Werk & Studie alle pijlers

Voelt leidinggevende zich bedreigd/aangevallen door mij ?

15-09-2014 09:49 24 berichten
Een akkefietje met mijn direct leidinggevende..



Nu twijfel ik er aan of ik nou echt zo'n raar mailtje heb gestuurd of dat zij zich vreselijk aanstelt..



Ik had haar nl gemailt over iets wat niet werkte op de afdeling. Een hulpmiddel (zorg gerelateerd) die erg zwaar is om mee te werken en het beoogde doel niet bereikt wordt en dat er meerdere collega's klagen over dat het zo zwaar is en er al lichamelijke klachten aan over hebben gehouden.

Ik heb bovenstaande genoemd in de mail en de vraag gesteld of ik evt contact op mag nemen met arbo zaken van onze instelling om meer informatie en hoe te handelen met dit hulpmiddel. En of er andere (goedkopere) oplossingen zijn.



Ik werd 2 dagen later bij mijn leidinggevende geroepen en werd er tegen mij gezegd dat het behoorlijk dreigend overkwam mijn mailtje. Ik ben mij nergens van bewust in mijn beleving is het gewoon een vraag. Met de intentie dat we er allemaal iets aan hebben om de Arbo in te schakelen. Leidinggevende vond het belachelijk dat ik met de Arbo dreigde.

Zij had mijn mail ook laten lezen aan een andere leidinggevende en ook die was volgens haar tot de conclusie gekomen dat ik behoorlijk dreigend overkwam. Tijdens dit gesprek aangegeven dat het nooit mijn bedoeling is geweest om dreigend over te komen, maar om tot een constructieve oplossing te komen. En diegene die we dan in mijn ogen moeten benaderen is de Arbo omdat die er in mijn ogen verstand van hebben.

Leidinggevende gaf aan dat ze het mee zou nemen naar de vergadering en dat er daar verder over gesproken zou worden. Ik heb toen haar kantoor verlaten.



Ik heb op de afdeling mijn mail laten lezen aan een directe collega uit mijn team. Zij vind het belachelijk en raar wat leidinggevende zegt. En gaf aan dat direct leidinggevende het heet onder de voeten wordt omdat we nu serieus actie willen ondernemen. En zij nu bang is om op t matje geroepen te worden door haar leidinggevende, omdat het via de ARBO gaat en haar leidinggevenden ook op de hoogte worden gesteld daarvan.



Maar is het voor een leidinggevende zo bedreigend dat er een medewerker de arbo in wil schakelen voor advies ?



(het is niet de 1e keer,toen er meerdere keren iets niet klopte met ons rooster en een collega de bond heeft gebeld voor advies, en we met dit advies van de bond naar leidinggevende toe zijn gegaan om te praten over een goede oplossing ging ze ook al zo tekeer tegen ons team. Dat we van alles achter haar rug deden, nou is dat niet zo, we praten altijd eerst met haar, maar zij roept dan direct dat haar manier de juiste is en dat we daar gewoon mee te dealen hebben, wanneer we dan hulp van buitenaf of van andere plek uit onze instelling halen voor advies , draait ze om en kan het opeens wel)



Nu ben ik altijd bereid om naar mijn eigen doen en kunnen te kijken en daar aan te werken wanneer dit nodig is.

Mijn vraag is dan ook, ben ik nou zo verkeerd geweest, had ik niet moeten vragen in de mail om advies te vragen aan de arbo ?

Had ik het gewoon moeten doen en haar niet in moeten lichten ?

Is zij onredelijk ? Ben ik onredelijk ? Hoe kan ik het anders doen wanneer er weer iets als dit aan bod komt ?
Maar waarom heb je dit via de mail gedaan en ben je niet gewoon naar haar toe gegaan?
Misschien was het handiger geweest om dit eerst een keer face-to-face te bespreken in een overleg. Of was dit al gedaan?



Verder vind ik de reactie van je leidinggevende heel erg vreemd. De arbodienst inschakelen is juist heel verstandig bij dit soort zaken, dat had zij zelf moeten doen.
Vergeetmenietje/Liara, we zijn al eens eerder bij haar geweest om dit probleem. Daarin gaf zij aan dat de oplossing die wij aandroegen veel te duur is en onmogelijk is. We hebben toen ook al aangegeven om te kijken naar goedkopere oplossingen. Deze ook gevonden via internet. Maar zij wilde daar toen niets van weten.



Ik heb gemailt omdat ik een paar dagen vrij was geweest, toen ik aan het werk was, was zij een paar dagen vrij.

Enige wat in mij opkomt wat ik anders had kunnen doen is om de mail namens t team(afd.mail) te versturen en niet vanuit mijn persoonlijke mail.
Alle reacties Link kopieren
Mails kunnen inderdaad helemaal verkeerd vallen.

Voor de volgende keer:

bellen of langslopen is vaak handiger.

In dit geval hadden verschillende collega's er al problemen mee. Dan kan je onderling afspreken om het aan te kaarten in een vergadering.



Overigens hebben zoveel verpleegkundigen problemen met hun managers, die zelf niet op de werkvloer staan. Je bent niet de enige.
Alle reacties Link kopieren
Wist ze wel van de problemen met dit hulpmiddel? Ik vind het wel beter om het eerst te bespreken zonder de arbo te noemen. En als ze dan vraagt wat voor alternatief je wil, kan je altijd nog de arbo als suggestie aandragen. Maar eigenlijk is er weinig over te zeggen zonder je mailtje hier te kopiëren en zonder jullie werkrelatie te kennen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Crosspost. Ze wist het dus wel. Ik vind het dan vanuit één mailadres zelfs beter dan vanuit het team, anders is het helemaal alsof zij buiten het gesprek staat.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Of in een afdelingsoverleg bespreekbaar maken. Dan zitten je collega's er ook bij en kunnen jullie elkaar steunen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt te snel doorgepakt door in het mailtje het probleem aan te kaarten en meteen met de oplossing te komen. Dat is haar taak . Had beter gewerkt als je haar had gevraagd of ze een oplossing heeft voor het probleem met het hulpmiddel, en of zij denkt dat de ARBO daar misschien wel een idee over zou kunnen hebben.

Heel kinderachtig, maar zo werkt het helaas met veel leidinggevenden (in de zorg) is mijn ervaring.

Je collega is ook een doorpakker, daarom stoort die zich niet aan dat mailtje.
Inderdaad Mala, er lopen heel wat slechte managers rond in de zorg.



Ik snap dan niet dat je leidinggevende zelf geen oplossing wil zoeken. Jullie krijgen lichamelijke klachten door dit hulpmiddel, wil ze dan dat jullie uiteindelijk ziek uitvallen vanwege die klachten?



Maar zulke dingen kun je misschien volgende keer beter aankaarten in een teamoverleg met de leidinggevende, dan krijg jij ook niet als enige dit soort vreemde reacties van haar.
Het nadeel van mail is dat er wellicht nuance in ontbreekt waardoor de ontvanger het anders beoordeelt dan de zender. In een persoonlijk gesprek kun je direct op elkaar reageren en onduidelijkheden toelichten.



Verder denk ik dat de relatie met jullie leidinggevende niet goed verloopt. Daar zou ik ook gaan oplossen. Ik vermoed dat je leidinggevende zich inderdaad voelt aangevallen door het benoemen van de Arbo. In het verleden is de vakbond ook al ingeschakeld dus dit geeft argwaan.



Je had het beter persoonlijk kunnen aankaarten en eventueel daarna pas per mail. Ik had eerst ook de Arbo eruit gelaten om de leidinggevende tot een oplossing te laten komen. Was dat niet gelukt dan had je altijd nog de tip van de Arbo er in kunnen gooien.
Thanks voor jullie tips,



Dat van Kabinet/Tuorrebout kan ik mij volledig in vinden, maar ook in de reactie van anderen hier.



Het klopt dat mail zwart/wit is en het gevoel waarin de vraag wordt gesteld is lastig om te beoordelen.



Het voelt ook een beetje dat ik de enige ben die aangepakt wordt nu, (dat ik mij aangevallen voel) want ik ben diegene geweest die de mail heeft verstuurd. Maar dit is in overleg met t hele team gegaan. Waarin wel steeds dezelfde personen naar de leidinggevende gaan en anderen maar afwachten wat juist die personen doen die t voortouw wel nemen.

Ik zelf heb nog wel eens t handje van om dingen op te knappen voor collega;s terwijl ze zelf ook heel goed in staat zijn om dat te doen. (of uiteindelijk niet doen, want het is toch niet zo belangrijk voor ze)

Waarschijnlijk werk ik daarom ook n de zorg, anderen willen helpen
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 15 september 2014 @ 10:09:



Ik zelf heb nog wel eens t handje van om dingen op te knappen voor collega;s terwijl ze zelf ook heel goed in staat zijn om dat te doen. (of uiteindelijk niet doen, want het is toch niet zo belangrijk voor ze)

Waarschijnlijk werk ik daarom ook n de zorg, anderen willen helpen

maar daar ga je nu met je LG dus verkeerd.

Je kan het probleem signaleren, en dan je LG de oplossing laten aandragen.

Jij signaleert het probleem en komt direct met de oplossing (arbo) en ook wel direct een vrij zware maatregel

verder, vind ik dat je LG het zich wel snel persoonlijk aantrekt, maar heee, dat is de zorg voor je. Daar worden dingen nooit zakelijk gehouden
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 15 september 2014 @ 10:09:

Het voelt ook een beetje dat ik de enige ben die aangepakt wordt nu, (dat ik mij aangevallen voel) want ik ben diegene geweest die de mail heeft verstuurd.leer er van, de boodschapper krijgt vaak de volle laag
Vrouwelijke leidinggevenden, daar kan ik niet mee/onder werken. Ze willen de touwtjes teveel in eigen hand houden, waar ik met mannelijke leidinggevenden veel minder ergernis ervaar. Jij bent op haar stoel gaan zitten door zowel probleem als oplossing aan te kaarten en en passant ook nog even te melden dat de ARBO is/wordt ingeschakeld. Allemaal teveel en te snel.



Leermoment. Bespreek dit soort problemen in een werkoverleg met iedereen. Het IS namelijk ook een probleem van iedereen waar iedereen ook een oplossing voor wenst. Zo kan je met zijn allen brainstormen over een oplossing en kan de leidinggevende (de kans krijgen) het voortouw (te) nemen om aan een oplossing te werken. Zo heeft niemand gezichtsverlies en is het probleem uit de wereld.
Alle reacties Link kopieren
Doreia, wat een onzin. Zoveel mensen, zoveel stijlen.

Ik heb meerdere leidinggevenden gehad en een van mijn mannelijke leidinggevenden had precies zo kunnen reageren als Superwijf beschrijft. Overigens ook een vrouwelijke leidinggevende gehad waar ik heel goed mee door een deur kon en die echt stuurde op hoofdlijnen ipv micromanagement zoals veel van mijn mannelijke managers daarvoor.



Dat gezegd hebbende: ik ben het wel eens met je oplossing. Leidinggevenden willen graag het gevoel hebben dat ze leiding geven ipv dat dit ze uit handen wordt genomen. Vergt een wat andere formulering, meer als een vraag in een werkoverleg bv, of eerst eens mondeling aankaarten ipv meteen probleem en oplossing te formuleren. Manage je manager



Superwijf, je leidinggevende reageert overigens wel buitensporig.
Lekkere situatie. Een team dat de bond en de arbo er bij haalt. Een leidinggevende die dat niet kan hanteren. En dan compleet onnodig powerplay. Brrr. De publieke sector, ik heb ze graag als klant, maar voor geen goud dat ik er zou gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Je bent heel direct. Ik hou daar van in communicatie en in afspraken maar dit werkt helaas niet voor iedereen. En het vervelende is als je altijd het voortouw neemt namens je team krijg je toch een "naam" in de zin dat je altijd diegene bent die "problemen ziet". Dat kan tegen je werken.



Misschien volgende keer tijdens werkoverleg het probleem voorleggen en zeggen " daar is ook een Arbo voor toch? Om te helpen een oplossing te zoeken? Misschien een optie om advies in te winnen? *manager* of heb jij een goede suggestie?"



Wat je hebt gemaild vind ik totaal niet bedreigend maar ik heb ook ooit zoiets aan de hand gehad. Een bewoner was zeer agressief en liep constant weg (dementerend, woonde in een open huis dus geen gesloten afdeling). Hele nette brief opgesteld met het team nadat we dit al meerdere malen aan de leidinggevende hadden aangegeven en er NIKS mee gedaan werd. Nou, dat was een "mes in zijn rug"! Dat wij de veiligheid van de bewoner en medebewoners niet konden waarborgen was blijkbaar niet belangrijk...
quote:eldorado schreef op 15 september 2014 @ 13:07:

Lekkere situatie. Een team dat de bond en de arbo er bij haalt. Een leidinggevende die dat niet kan hanteren. En dan compleet onnodig powerplay. Brrr. De publieke sector, ik heb ze graag als klant, maar voor geen goud dat ik er zou gaan werken.



Ik mis hier even een stukje denk ik..



Ik ben bv lid van de bond, zodat ze mij kunnen helpen wanneer ik vragen heb of problemen heb. Waarom zou je geen advies of tips kunnen vragen van iemand van buitenaf ?



We hebben de arbo er niet bij gehaald, alleen gevraagd of we die mochten inschakelen voor advies/tips.
De arbo is er voor de werknemers en kunnen het de werkgevers erg moeilijk maken en zelfs boetes opleggen en de werkgever op kosten jagen door andere hulpmiddelen te eisen.



Vandaar dat je leidinggevende zich een hoedje schrok....
quote:moringa schreef op 15 september 2014 @ 12:22:

Doreia, wat een onzin. Zoveel mensen, zoveel stijlen.





Dat gezegd hebbende: ik ben het wel eens met je oplossing. Leidinggevenden willen graag het gevoel hebben dat ze leiding geven ipv dat dit ze uit handen wordt genomen. Vergt een wat andere formulering, meer als een vraag in een werkoverleg bv, of eerst eens mondeling aankaarten ipv meteen probleem en oplossing te formuleren. Manage je manager



Superwijf, je leidinggevende reageert overigens wel buitensporig.





Ik ga voortaan rekening houden met leidinggevende dat zij de touwtjes in handen wil houden. En mij meer van de *domme* houden en zorgen dat zij de oplossingen aandraagt ipv ik.





Livetti.. ik ken dat, het had een actie van mijn leidinggevende kunnen zijn.
Treurig dat iemand zich zo snel aangevallen voelt en dan meteen zo terug blaast. Klinkt als iemand waarbij je alleen mag ja-knikken. Geen mooie eigenschap voor een leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren
Bewaar het mailtje goed, het is je bewijs dat je het probleem duidelijk aan haar hebt doorgegeven. Als jijzelf of je collega's gaan uitvallen door slecht materiaal dan heb je bewijs, anders wordt de schuld nog bij jullie zelf gelegd. Want je bent zelf verantwoordelijk en het is je plicht om zaken te melden die niet goed lopen of werken. Kortom je hebt zeer juist gehandeld.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ergens wel grappig. Als jullie het al eerder hebben aangegeven en julile leidinggevende doet er niks mee.

En dan pakken jullie door en jij komt met de Arbo.

Geweldig ja en dat heeft een schokeffect.



Net als een vraag bij de bond voorleggen.



En dan opeens had je eerder moeten aangeven.

Maar als je dat al hebt gedaan. Dan moet je toch iets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven