Werk & Studie alle pijlers

Voorbereiding gesprek UWV-keuringsarts (WIA)

21-04-2014 15:40 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week moet ik naar de keuringsarts voor een evt WIA-uitkering. Erg spannend vind ik en ik wil dus ook goed voorbereid erheen gaan. Ik heb al iemand van de vakbond die me hierbij helpt, het gesprek heeft voorbereid en die ook meegaat. En verder heb ik ook allemaal zaken opgeschreven voor mezelf. Punten die ik per se wil noemen.



Er staat ook voor mij veel op het spel (weer fulltime aan het werk wat ik niet kan of deels in de wia en zo op zoek gaan naar een parttime baan). En ik ben dus nu al zenuwachtig. Heeft er iemand daarom nog tips voor me?



En dit topic is voor mij niet bedoeld om het verder over mijn gezondheid te hebben of te discussiëren over het feit of ik al dan niet recht heb op wia. Maar ik wil gewoon nog wat tips.



Ik kom overigens uit de zw vanuit de ww. Zw wordt dus betaald door uwv en ik heb al eerder daarvoor een keuringsgesprek gehad.

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Lastig om tips te geven. E.a. Hangt heel erg af van jou situatie.

Je hebt je voorbereid met de vakbond dus aan de andere kant hoeveel tips wil je hebben....
Alle reacties Link kopieren
[...]



Bovenstaande zeg je over jezelf in 2009.

En nu hypermobiel (wat mij toch een aandoening lijkt die je vanaf de geboorte hebt) en fibromyalgie.

Wat denk je zelf joh?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-04-2014 18:31
Reden: Ongepast & op de man spelen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De arts wil weten wat je allemaal wel en niet kan en zal zich waarschijnlijk ook richten op hoe je nu je dag indeelt en hoeveel rust je daarbij nodig hebt en wat er gebeurt als je die rust niet pakt etc.



Meer dan om een diagnose gaat het om wat je allemaal wel en niet kunt.
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 21 april 2014 @ 18:11:

De arts wil weten wat je allemaal wel en niet kan en zal zich waarschijnlijk ook richten op hoe je nu je dag indeelt en hoeveel rust je daarbij nodig hebt en wat er gebeurt als je die rust niet pakt etc.



Meer dan om een diagnose gaat het om wat je allemaal wel en niet kunt.De belangrijkste vraag voor de keuringsarts is toch nog altijd: is het medisch te objectiveren.
Alle reacties Link kopieren
Wees eerlijk, oprecht en geef aan waar je gedurende de dag tegenaan loopt. Heel handig is een dagboekje bij te houden wat je op een dag wel of niet kan, en wat de gevolgen zijn . Ze kijken niet naar je ziekte, maar ze kijken wat je ondanks je beperkingen nog wel kan. Hoewel je het niet over je ziekte wilt hebben ben je in het voordeel als je fysiek kan aantonen wat je mankeert. Neem ook je medicijnpaspoort mee ( hier moet dan wel zwaar geschut op staan en niet alleen maagbeschermers of algemene pijnstillers). Geef aan wat je er zelf al aan gedaan hebt om uit de ziektewet te komen en luister goed naar wat hij vraagt. Vraag om een glaasje water als je te emotioneel wordt, doe je niet beter voor als dat je je voelt, je mag zenuwachtig en emotioneel zijn, jouw hele financiele toekomst zit vast aan dat ene moment. Sterkt en bovenal veel succes,
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 21 april 2014 @ 18:11:

De arts wil weten wat je allemaal wel en niet kan en zal zich waarschijnlijk ook richten op hoe je nu je dag indeelt en hoeveel rust je daarbij nodig hebt en wat er gebeurt als je die rust niet pakt etc.



Meer dan om een diagnose gaat het om wat je allemaal wel en niet kunt.Diagnose zal al op papier staan door behandelend arts. maar idd, wat kan je nog wel ondanks je beperkingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 21 april 2014 @ 18:13:

[...]





De belangrijkste vraag voor de keuringsarts is toch nog altijd: is het medisch te objectiveren. zullen we dat dan ook maar aan de arts overlaten ipv zelf te gaan speculeren aan de hand van wat postings hier?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar ik zie niet wat je bedoeld. Dit is idd een post van mij van vijf(!) jaar terug. Dus....?
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 21 april 2014 @ 18:17:

[...]



zullen we dat dan ook maar aan de arts overlaten ipv zelf te gaan speculeren aan de hand van wat postings hier? en



Ze vraagt toch tips??? Over hoe het gesprek goed voor te bereiden??
De arts kijkt alleen naar (waarneembaar of door een arts beoordeeld) je beperkingen niet naar je ziekte.

Daar gaan de vragen over.



Daarna word je opgeroepen door de arbeidsdeskundige, die gaat kijken of er functies zijn die je nog wel kan uitvoeren.



Zijn er 3 te verzinnen (maakt niet uit of je een hogere opleiding hebt, maar postbode of stratenveger of cassiere enz tellen ook al heb je rechte gestudeerd en ben je advocaat. Andersom kan het niet) moet je aan het werk.



Geef gewoon aan wat je beperkingen zijn en waarom, neem je afspraken kaarten mee en je medicijnen en je vakbond persoon.

Meer kan je niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips. Medicijnpaspoort: check(met oa pijnmedicatie) En ik heb mn dagindeling enz ook al opgeschreven. En ook genoteerd wat ik allemaal wel en niet kan. En ik heb me ook in de FML verdiept. En ja die wordt eerder gebruikt door de arbeidsdeskundige dacht ik.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kijken ze wel naar je ziekte!

Jij kunt wel vinden dat je niet kan werken, maar of zo'n keuringsarts het ermee eens is.
Alle reacties Link kopieren
het klinkt alsof je je goed hebt voorbereid
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
De verzekeringsarts zal de fml opstellen en de arbeidsdeskundige zal functies duiden. Aan de hand hiervan word je (deels) afgekeurd of niet.
Alle reacties Link kopieren
De verzekeringsarts zal de fml opstellen en de arbeidsdeskundige zal functies duiden. Aan de hand hiervan word je (deels) afgekeurd of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 21 april 2014 @ 18:27:

[...]





Sorry maar ik zie niet wat je bedoeld. Dit is idd een post van mij van vijf(!) jaar terug. Dus....?





Jij ziet best wat ik bedoel!

Jij kunt wel vinden, dat je weinig tot niets meer kunt, maar die pijnbeleving en andere zaken zijn toch echt subjectief en niet te objectiveren.

Ik vrees dat je gaat naast de pot gaat pissen meid, als het tenminste je bedoeling is om voor een deel of helemaal afgekeurd te gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Verzekeringsarts stelt volgens mij een lijst op met wat hij/zij denkt dat je nog allemaal wel kan, bijvoorbeeld 50-80 keer per dag buigen, 8 uur per dag alert zijn, 5kg tillen, etc, etc..



Aan de hand van die lijst kijkt de arbeidsdeskundige wel beroepen je zou kunnen. Arbeidsdeskundige heeft zelf in principe nul medische kennis.



Succes ermee, wees eerlijk, niet te flauw, geen slachtofferrol. De keuringsarts is in principe niet tegen jou, zeker niet bij het UWV. (Rare ervaring heb je eerder gehad, maar misschien bestond/bestaat er een protocol dat een BMI van 35 als verhoogd risico wordt gezien, wat het op zichzelf voor veel ziektes inderdaad ook is, maar dat is weer een ander verhaal..)
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 21 april 2014 @ 18:33:

Natuurlijk kijken ze wel naar je ziekte!

Jij kunt wel vinden dat je niet kan werken, maar of zo'n keuringsarts het ermee eens is.Ze kijken of er ondanks je beperkingen (voortkomend uit je ziekte dus) toch nog benutbare mogelijkheden voor je zijn in het arbeidsproces. Als je een hernia hebt gaat de keuringsarts dit echt niet in twijfel brengen, Hij kijkt wel of je hernia je zo beperkt of je wel of niet in aanmerking gaat komen voor een(gedeeltelijke) WIA uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 21 april 2014 @ 18:30:

De arts kijkt alleen naar (waarneembaar of door een arts beoordeeld) je beperkingen niet naar je ziekte.

Daar gaan de vragen over.



Daarna word je opgeroepen door de arbeidsdeskundige, die gaat kijken of er functies zijn die je nog wel kan uitvoeren.



Zijn er 3 te verzinnen (maakt niet uit of je een hogere opleiding hebt, maar postbode of stratenveger of cassiere enz tellen ook al heb je rechte gestudeerd en ben je advocaat. Andersom kan het niet) moet je aan het werk.



Geef gewoon aan wat je beperkingen zijn en waarom, neem je afspraken kaarten mee en je medicijnen en je vakbond persoon.

Meer kan je niet doen.ze kijken bij vaststelling van de hoogte niet naar het eerdere niveau, maar zeker wel naar je maatmanloon en je restverdiencapaciteit. Zo kan een hoger opgeleide met dito baan met dezelfde beperking als een lager opgeleid iemand wel volledig worden afgekeurd en de lager opgeleide maar voor 50%. Anders gezegd...Het salaris wat je verdiende voor je ziek werd en wat je met je ziekte nog zou kunnen verdienen bepaalt de hoogte van je WIA uitkering
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 21 april 2014 @ 18:37:

[...]





Jij ziet best wat ik bedoel!

Jij kunt wel vinden, dat je weinig tot niets meer kunt, maar die pijnbeleving en andere zaken zijn toch echt subjectief en niet te objectiveren.

Ik vrees dat je gaat naast de pot gaat pissen meid, als het tenminste je bedoeling is om voor een deel of helemaal afgekeurd te gaan worden.Dit vind ik wel erg kort door de bocht, ziektebeleving en klachten zijn altijd subjectief.. het gaat om de beperkingen die iemand ervaart, ook als iemand een hard aantoonbare ziekte heeft als een beenamputatie of hartfalen, anders hoefde de arts de patiënt niet te zien, maar zou een beoordeling aan de hand van het dossier al voldoende zijn...
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 21 april 2014 @ 18:27:

[...]





Sorry maar ik zie niet wat je bedoeld. Dit is idd een post van mij van vijf(!) jaar terug. Dus....?





Tot 2012 was er niet zo veel met je aan de hand TO.



Dat jij je momenteel niet heppiedepeppie voelt, geloof ik best.Je bent al langere tijd werkeloos, hebt geen relatie alhoewel je dat wel graag wil, geen kinderen (die je ook wel zou willen) en dat alles bij elkaar zorgt waarschijnlijk dat je erg gefixeerd raakt op mogelijke pijn. Je vertaalt je niet-welbevinden naar lichamelijke klachten.





Ziek ben je niet, gedeprimeerd waarschijnlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 21 april 2014 @ 18:37:

[...]





Jij ziet best wat ik bedoel!

Jij kunt wel vinden, dat je weinig tot niets meer kunt, maar die pijnbeleving en andere zaken zijn toch echt subjectief en niet te objectiveren.

Ik vrees dat je gaat naast de pot gaat pissen meid, als het tenminste je bedoeling is om voor een deel of helemaal afgekeurd te gaan worden.

Ooooo het kwartje (of dubbeltje) valt! Jij denkt, als niet medicus (?), obv een post van mij te kunnen oordelen of ik ergens recht op heb... Tjsa dat had ik ff niet door, haha.



En ff serieus: ik houd overal rekening mee. Maar weet dat mijn situatie nu wat anders is dan toen. Helaas wat ernstiger qua gezondheid. En verder ga ik hier niet op in. En in een discussie heb ik ook geen zin. En al zeker geen discussie over mensen die volgens jou of anderen wel/geen recht hebben op een uitkering zoals een Wia. Wij zijn hier (bijna) allemaal geen arts en dan nog kun je geen oordeel vellen vanachter een beeldscherm.



En ja wie weet pis ik wel naast de pot. Dan ga ik weer 40 uur werken en ziek ik wel waar het schip strandt en wanneer.
Alle reacties Link kopieren
Laatste post die ik aan je besteed: maar ben jij psycholoog ofzo dat je weet wat ik heb? Knap zon analyse obv enkele oude posts hier op het forum. En verder ga ik me nu weer richten op evt tips, waar ik uiteindelijk ook om vroeg, en niet op dit soort posts. Sorry!
Alle reacties Link kopieren
@tussendoortje: dank voor je tips. En wil ook niet in de slachtofferrol gaan zitten. Die omhooggehaalde reactie was van een keuringsarts van een verzekering en dat lijkt me iets anders. Ben al eerder bij een keuringsarts van het UWV geweest (voor de zw) en daarbij was mijn ervaring juist erg positief hoor. Dus wat dat betrefy komt het goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven