Werk & Studie alle pijlers

Vrachtwagen chaffeur worden, verstandig in deze tijd?

01-08-2014 16:23 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit er over na te denken om het vrachtenwagenrijbewijs met de bedoeling om te gaan werken als chauffeur.



Maar is hier eigenlijk wel genoeg werk in?

Is het een investering die zich terugbetaald.



Als ik wat googlen dan kom ik wel op diverse plaatsen de mogelijkheid tegen om een opleiding te volgen met baangarantie. Soms ook dat je zelf maar een klein aandeel van de opleiding hoeft te bekostigen.

Helaas voor mij op dit moment staat hierbij wel de eis dat je minimaal 1 of 2 jaar je rijbewijs B moet hebben. Ik ben nog geen jaar in bezit van mijn rijbewijs B.



Wie kan mij hier wat meer over vertellen en over adviseren.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook best een aantal uitzendbureaus die je groot rijbewijs en niet te vergeten chauffeursdiploma wel willen betalen, mits je dan een paar jaar via hen werkt. Er is werk zat in het transport maar vaak wel onder betaald omdat er nog steeds geen (goede) nieuwe CAO tot stand is gekomen.

Zou zeggen google eens wat rond en loop eens bij wat uitzendbureaus binnen, succes!
Alle reacties Link kopieren
Dit is een vrouwen forum he.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 16:32:

Dit is een vrouwen forum he.....



Ja dat weet ik.

Ben er zelf ook een.
Check de site van VTL eens, daar staat waarschijnlijk veel info.



Overigens vind ik het niet zo gek dat je eerst een paar jaar ervaring moet opdoen met een personenauto voordat je de vrachtwagen op gaat. Misschien gewoon nog even geduld hebben?
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 16:32:

Dit is een vrouwen forum he.....
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter_ schreef op 01 augustus 2014 @ 16:41:

Check de site van VTL eens, daar staat waarschijnlijk veel info.



Overigens vind ik het niet zo gek dat je eerst een paar jaar ervaring moet opdoen met een personenauto voordat je de vrachtwagen op gaat. Misschien gewoon nog even geduld hebben?



Bedankt.



Zeker niet gek hoor dat er om rijervaring gevraagd wordt. Ik vind het wel vreemd dat er naar jaren gevraagd wordt en niet naar aantal kilometers.

Ben 30 denk dat dat meespeelt waarom ik het eigenlijk het liefste nu er mee verder zou kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kennissen (vrouwen) met een chauffeursdiploma, eentje heeft een aantal jaren als internationaal chauffeur gewerkt, de ander, een stuk jonger, komt niet aan de bak omdat er een te groot aanbod is van goedkopere krachten uit de voormalige oostbloklanden.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 01 augustus 2014 @ 16:47:

Ik heb twee kennissen (vrouwen) met een chauffeursdiploma, eentje heeft een aantal jaren als internationaal chauffeur gewerkt, de ander, een stuk jonger, komt niet aan de bak omdat er een te groot aanbod is van goedkopere krachten uit de voormalige oostbloklanden.Dat heb ik ook begrepen, dat dat aan de hand is.
.
Alle reacties Link kopieren
Welke regio woon je? Alleen in geval van uitzendbureau moet je langer je rijbewijs hebben. Anders niet. Je kunt bij jouw in je omgeving op websites van transportbedrijven kijken en misschien bieden die leer-werk trajecten aan. Ik weet dat Mooy Logistics dat bijvoorbeeld doet. Het is wel hard werken he? Minimaal 48 uur en dan heb je best een karig loon. Elke dag vroeg beginnen. Ondanks dat er veel concurrentie is van Oost-Europese vagers zijn er nog genoeg bedrijven die Nederlandse chauffeurs aannemen. Verder geeft het wel een bepaalde vrijheid, bijvoorbeeld als internationaal chauffeur, dan ben je de hele week onderweg naar mooie plekken. Deze tak is echter wel veel minder geworden, die ritten worden nu steeds meer door buitenlanders gedaan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Vagers is chauffeurs!
Alle reacties Link kopieren
In ADR (=gevaarlijke stoffen) en bijzonder transport is er nog steeds werk genoeg voor Nederlandse chauffeurs omdat die simpelweg het beste zijn opgeleid.

En aangezien je al ouder bent zou ik gewoon eens een uitzendbureau binnenlopen hoor, en niet gelijk afschrijven vanwege een tekst op een website.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij heeft een uitzendbureau voor de transport en logistieke sector en ik zie bij haar continue vraag voor personeel langs komen. Ik zou me dus eens verdiepen in deze specifieke uitzendbureaus. Volgens mij is er best vraag.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom je vrachtwagenchauffeur wil worden?
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 16:32:

Dit is een vrouwen forum he.....



Het is 2014 he!!



Ik zou het eens bij het UWV vragen, maar ik vrees dat er steeds minder banen zullen zijn in die sector.
Alle reacties Link kopieren
quote:Anthonius schreef op 01 augustus 2014 @ 16:32:

Dit is een vrouwen forum he..... En? Kunnen vrouwen geen vrachtwagen chauffeur worden dan?
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of je het al eens gedaan hebt, maar probeer anders eens of je een paar dagen op een vrachtwagen mee kan rijden. Krijg je er misschien een beter beeld van en wat gevoel bij.

(Zo weet ik dat het niets voor mij is als beroep).
Alle reacties Link kopieren
quote:groenebroek schreef op 01 augustus 2014 @ 17:27:

Weet niet of je het al eens gedaan hebt, maar probeer anders eens of je een paar dagen op een vrachtwagen mee kan rijden. Krijg je er misschien een beter beeld van en wat gevoel bij.

(Zo weet ik dat het niets voor mij is als beroep).Dat is een goede tip, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:flowersamantha schreef op 01 augustus 2014 @ 16:34:

[...]





Ja dat weet ik.

Ben er zelf ook een.
Alle reacties Link kopieren
Vind het altijd leuk om een vrouwelijke chauffeur op een bus of vrachtwagen te zien.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:boerderijgeit028 schreef op 01 augustus 2014 @ 17:16:

Mag ik vragen waarom je vrachtwagenchauffeur wil worden?



Als kind leek me dit altijd al wel iets. Nooit verder iets bij bedacht, ken ook niemand in het beroep. Dat ik klein ben helpt niet mee. Maar het beroep heeft me toch altijd aangesproken.

Het onderweg zijn, de verantwoordelijkheid, het op jezelf zijn.

Als ik een vrachtwagen zie rijden denk ik, goh dat zou ik ook wel willen.



Sinds ik mijn rijbewijs heb en die auto voor de deur heb staan, zoek ik excuus na excuus om de weg op te gaan. Dure hobby, dus ik beperk het wel. Ik weet in ieder geval 100 % dat ik het onderweg zijn en het auto rijden heel erg leuk vind.
Ik las eens ergens dat de levensverwachting van vrachtchauffeurs niet erg hoog is maar of het waar is weet ik niet, ik kan de bron niet meer vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:flowersamantha schreef op 01 augustus 2014 @ 18:29:

Als kind leek me dit altijd al wel iets. Nooit verder iets bij bedacht, ken ook niemand in het beroep. Dat ik klein ben helpt niet mee. Maar het beroep heeft me toch altijd aangesproken.

Het onderweg zijn, de verantwoordelijkheid, het op jezelf zijn.

Dan zou ik als ik jou was echt zeker weten wel eerst eens een paar dagen meegaan hoor!

(Man was internationaal chauffeur en is nu binnenland chauffeur, het beeld dat ik bij zijn werk had bleek na de eerste week mee te zijn geweest heel anders dan de harde realiteit ).

Maar leuk hoor en als je graag op de weg zit, heb je de helft al te pakken :-) succes!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon proberen! Inderdaad een goede tip om eerst eens een keer mee te gaan. Kijk ook eens rond in verschillende takken van de transport. Het is geen 9 tot 5 baan en vaak ook lichamelijk zwaar.

Mijn man heeft een transportbedrijf en had het er laatst juist over een vrouw in dienst te nemen. Die krijgen krijgen bij andere bedrijven waar geladen of gelost moet worden vaak voorrang en worden vaker en sneller geholpen!
Alle reacties Link kopieren
quote:flowersamantha schreef op 01 augustus 2014 @ 18:29:

[...]





Als kind leek me dit altijd al wel iets. Nooit verder iets bij bedacht, ken ook niemand in het beroep. Dat ik klein ben helpt niet mee. Maar het beroep heeft me toch altijd aangesproken.

Het onderweg zijn, de verantwoordelijkheid, het op jezelf zijn.

Als ik een vrachtwagen zie rijden denk ik, goh dat zou ik ook wel willen.



Sinds ik mijn rijbewijs heb en die auto voor de deur heb staan, zoek ik excuus na excuus om de weg op te gaan. Dure hobby, dus ik beperk het wel. Ik weet in ieder geval 100 % dat ik het onderweg zijn en het auto rijden heel erg leuk vind.Met de passie zit het wel goed merk ik. Ik zou zeggen ga ervoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven