Werk & Studie alle pijlers

Wat kan ik nu het best doen?

16-09-2014 17:30 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit momenteel even in een lastige situatie.

Deze luidt als volgt;

27 jaar, en bijna (nog 3 maanden) afgestudeerd. Woon op mezelf.

Daarnaast was ik al werkzaam in de sector richting mijn studiekeuze, maar helaas werd ik door bezuinigingen 3 maand geleden ontslagen.

Gelukkig had ik vrijwel direct een nieuwe baan in de detailhandel.

Maar nu heb ik gisteren te horen gekregen dat ik ook daar ontslagen zal worden, door een dreigend faillissement. Geen werk meer dus voor mij.



Ik heb een 0-urencontract en werk er nog geen half jaar, dus weinig rechten (?)..

Ik kan ook niet meer lenen bij de IB-groep, wat betekent dat ik straks geen inkomsten meer zal hebben.

Natuurlijk ben ik nu haastig op zoek naar wat anders, maar door mijn studie (en de afronding ervan) ben ik toch wel enigszins beperkt.



Mijn vraag aan jullie:

Zou ik een (bijstands)uitkering kunnen aanvragen, als ik niet tijdig iets anders vind? Heb ik daar überhaupt recht op?



Welke rechten heb ik nog nu ik ben ontslagen en nog geen half jaar heb gewerkt op basis van een 0-urencontract?



Nog wat aanvullende info:

Ik heb dit nieuws vanmorgen te horen gekregen, terwijl ik in het ziekenhuis lig met een blindedarmontsteking. Ik ben dus ziekgemeldt. Wanneer ik weer hersteld ben, is het dan wel verstandig om me weer beter te melden? Geeft het feit dat ik nu ziek ben me niet meer rechten?



Begrijp me niet verkeerd; ik wil niemand een poot uittrekken, maar ben best een beetje radeloos. Ik wil graag afstuderen, graag op mezelf blijven wonen en ook graag werken. En ben nu dus bang, dat door ontbreken van die laatste roet in het eten (studeren) wordt gegooid..



Graag jullie tips; alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Ontslaan kan toch niet als je bent ziekgemeld?

Verder geen idee, sorry.

Wat een nare situatie.
Alle reacties Link kopieren
Oh en beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet wat gespaard? Dit lijkt mij de ideale situatie er een maandje of wat tussenuit te gaan om te reizen. Die baan komt daarna wel (desnoods eerst ergens in de bediening en vanuit daar verder op zoek)
Alle reacties Link kopieren
Je kunt wel ontslagen worden als je ziek bent, alleen niet OMDAT je ziek bent. Ziekte beschermt je niet tegen ontslag wat je ook gekregen zou hebben als je wel had gewerkt.



En daarnaast: je herstelt gewoon van een blindedarmontsteking en dan ben je weer beter. Geen enkele reden om je dan niet beter te melden en weer te gaan werken voor zolang als het duurt.



Rot dat je weer je baan gaat verliezen. Volgens mi heb je nog geen recht op ww. Hoe het zit met bijstand als je niet volledig beschikbaar bent (vanwege studie), weet ik niet precies maar wellicht dat een ander daar een antwoord op heeft.



Hopelijk heb je snel weer een andere baan en heb je het niet nodig. succes met herstellen en met solliciteren!
Had je dus voor het 0 uren contract geen ander werk?
Alle reacties Link kopieren
Je moet eerst ww aanvragen. Wanneer deze onder het sociaal minimum valt dan kun je bijstand aanvragen. In de bijstand is alle gangbare arbeid passend.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sorry je hebt een afwijzing nodig van ww en/of evt ziektewet voor je bijstand kunt aanvragen. De baan die je hiervoor had telt mogelijk mee voor ww/zw.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heb je van de laatste 36 weken er minstens 26 gewerkt? Dan krijg je namelijk ww.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
hangt er vanaf spijker...wanneer je ziekt bent krijg je weer geen ww maar ziektewet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Spijker heeft wel gelijk. Bij ziekte en ww krijg je eerst ik geloof 13 weken ww en pas daarna als je nog ziek bent ga je over naar de zw. Dus ww aanvragen en dan gelijk melden dat je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een 0-urencontract, dus grote kans dat ze je vanwege het dreigende faillissement niet meer op zullen roepen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Van uitkeringen en dergelijke heb ik geen verstand maar misschien heb je hier iets aan.



Ik heb laatst een limiet op mijn studentenrekening van de ABN aangevraagd (500), ik kreeg dan 20 euro gestort. Die meneer zij dat het ook best verstandig zou zou om een limiet te nemen van 5000 euro, als student wordt zoiets heel makkelijk toegezegd in vergelijking met iemand die een baan heeft. Als rekenvoorbeeld werd er bij 3 maanden 500 rood staan totaal nog geen 10 euro rente gerekend. En die rente werd niet meteen verhoogd als je afstudeerde. Mocht je het interessant vinden moet je er maar even op googlen. Natuurlijk is het wel uitstel.....
Alle reacties Link kopieren
En ik bedoelde natuurlijk zei....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven