Werk & Studie alle pijlers

WO of HBO?(vwo'er)

20-10-2014 00:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben bijna klaar met mijn VWO(ik zit nu in V6) en ik moet nu een keuze maken. Natuurlijk wilde ik direct naar een universiteit gaan maar nu ben ik geconfronteerd met veel vragen.

ik heb een studiekeuze gemaakt en er stond dat ik de kans als ik informatica volg en succesvol afrond is 100% :0 ik hou wel van programmeren en zo.. maar ik wilde eerst international business and administration volgen. Nu ben ik in de waar omdat informatica ook leuk is.

Bij de WO is informatica ook een studie maar alleen ict te volgen is wel saai. bij de HBO heb ik een mix van beiden gevonden maar ja ik heb vwo afgerond.

mijn vraag is

-Als ik HBO doe en dus niet naar WO gaat(omdat ze mijn studie niet hebben en omdat informatica te ict is) makkelijk een baan kan vinden?

-Ik hou niet om altijd in groepjes te werken maar ik heb gehoord dat het in hbo zo is. Zal het een probleem worden?

-ik wil in het buitenland gaan werken (Europa of Asia) Zal het als een hoge niveau worden beschouwen of niet?(met een Havodiploma kan je een universitaire opleiding volgen in de VS)

-Zou jullie me aanraden om eerst IBA doen en dan een deeltijdse opleiding volgen in ICT en Business?

:/ mijn cijfers deze jaar zijn niet zo mooi:/ ik denk dat mijn diploma een gemiddeld zal krijgen van 7

werk & studie

Totaal aantal stemmen: 1

ik ben bijna klaar met mijn VWO(ik zit nu in V6) en ik moet Geen stemmen
ik heb een studiekeuze gemaakt en er stond dat ik de kans al Geen stemmen
Bij de WO is informatica ook een studie maar alleen ict te v Geen stemmen
mijn vraag is Geen stemmen
-Als ik HBO doe en dus niet naar WO gaat(omdat ze mijn studi Geen stemmen
-Ik hou niet om altijd in groepjes te werken maar ik heb geh Geen stemmen
-ik wil in het buitenland gaan werken (Europa of Asia) Zal h Geen stemmen
-Zou jullie me aanraden om eerst IBA doen en dan een deeltij Geen stemmen
:/ mijn cijfers deze jaar zijn niet zo mooi:/ ik denk dat mi (100%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon HBO doen, aangezien daar de opleiding is waar je echt enthousiast voor lijkt te zijn.. Als je vwo hebt gedaan wil dat niet zeggen dat de uni beter voor je is. Het is veel belangrijker dat je gemotiveerd en geïnteresseerd bent en je prettig voelt bij wat je leert.
"Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinion, their lives a mimicry, their passions a quotation."
Eens met ejsji. Ik heb vriendinnen die na VWO een jaar uni probeerden en daarna een hbo studie afgemaakt hebben. Ga voor de studie waar je passie voor voelt. HBO was in mijn geval ook veel groepjes werken. Ik ben overgestapt naar de universiteit (VWO sprint tussendoor).
Alle reacties Link kopieren
Eens. Ik ben van mening dat niet alleen het mogelijke latere werk leuk moet zijn c.q. lijken, maar de opleiding ook. Werk kun je altijd wel wat aanpassen naar eigen smaak (organisatie, sfeer, collega's branche etc), studie maar zeer beperkt.



Kijk trouwens eens naar de opleiding 'BIT', volgens mij afkorting voor bedrijfskundig informatie technologie. Is iig een combinatie van bedrijfskunde en IT. Werd destijds op de UT gegeven. Of dat nog zo is, weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ga voor de studie waar je later een goede baan mee krijgt en veel geld mee verdient. WO dus. Als je VWO doet moet je dat toch aankunnen. Anders ga je eerst eens naar een Open Dag of zo?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk altijd WO kiezen. Maar ik hou dan ook niet van werken in groepjes, en ik zou twijfelen of het niveau wel hoog genoeg is voor me. Ik ken ook genoeg it'ers die überhaupt geen it-gerelateerde opleiding hebben gevolgd, dan scoor je met WO sowieso hogere punten, zeker ook in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jou verhaal zo lees zou ik zeker voor de uni gaan..
Ik zou persoonlijk WO kiezen.

- Je geeft aan niet graag in groepjes te werken, dat is inderdaad iets wat je op het hbo erg veel moet doen.

- Wat ik om me heen gezien heb: het grote verschil tussen havo/hbo en vwo/wo is niet eens meer hoe 'slim' je bent, maar of die 'slimheid' meer praktisch of meer theoretisch is. Om een voorbeeld te geven: mijn broertje is na het vwo theologie gaan studeren, en daar is hij nu bijna mee klaar, zonder noemenswaardige studievertraging. HBO pastoraal werk was hem waarschijnlijk minder goed afgegaan, omdat het stuk oude talen, teksten verklaren etc. hem beter ligt. Ook bij andere mensen om me heen die vwo gedaan hebben zie ik dat: HBO zou te praktisch zijn. Mijn zusje, aan de andere kant, zou op het WO zich niet thuis voelen; ze is teveel een doener. Ook dat heb ik veel om me heen gezien.



Ik zou zeggen: gebruik je sterke punten in plaats van je zwakkere punten op te zoeken, en ga lekker WO doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na mijn vwo gekozen voor wat ik leuk vond.



Op de universiteit kon ik echt niets vinden wat me ook maar enigszins interesseerde. Dus ben ik HBO gaan doen.



Prima bevallen. Veel praktijk, ik miste soms wel de theorie en had niet het gevoel uitgedaagd te worden, maar ik heb nu wel een baan die ik leuk vind.



Ik wilde per se niet voor het WO kiezen 'omdat dat kon'.
Alle reacties Link kopieren
Je kan altijd na je HBO doorstromen naar een WO Master. Volgens mij zijn er namelijk wel master-opleidingen in de richting die jij zoekt.
Is het mogelijk om naast informatica een minor te doen die internationaal georiënteerd is? Als ik nu om me heen kijk is het heel fijn om een exacte vaardigheid te hebben waar je altijd op terug kan vallen.



Ik heb vorige week nog een dame ontmoet die ook informatica heeft gedaan maar daarna enorm veel in het internationale zakenwezen is gaan doen. Informatica is hier uitermate geschikt voor. Ik zou dus voor WO informatica gaan, ook gezien de werkgelegenheid.



Vraag je vooral af wat je voor werk wilt gaan doen en maak de studie daar een gevolg van. Het is belangrijk om je studie leuk te vinden, maar die duurt 4 jaar. Je moet daarna jaren aan de slag. Heb je al over je eventuele carrierepad nagedacht? Ken je bijvoorbeeld mensen waarvan je vindt dat ze een leuke baan hebben? Praat eens met oud studenten die inmiddels een aantal jaar aan het werk zijn in de studierichtingen waar je over twijfelt en vraag hun om advies. Bel als je niemand kent gewoon eens een groot ICT bedrijf.
Een vriendin van mij heeft WO gestudeerd en daarbij een minor journalistiek. Ze is ondanks de banenmarkt voor journalisten op een zeer goede plek terecht gekomen juist door die WO studie.
Bij allebei je opleidingen zul je hoogstwaarschijnlijk dingen moeten doen die je niet leuk vindt (bijv groepjes werken of theoretische vakken waar je niet zoveel mee hebt), daar moet je je een beetje doorheen slaan. Voor buitenland maakt je keuze niet zo veel uit. Dat kan bij allebei, zeker als je al om je heen kijkt tijdens je studie voor buitenlandse stages/projecten.



Wat ik je vooral zou willen aanraden is je niet blind te staren op de namen van opleidingen. Vaak zijn er diverse keuze/minor mogelijkheden binnen opleidingen, zeker in het WO. Ook kun je dmv je afstudeeronderwerp richting aan je eigen opleiding geven. Dat zie je niet zo makkelijk in brochures en op websites. Ga dus naar open dagen en met mensen op de opleidingen praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Je hebt vwo gedaan zeg je, dus vanuit dat perspectief is WO een logisch gevolg. WO is internationaler en geeft je een meer kans op een technische baan op hoog denkniveau. Ga je liever praktischer aan de slag, en daar hoort bij het HBO ook het werken in groepjes bij, dan is HBO een prima keus! Bij allebei de keuzes heb je voldoende kans op een baan lijkt me in deze branche, dus het gaat er echt om waar je eerste gevoel naar uitgaat. Succes!
An apple a day keeps the doctor away
Beter WO. Vaardigheden kun je altijd nog leren, en als je het niveau aan kunt kun je altijd beter voor de hogere opleiding gaan.
Ga een paar meeloopdagen af op zowel hbo als universiteit. Dan krijg je in elk geval een indruk.



Op de universiteit kun je trouwens ook programmeren leren, bijv. via de studie wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
En is technische bedrijfskunde (WO) niks voor jou?
Ik zou WO kiezen, omdat je later in het buitenland wil gaan werken. In het buitenland snappen ze het niveau van HBO niet zo, vandaar dat er nu wat titeltjes worden weggegeven als je HBO afgestudeerd bent. Daar was tenminste een wetsvoorstel voor een paar jaar geleden.



En voor het geval die baan in het buitenland niet lukt: doe in de tussentijd wat aan je Nederlands (niet: 'deze jaar', maar 'dit jaar', niet 'ik gaat', maar 'ik ga', enz.).
Titeltjes
Alle reacties Link kopieren
Absoluut voor WO gaan. Ik zit weliswaar in een andere richting (HRM), maar bij elke sollicitatie merk ik weer dat WO echt de doorslag geeft om me aan te nemen. Nu nog steeds, terwijl ik al 40+ ben. Je hebt er dus je hele leven voordeel bij!

En die vaardigheden leer je er vanzelf in de praktijk bij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gymnasium gedaan, en gekozen voor een HBO opleiding, die ik ook versneld kon doen, zodat je eerder kon doorstromen naar een Master.

Ik heb toendertijd tegen iedereen zijn wens in HBO gekozen en nooit spijt gehad.

De theorie was misschien wat makkelijk, maar niemand kan mij de praktijk ervaring afnemen, die nu nog een doorslag gevende rol speelt bij mijn laatste 2 sollicitatie´s.

Ook had ik, doordat ik minder hoefde te ploeteren boven mijn boeken, meer tijd voor een bijbaan, waar ik nu ook nog van profiteer.



Ten opzichte van opleidingen in het buitenland wordt gekeken naar hoeveel credits je hebt afgerond.

Elk jaar is 60 studie credits die je door middel van toetsen, opdrachten etc moet binnen halen.

4 jaar HBO is 240 credits, universiteit ook (als ik het goed heb)



Mocht je een master in het buitenland gaan doen waar selective toegang is, dan is het van belang dat je goed scoort op je toetsen (je haalt 1 credit bij een 5,5 maar ook 1 credit bij een 9,5... bijvoorbeeld)



In veel landen buiten Nederland en België is het schoolsysteem van 3 niveau´s die wij gebruiken erg bizar, en worden Havo en VWO vaak als een ding gezien



Ik heb geen ervaring in de studierichting die jij wilt doen als het gaat om meerwaarde van kennis of praktische ervaring...



Kies waar jij je het beste bij voelt!



PS bovenstaand is op ervaringen in de landen waar ik ben geweest en heb gezocht voor opleidingen... dus geldt niet overal, dus misschien zijn er hier mensen met andere ervaringen
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
quote:natanja schreef op 20 oktober 2014 @ 06:26:

Ga voor de studie waar je later een goede baan mee krijgt en veel geld mee verdient. WO dus.
"Most people are other people. Their thoughts are someone else's opinion, their lives a mimicry, their passions a quotation."
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel in het tweede jaar van mijn studie. Maar wat ik echt gezien heb is dat je een opleiding echt heel leuk moet vinden. Daardoor ben en blijf je gemotiveerd en heb je meer kans je opleiding af te ronden!



Het is een beetje afhankelijk van je opleiding in hoeverre je samenwerkt. Bij ons is dit wel zo. En ja soms tref je een lui iemand en dat is niet altijd tof, maar daar leer je ook wel weer van. Die ervaringen heb ik zelf niet heel veel gelukkig. Daarnaast heb je vaak ook zat dingen die je gewoon alleen doet.



Wat je bijvoorbeeld ook zou kunnen overwegen is bijvoorbeeld de HBO opleiding en daarna een master te doen die meer richting informatica gaat. Maar dat zal wel iets duurder zijn.



Qua baangarantie kan ik je niet helpen. Als je bang bent om niet aan een baan te komen omdat je hbo doet zou je naast je opleiding nog wat kunnen doen. Lid worden van een medezeggenschapsraad of een excellentieprogramma volgen. Of bijvoorbeeld stage te lopen in het buitenland.
Alle reacties Link kopieren
Goede post van Sweetmadness! Er zijn niet veel

Landen die echt een verschil tussen hbo en wo hanteren. Hoge Cijfers (8 plus) daarentegen kunnen in sommige landen wel weer deuren openen. Daarnaast wil je meer praktijkervaring opdoen tijdens de studie dan is hbo beter geschikt dan wo is mijn ervaring. Geldt overigens ook niet voor alle studies.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan kom ik nu toch even zuur doen.....



Je schrijft dat je "een studiekeuze" hebt gedaan, maar uit de context blijkt dat je waarschijnlijk een test bedoelt. Je tekst rammelt verder aan alle kanten en in de poll begin je met de tekst dat je slechte cijfers haalt.... Ik vraag me dus af of je het niveau van een WO-opleiding wel aan kunt.



Naast niveauverschil, is het ook een echt accentverschil. Als HBO'er word je opgeleid om bestaande kennis vooral toe te passen, terwijl een WO'er toegerust is om nieuwe kennis te construeren. Een interesse in wetenschappelijk onderzoek is dus wel nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven