Werk & Studie alle pijlers

Weer afgewezen - CV sluit perfect aan op vacature - tips?

25-07-2014 15:23 56 berichten
Weer een afwijzing gekregen op een functie die perfect aansluit op mijn CV…. Ik voldoe aan alle eisen, heb de juiste opleiding, de gewenste werkervaring, ervaring met de branche. En toch een afwijzing. Een standaard mailtje met 'vanwege een overweldigend aantal reacties blablabla' en 'andere kandidaten sloten beter aan op de functie-eisen'. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik heb vorige keren nageteld en krijg dan een ietwat verbaasde HR-mevrouw aan de lijn die mijn CV erbij pakt en zegt dat er eigenlijk niks mis mee is, maar ja, anderen pasten nog beter. En er waren 300(!) anderen...



Mijn jobcoach bij het UWV zegt dat mijn CV en brief heel erg goed zijn en dat ik zo weer aan het werk ben, vorige werkgevers geven ook aan dat ik zo'n goed CV heb en ook zo'n goede brief erbij schreef. Ook zegt men dat het zo goed is dat ik naast mijn diploma ook diverse, vakgerichte trainingen en cursussen heb gevolgd. Allemaal leuk, maar ik word tegenwoordig dus niet eens meer uitgenodigd op gesprek.



Zelfs toen ik laatst ergens solliciteerde, ook weer een plek die (in mijn ogen) perfect aansloot op mijn ervaring en opleiding, met een hele aparte, creatieve (past binnen vakgebied) brief, werd ik niet uitgenodigd.



Nou las ik laatst een stuk van een werkgever die aangaf dat hij bij een vacature die hij uit had staan, maar ongeveer een derde van alle brieven heeft gelezen. De rest kreeg ongelezen een afwijzing. Ook vanwege het overweldigende aantal reacties. Zou dit vaker gebeuren?



Wie herkent dit en kan met me meezeuren (gedeelde smart enzo) en nog liever: wie heeft voor mij DE tip waardoor ik weer eens op gesprek mag? Overigens heb ik binnenkort wel een sollicitatiegesprek voor een hele leuke functie en dat is omdat ik daar via 2 personen uit mijn netwerk een ingang had en er dus een goed woordje voor me is gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Snel zijn.. Zodra vacature opduikt begin je aan je brief en die stuur je diezelfde dag nog.



Waarom heb je een jobcoach? Ik bedoel, heb je ww, zw, is er iets anders?



Heb je een gat in je CV?
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Je bent waarschijnlijk niet de enige die perfect aansluit. Het klinkt alsof jij vind dat je als enige goed genoeg zou zijn. Komt erg arrogant over.
Ik heb een jobcoach omdat het UWV dat zo noemt, zit sinds april in de WW.



Oh nee, ik heb absoluut niet de illusie dat ik de enige kandidaat ben die goed aansluit, zeker niet! Alleen kan ik me dan ook weer niet voorstellen dat er met mij nog 50 anderen zijn die en de juiste werkervaring hebben in de juiste branche en ook nog de juiste opleiding hebben gevolgd. Maar misschien is dat wel een grote denkfout van me en zijn er inderdaad wel 50 of 100 anderen die net zo perfect aansluiten...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou "gewoon" bellen met degene die gaat over de vacature en vragen wat de werkelijke reden van de afwijzing is zodat je hier een volgende keer rekening mee kunt houden. Zo'n standaard mail of brief zegt gewoon te weinig en is zo onpersoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hadden ze een interne kandidaat. (Ik vind het trouwens echt niet arrogant hoor, als je vind dat je cv perfect aansluit. Dat kan toch gewoon, of niet dan).



Bij funties waar ik zelf op solliciteerde stond altijd een telefoonnummer en emailadres voor informele achtergrondinformatie. De keren dat ik voor een gesprek uit werd genodigd was altijd als ik gebeld had en zo mijn brief nog beter kon laten aansluiten op wat ze zochten. Ik weet niet of het nromaal is in andere sectoren, maar ik adviseer collega's die ander werk zoeken áltijd van de mogelijkheid om informeel te informeren geruik te maken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Verder inderdaad je netwerk gebruiken, dat wordt steeds belangrijker om aan het werk te komen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Probleem is dat er geregeld minimaal 150 geschikte kandidaten solliciteren op 1 functie. Dus trek het je niet persoonlijk aan als je wordt afgewezen ondanks een -volgens jou- goede match.



Vaak werkt het beter om iets via je netwerk te regelen. Dat je ergens een opening ziet vóórdat er een vacature aan de muur hangt.
Vooraf bellen doe ik ook, als ik relevante vragen heb. Bellen om het bellen doe ik niet, dat lijkt me erg irritant voor de contactpersoon. Nabellen doe ik dus ook, een werkelijke reden krijg ik dus niet. Laatst kreeg ik te horen 'je hebt een heel goed CV en je brief was ook goed, vooral in jezelf blijven geloven hoor, je komt er wel'. Tja, daar kan ik dus helemaal niks mee. Want ik sta echt wel open voor verbetering, graag zelfs! Ik wil namelijk heel graag werken.
Alle reacties Link kopieren
Uitgebreid gaan netwerken. Daarnaast kun je blijven schrijven, maar netwerken levert veel meer op!
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Alle reacties Link kopieren
quote:momo1980 schreef op 25 juli 2014 @ 15:50:

Vooraf bellen doe ik ook, als ik relevante vragen heb. Bellen om het bellen doe ik niet, dat lijkt me erg irritant voor de contactpersoon. Nabellen doe ik dus ook, een werkelijke reden krijg ik dus niet. Laatst kreeg ik te horen 'je hebt een heel goed CV en je brief was ook goed, vooral in jezelf blijven geloven hoor, je komt er wel'. Tja, daar kan ik dus helemaal niks mee. Want ik sta echt wel open voor verbetering, graag zelfs! Ik wil namelijk heel graag werken.





Mijn ervaring is dat als ik met een flauw vraagje bel, de contactpersoon vanzelf informatie gaf waarvan hij of zij dacht dat het relevant was om te weten (maar wat niet in de advertentie stond).

Zelfs met een niet 'to the point' vraag bel ik dus gewoon. Ze rekenen toch op telefoontjes.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Netwerken kan ook zijn: mensen in je netwerk gewoon eens benaderen of je ze vragen mag stellen over hoe zij op hun plek terecht zijn gekomen. dan trakteer je op een koffie od lunch en mogen zij zeg maar vertellen. De meeste mensen staan best welwillend tegenover zo'n uitnodiging: bijna iedereen vind het leuk om het over zichzelf te hebben :D
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Even een leerzaam stukje:



Stop met zoeken naar vacatures



Graag stel ik u voor aan Jan. Jan is een gemiddelde Nederlandse werkgever van een middelgroot MKB-bedrijf met ongeveer 100 man personeel. Jan is een keurige werkgever. Toch kwam ik hem laatst heftig vloekend tegen.





Door Richard Engelfriet



De reden? Hij had een vacature bij zijn bedrijf en had die keurig aangemeld bij het UWV, monsterboard.nl en in het regionale dagblad. "Wat een ellende. En wat een tijdverspilling. Dat doe ik nooit meer". Jan kreeg 800 sollicitatiebrieven.



Jan is, zoals gezegd, een keurige werkgever en stuurde dus ruim 800 ontvangstbevestigingen. Dat gaat redelijk snel via e-mail, maar het kostte zijn secretaresse toch een halve dag. Daarna brak pas echt de hel los. Wat bleek? Van de 800 sollicitanten hadden ruim 600 sollicitanten een sollicitatiecursus gehad.



Daar krijg je de tip: "Bel altijd even na en licht je sollicitatie persoonlijk toe. Dat vergroot je kans op een gesprek." En dus ging de telefoon 600 keer. Die gesprekken kostte de secretaresse een volle week.



800 brieven lezen



Toen stond Jan voor de taak om 800 brieven te lezen. Hij koos er in eerste instantie voor om alle CV’s te scannen op geschiktheid. Dat kostte hem 800 keer 10 minuten. Van de 250 geschikte CV’s koos hij op goed geluk 50 brieven uit en ging die lezen: ‘Ik zoek mensen die het geluk aan hun zijde hebben’.



Afijn, uit deze selectie koos Jan 10 geschikte kandidaten. Maar omdat Jan een keurige werkgever is, stuurde hij ook 790 afwijzingen. Waarop natuurlijk weer 600 telefoongesprekken volgden van teleurgestelde kandidaten. Dat kostte de secretaresse twee werkweken en het leverde haar alleen maar frustratie en een schorre keel op.



Jan gaat geen vacatures meer plaatsen



Zoekt u werk? Denk dan aan Jan, die net als de meeste werkgevers geen vacature meer openbaar maakt. Jan: "‘Ik stuur nu een simpel mailtje naar mijn medewerkers met de vraag of ze mensen kennen."



"Het grote voordeel van die methode is dat als één van mijn medewerkers iemand aandraagt, hij zich ook verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van die persoon. Ik krijg nu alleen nog maar relevante reacties en dat in veel minder tijd."



Ga zelf ook netwerken!



Als u op zoek bent naar een baan, raad ik u ten stelligste af energie te steken in het zoeken naar vacatures. Denk net als Jan simpel en ga ook netwerken. Investeer in uw bestaande netwerk en zorg dat mensen op de hoogte zijn van uw droombaan.



Drink ook koffie met interessante mensen buiten uw netwerk. Ga niet lopen hengelen naar werk, maar praat over uw passie en die van uw gesprekspartner. Als u elke week drie netwerkgesprekken voert, weten na drie maanden al 36 nieuwe mensen wie u bent en wat u zoekt. Mede namens Jan alvast bedankt voor de moeite!
Dat stukje heb ik ook gelezen Zusenzo. Daarom ben ik ook van mening dat ik alleen vooraf bel als het echt nuttig is, als ik een relevante vraag heb. Want inderdaad, ik zal niet de enige zijn die belt. Netwerken doe ik ook, met als resultaat dat ik dus binnenkort een gesprek heb. Maar zou het dan echt zo zijn dat het tegenwoordig geen zin meer heeft om gewoon te solliciteren als je een leuke vacature ziet? Dat zou toch triest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Oh praat me er niet van.. Ik zit zelf sinds mei in de WW en ben vandaag zelfs afgewezen voor een functie bij één van de Big 4 omdat ik TEVEEL ervaring heb en ze denken dat ik me ga vervelen. Terwijl ik bij zoveel bedrijven wordt afgewezen op lagere functies met de reden dat ik te weinig ervaring heb.. Zelfs al pas je perfect binnen het bedrijf en sluit je ervaring en opleiding perfect aan, dan nog moet je in de huidige tijd geloof ik gewoon een enorme geluksvogel zijn als je iets vindt. Mijn WW loopt eind volgende week af en moet helaas de bijstand in (als het wordt toegewezen). De huidige banenmarkt is echt geen pretje, ik leef met je mee!!
Alle reacties Link kopieren
Heb je een netwerk?

Wat zoek je?



Oh, ik heb een tweede gesprek trouwens ben blij. Tegelijkertijd belde een oude werkgever die lucht kreeg dat ik iets zocht (door vriendinnen / kennissen te vertellen) dat ik daar ook op gesprek mag komen. Zonder solliciteren.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren (het zeg maar schrijven op een bestaande vacature) kan geen kwaad. Maar netwerken (en dat kan op vele manieren) geeft je meer kans!
Verstuurd vanaf mijn Ipad
Ik heb een netwerk, niet heel groot, maar ben via mijn netwerk al wel eerder op gesprek geweest. Mocht toen door naar 2e ronde en werd toen afgewezen omdat de manager dacht dat ik me te snel zou gaan vervelen in die functie. Als persoon zag hij me helemaal zitten, zei hij. En nu dus binnenkort een gesprek via mijn netwerk. Ik zoek een parttime baan in de communicatie. Marketing mag ook en eventueel iets als officemanagement, wat meer regelfuncties (heb bijvoorbeeld ook veel ervaring met het organiseren van trainingen en alles eromheen) of iets secretarieels mag ook. Maar de laatste acht jaar werk ik in de communicatie, heb in die richting gestudeerd en veel trainingen gevolgd. Omgeving Utrecht, dus wie er nog iets weet …..
Maar ik merk wel dat ik het lastig vind om mijn netwerk goed te gebruiken. Ik heb mijn status op LinkedIn uiteraard aangepast naar 'beschikbaar', naar aanleiding daarvan heeft ook iemand me benaderd maar dat heeft (nog) niks concreets opgeleverd. Mijn vrienden en familie weten natuurlijk dat ik zoek en wat ik zoek. En naar aanleiding daarvan heb ik dus nu voor de tweede keer een gesprek ergens. Maar hoe netwerken jullie dan verder? Bel of mail je oude relaties, leveranciers etc. met de vraag of ze eens koffie willen drinken? En zijn dat dan oud-collega's of oud-leidinggevenden, of juist meer andere relaties?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt tegenwoordig een grotere kans dat je opvalt bij een open sollicitatie dan bij het reageren op een vacature.
Je moet het vaak opnemen tegen 200-300 concurrenten en daarvan zullen er ongetwijfeld tientallen een perfect aansluitend cv hebben. Dan zullen ze gaan selecteren op afstand, leeftijd of misschien vinden ze het ene cv gewoon mooier gelayout dan het andere. Het is gewoon 'n loterij, wen er maar aan.
Alle reacties Link kopieren
Probeer de afwijzingen niet teveel persoonlijk aan te trekken (al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, dat snap ik ook wel).

Als er meer dan 300 reacties zijn gaan ze om meest vreemde redenen afwijzen.

Bijv. op leeftijd, of je man of vrouw bent (lees: in de vruchtbare leeftijd) allemaal zaken die ze niet in de vacature mogen zetten maar die stiekem wel meespelen. Het is helaas niet anders.



En inderdaad, probeer snel te reageren. De laatste 100 reacties worden volgens mij nauwelijks bekeken, het is gewoon geen doen (werk zelf bij P&O).



Succes, ik hoop dat je toch snel iets vindt!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een aantal jaar geleden ook een hele tijd werkloos geweest, met dezelfde ervaring als jij, maar wat mij de laatste tijd opvalt: de afgelopen 1,5 jaar word ik om de haverklap benaderd door bedrijven waar ik in mijn werkloze periode of zelfs jaren daarvoor al eens gesolliciteerd had. Ik denk dus dat dat stukje over "Jan" wel klopt, en dat bedrijven liever geen vacatures meer uitzetten. Ik heb in het afgelopen half jaar al 7 (!!!) verzoeken out of the blue gehad met de strekking dat ik ooit eens gesolliciteerd had met zo'n leuke brief en goed CV en of ik nu wellicht ook weer op zoek ben?



Mijn tip is dan ook: schrijf een killer brief (vooral niet standaard, zorg dat ie opvalt), maak een mooi CV (met mooie, professionele opmaak bedoel ik dan) en stuur die gewoon als open sollicitatie naar elk bedrijf waar je eventueel zou willen werken. Als je daarmee indruk maakt gaat ie waarschijnlijk in een bestand en tegenwoordig gaat vrijwel iedereen eerst door zijn eigen bestand voordat men een vacature uitzet.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik lees nu dat je part time zoekt, dat is ook wel een enorm minpunt. Ik ben zelf op dit moment ook op zoek naar iemand en in principe zou jij met jouw achtergrond eventueel best kunnen matchen, maar voor mij is 32 uur het absolute minimum. Kun je echt niet 32 uur of meer werken?
Am Yisrael Chai!
quote:momo1980 schreef op 25 juli 2014 @ 16:18:

Ik heb een netwerk, niet heel groot, maar ben via mijn netwerk al wel eerder op gesprek geweest. Mocht toen door naar 2e ronde en werd toen afgewezen omdat de manager dacht dat ik me te snel zou gaan vervelen in die functie. Als persoon zag hij me helemaal zitten, zei hij. En nu dus binnenkort een gesprek via mijn netwerk. Ik zoek een parttime baan in de communicatie. Marketing mag ook en eventueel iets als officemanagement, wat meer regelfuncties (heb bijvoorbeeld ook veel ervaring met het organiseren van trainingen en alles eromheen) of iets secretarieels mag ook. Maar de laatste acht jaar werk ik in de communicatie, heb in die richting gestudeerd en veel trainingen gevolgd. Omgeving Utrecht, dus wie er nog iets weet …..



Heb je contact gehouden met die man? Misschien heeft hij nu wel een vacature. Dit soort leads moet je dus warm houden zodat ze aan jou denken als er een geschikte baan vrijkomt.



En verder de schuld niet teveel bij jezelf zoeken. Er is een goede kans dat er daadwerkelijk helemaal niets mis is met je brief en cv, het is helaas een loterij als er zoveel reacties komen op een vacature.



Ik hoop dat je snel wat vindt, veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven