Werk & Studie alle pijlers

Wat doe je als je werk ophoudt?

23-04-2014 10:39 14 berichten
Regelmatig lees je in de krant dat er weer een bedrijf failliet is… honderden mensen komen op straat. Dan vraag ik me altijd af waar die mensen uiteindelijk weer terecht komen. Een groot deel vindt hopelijk een soortgelijke baan bij een ander bedrijf. Maar misschien geldt dat niet voor iedereen.

Veel beroepen gaan ook geen 30 jaar meer mee. Als je beroep verdwijnt door een efficiëntere methode, is al je opgedane ervaring vaak zomaar waardeloos. Sommige beroepen zijn ook zo specifiek, dat het niet mogelijk is om van daaruit een zijsprong te maken. En daar zit je dan, zó had je het voor jezelf niet uitgestippeld. Ga je dan wat anders doen… tja, je moet wel. Maar wat dan en hoe pak je dat aan?



Ik ben zelf begonnen als werktekenaar (dat beroep bestaat dus niet meer) bij een drukkerij. Vanuit die drukkerij ben ik omgeschoold naar dtp'er, de computers waren net in opkomst. Ik heb mijn kennis altijd bijgehouden. Er kwam internet. Social media. Cursussen voor gedaan. Maar blijf toch een beetje achter de feiten aanlopen. En heb dus ook niet het idee dat ik een meerwaarde heb op de nieuwe generatie.



Ik wil iets anders maar ik zit helemaal vast in de (on)mogelijkheden. En dat voelt echt rot, want zoals ik al zei… na je 40e moet je toch wel je plek gevonden hebben. Ik moet er niet aan denken om m'n tijd nog ruim 20 jaar te moeten uit zitten. Ik wil mijn werk weer leuk vinden. Er moeten mensen zijn die zich in mijn verhaal herkennen, alleen ik ken ze niet! Hoe kwam je uit de spiraal? Hoe zag je het licht? Wat deed je en wat ben je gaan doen? Wie wil zijn ervaring delen of met me meedenken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat ook in de grafische industrie en zomaar van de ene op de andere dag zat ik thuis, bedrijf failliet......

Ik heb precies een maand thuis gezeten, keihard gesolliciteerd en nu ben ik weer aan het werk. Niet meer in de grafische industrie want het was mij duidelijk dat ik daar niet meer in terug wilde keren. De kans dat ik dan over een tijdje wéér in dezelfde positie zit wilde ik niet nemen, want inmiddels 'ook al' 40 jaar oud.......



Nu doe ik wel een soortgelijke functie, maar dan niet grafisch. Meer naar de logistieke kant, wel een regelneef. En dat bevalt mij prima! Achteraf ben ik blij dat het zo gelopen is.......
Wat fijn Koekkie... een positief verhaal, goed dat het is gelukt een andere kant op te gaan, met een zijsprong dus! Ik ben zelf niet werkeloos maar de werkzaamheden worden langzaam-aan steeds minder interessant. Als je niet op de schop zit, is het best moeilijk om jezelf die schop onder de kont te geven. Maar dat probeer ik dus nu... heb alleen geen idee welke richting! :(
Alle reacties Link kopieren
quote:Muizemeisje schreef op 23 april 2014 @ 12:19:

Wat fijn Koekkie... een positief verhaal, goed dat het is gelukt een andere kant op te gaan, met een zijsprong dus! Ik ben zelf niet werkeloos maar de werkzaamheden worden langzaam-aan steeds minder interessant. Als je niet op de schop zit, is het best moeilijk om jezelf die schop onder de kont te geven. Maar dat probeer ik dus nu... heb alleen geen idee welke richting! :(

Schrijf op wat je zou willen. Welk gevoel je op je werk zou willen hebben. Wat voor baan dat zou kunnen zijn.

Schrijf daarna op welke stappen je moet nemen om zo'n baan te krijgen. En neem die stappen.
Ik heb tot 3 jaar geleden bijna 20 jaar als dpt-er/vormgever gewerkt maar het bedrijf waar ik werkte ging failliet. En in de regio is nauwelijks meer iets in deze branche te vinden en als er al 'n vacature is, dan zijn er 200 gegadigden die jonger zijn en met paratere programmakennis, dus geen schijn van kans. Nu hoef ik ook niet zo nodig meer in die branche hoor, behalve dat het salaris wel leuk was. Ben herfst vorig jaar via 'n uitzendbureau gaan werken en intern opgeleid voor 'n wat technischer beroep, maar ook met dat bedrijf gaat 't slecht en dan ben je als wegwerpwerknemer natuurlijjk weer kansloos. Nu weer op zoek naar wat anders dus. En hard duimen voor de staatsloterij!
@No Reservations... Dat is nou juist het probleem. Ik ben geneigd vanuit de markt te denken: waar is behoefte aan? Dat is in deze tijd natuurlijk niet zo'n gekke gedachtengang... Alleen erg lastig als je zo specifiek bent opgeleid / ervaring hebt. Dan moet je echt op 0 beginnen. Niet dat ik daar te beroerd voor ben, maar als je me die vraag stelt, dan kom ik terecht bij het werk wat ik momenteel doe. Alleen dan in andere omstandigheden (vroeger was alles beter weetjewel).



@Elninjoo... Ja, precies waar ik ook tegenaan loop. Je (verouderde) ervaring is dan maar weinig waard. Wat goed dat je de kans hebt gekregen en genomen om intern ergens opnieuw opgeleid te worden. En bijzonder dat ze niet iemand aannamen die die ervaring al had... in déze tijd! Of is het werk waarin een schaarste is in werknemers? In dat geval ben ik wel benieuwd wat het is, of wil je dat niet kwijt vanwege herkenbaarheid. Ik kan me voorstellen dat je enorm baalt dat je weer die onrust hebt van het moeten solliciteren, maar als het idd een schaars beroep is, heb je misschien wel goede mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Goede vraag, ik kom binnenkort zonder werk te zitten.

Eerste afwijzing van een sollicitatie al binnen, we hadden meer dan 250 reacties... Ah ja juist...



Dus dat wordt nog wat 😉
Alle reacties Link kopieren
quote:Muizemeisje schreef op 23 april 2014 @ 12:41:

@No Reservations... Dat is nou juist het probleem. Ik ben geneigd vanuit de markt te denken: waar is behoefte aan? Dat is in deze tijd natuurlijk niet zo'n gekke gedachtengang... Alleen erg lastig als je zo specifiek bent opgeleid / ervaring hebt. Dan moet je echt op 0 beginnen. Niet dat ik daar te beroerd voor ben, maar als je me die vraag stelt, dan kom ik terecht bij het werk wat ik momenteel doe. Alleen dan in andere omstandigheden (vroeger was alles beter weetjewel).



Daarom moet je niet kijken waar behoefte aan is, maar waar jij behoefte aan hebt. Wat heb je te verliezen?

Waarom zou je tijd steken in het vinden van werk dat je eigenlijk niet wil? Ok, als je nu geen werk zou hebben en al je kansen verkeken..

Maar dat is niet zo.



Dus schrijf op wat jouw ideale baan zou zijn. Helemaal, tot in detail.

En kijk dan hoe je die zou kunnen krijgen.

Schrijf iedere dag op, wat je hebt gedaan om die baan te kunnen krijgen.

En leeftijd doet er niet toe. Ik ben in de 50 en ben nu bezig om te leren hoe je apache webservers inricht (omdat dat één van de dingen is, die ik nodig heb om mijn volgende doel te bereiken).



Echt, haal de kaders weg, laat de onmogelijkheden varen en durf te dromen. Je zal verbaasd zijn over wat er mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Eens met No-reservations met de aanvulling om ook te kijken naar wat jouw talenten zijn, wat voor persoon ben je etc. Staar je niet zoals velen blind dat een talent minstens van wereldrecord hoogte moet zijn, niveau waar ben je instinctief goed in. Al die dingen combineren samen met beetje realisme mbt arbeidsmarkt en je zou zo maar eens een hele nieuwe richting kunnen vinden. Zelf zo meermaals nieuwe richtingen gevonden qua vrijwilligerswerk waar ik op voorhand nooit aan had gedacht maar heel goed bij me past en ik daardoor enorm veel voldoening uit haal en kennelijk dusdanig beval dat menig aanbod gedaan wordt uit diverse hoeken.



Natuurlijk is leeftijd soms een ding, maar verdoem het niet meteen als dus over en uit. Als werkgever (zorg) schuif ik niet blind reacties weg omdat de leeftijd begint met een 4 noch omdat er geen ervaring is. In de functie waar ik zoek hecht ik veel meer aan flexibiliteit, snel oppakken van nieuwe dingen en persoonlijkheid. Waarbij ik allang weet dat ervaring en leeftijd niet heilig zijn. Ze kunnen een indruk geven, maar die kan soms anders uitpakken. Bepaalde eigenschappen en capaciteiten zijn veel belangrijker imho. Aan kennis en kunde kan bijgespijkerd worden. En dus zijn het vaak "nieuwelingen" die bij mij beginnen na in een ander veld te hebben gewerkt. Sommigen 40+, sommigen niet.



Wees realistisch, ontzeg je niet nu al opties uit algemeenheden als leeftijd of nieuw zijn in een branche. Kijk naar mogelijkheden, kijk naar wat jij te bieden hebt, wat je graag zou willen doen en hoe je dat doel kunt bereiken om vervolgens er voor te gaan.
when you wish upon a star...
Ik denk dat je best vanuit jouw vakgebied door kunt stromen naar andere vakgebieden. Bijv idd de bureaukant in de reclamewereld, of meer richting digital marketing waar veel vraag naar is? En zo zijn er vast nog veel meer dingen te verzinnen. Misschien meer de projectmanagement kant ontwikkelen en van daaruit (eventueel met extra training) een allround projectmanager worden die ook andersoortige projecten kan begeleiden?
@Pixiedust, fijn dat er ook nog werkgevers zijn die buiten de kaders kijken. Ik zou zelf het risico niet durven nemen om iemand aan te nemen die zich niet al in een soortgelijke functie heeft bewezen. Waarom zou je, als je 250 reacties krijgt? Ik schrik van m'n eigen negativiteit in deze reactie... pfff! Maar is ook wel een beetje realistisch. Al kan ik me voorstellen dat het erg aan de functie ligt of je breder kunt kijken, bijv. of iemand een dienstverlenende achtergrond heeft.



@Noreservations, ja, ik heb best een beeld van wat ik leuk vind. En dat is vooral het creatieve, ambachtelijke. Ik zou me houtbewerking/meubelmaker kunnen voorstellen. Restaurateur. Decorbouwer. Of zelfs huisschilder. Ik schrijf veel en ik denk niet onverdienstelijk (zoals de helft van NL dat vindt van zichzelf en de andere helft heeft een opleiding in de journalistiek). Eigenlijk lijkt me dat even leuk als wat ik nu doe. Psychologie heeft ook mijn interesse, evenals voedingsleer. Maar goed, ook daarin zijn er velen met mij.



@NummerZoveel, ik ken vanuit mijn huidige werk de reclamewereld wel een beetje en ik vind het geen leuke branche. Of ten minste, dat past absoluut niet bij mij. Ik heb ook m'n twijfels over 'n functie als projectmanager. Ik denk dat ik er niet geschikt voor ben om dingen te regelen en met m'n vuist op tafel te slaan als dingen verkeerd dreigen te gaan. Je moet ook nog kijken of je er wel talent voor hebt.
@Mexico211, lastig hè. Misschien vind je tussen de reacties ook wel een nieuwe richting. Of tips! Ik wens je succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Muizemeisje schreef op 23 april 2014 @ 15:13:

@Noreservations, ja, ik heb best een beeld van wat ik leuk vind. En dat is vooral het creatieve, ambachtelijke. Ik zou me houtbewerking/meubelmaker kunnen voorstellen. Restaurateur. Decorbouwer. Of zelfs huisschilder.

Beroepen waar veel werk in is.

Kijk wat je zou kunnen doen om hier je beroep van te maken.

Zijn er cursussen, certificeringen die je kan halen?



Als jij een goede huisschilder bent, kun je een heel goede boterham verdienen. Mits je het goed aanpakt natuurlijk.

Ik denk dat het vrouw zijn een uniek verkooppunt zou kunnen zijn. Zeker als je voor jezelf begint.
@Noreservations, daar zou ik me in moeten verdiepen. Maar een cursus... dit lijkt me juist bij uitstek een vak om in te praktijk te leren. Misschien kan ik net zo goed een schilder aanschrijven om mee te lopen met een ouwe rot in het vak, ook al ben ik zelf een ouwe rot! Met de hand een naambord of reclamebord te schilderen – daarvoor zouden ze me bijv. kunnen inzetten, als dat eens voorkomt. Dat ik dat kan, zou ik liever als uniek verkooppunt zien, als mijn vrouw-zijn ... maar ik ken degene die in deze regio een naam had in reclameborden en die klaagde 20 jaar geleden al dat zijn werk ten koste van de 'plakletters' ging. En kunststof kozijnen hoeven ook niet geschilderd te worden.



Voor mezelf beginnen vind ik moeilijk, ik ben geen type die opdrachten kan binnenhalen, tenzij ze zich vanzelf aandienen natuurlijk... wie weet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven