Werk & Studie alle pijlers

Werkger houdt ineens 3x zoveel pensioenpremie in.

05-01-2009 18:21 8 berichten
Bij mijn partner is deze maand ineens het driedubbele aan pensioenpremie ingehouden. De werkgever gaf als reden dat dit 'iets' achterstalligs was, mijn man en zijn collega's hebben om een schriftelijke berekening van de verzekeringsmaatschappij gevraagd maar dit hebben ze nog steeds niet gehad.

Op ons inkomen was dit in de decembermaand nogal een tegenvaller. De werkgever begreep niet waar mijn man zo moeilijk over deed.... je vrouw werkt toch ook zei hij.

Weten jullie of dit zomaar mag. Mijn man overweegt de bond in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Als de werkgever de premie eerder is vergeten in te houden, ja, dan mag dat voor zover ik weet. Mijn vriend heeft dat ook gehad, vanaf januari waren ze vergeten de premie te innen (eigenlijk al vanaf het jaar ervoor, maar dat hebben ze voor hun rekening genomen). Niets aan te doen, 't moet toch betaald worden, en eerder heb je dan meer inkomen gehad.



Als het tenminste klopt wat de werkgever zegt, dat is natuurlijk altijd goed om te controleren.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn verzekeringsmaatschappij is de eigen bijdrage iets tussen werkgever en werknemer en heeft de maatschappij daar verder niet zoveel mee te maken, behalve dat de hoogte van de eigen bijdrage in het reglement is opgenomen. Je kan dus in je reglement nakijken hoe hoog het moet zijn (eigenlijk altijd een percentage van je brutoloon) en op je loonstrookje kan je zien wat er is ingehouden.

Overigens mag de hoogte van de eigen bijdrage bij mijn weten niet zomaar veranderd worden.
De premie werd gewoon iedere maand ingehouden maar volgens de werkgever niet genoeg. Hier weet je als werkgever toch niets van dat de premie omhoog is gegaan.
werknemer bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
Van de premie weet je als werknemer inderdaad meestal niet zoveel, wel van de eigen bijdrage. De hoogte hiervan staat trouwens vaak ook in je contract/cao vermeld.
Wat nog wel eens wil gebeuren bij pensioenen, is dat er een contract verlengd moet worden waarmee de premies kunnen wijzigen. Het wil ook nog wel eens gebeuren dat dergelijke onderhandelingen erg lang duren, waardoor het verschil uiteindelijk met terugwerkende kracht moet worden verrrekend.

De reden dat de werkgever dit in december heeft verrekend heeft te maken met het feit dat de fiscus allerlei regels stelt ten aanzien van pensioen en aftrekbaarheid van de premie e.d. Het is dus van belang dat de premieafdracht voor het eind van het kalenderjaar geregeld wordt.



Maar het verdient zeker niet de schoonheidsprijs!
Alle reacties Link kopieren
Vraag vooral om een specificatie en aangezien ze al precies wisten hoeveel er extra afgehouden moest worden zou dat geen enkele moeite moeten kosten voor je werkgever...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven