Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen; afscheid werknemer?

13-05-2009 13:41 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een werknemer van ons is terminaal ziek en op korte termijn eindigen alle verplichtingen als werkgever ivm vervoegde WIA. Gedurende de ziekte hebben wij goed contact gehad veelal per telefoon een enkele keer bezoek. Nu willen wij ter afscheid wel iets voor haar doen. Echter wat is in zo'n situatie gepast? Bos bloemen, een cadeautje? Terwijl je weet dat het voor haar afwachten is, de situatie is niet beladen en ik denk dat ze het wel heel erg zou waarderen. Heeft iemand een idee? En zoja wat zet je bijvoorbeeld op het begeleidende kaartje?
Alle reacties Link kopieren
Kan ze bv nog mee uit eten ? OF is ze al zodanig terminaal ziek dat ze hele dagen op bed ligt.



Aantal jaren geleden ging een collega van mij ook op die manier vertrekken. Wij zijn toen met het hele (6personen) team bij haar thuis geweest en allerlei hapjes mee genomen. Ze heeft dat als heel fijn ervaren en bij de toespraak op haar begrafenis werd het nog eens genoemd dat ze dit als zeer fijn ervaren heeft van haar collega's.
op een kaartje: 'heel veel sterkte met alles'



misschien iets lekkers: grote doos echte goeie belgische bonbons (als haar ziekte het toelaat te kunne genieten van eten) want ze hoeft toch niet meer aan de lijn te denken
Alle reacties Link kopieren
Kan mij voorstellen dat dat inderdaad een fijne ervaring is geweest. Maar dat is helaas geen optie meer.



Daarom willen wij haar liever iets sturen of bij haar afgeven. De afstand is ook wat groter zakelijk gezien denk ik dan hoe jij het benoemt. Het is een wn die op afstand werk verricht zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte heb ik ook al overwogen maar dat vind ik een beetje down. Of ik wordt er zelf down van zeg maar. Bedankt voor je inzet vind ik ook weer niet gepast. Terwijl ze wel heel lang werkzaam is.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk maken we ieder jaar een foto-album, met hoogtepunten van het jaar zeg maar... Is zoiets mogelijk, of maken jullie nooit foto's op kantoor?
Alle reacties Link kopieren
Nee, het punt is ook dat de situatie zo is verslechterd dat wij wel moeten opschieten met een presentje zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan de werknemer nog? Is het een oud/jong iemand? Is het een man of een vrouw? Is de relatie tussen jou en die persoon erg goed, of juist heel erg zakelijk?
Alle reacties Link kopieren
met 'wat kan de werknemer nog' bedoel ik: kan hij/zij lichamelijk nog wat ondernemen of ligt hij/zij echt de hele dag op bed, eet/drinkt weinig etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Ook ooit zoiets meegemaakt en wij hadden een 'verwen pakket' gemaakt. Dvd, goed boek, enorme zak snoep (was nogal een snoeper) etc. Viel in de smaak. Is natuurlijk wel afhankelijk van wat er nog kan.
Je zorgen maken, is de verkeerde kant op fantaseren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat een mooi en groot bos bloemen met een lieve kaart hier het meest op z'n plek is. Ik denk dat je je gezien haar situatie niet teveel op de hals moet halen. Houd het simpel. Als je ziek in bed ligt, is het heel fijn als er een mooi bos bloemen naast je staat. En uiteraard is het voor haar waardevol als alle collega's iets persoonlijks op een kaart schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken. Voor haar is het belangrijk dat ze weet dat jullie aan haar denken. Een kaart met alle namen van de collega's kan al de riem onder het hart zijn die ze nodig heeft. Een bos bloemen wordt onder alle omstandigheden goed gewaardeerd.
Alle reacties Link kopieren
Op een kaart zou je misschien wat kunnen zetten over wat je van haar vindt, hoe collega's haar ervaren hebben. Bv. bepaalde herinneringen, hoe ze over kwam op anderen, etc.

Ik zou verder het niet mooier maken dan het is, en de dingen bij de naam noemen. Dus zoiets als: heel veel sterkte in deze laatste fase van je leven. We zijn in gedachten bij je, heel veel liefs.

Wat betreft cadeautje, ik denk dat al het materiele je niet zoveel meer zegt, maar dat het vooral om persoonlijke dingen gaat. Een persoonlijke, eerlijke boodschap. En bv. een mooie bos bloemen, om naar te kijken.

Wat je ook zou kunnen doen is een boekje maken met een foto van iedereen met wie ze heeft samengewerkt, en een persoonlijke boodschap erbij.
Alle reacties Link kopieren
Een bos bloemen is altijd goed maar wel wat standaard.

Zo'n pakket vind ik wel leuk, bv een cd met mooie muziek of een dvd, wat zacht en makkelijk eetbaar snoep, een boek met korte verhalen, en daarbij natuurlijk een kaart van alle collega's.

"Veel sterkte" is OK, eventueel nog iets erbij van "we denken aan je". Je hoeft niet per se origineel te zijn, de intentie is belangrijker dan dat jullie een vreselijk ingewikkelde tekst verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n persoonlijke boodschap zoals Rowe schrijft is op zich heel mooi, maar je moet wel opppassen dat het niet een soort voorbarige grafrede wordt met al die herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Lolle en Elynn. Echter wil ik een beetje voorkomen dat mensen er te negatieve of neerslachtige dingen op schrijven. Een grote bos bloemen met een kaart lijkt mij ook het meest passend. Maar nu de tekst nog.. zo moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Op de kaart zoiets als (is natuurlijk afhankelijk van de relatie die je met haar had):



'Lieve..., wat is het moeilijk om de juiste woorden te vinden voor op deze kaart. We willen je laten weten dat we aan je denken!! Liefs, namen van de collega's'



Misschien een idee om alle collega's persoonlijk de naam in te laten villen op de kaart? Maakt het wat persoonlijker (maar is ook weer afhankelijk van de relatie die jullie met haar hebben).



Cadeautje: luisterboek, lekker badpakket, mooie CD, zou zelf een bos bloemen alleen doen als ze echt alleen nog maar op bed kan liggen en verder niets meer kan.
Alle reacties Link kopieren
Deze dame is zelf super positief en absoluut niet bezig met sterven. Zou er iets anders zijn dan te zeggen dat wij met haar meeleven en haar sterkte wensen. Ze zou geen medelijden willen en is zelf niet van plan op te geven. Echter is de medische situatie anders.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het handig als je ietsjes meer vertelt...we weten dat het om een dame gaat. Ze is zelf heel positief maar de medische situatie is anders. Maar hoe is de medische situatie dan? Gaat ze nog een jaar leven of zijn dit echt haar laatste dagen/weken? Kan ze nog wat?



Zou trouwen het cadeau persoonlijk afgeven en niet laten opsturen...
Alle reacties Link kopieren
Je kan er ook iets persoonlijks opzetten op de werksituatie, we missen je op het werk, we werken altijd zo gezellig samen, anekdotes, al is het maar, wij waarderen jou enorm als collega, met je grote inzet, nette manieren en punctualiteit, whatever haar karakteriseert en wat fijn en prettig is aan haar kan je toch noemen, haar humor, haar snelheid en precisie, haar grote kennis, whatever, en dan zeggen dat je altijd heel fijn samengewerkt hebt.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn moeder terminaal ziek was kreeg ze van iemand uit de buurt een rijkelijk gevulde mand kado. Hierin allerlei lekkernijen die al helemaal hapklaar waren zoals schoongemaakte aardbeien met slagroom in een spuitbus, lekkere koffiesoorten uit een zakje, chocolade, etc.

Dat werd door mijn moeder zeer gewaardeerd.

Eigenlijk alles wat ze toen kreeg, bloemen, kaarten etc.



Hou het niet bij een eenmalig gebeuren. Blijf contact onderhouden met haar. Haar WIA nu hoeft niet het einde van het contact te betekenen.

Het is heel naar wanneer in dit soort situaties het contact stil valt.
Alle reacties Link kopieren
Dat vind ik wel een goede van Pom, contact blijven houden.



Ik zou gewoon op een kaartje schrijven dat jullie aan haar denken en haar veel liefs wensen.

Je kunt ook iedere week of maand (weet niet hoeveel tijd ze nog heeft) een bloemetje, kaartje o.i.d. sturen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Dame is momenteel een jaar ziek thuis. Jonge vrouw met een gezin. Momenteel veel slapen overdag, is minder positief. Langzaam komt het besef dat ze is uitbehandeld. Verhoudingen zijn wat afstandelijk omdat ze een soort gedetacheerd was. Wel goed contact onderhouden al die tijd. Collega's waar ze destijds mee werkte zijn nu niet meer werkzaam.
Alle reacties Link kopieren
quote:pom508 schreef op 13 mei 2009 @ 15:11:

Hou het niet bij een eenmalig gebeuren. Blijf contact onderhouden met haar. Haar WIA nu hoeft niet het einde van het contact te betekenen.

Het is heel naar wanneer in dit soort situaties het contact stil valt.



helemaal mee eens. Mijn vader is nu ook heel ziek en vindt het vooral geweldig om te merken hoeveel mensen aan hem denken. Dat is dus ook het enige dat je op een kaart zou hoeven zetten..



Luisterbroek is trouwens ook een goeie optie als caceautje.



Bij mn vader hebben ze zijn afscheid heel bijzonder aangepakt, maar daar was de relatie ook een stuk closer denk ik..
Alle reacties Link kopieren
Plant ergens een boom voor haar en geef haar het certificaat met jullie namen, en n bosje bloemen natuurlijk.

Niet zo'n grote bos want heeft ze daar nog ruimte voor (je bent vast de enige niet met bloemen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven