Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:18.
Dit onderwerp heeft 142 reacties, en bestaat uit 6 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 6.
De laatste reactie is geplaatst op 26-02-2012 14:03.
- Vraagje namens mijn vriend:
Zijn contract wordt niet verlengd, dus hij is druk aan het solliciteren. In een branche waar momenteel weinig werk is. Bij een van de bedrijven waar hij op gesprek is geweest, lijkt het serieus te worden (mocht op 2e gesprek komen, etc.)
De chef van zijn huidige bedrijf had een goede referentie gegeven toen ze die belden en daar was mijn vriend blij mee.
Nu is hij echter al een paar dagen ziek (buikgriep ofzo), hij is zwaar aan de dunne en moet steeds naar de wc rennen, heeft buikpijn en kramp. Maandag heeft hij zich daarom ziekgemeld. Dinsdag had hij twee sollicitatiegesprekken (waaronder dat 2e gesprek) en is daarheen gegaan, zij het met buikpijn en krampen. Gisteren was hij nog steeds ziek.
EDIT: Op de dag van het sollicitatiegesprek was hij vrij, had al een week van tevoren een vrije dag genomen daarvoor. Ook heeft hij zich ziekgemeld voor maandag en woensdag, per dag dus, niet per periode.
Nu heeft diezelfde chef opgebeld naar dat bedrijf en gevraagd of hij er ziek uitzag, want hij had zich namelijk ziekgemeld. En dat bedrijf zei 'nee, hij zag er niet ziek uit'. Maarja, van hevige buikkramp word je niet ineens lijkbleek ofzo.
Mijn vriend is behoorlijk over de zeik. Het bedrijf waar hij solliciteert is best kritisch en het was al heel bijzonder dat hij op 2e gesprek mocht komen. Nu heeft die chef dus even doodleuk zijn glazen ingegooid door te suggereren dat hij zich ongeoorloofd ziek meldt.
Mijn vraag: mag dat zomaar? Je mag toch als werkgever ook geen negatieve referentie opgeven? Mag dit dan wel? En als het niet mag, kan mijn vriend juridische stappen ondernemen? Het gaat tenslotte wel om een baan en om inkomen. Ik vind die suggestie van die chef eigenlijk nog veel schadelijker dan een negatieve referentie.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip.
- Mijn mening? Zijn werkgever heeft het niet na te vragen bij een ander concurrent werkgever.
Bij twijfel kon ie je vriend naar de bedrijfsarts sturen.Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het niet goed genoeg. - Blijkbaar gunt ie zijn ex personeel geen nieuw werk.Als je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het niet goed genoeg.
- Als je geen negatieve referentie op zou mogen geven, wat is dan het nut van een referentie?
Ik vind ook dat je vriend dit slimmer aan had kunnen pakken. Ziek is ziek. Als je niet kan werken, kan je ook niet op sollicitatiegesprek. Als je dat wel kan, kan je de volgende dag ook werken.
Iets van communicatie had al de helft gescheeld. - quote:redband schreef op 09 februari 2012 @ 09:16:
Mijn mening? Zijn werkgever heeft het niet na te vragen bij een ander concurrent werkgever.
Bij twijfel kon ie je vriend naar de bedrijfsarts sturen.
Nou, dat vind ik dus ook. Maar ik ben wel benieuwd of daarvan iets wettelijk is vastgelegd.
Het lijkt inderdaad alsof hij gewoon even wraak wilde nemen. Onterecht, mijns inziens. Als je vermoedt dat een werknemer ongeoorloofd ziekteverlof opneemt, heb je het recht om onaangekondigd op ziekenbezoek te gaan. De werkgever moet dus wel thuis zijn. Maar dat was mijn vriend, hij heeft de hele dag binnen gezeten en nog grotendeels op de wc ook.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip. - Eerlijk? Als je vriend te ziek is om te werken dan is hij ook te ziek om naar een sollicitatiegesprek te gaan. Wat zijn werkgever heeft gedaan is niet netjes, maar wat hij zelf heeft gedaan kan natuurlijk ook niet door de beugel.
- Hij heeft niet de hele dag binnen gezeten, want hij is de deur uit geweest voor dat sollicitatiegesprek. Wie weet stond zijn huidige werkgever wel op dat moment aan de deur.To infinity...and beyond!
- Had je vriend toestemming om naar buiten te gaan tijdens zijn ziekte? Zo niet, dan werd hij geacht thuis te blijven en heeft hij zich niet aan de regels gehouden door naar twee (!) sollicitatiegesprekken te gaan. Het is ook geen onlogische gedachte van zijn werkgever dat hij dan ook best in staat was om te komen werken. Het is zeker raar als je vriend gisteren nog steeds niet kwam werken.
Niettemin lullig als je vriend hierdoor een baan zou mislopen. Ik weet niet of hij juridisch een poot heeft om op te staan, maar het lijkt me zinvoller een goed gesprek met zijn werkgever te voeren. Misschien wil die een en ander nog wel rechtzetten.Ga in therapie! - quote:FullHouse schreef op 09 februari 2012 @ 09:19:
Als je geen negatieve referentie op zou mogen geven, wat is dan het nut van een referentie?
.
Helaas, zo werkt het. Je kunt als bedrijf hooguit een blanco referentie sturen (medewerker X was in periode Y bij ons in dienst) en dat doet dan de alarmbellen wel afgaan.
Maar negatief mag dus niet. En daarom vind ik dit interessant. Want dan mag dat opbellen volgens mij ook niet.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip. - Wat vals van je vriend zijn werkgever. Ik denk dat het wel mag, ik geloof niet dat er een wet is die je daartegen beschermd. Wel heel naar. Ik zou als ik jouw vriend was even het bedrijf bellen waar hij op gesprek is geweest en uitleggen hoe de situatie zit. Hopelijk maakt hij daardoor nog wel een kans.
- Tja, officieel had hij zich per dag ziekgemeld. Dus voor maandag, niet voor dinsdag, wel voor woensdag. Dat hij alledrie de dagen krom lag, staat daar los van. Edit: dinsdag had hij al eerder een vrije dag genomen om te solliciteren.
Hij wilde gewoon geen slechte indruk wekken door zelfs de sollicitaties al af te blazen.
Ik ben ook van mening dat hij het beter even overduidelijk had kunnen communiceren, maar daar gaat de vraag nu niet over. Het is niet mijn bedoeling om een afweging te maken van wie zat er fout/fouter, maar van: mag dit, wat de werkgever heeft gedaan?Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip. - Wat zou je doen als het inderdaad niet mag? Er een zaak van maken?Ga in therapie!
- Ik vind het nogal dom van je vriend om ziek naar een sollicitatiegesprek te gaan. Het is niet netjes naar je huidige werkgever maar je zit daar toch ook helemaal niet lekker? Als je het nou hebt over zelf een goede presentatie van jezelf geven.... Ik had het gewoon even uitgesteld.
De werkgever van je vriend vind ik reteasociaal om op deze manier na te bellen, echt ongelooflijk. Geen idee wat je daar verder mee kan, want omdat je vriend gewoon niet goed zat, valt het ook niet echt uit te leggen aan de potentiėle werkgever.Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest. - quote:sparood2010 schreef op 09 februari 2012 @ 09:23:
Wat vals van je vriend zijn werkgever. Ik denk dat het wel mag, ik geloof niet dat er een wet is die je daartegen beschermd. Wel heel naar. Ik zou als ik jouw vriend was even het bedrijf bellen waar hij op gesprek is geweest en uitleggen hoe de situatie zit. Hopelijk maakt hij daardoor nog wel een kans.
Bij elke twijfel had de werkgever het wat subtieler kunnen aanpakken ipv naar toekomstige nieuwe werk te bellen van vriend.
Straks weet ie het nog zo te spelen dat ie geen recht heeft op
WWAls je het niet simpel kunt uitleggen, snap je het niet goed genoeg.
Ik denk het wel. Als hij die baan misloopt, dan. Het gaat hier wel om inkomen.quote:dubiootje schreef op 09 februari 2012 @ 09:25:
Wat zou je doen als het inderdaad niet mag? Er een zaak van maken?Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip.
Eens. Ik vind dat jouw vriend zelf zijn glazen ingooit, niet zijn werkgever.quote:loulouise schreef op 09 februari 2012 @ 09:22:
Eerlijk? Als je vriend te ziek is om te werken dan is hij ook te ziek om naar een sollicitatiegesprek te gaan. Wat zijn werkgever heeft gedaan is niet netjes, maar wat hij zelf heeft gedaan kan natuurlijk ook niet door de beugel.- quote:willemeen schreef op 09 februari 2012 @ 09:25:
Tja, officieel had hij zich per dag ziekgemeld. Dus voor maandag, niet voor dinsdag, wel voor woensdag. Dat hij alledrie de dagen krom lag, staat daar los van.
Hij wilde gewoon geen slechte indruk wekken door zelfs de sollicitaties al af te blazen.
Ik ben ook van mening dat hij het beter even overduidelijk had kunnen communiceren, maar daar gaat de vraag nu niet over. Het is niet mijn bedoeling om een afweging te maken van wie zat er fout/fouter, maar van: mag dit, wat de werkgever heeft gedaan?
Waarom laat je het communicatieaspect buiten beschouwing en wil je alleen maar weten of je vriend juridisch gelijk heeft? Daarmee krijgt hij het nog niet. Communiceren is wel de weg om dit eventueel nog te herstellen.
Voor de duidelijkheid: hij had zich op dinsdag niet ziekgemeld? Had hij toen vrij genomen?Ga in therapie!
Hij heeft zich dinsdag dus ook op zijn werk laten zien of hoe zit dat precies in elkaar? Maandag ziek, dinsdag niet en woensdag weer wel.quote:willemeen schreef op 09 februari 2012 @ 09:25:
Tja, officieel had hij zich per dag ziekgemeld. Dus voor maandag, niet voor dinsdag, wel voor woensdag. Dat hij alledrie de dagen krom lag, staat daar los van. Edit: dinsdag had hij al eerder een vrije dag genomen om te solliciteren.
Ik ben ook van mening dat hij het beter even overduidelijk had kunnen communiceren, maar daar gaat de vraag nu niet over. Het is niet mijn bedoeling om een afweging te maken van wie zat er fout/fouter, maar van: mag dit, wat de werkgever heeft gedaan?- Ik vind het vervelend voor je vriend en
niet netjeslaag bij de grond van de huidige werkgever.
Ik weet wat ikzelf zou doen in dit geval met mijn huidige werkgever maar zal dat hier niet neerzetten,ik vrees dat dan de pl***ris uitbreekt op het forum!Roses are red Violets are blue,Frankenstein is ugly,What the f*ck happend to you. - Wat asociaal van zijn werkgever, en wantrouwend ook.
Hij mag wettelijk gezien ook helemaal niet bij anderen informeren over de gezondheid van zijn personeel, en daarbij is dit echt een lage actie zeg.
Ik wordt er hier gewoon plaatsvervangend kwaad over!
En wat dom vaje vriend dat zijn baas weet waar hij gesolliciteerd heeft, niks meer zeggen dus.
De eigen rol van vriend in dit verhaal.....hou je daar ook rekening mee? Dit had namelijk helemaal niet hoeven gebeuren als vriend wat verstandiger met de situatie om was gegaan.quote:willemeen schreef op 09 februari 2012 @ 09:27:
[...]
Ik denk het wel. Als hij die baan misloopt, dan. Het gaat hier wel om inkomen.- Voor de duidelijkheid:
Maandag meldde hij zich ziek voor 1 dag.
Dinsdag had hij vrij genomen (al een week vantevoren) om te solliciteren
Woensdag merkte hij dat hij nog ziek was en meldde zich weer voor 1 dag ziek.
Vandaag is hij, met buikpijn, weer gaan werken.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip. - quote:willemeen schreef op 09 februari 2012 @ 09:27:
[...]
Ik denk het wel. Als hij die baan misloopt, dan. Het gaat hier wel om inkomen.
Misschien vind je op rechtspraak.nl vergelijkbare zaken en kun je zo de jurisprudentie bekijken. Je vriend zal dan moeten kunnen bewijzen dat het feit dat hij de baan niet kreeg rechtstreeks samenhing met het telefoontje van zijn werkgever.
Ik zou niet aan de ellende van een rechtszaak beginnen. Je kan je energie beter steken in het zoeken van een baan.Ga in therapie!
JA, dit is het soort reactie dat ik zocht. Mag dat wettelijk niet? Weet iemand daar een artikelnummer bij?quote:nola schreef op 09 februari 2012 @ 09:28:
Wat asociaal van zijn werkgever, en wantrouwend ook.
Hij mag wettelijk gezien ook helemaal niet bij anderen informeren over de gezondheid van zijn personeel, en daarbij is dit echt een lage actie zeg.
Ik wordt er hier gewoon plaatsvervangend kwaad over!
En wat dom vaje vriend dat zijn baas weet waar hij gesolliciteerd heeft, niks meer zeggen dus.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip.- quote:loulouise schreef op 09 februari 2012 @ 09:29:
[...]
De eigen rol van vriend in dit verhaal.....hou je daar ook rekening mee? Dit had namelijk helemaal niet hoeven gebeuren als vriend wat verstandiger met de situatie om was gegaan.
Klopt, en dat heb ik ook met hem besproken.
Maar ik open het topic omdat ik wil weten of de werkgever dit wel mag doen.Een pauw zonder veren is ook maar gewoon een kip.