Werk & Studie alle pijlers

Woon werkafstand?

15-08-2014 16:19 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Klein vraagje. Mag een bedrijf iemand op voorbaat al afwijzen van sollicitatie op basis van woon werkafstand?



Lijkt mij namelijk een privé aangelegenheid waar je woont.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee. Ik ben ook eens afgewezen om die reden maar ik woon maar 15 a 20 min van dat bedrijf af waar ik destijds solliciteerde dus ik denk dat het gewoon een domme smoes was..
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Het kan zijn dat de voorkeur bij twee gelijkwaardige kandidaten gaat naar de kandidaat die dichterbij woont. Bedrijf hoeft dan geen (of minder) reiskosten te betalen.



Kan mij ook voorstellen dat het bij bepaalde functies vereist is dat iemand in de buurt van zijn werk woont.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja eh. Ik kan me allereerst voorstellen dat in bepaalde functies het noodzakelijk zou kunnen zijn om binnen een bepaalde tijd op de werkplek aanwezig te zijn.



En dat niet alleen maar ik kan me ook nog eens voorstellen dat je je als bedrijf vragen stelt bij een sollicitant die een uitzonderlijk lange reistijd heeft - je geeft zelf niet aan hoe ver het is in dit geval maar laten we zeggen boven de 100 kilometer reizen enkele reis voor een doorsnee baan. Ik zou mij dan ook afvragen hoe lang de motivatie van zo'n sollicitant dan genoeg zou zijn om dat te blijven reizen elke dag.



En of het bedrijf je "mag" afwijzen hierom weet ik niet maar vind ik ook een beetje een rare vraag. Als ik als bedrijf meerdere sollicitanten zou krijgen die min of meer hetzelfde gekwalificeerd waren dan zou ik toch echt die kiezen die dichterbij woonde. Maar ik vraag mij af of het echt alleen de afstand is tot je woonplaats of dat er iets meer speelt...
Als het een functie is waarbij je soms binnen een bepaalde tijd op het werk moet kunnen zijn (bijv technische dienst met oproepdienst) zou het wel een reden kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat is zeker weten een reden. Als een Amsterdams bedrijf iemand uit Leiden aanneemt kan dat zo 1500-2000 euro extra per jaar kosten in vergelijking met iemand zonder reiskosten. Zeker voor lagere functies is dat relatief veel geld. Stel je voor dat je op al je personeel per jaar 2000 euro kan besparen, dat is fors.

Voor sommige functies is het lastig om goed personeel te vinden en dan speelt dit uiteraard een minder grote rol.
Ja hoor, er mag afgewezen worden op reisafstand. Waarom zou dat niet mogen?
Voor sommige functies zal het een reden kunnen zijn alhoewel het uwv en de overheid 1,5 uur reistijd enkele reis als normaal beschouwen...
Alle reacties Link kopieren
quote:tanjaaa schreef op 15 augustus 2014 @ 16:31:

Dat is zeker weten een reden. Als een Amsterdams bedrijf iemand uit Leiden aanneemt kan dat zo 1500-2000 euro extra per jaar kosten in vergelijking met iemand zonder reiskosten. Zeker voor lagere functies is dat relatief veel geld. Stel je voor dat je op al je personeel per jaar 2000 euro kan besparen, dat is fors.

Voor sommige functies is het lastig om goed personeel te vinden en dan speelt dit uiteraard een minder grote rol.Niet alle bedrijven kennen een reiskostenvergoeding tanjaaa
Jazeker, dat mag. Om de reden die Tanjaaa aangeeft. De reiskosten zijn er een flinke kostenpost voor werkgevers.
Ja dat mag, want ze willen niet aan buitensporige reiskosten vast zitten. Bovendien hoe verder weg je woont, hoe groter de kans dat je vaak te laat bent wegens files.
quote:Sanne88 schreef op 15 augustus 2014 @ 16:36:

Voor sommige functies zal het een reden kunnen zijn alhoewel het uwv en de overheid 1,5 uur reistijd enkele reis als normaal beschouwen...Bedrijven niet hoor. Die noemen in hun vacature meestal al dat de kandidaat in 'n straal van max x-aantal km van het bedrijf mag wonen. Hoger dan 50km ben ik nog nooit tegengekomen.
quote:rastan schreef op vrijdag 15 augustus 2014 16:58 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="tanjaaa in "Woon werkafstand?"" class="messagelink">tanjaaa schreef op 15 augustus 2014 @ 16:31</a>:</b>

Dat is zeker weten een reden. Als een Amsterdams bedrijf iemand uit Leiden aanneemt kan dat zo 1500-2000 euro extra per jaar kosten in vergelijking met iemand zonder reiskosten. Zeker voor lagere functies is dat relatief veel geld. Stel je voor dat je op al je personeel per jaar 2000 euro kan besparen, dat is fors.

Voor sommige functies is het lastig om goed personeel te vinden en dan speelt dit uiteraard een minder grote rol.</div></blockquote>Niet alle bedrijven kennen een reiskostenvergoeding tanjaaa Dat, en Amsterdam-Leiden is nou ook weer niet een afstand om van achterover te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat mag. Al wijst 'ie je af op de kleur van de postzegel of het tijdstip van je mail. Het mag allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Veel bedrijven keren niet meer dan X km reisvergoeding per dag uit. Dan is het toch keuze werknemer of je blijft wonen waar je woont?
quote:Famke81 schreef op 17 augustus 2014 @ 00:23:

Veel bedrijven keren niet meer dan X km reisvergoeding per dag uit. Dan is het toch keuze werknemer of je blijft wonen waar je woont?Maar waarom zou 'n bedrijf iemand kiezen die zich elke dag 75 km moet verplaatsen om op kantoor te kunnen komen, terwijl er zich ook een hoop sollicitanten gemeld hebben die binnen de 25 km wonen? Hoe verder men weg woont, hoe meer kans op gedoe (te laat wegens files, niet uitgeslapen omdat men er 'n uur eerder voor op moet etc)
Alle reacties Link kopieren
Je moet altijd voor de beste kandidaat gaan, woonplaats vind ik voor werkgever niet relevant. Je wilt als P&O-er toch het beste beschikbare poppetje op die functie? Qua werkervaring en competenties?



Het is de keuze van de werknemer om te reizen en salaris in 'woon werkverkeer' te steken, vind deze dat vervelend, dan moet iemand dichterbij gaan wonen. Sommige mensen kiezen bewust voor wonen in een goedkopere regio met meer reistijd.
Anno nu reageren er pakweg 300 mensen op 'n vacature, daar zullen er zoveel geschikten tussen zitten dat ze ook op dit soort dingen kunnen selecteren. Niet elke functie vereist een soort wonderkind. Het merendeel van de banen is door ieder poppetje met 'n zelfde soort vooropleiding/ervaring te vervullen.
quote:Famke81 schreef op zondag 17 augustus 2014 14:37 Je moet altijd voor de beste kandidaat gaan, woonplaats vind ik voor werkgever niet relevant. Je wilt als P&O-er toch het beste beschikbare poppetje op die functie? Qua werkervaring en competenties?



Het is de keuze van de werknemer om te reizen en salaris in 'woon werkverkeer' te steken, vind deze dat vervelend, dan moet iemand dichterbij gaan wonen. Sommige mensen kiezen bewust voor wonen in een goedkopere regio met meer reistijd.



Ik de meeste organisaties worden sollicitatiegesprekken gedaan door recruiters of lijnmanagers, de P&O-er heeft daar vaak weinig mee te maken.



Reizen kost tijd en geld en veel mensen worden dat op den duur zat. Een medewerker van ver weg aannemen, wordt daarom meestal alleen gedaan als er dichtbij niets te vinden is.



En als je 300 sollicitaties krijgt, dan moet je toch ergens op selecteren om die stapel kleiner te maken. Uiteindelijk wil je nu eenmaal niet met 300 man in gesprek!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties.



Blijkbaar mag het en is het ook logisch om als je twee kandidaten hebt van eenzelfde kaliber en de één woont dichterbij dan de ander, dat er dan gekozen wordt voor de goedkopere arbeidskracht.



Alleen ik word bij voorbaat al uitgesloten om mee te mogen doen bij sollicitatie en dat vind ik toch raar.

Ik kan moeilijk eerst gaan verhuizen om in aanmerking te komen voor een sollicitatie om vervolgens heel ergens anders in het land uiteindelijk werk te vinden. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.



Voor mij ging het verder niet om werk in ploegendienst o.i.d. en qua afstand valt het mee. Heb voor een andere werkgever ook ooit eens eenzelfde afstand moet afleggen en dat was toen geen enkel probleem.



En dan nu op voorbaat iemand al uitsluiten? Zonder verder te kijken naar of ik wel een geschikte kandidaat zal zijn....ik vind het raar. Riekt naar discriminatie.



Iemand die weet of het ook aangemerkt kan worden als discriminatie en waar ik eventueel terecht kan met die klacht?
Alle reacties Link kopieren
Serieus? Een klacht indienen? En dan? Je kan beter je energie in verder solliciteren steken.
http://www.bureaugelijkeb ... inatie/wet-en-regelgeving



Artikel 1 van de Grondwet:

"Allen die zich in Nederland bevinden,

worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.

Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging,

politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond

dan ook, is niet toegestaan."



Afgewezen worden op woonwerkafstand valt ook onder discriminatie dus volgens jou?
Alle reacties Link kopieren
En stel je nou eens voor TO. Je dient een klacht in en mag nav op gesprek komen. Wil je echt zo starten met een bedrijf? Buiten het feit dat je nav die klacht toch never nooit aangenomen zal worden sta je ook meteen te boek als een moeilijk mens. Gewoon even slikken en weer door gaan met solliciteren.
Zoek vacatures binnen 'n straal van 50 km, dat wordt volgens mij vaak nog als acceptabel gezien door werkgevers.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch bij je sollicitatie vermelden dat je uiteraard bereid bent te verhuizen?
Beter een half motto....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven