Welkom. Je laatste bezoek was dinsdag 22 mei 2012 11:19.

Snel inloggen of registreer jezelf - (Wachtwoord vergeten?)

1. Viva
  2. Forum
  3. Werk & Studie
  4. Wie ervaring als zij-instromer in het onderwijs?

Dit onderwerp heeft 17 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 19-05-2010 02:24.

[ Wie ervaring als zij-instromer in het onderwijs? ]

Ga naar een onderdeel

1. Momenteel nog woonachtig in het buitenland, maar vanaf 2011 weer in Nederland. Heb een vierjarige opleiding (MBO-niveau 4) aan de Hotel- Vakschool Wageningen afgerond. Voorheen altijd werkzaam geweest in de horeca. Nu ik weet dat ik volgend jaar weer in Nederland ben en ga beginnen een toekomst op te bouwen met mijn partner ben ik gaan nadenken wat ik qua werk wil. Ik hou van mijn werk in de Horeca maar weet heel zeker dat ik dit niet mijn hele toekomst wil blijven doen om de alom bekende redenen waarom werken in de Horeca soms niet leuk is.
    Zonder gelijk in een bepaalde richting te denken, zie ik mezelf een beroep uitoefenen waarin ik met mensen kan werken. In een adviserende en/of begeleidende rol.
    Sinds januari vorig jaar werk ik tijdens mijn verblijf in het buitenland als vrijwilligster bij een Nederlandse stichting. Daar is gebleken dat ik de omgang met kids in de leeftijd van 5 tot 23 erg leuk vind. Misschien is het onderwijs iets voor mij? Schiet regelmatig door mijn hoofd en ook door andere mensen is dit wel eens aan mij gevraagd.

Wetend dat wij straks thuis komen met nop centjes maar toch zo snel mogelijk op onszelf gaan wonen etc. Zit een voltijd-deeltijd opleiding er voor mij niet in. Het moet dus duaal of via een ander werk-leer traject.

Veel gelezen over zij- instromers in het onderwijs. Mijzelf afvragend of dat uberhaupt een weg voor mij is om te bewandelen, hoor ik graag van anderen de ervaringen daarin. Ook als zij-instromer het onderwijs ingegaan? deel je ervaring met mij! Misschien zijn er nog wel anderen die in een soortgelijke situatie als ik hebben gezeten graag hoor ik jullie ervaring.
    Een prettige dag allemaal!!!

1. Met een MBO opleiding kan je niet als zij-instromer in het onderwijs werken, wat ik weet. Ook is de hotel sector een totaal andere richting dan onderwijs.
    De Pabo deeltijd doen bijv lijkt me de enige optie of MBO onderwijsasistente.

Omgang met kinderen vind je leuk, maar wat trekt je zo enorm aan betreft onderwijs? Er zijn natuurlijk nog veel meer beroepen waarin je met kinderen kan werken naast leerkracht.

2. Als zij-instromer heb je een HBOdiploma/opleiding nodig dacht ik.

3. Ook met wel een HBO of WO is het niet te doen. Er zijn gewoon nog steeds geen vacatures, hoewel er al jaren geroepen wordt dat dat zo is. Ik ben al een jaar of 3 aan het kijken of het kan. Maar nee, zowel in het (v)mbo als in het basisonderwijs is er nog helemaal geen mogelijkheid als zij-instromer.

Ik weet niet wanneer de tijden beter worden, maar echt, maak je geen illusie: onderwijs kan alleen als je eerst zelf de opleiding doet.

Alles komt goed. En zo niet, dan toch.

4. Las dit toevallig bij de kapper ;-)

Zij-instromer in het onderwijs kun je worden met hbo- werk of denkniveau. Vervolgens moet je binnen twee jaar een lerarenopleiding in deeltijd afronden. Je school heeft daar budget voor en is verplicht je ervoor vrij te stellen.

Het lerarentekort is heel sterk regionaal gespreid. In Den Haag bijvoorbeeld kunnen ze nauwelijks leraren vinden en ook in de rest van de Randstad is er een probleem. In andere regio's is het op dit moment minder nijpend. Maar ook daar komen snel genoeg banen vrij. Het onderwijspersoneel vergrijst en binnen 7 jaar is driekwart van de huidige leraren weg uit het onderwijs (!)

Kortom, dies, als je als onderwijsassistent begint in het mbo, kun je je bijscholen als leraar. De leerlingen van de toekomst hebben je hard nodig :-)

En, leuk misschien om te kijken of het wat voor je is: volgende week woensdagochtend op BNR-nieuwsradio volgen ze een zij-instromer. Voor wat meer informatie kun je hier beginnnen: http://www.straksvoordeklas.nl/index.php
    Jurjen,
    Voorlichter Onderwijsbond AOb

5. Jurjen, een HBOdiploma is dus niet vereist als ik jou zo lees als je maar HBO denk -en werknivo hebt?

Je school heeft daar budget voor schrijf je, welke school bedoel je als je bijv werkzaam bent in een hotel?

6. Ik ken wel iemand die op een horeca school is gaan werken, een MBO opleiding dus. Tegelijkertijd heeft ze haar HBO opleiding gedaan waardoor ze nu dus ook bevoegd is. Mijn tip zou zijn om contact op te nemen met een uitzendbureau, bijvoorbeeld Randstad die heeft een onderwijsafdeling. Weet je al in welk deel van het land je wil gaan wonen?

DIt is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.

7. Stoeptegel, ik bedoel de school die je in dienst neemt. Voor hen is het best lucratief om een zij-instromer erbij te krijgen. Of je in dienst genomen wordt zonder hbo-diploma is ook weer aan de school. En de lerarenopleiding. In de regel moet je een diploma hebben, maar je kunt via een Elders Verworven Competentie-procedure toch toegelaten worden.

Uitzendbureaus zijn een mooie opstap, maar de flexcontracten die zij aanbieden hebben ook zo hun nadelen: vakantiegeld, pensioenopbouw en de 13e maand kunnen er nog wel eens bij inschieten. Vaak heb je in het onderwijs geen uitzendbureau nodig.

8. quote:
    Jurjen schreef op 18 mei 2010 @ 10:29:
    Las dit toevallig bij de kapper ;-)

Zij-instromer in het onderwijs kun je worden met hbo- werk of denkniveau. Vervolgens moet je binnen twee jaar een lerarenopleiding in deeltijd afronden. Je school heeft daar budget voor en is verplicht je ervoor vrij te stellen.

Het lerarentekort is heel sterk regionaal gespreid. In Den Haag bijvoorbeeld kunnen ze nauwelijks leraren vinden en ook in de rest van de Randstad is er een probleem. In andere regio's is het op dit moment minder nijpend. Maar ook daar komen snel genoeg banen vrij. Het onderwijspersoneel vergrijst en binnen 7 jaar is driekwart van de huidige leraren weg uit het onderwijs (!)

Kortom, dies, als je als onderwijsassistent begint in het mbo, kun je je bijscholen als leraar. De leerlingen van de toekomst hebben je hard nodig :-)

En, leuk misschien om te kijken of het wat voor je is: volgende week woensdagochtend op BNR-nieuwsradio volgen ze een zij-instromer. Voor wat meer informatie kun je hier beginnnen: http://www.straksvoordeklas.nl/index.php
    Jurjen,
    Voorlichter Onderwijsbond AOb

Vreemd verhaal (het dikgedrukte stuk). Hoe kan het dan dat ik geen baan in het onderwijs kan vinden, terwijl ik wel de juiste papieren heb? Op het moment zijn er (in het basisonderwijs) helemaal niet zo veel vacatures.
    De vergrijzing komt wel, dat klopt, maar de scholen hebben ook steeds minder formatie om mensen aan te nemen.

Als zij-instromer kan wel! Zeker als je de drive en de passie hebt om les te geven. Maar ik zou dan wel kijken naar banen in het voortgezet onderwijs.

Daar wil je geen diarree bovenop!

9. Er zijn hier aan de rand van de randstad vrij veel banen in het basisonderwijs te vinden, ook voor zij instromers.Om toegelaten te worden tot de opleiding moet je echter wel werkervaring met kinderen hebben, een pedagogische vooropleiding en een hbo diploma. Op sommige scholen kun je ook toegelaten worden met een mbo diploma maar dan wel de 21 plus toets doen. Ga je een deeltijd opleiding volgen, dan is elk willekeurig mbo diploma goed maar dan kun je niet in het onderwijs werken en zul je er een andere baan bij moeten zoeken.

No one cares how muchs you know, until they know how much you care.

10. Loessie zonder een oordeel te vellen want ik weet niet waar je woont maar kan het zijn dat je misschien te kritisch bent? hier zie ik elke week minimaal 3 vacatures voor leerkrachten voorbij komen meeste voor minimaal 32 uur. Geen idee welke eisen je stelt maar mijn buurvrouw werkt ook in het onderwijs en wil van baan veranderen. Zij roept ook al jaren dat er geen banen zijn maar als ik dan hoor welke eisen zij stelt tja... Ik ga in september mijn opleiding aan de pabo afmaken en dan eindelijk werken in het onderwijs.

11. ///

musicath wijzigde dit bericht op 02-06-2010 12:13 met 99%
    Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna

12. Ik woon in Den Haag. Heb net nog zit te kijken. Mijn enige eis is dat het geen tijdelijke baan moet zijn, omdat ik dan over een tijdje weer een probleem heb. En wat er nu voornamelijk is zijn tijdelijke banen, helaas. Oh ja, ook werk ik het liefst in Den Haag, omdat ik geen rijbewijs en auto heb.

Mijn ervaring is dat zij-instromers meer geluk en eerder een baan hebben als ze het in het voortgezet onderwijs/mbo zoeken.

13. ///

musicath wijzigde dit bericht op 02-06-2010 12:13 met 100%
    Kijk me na, waar ik ga, ik ga mijn toekomst achterna

14. quote:
    musicath schreef op 18 mei 2010 @ 11:40:
    Als collega sta ik trouwens niet altijd te springen om zij-instromers. Sommige mensen bereiden zich goed voor en weten waar ze voor kiezen. Andere rennen binnen korte tijd gillend weg. Het record is anderhalve dag.
    Voordat je besluit om het onderwijs in te gaan, is het aan te raden om een school te bellen en te vragen om een dagje met een docent mee te lopen. Pauzes en tussenuren geven je de gelegenheid om met docenten te praten over de mooie en minder mooie kanten van het beroep.
    Ook dat is een goede tip!

15. Tja dan heb je Idd gewoon vreselijke pech. hoop dat het snel beter word want zo onredelijk zijn je eisen niet! hier aan de andere kant van de randstad is het beter maar wel de vraag hoe lang dat nog zo blijft!

16. quote:
    Belbe schreef op 18 mei 2010 @ 11:48:
    Tja dan heb je Idd gewoon vreselijke pech. hoop dat het snel beter word want zo onredelijk zijn je eisen niet! hier aan de andere kant van de randstad is het beter maar wel de vraag hoe lang dat nog zo blijft!
    Ik hoop inderdaad dat het snel beter word. Ik heb nu wel een baan (niet in het onderwijs maar in de zorg). Dus helemaal zonder zit ik niet. Maar wil wel graag weer les geven!

17. Bedankt voor de reacties,

in eerste instantie, liep ik er ook tegenaan dat je alleen met een HBO opleiding zij-instromer kan worden, echter zijn er hoge scholen die inderdaad mensen met een MBO-niveau 4 toelaten, wat waarschijnlijk ook af zal hangen van je evc's en de geschiktheidstest.

Wat me aantrekt in het onderwijs is het kunnen motiveren van kinderen, ze iets kunnen leren en iets bijdragen aan hun ontwikkeling. Zelf had ik ook al het idee wanneer ik thuis ben, een keer op een basisschool en voortgezet onderwijs mee te lopen. Ik voorzie nog wel meer problemen, ben natuurlijk niet academisch opgeleid, en mijn werkervaring bestaat voornamelijk uit werken in een groot hotel en restaurant. Stukje levenservaring pak ik wel mee doordat ik straks 2.5 jaar in Indonesie heb gewoond.

Ik idealiseer het onderwijs zeker niet, denk dat het een zwaar beroep is. Wat ik wel zeker weet is dat ik niet meer in de horeca wil werken. De hotelvakschool is een brede opleiding met een goede basis. Ben dan ook de enige van mijn klasgenoten die daadwerkelijk in de horeca is gaan werken.
    Of het onderwijs wat voor mij is moet blijken, heb hier in ieder geval genoeg tijd om uit te gaan zoeken, wat ik wil en wat ik kan.

Sampai Jumpah