Werk & Studie alle pijlers

Wil weer gaan studeren maar kan mijn inkomen niet missen

22-09-2014 15:00 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik werk al 17 jaar als (directie-)secretaresse en wil me dolgraag om laten scholen tot verpleegkundige. Nu heb ik al contact gehad met een opleidingscentrum en ik kom niet in aanmerking voor de BBL variant verpleegkundige. Dit i.v.m. mijn vooropleiding (MBO Directiesecretaresse niveau 4). Ik zou dan eerst de opleiding verzorgende IG moeten doen. (niveau 3). Op zich vind ik dat geen probleem, maar ik wil wel de BBL variant doen. Ik heb gehoord dat ik ook hier waarschijnlijk niet voor in aanmerking kom, omdat ik geen ervaring heb. Dan zou ik eerste de BOL variant moeten volgend. Maar ik heb een vaste baan en kan mijn inkomen niet helemaal missen.... Wie heeft hier ervaring mee en kan mij vertellen wat ik het beste kan doen? Ik wil me sowieso laten omscholen tot (uiteindelijk) verpleegkundige. Bij de BBL variant krijg je gewoon een vergoeding/salaris heb ik gehoord. Dit is wel minimaal, maar het is beter dan niets. Wat is de vergoeding als je de BOL variant volgt? Want dan zou ik eerst een half jaar voltijd naar school moeten, dus kan ik ook niet echt een bijbaantje nemen. Heb trouwens ook nog een gezin met 2 kleine kinderen (ben 35 jaar).

Wil heeft tips/advies/wijze raad?
Kan best toch als je man bijspringt? Dan kan jij in avonden/weekenden aan de slag in de zorg.
Avond variant van BOL?
Thuisstudie?
Alle reacties Link kopieren
Hoi Suze02,

Dat zou ik best willen hoor! Als ik de BOL variant moet doen, dan zou dat ideaal zijn. Wel pittig, maar dat heb ik er graag voor over!

Maar ik ben bang dat het lastig is om een baan in de zorg te vinden, want ik heb daar geen werkervaring of opleiding voor. Hoop dat er mensen zijn die ervaring hebben met BBL en BOL opleiding die ook in soortgelijke situatie zaten/zitten.
Alle reacties Link kopieren
Thuisstudie raden ze af, omdat het dan moeilijk is om daarna in te stromen bij de BBL opleiding. Avond variant ken ik niet, maar het kan zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Alle reacties Link kopieren
Een bijbaan naast een BOL opleiding gaat prima. Ik werk 4 tot 20 uur per week bij een instelling naast mijn BOL opleiding tot verpleegkundige. Met kinderen is dit natuurlijk watl veel lastiger, maar ik denk dat een paar uur per week prima te doen is.



Ik dacht dat de stage vergoeding minimaal 0,50 cent per uur kan zijn. Vorige jaren heb ik 80 euro per maand gekregen voor 2 dagen in de week stage. dus dat is 10 euro per dag ongeveer.



De leerling vergoeding weet ik niet.. Maar ik geloof dat een vriendin van mij rond de 900 euro had, voor 5 dagen in de week werken.

Waarom kom je niet in aanmerking voor BBL verzorgende niveau 3? Heb je dit al bij andere scholen en instellingen geprobeerd? Ik geloof dat dit wel gewoon 'moet' kunnen. Ik zou hier, als ik jou was, extra goed naar kijken!



Oo, goede thuisstudies voor verpleegkunde zijn er geloof ik niet!

Succes in ieder geval!
I've got nothing to do today but smile.
Je hebt dus al een MBO niv. 4? Waarom ga je dan geen HBO verpleegkunde doen? In deeltijd als dat mogelijk is?
Alle reacties Link kopieren
@ krullevaer: ik heb inderdaad al niveau 4 MBO, maar zie het niet zitten om een HBO studie erbij te doen. Doe ook nog de boekhouding voor 2 zzp-ers.. Het gaat me er voornamelijk om dat ik me graag in wil zetten voor anderen en dat ik de verpleging in wil. Dat hoeft voor mij niet perse op HBO niveau. Daarnaast ben ik al zo lang geen student meer... Als het me makkelijk afgaat, dan kan ik altijd nog HBO gaan doen. Eerst dit maar proberen.



@mittie: ik zal eens bij een andere scholen informeren. Maar hier was de reden dat ik niet in aanmerking kwam voor de BBL variant, is omdat ik geen werkervaring of juiste vooropleiding heb in de zorg. En dat is een vereiste.
Alle reacties Link kopieren
Bij HBO-V kan je wel zo instromen en vragen ze geen ervaring. Hier in Noord-Holland is dat altijd de werken-leren variant. Je moet sowieso eerst solliciteren bij de aangesloten ziekenhuizen en dan kan je je inschrijven op school.



Eerste jaar verdien je iets van 1000 per maand, voor 4 dagen werken en 1 dag school.



Het is zeker pittig, maar ik denk ik vertel het toch als optie dan kan je altijd zelf beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je deeltijd hbo-vpk doen. Sommige ziekenhuizen doen dit vanuit hun eigen instelling. Ik denk dat je dan wel 21+ toets moet doen want jouw achtergrond sluit onvoldoende aan.
Alle reacties Link kopieren
Oh mosterd zie ik
Ik ken meerdere bblers die eerst een andere niveau 4 opleiding hebben gedaan en nu in de zorg werken. Gaat wel om werk als verpleegkundige in de gehandicaptenzorg, misschien kijken die anders??? Dus het bestaat wel. Salaris voor leerlingen is niet veel. Maar als je minimumloon boven het leerlingensalaris ligt, dan krijg je minimum loon. Is ongeveer 1200 bruto volgens mij
Alle reacties Link kopieren
@dropdrop: ik zal eens informeren of ze de HBO -V hier ook in BBL hebben. Dan zou het evt een optie zijn. Dank je!
Alle reacties Link kopieren
@pioenroos87: dat lijkt me wel wat. Zal eens informeren.



@plofkipje84: gehandicapten zorg lijkt me ook leuk. Minimumloon is prima! Daar redden we ons wel mee.



Dank jullie wel voor de reacties tot nu toe!
Een bijbaan bij je studie is echt niet zo simpel, vooral niet als je een gezin hebt.

Ja, als je keurig binnen kantoortijden studeert en stage loopt wel, maar juist in de zorg heb je (ook als stagiaire) wisselende diensten. Dat betekent avonden, nachten, weekenden. Niet handig als je bijbaantje ook vereist dat je 2 middagen komt werken.

Mbo Verpleegkunde bbl, is een optie, maar ik heb daar vorig jaar al naar gezocht en bij de meesten opleidingen is het eerste jaar sowieso BOL. Er zijn een aantal ziekenhuizen die intern een bbl traject hebben, maar die hadden vorig jaar allemaal tot nader order een stop.

Maar goed, wie weet zijn er nu weer mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Al die bezuinigingen in de zorg...geen woorden voor.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je de BBL variant wil doen maar niet genoeg ervaring hebt. Ik weet niet hoe streng die eisen qua ervaring zijn, maar zou je niet nu eerst naast je baan ervaring kunnen opdoen, en dan die BBL variant gaan doen.
Daarnaast nemen ziekenhuizen bijna geen BBL verpleegkundige aan, plus er zijn echt wachtlijsten.. Ik was vorig jaar aan het zoeken en vaak hadden ze pas plekken vanaf 2015/2016.



Je kan het proberen via zorginstellingen, ga eerst daar onderzoeken of het mogelijk is om een BBL VIG of VPK te volgen. Dan kan je solliciteren, dan kan school je eigenlijk nooit afwijzen.



Wel moet je minimaal 20 uur kunnen werken en is het loon niet super.
Eerlijk gezegd ben ik ook erg pessimistisch over solliciteren naar een bbl-plek VIG bij een zorginstelling.

Ik ben vorig jaar aangenomen voor zo'n plek in de ouderenzorg, maar alleen maar omdat ik al jaren ervaring in de woonbegeleiding had. Na mijn opleidingsgroep komt er voorlopig ook geen nieuwe vanwege alle bezuinigingen. Er worden nog net geen mensen ontslagen, maar tijdelijke contracten worden niet verlengd, waar mogelijk wordt er gesnoeid in uren en mensen wordt opgedragen hun uren op verschillende locaties vol te maken. Dus ja....wat zijn je kansen zonder enige ervaring?

Ik wil niet zeggen dat je je dromen niet moet najagen, ik ben bang dat het wel erg moeilijk is in deze tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven