Werk & Studie alle pijlers

Werkgever vraagt twee referenties

22-08-2014 11:11 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek. Hartstikke leuk natuurlijk. Nu vraagt de werkgever om twee referenties mee te brengen.



Op zich heb ik hier geen moeite mee; eentje heb ik sowieso (en is positief) maar mijn laatste werkgever is niet positief en daar ben ik weggegaan met wederzijds goedvinden. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Iemand tips?
Het hoeft geen werkgever te zijn hè?

Mag ook een gewone collega zijn.
Kun je je laatste werkgever niet toch benaderen, misschien is hij wel bereid een referentie te geven die enigszins positief is?

Of anders een werkgever van wat langer geleden?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Gaat zoiets tegenwoordig nog telefonisch of mag ik ook een schriftelijk iets overhandigen?



Misschien dat ik idd de laatste werkgever toch even ga benaderen. Heb wel gehoord dat een referentie niet negatief mag zijn, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 22 augustus 2014 @ 11:21:

Dank voor de reacties. Gaat zoiets tegenwoordig nog telefonisch of mag ik ook een schriftelijk iets overhandigen?



Misschien dat ik idd de laatste werkgever toch even ga benaderen. Heb wel gehoord dat een referentie niet negatief mag zijn, klopt dat?Dat klopt, maar dat wil niet zeggen dat iemand niet negatief zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik me niet vergis bestaat er zoiets als "goed werkgeverschap".

dit betekend dat een ex werkgever geen negatieve uitlatingen mag doen ten nadelen van jou voor je eventuele nieuwe werk.



Je kunt, als je dat aandurft, je ex werkgever natuurlijk op bellen en hem het verhaal voorleggen en hopen dat hij je deze nieuwe baan gunt en je dus ook een goede referentie geeft.



Succes!
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Alle reacties Link kopieren
Alleen omdat je met wederzijds goedvinden uit elkaar bent gegaan wil dat niet zeggen dat de werkgever zich negatief zou uitlaten. Ik ben bij mijn laatste werkgever ook niet goed weg gegaan maar nadat er gebeld werd , waren ze toch heel positief en zeiden ze Isa is een leuke meid, deed haar werk goed, is collegiaal etc etc.



Ik dacht ook ah oh! Maar uiteindelijk was het dus helemaal niet zo dramatisch.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik las ook dat je een docent kunt opgeven. Heb dit jaar pas een deeltijdopleiding afgerond dus denk dat ik mijn docent eerst ga vragen



Wil ze niet, dan bel ik mijn ex-werkgever op.



Dank jullie wel.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Isa, dank je. Mijn ex-werkgever heeft me lopen "stalken" en is heel sluw geweest. Het zou me verbazen als ze iets positiefs weet te zeggen
Als ik gebeld wordt is de vraag eigenlijk altijd samen te vatten tot "klopt het cv?"



Ik geef nooit een oordeel, positief of negatief, want dat is zo persoonlijk. Alleen feiten.
Alle reacties Link kopieren
quote:shakie schreef op 22 augustus 2014 @ 11:23:

Als ik me niet vergis bestaat er zoiets als "goed werkgeverschap".

dit betekend dat een ex werkgever geen negatieve uitlatingen mag doen ten nadelen van jou voor je eventuele nieuwe werk.



Je kunt, als je dat aandurft, je ex werkgever natuurlijk op bellen en hem het verhaal voorleggen en hopen dat hij je deze nieuwe baan gunt en je dus ook een goede referentie geeft.



Succes!Dat is een morele code, en niet set in stone als wetgeving. Officieel mag een referentie alleen zeggen: ja inderdaad, deze persoon heeft hier gewerkt. De praktijk is dat mensen natuurlijk meer willen weten van de referentie dan alleen dat.
Alle reacties Link kopieren
Ookal mag je geen negatieve referentie afgeven, een antwoord kan je ook zo geven dat een ander er een hoop uit opmaakt.

Op de vraag of iemand goed is bevallen kan een werkgever "ja echt wel!!" zeggen of "hmjaaa....." In beide gevallen is het antwoord positief maar met een hele andere lading.



Ik zou daarom een oud collega vragen!
Waarom zou je eigenlijk geen negatieve referentie mogen geven als iemand echt een slechte werknemer was?
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 22 augustus 2014 @ 12:20:

Waarom zou je eigenlijk geen negatieve referentie mogen geven als iemand echt een slechte werknemer was?

Omdat het altijd jouw interpretatie is. Iemand kan bij jou slecht gewerkt hebben, maar dat kan aan heel veel omstandigheden hebben gelegen en hoeft niet te betekenen dat iemand in een andere werkomgeving ook niet functioneert. Door te zeggen dat iemand een slechte werknemer is, ontneem je diegene de kans om ooit nog elders een nieuwe kans te krijgen en het dan beter te doen. Want niemand zal iemand aannemen die slecht genoemd wordt.



Neemt niet weg dat er wel omweggetjes gebruikt worden om dat alsnog duidelijk te maken. 'Klopt het dat Piet bij u heeft gewerkt als boekhouder?' 'Jazeker, dat klopt. Hij was een groot talenwonder, herinner ik me nog.' Daarmee zeg je subtiel dat je je hem niet bepaald herinnert vanwege zijn boekhoudkundige kwaliteiten.
quote:yoshe schreef op 22 augustus 2014 @ 12:06:

Ookal mag je geen negatieve referentie afgeven, een antwoord kan je ook zo geven dat een ander er een hoop uit opmaakt.

Op de vraag of iemand goed is bevallen kan een werkgever "ja echt wel!!" zeggen of "hmjaaa....." In beide gevallen is het antwoord positief maar met een hele andere lading.

Ik vroeg (als intercedent) altijd: zou u deze persoon opnieuw aannemen als u een passende vacature open heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 22 augustus 2014 @ 12:06:

(...)



Ik zou daarom een oud collega vragen!Goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Het hoeft geen inhoudelijk referentie te zijn: laat hem gewoon bevestigen dat jij daar gewerkt hebt in die periode. Is waar ik woon (buiten NL) heel erg gebruikelijk, omdat werkgevers geen risico willen lopen ivb aansprakelijkheid voor referenties naar voormalige werknemer toe en naar nieuwe werkgever.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Het is onjuist dat er geen negatieve referentie afgegeven mag worden. Dit is alleen zo als dat in een ontbindingsovereenkomst is overeen gekomen.

De referentie mag niet onjuist zijn en daardoor beschadigend zijn, maar als de oud-werknemer tijdens het dienstverband (bijv in het functioneringsgesprek) dezelfde negatieve zaken te horen heeft gekregen, dan mogen deze ook gemeld worden in een referentie.
WTF?
Alle reacties Link kopieren
Over goed werkgeverschap



Tips
quote:groenteboerin schreef op 22 augustus 2014 @ 12:31:

[...]



Omdat het altijd jouw interpretatie is. Iemand kan bij jou slecht gewerkt hebben, maar dat kan aan heel veel omstandigheden hebben gelegen en hoeft niet te betekenen dat iemand in een andere werkomgeving ook niet functioneert. Door te zeggen dat iemand een slechte werknemer is, ontneem je diegene de kans om ooit nog elders een nieuwe kans te krijgen en het dan beter te doen. Want niemand zal iemand aannemen die slecht genoemd wordt.



Neemt niet weg dat er wel omweggetjes gebruikt worden om dat alsnog duidelijk te maken. 'Klopt het dat Piet bij u heeft gewerkt als boekhouder?' 'Jazeker, dat klopt. Hij was een groot talenwonder, herinner ik me nog.' Daarmee zeg je subtiel dat je je hem niet bepaald herinnert vanwege zijn boekhoudkundige kwaliteiten.Oh ja, op die manier. Klinkt logisch.
Alle reacties Link kopieren
Docent wil referentie geven en die ander had ik al.



Nu vraagt de werkgever echter om de laatste werkgever. Dat is dus de werkgever waar ik niet leuk weggegaan ben. Ik wil ze volgende week wel benaderen maar eerlijk gezegd heb ik er weinig vertrouwen in dat ze niet negatief gaat zijn over me en daar word ik verdrietig van. De "fout" lag aan beide kanten en ik zou er gewoon gruwelijk van balen als een leuke baan me (eventueel) ontnomen wordt omdat zij nare dingen over me gaat zeggen.



Ik weet dat ik op de zaken vooruit loop maar ik heb heel veel jaren met deze mevrouw samengewerkt en zij is niet professioneel. Vandaar dat ik niet gek op zou staan kijken als ze me compleet de grond in boort.
Alle reacties Link kopieren
He balen minnimouse! Ben ook met wederzijds goedbevinden weggegaan en wij hebben toen vastgelegd dat ze bereid zijn om een positieve referentie over mij af te geven. Scheelt zoveel gezeik.



Ik ben daar trouwens weggegaan omdat ik totaal niet bij de bedrijfscultuur pastte en dus zou de vraag: zou u Wapiti aannemen als er een passende baan zijn met nee worden beantwoord. Terwijl ze verder tevreden over mij waren. Dus die vraag zegt ook niet altijd wat.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Wapiti, mijn leidinggevende was flink aan het roddelen over me. Ze vertelde echt zaken die prive waren of niet waar. Ik heb toen wel aan de personeelsfunctionaris laten weten dat ik wil dat er (naderhand) geen negatieve uitlatingen door haar worden gedaan. In de vaststellingsovereenkomst staat het volgende:



Partijen zullen zich in de toekomst in het maatschappelijke verkeer tegenover elkaar gedragen overeenkomstig de normen van goed werkgever- en goed werknemersschap die tussen partijen in acht behoren te worden genomen. Voorts zullen partijen zich onthouden van het doen van negatieve uitlatingen over de andere partij tegenover derden.



Kan ik op basis hiervan ex-werkgever verzoeken een positieve referentie af te geven?
Alle reacties Link kopieren
Heb je wellicht elders nevenactiviteiten verricht? Dat zou je ook op kunnen voeren als referentie.
Alle reacties Link kopieren
Werkgevers' mogen' uit goed werkgeversschap misschien wel geen negatieve referentie geven. Maar ze kunnen wel aangeven dat ze geen referentie te willen geven omdat ze inderdaad geen negatieve referentie uitgeven. Dat gebeurt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven