Werk & Studie alle pijlers

Voor het eerst een product verkopen

22-07-2014 23:57 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen!



Per 1 september ga ik beginnen aan de opleiding 'Optiek'.

Het is een BBL opleiding, hierdoor kom ik dus zo'n 4 dagen in de winkel te staan. Ik begin als verkoopmedewerker. Maar het probleem is dat ik nog nooit iets heb verkocht! Ik weet eigenlijk niet of ik daar wel geschikt voor ben. Ik zie er wel representatief uit, maar communicatief ben ik niet erg sterk. Ik ben dan ook best gespannen. Daarom vroeg ik me af hoe jullie je eerste baan ervaarde waarbij je moest verkopen en is het verkopen van producten aan te leren?
Het verkopen van brillen lijkt me niet heel erg moeilijk. Mensen komen alleen maar binnen als ze daadwerkelijk een bril nodig hebben. Vriendelijk de klanten te woord staan, van degelijke info voorzien en meedenken is niet bepaald hardcore sale maar werkt prima.
Het begint met luisteren. Succes met je opleiding!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het eerst ook bloedspannend, had letterlijk een bloedneus vd spanning, doorgezet, toen kon ik de hele wereld aan, nu vindt ik het meestal zelfs gezellig :-D

Inmiddels een vakvrouw met skills. Het belangrijkste is vak kennis, passie voor het vak, met je cliënten meeleven en "achter over leunen", niet pushen. Men koopt of men koopt niet, een goed product verkoopt zichzelf, behandel cliënten zoals jij ook behandeld wilt worden.
Alle reacties Link kopieren
Je BEGINT met je opleiding, en het mooie daarvan is dat je dus gaat LEREN Je hoeft het nog allemaal niet te kennen joh, maak je er niet al te druk om. Dat ga je allemaal nog leren.

Grote voordeel wat je hebt, is dat je niets aan hoeft te smeren. Mensen komen gericht bij jou in de winkel, die hebben daar wat nodig. Wordt dus vooral kwestie van goed luisteren wat ze willen.

Komt vast goed.

Heel veel plezier en succes gewenst met je opleiding en het werk!
Luisteren, echt luisteren, is de basis van iedere verkoop. Producten, diensten, het maakt niet zoveel uit. Leer luisteren. Controleer of wat je denkt te horen ook echt is wat je klant bedoelde, door controlevragen te stellen ("u bent dus op zoek naar een bril met oost-australisch design?"). En neem je klant dan aan de hand mee richting de oplossing.



Klanten kopen geen brillen. Klanten kopen oplossingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven