wel/niet te doen?



Alvast bedankt!
Mijn laatste CV is al 'n eeuwigheid geleden maar ik deed het wel. Het is voor 'n werkgever toch wel handig om te weten lijkt me (vooral indien kinderen) En 'n single is misschien flexibeler dan iemand die op tijd thuis moet zijn om te koken?
Alle reacties Link kopieren
Ik vermeld nergens mijn burgerlijke staat, ook niet in gesprekken. Het is niet relevant voor hoe ik mijn werk doe.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat er niet op staan omdat het mijn inziens voor een sollicitatie niets toevoegd, bovendien is dat mijn prive situatie dus ik zie geen reden waarom ik dat op mijn cv zou zetten?
Alle reacties Link kopieren
Alleen vermelden getrouwd of niet.

Kinderen komt vaak in een gesprek wel ter sprake.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ik heb mijn dubbele achternaam op cv staan, dus ja er staat op dat ik getrouwd ben. Maar verder staat dit niet omschreven oid. Alleen de naam dus.



Dit omdat ik mijn naam zo eigenlijk altijd gebruik bij officiële zaken. In het dagelijks leven gebruik ik alleen mijn mans naam.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, privesituatie is niet relevant.



Mannen zetten ook niet op een CV of ze getrouwd zijn of kinderen hebben. Gewoon je CV heel zakelijk benaderen.



Er is zelfs een onderzoek geweest dat het vermelden van je getrouwde naam nadelig is.
Alle reacties Link kopieren
Het liefst probeer ik het te vermijden, maar men vraagt bijna altijd wel naar je thuissituatie. Ik woon samen met een vrouw en heb helemaal geen zin om altijd in het eerste gesprek maar te vertellen dat ik lesbisch ben. In een sollicitatiegesprek gaat het om mij en mijn kwaliteiten. Maar vind het ook raar om er niks over te zeggen of om over "hem" te praten. Dus vaak benoem ik het even vlug, maar meestal gaat men er uitgebreid op in en daar heb ik helemaal geen zin in.
Alle reacties Link kopieren
@ boarn.

Maar als je dan op je cv zet 'samenwonend', voorkom je dan juist niet dat men gaat vragen of je een relatie hebt en ze irritante vragen gaan stellen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zie het nut daar niet van in. Ik vind het helemaal geen probleem om daar in een gesprek over te hebben, maar zie de toegevoegde waarde van de melding in een CV er niet van.



En als ik Elninjoo's bericht lees, kan ik het maar beter niet doen voor het geval ze zouden denken dat ik nog een kind zou willen ;-p
Alle reacties Link kopieren
Op mijn cv staat wel mijn burgelijke staat.

Op alle voorbeeld cv's die ik heb gezien staat dit ook dus daarom doe ik het ook.



Mij wordt tijdens sollicitatiegesprekken eigenlijk nooit naar mijn thuis situatie gevraagd. Misschien omdat het al op mijn cv vermeld staat? Of misschien ook wel omdat er een gat inzit dus dat er dan wel andere onderwerpen zijn om over te praten?



Boarn je kan toch gewoon zeggen dat je samenwoont en het hebben over mijn partner dan hoef je ook niet te zeggen dat je lesbisch bent als je daar nog geen zin in hebt en hoef je het ook niet over hij/zij te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Ik zet er niet op dat ik getrouwd ben en ook niet dat we 4 kinderen hebben. Dat komt wel als ik bij het eerste gesprek zit.
...
Ik heb het nog nooit gedaan omdat ik vind dat niemand daar wat mee te maken heeft. Mijn vader doet het trouwens altijd (even als reactie op 'mannen zetten het er toch ook niet op'), 'getrouwd, drie volwassen kinderen'. Als t kon, zou hij denk ik zijn kleinkinderen er ook bij zetten! (en als íets nou veel tijd kost.... )
Alle reacties Link kopieren
Wat is de reden om het er op te zetten dan?



Ik kan geen enkele reden bedenken waarom het iets toevoegt om dit te vermelden op een mijn c.v.. Bovendien zou ik niet weten hoe ik het moet omschrijven, duidelijke toekomstplannen samen, maar wonen niet samen is volgens mij geen officiele term ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik vermeld niets over mijn thuissituatie op mijn cv en er is in gesprekken tot nu toe nog nooit naar gevraagd. Zetten mannen eigenlijk hun burgerlijke staat op hun cv?
anoniem_88668 wijzigde dit bericht op 29-03-2011 11:49
Reden: toch niet typo
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 29 maart 2011 @ 11:22:



Mannen zetten ook niet op een CV of ze getrouwd zijn of kinderen hebben. Gewoon je CV heel zakelijk benaderen.



.



Ken genoeg mannen die hun burgerlijke staat ook gewoon op hun cv vermelden.



Ik vermeld trouwens alleen dat ik samenwonend ben dat ik een kind heb vermeld ik niet.
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd begrepen dat het voor een man voordelig is om op zijn cv te vermelden dat hij getrouwd is (want stabieler) en voor een vrouw juist niet.

ik vermeld mijn kinderen overigens meestal wel: aan mijn cv is duidelijk te zien dat ik mijn werk en priveleven altijd prima heb kunnen combineren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Leergierig schreef op 29 maart 2011 @ 11:22:

Mannen zetten ook niet op een CV of ze getrouwd zijn of kinderen hebben. Gewoon je CV heel zakelijk benaderen.



Nou, ik heb de laatste tijd een aantal CV's van mannen doorgenomen en ze vermeldden allemaal hun burgelijke staat en het aantal kinderen hoor.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 29 maart 2011 @ 11:37:

Op mijn cv staat wel mijn burgelijke staat.

Op alle voorbeeld cv's die ik heb gezien staat dit ook dus daarom doe ik het ook.

.Precies, dat is ook de reden dat ik het er altijd op zette. Al staat er bij mij alleen 'ongehuwd' niet dat ik samenwoon en een kind heb. Je burgerlijke staat is toch officieel alleen of je gehuwd bent of niet? Of loop ik nu alweer jaren achter (ik heb gelukkig al een aantal jaren geen cv meer hoeven maken )
Alle reacties Link kopieren
*juffrouw modus aan*



Het is trouwens burgerlijke staat, niet burgelijke staat



*juffrouw modus uit*
Alle reacties Link kopieren
quote:Mundy schreef op 29 maart 2011 @ 11:47:

*juffrouw modus aan*



Het is trouwens burgerlijke staat, niet burgelijke staat



*juffrouw modus uit*



Ik heb het aangepast



Je hebt trouwens ook gelijk wat gehuwd en ongehuwd betreft maar bij ongehuwd denk ik aan single en ik vind dat samenwonend met kind daar zo ver van af staat dat ik er dan toch maar samenwonend van maak.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.



Ik vind het eigenlijk ook wel privé, maar aangezien ik nogal een 'raar' CV heb (hoogopgeleid maar alleen 'lage' baantjes gehad) is het misschien beter om er wel op te zetten dat ik samenwonend ben en een kind heb. Als verklaring voor het rare CV? Bij sollicitatiegesprekken merk ik wel eens dat mensen het anders zelf gaan invullen en dat wil ik graag voor zijn. Bovendien hoop ik dat dat misschien de kans verhoogt om uberhaupt op gesprek uitgenodigd te worden?
Alle reacties Link kopieren
mijn man heeft het er opstaan. Nooit vragen over gehad trouwens. Ik volgens mij ook niet.
quote:sugarmiss schreef op 29 maart 2011 @ 11:40:

[...]





Ken genoeg mannen die hun burgerlijke staat ook gewoon op hun cv vermelden.



Ik vermeld trouwens alleen dat ik samenwonend ben dat ik een kind heb vermeld ik niet.Waarom verzwijgen? Ze komen er toch wel achter en dan lijkt 't me eerder in je nadeel werken als je nog in je proeftijd zit dan wanneer je er vooraf eerlijk over bent geweest.
Alle reacties Link kopieren
Mirre,



Ik heb heb zo n soort raar cv, maar ik motiveer dat altijd heel goed in mijn begeleidende brief. Mijn prive leven houdt ik daar buiten. Is het voor jou zo relevant?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven