Werk & Studie alle pijlers

Zwanger, stoppen met werken.

06-01-2011 12:01 156 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Dames,



Ik heb een vraagje,

Ik ben nu 3 maanden zwanger van ons 1e kindje, Mijn man en ik hebben afgesproken dat ik stop met werken zodra het kindje er is.

Ik heb het op mijn werk nog niet verteld, ik heb nogal een vervelende leidinggevende, die voor geen meter meewerkt met wat je ook maar vraagt.



Kan iemand mij vertellen hoe het zit met ontslag nemen in dit geval? Ik hoor om me heen wat verhalen dat je ook dan nog recht hebt op een bepaalde vergoeding van je werkgever, net als zwangerschapsverlof.

Ik weet dat ik niet ontslagen kan worden maar ik knijp hem toch een beetje vanwege die vervelende leidinggevende die overigens ook hoofd P&O is.

Iemand hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je gewoon nog doorwerken tot je met zwangerschapsverlof gaat, en dan na je zwangerschapsverlof stoppen, dan krijg je het meeste. Maar: niet netjes tegenover je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Als je ontslag wil nemen dan kan dat toch gewoon? Je hebt toch een uitwerkperiode in je contract staan?



Ik zie het probleem niet of wil je ontslagen worden? Of wil je nog gebruik maken van je zwangerschapsverlof? In dat laatste geval kun je toch blijven werken en na je zwangerschapsverlof opzeggen en uitwerken?
Gefeliciteerd!



Ik heb er geen ervaring mee. Maar waarom zou je leidinggevende daar moeilijk over doen? Als je aangeeft wanneer je wilt stoppen, en waarom, dan kunnen ze daar toch niks vervelends aan doen?



Het ergste wat je kan gebeuren is dat hij/zij heeeeel boos wordt en je direct de laan uitsuurt. Maar dat lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk.



Waarom ga je stoppen met werken? Ik vond het juist heerlijk om na mijn zwangerschap, bevalling en verlof weer gewoon aan de slag te gaan. Ik werd bloedchagrijnig van de hele dag thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je werkgever mag je niet ontslaan met de rede: zwangerschap, maar ik weet niet of er nog andere redenen zijn voor ontslag? Slecht functioneren/ verstoorde verhoudingen?
Ik zou nog helemaal niets zeggen over ontslag willen nemen. Je bent 3 maanden zwanger en er kan - uiteraard totaal niet gewenst - nog van alles gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je tot en met je zwangersschapsverlof werken. Als het kindje geboren is zeg je je contract op, per de datum dat je zwangersschapsverlof na de geboorte afloopt. Je moet wel even kijken of je opzegtermijn een of twee maanden is, zodat je wel op tijd je contract opzegt.

Op deze manier geef je jezelf ook nog even de tijd om aan de gedachte van helemaal stoppen te wennen. Wellicht denk je een maand na de bevalling. Ik wil eigenlijk helemaal niet stoppen, maar toch weer aan de slag, dan is het maar goed dat je je baan nog niet hebt opgezegd.

Kortom, ik zou de beslissing uitstellen en een maand na de geboorte mijn definieve keuze maken.
Waarom zou een wg een vergoeding betalen als je zelf beslist om te stoppen met werken? Je kunt werken tot aan je verlof. Je hoeft nu nog niets te zeggen. Wat zijn je arbeidsvoorwaarden mbt je opzegtermijn. Als je die in de gaten houdt, dan hanteer je die gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat mij er juist om dat het wel fijn zou zijn als ik nog een bepaalde vergoeding krijg tijdens mijn 'verlof'.

En ik kan natuurlijk met verlof gaan en daarna ontslag nemen maar dat vind ik ten 1e echt niet netjes, en ten 2e zit ik dan na het verlof alsnog met een maand opzegtermijn die ik toch moet werken, waar ga ik mijn kindje dan laten? Ik heb werkende ouders en helaas geen schoonouders meer die op kunnen passen.
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd. Wat ik zou doen is zo lang mogelijk wachten met vertellen dat je zwanger bent...wettelijk hoef je het pas bij 6 maand ofzo te vertellen toch?

Dan verlof nemen en na de geboorte je ontslag indienen. Zou zonde zijn om geen gebruik te maken van je zwangerschapsverlof
Ontslagbrief schrijven, opzegtermijn in acht nemen en die brief overhandigen aan je leidinggevende. Dat is alles wat je hoeft te doen. Als je leidinggevende dan ontploft, tja, jammer dan. Je handelt binnen de grenzen van de wet en daar kan niemand iets tegenin brengen.



Geachte heer/mevrouw ...,



In ons gesprek op 16 december j.l. heb ik u laten weten dat ik Knollen voor Citroenen wil verlaten. Ik zeg daarom onze arbeidsovereenkomst, met inachtneming van de opzegtermijn van ... dagen/maanden, op per 1 maart 2007.



Ik zal mij ervoor inspannen alle lopende zaken voor mijn vertrek af te handelen en mijn taken naar behoren over te dragen.



Ik verzoek u vriendelijk mij een getuigschrift te verstrekken en daarin weer te geven hoe ik naar uw oordeel heb gefunctioneerd.



Ik waardeer de ervaring die ik bij uw bedrijf heb opgedaan en ik bewaar prettige herinneringen aan de samenwerking met u en mijn collega's. Ik wens u en het bedrijf veel succes.



Met vriendelijke groet,



(handtekening)
quote:gelukkigmeisje schreef op 06 januari 2011 @ 12:12:

gefeliciteerd. Wat ik zou doen is zo lang mogelijk wachten met vertellen dat je zwanger bent...wettelijk hoef je het pas bij 6 maand ofzo te vertellen toch?

Dan verlof nemen en na de geboorte je ontslag indienen. Zou zonde zijn om geen gebruik te maken van je zwangerschapsverlofWat is dit voor geslepen actie!!!??? Dat je het uberhaupt durft te denken laat staan hier suggereert. Misbruik maken heet dat.
Alle reacties Link kopieren
Stel dat je 1 juli met verlof gaat.

Stel dat je 1 mnd opzegtermijn hebt.

Dan stop je toch miv 1 aug? Dus dan zeg je in juni op.

Ik zou nu nog niet opzeggen hoor.
quote:_avril_ schreef op 06 januari 2011 @ 12:13:

[...]



Wat is dit voor geslepen actie!!!??? Dat je het uberhaupt durft te denken laat staan hier suggereert. Misbruik maken heet dat.Avril, wettelijk gezien hoef je zelfs pas uiterlijk 3 weken voordat je zwangerschapsverlof in gaat aan te geven dat je zwanger bent, dus van misbruik is hier totaal geen sprake.
quote:Demmie21 schreef op 06 januari 2011 @ 12:12:

Het gaat mij er juist om dat het wel fijn zou zijn als ik nog een bepaalde vergoeding krijg tijdens mijn 'verlof'.

En ik kan natuurlijk met verlof gaan en daarna ontslag nemen maar dat vind ik ten 1e echt niet netjes, en ten 2e zit ik dan na het verlof alsnog met een maand opzegtermijn die ik toch moet werken, waar ga ik mijn kindje dan laten? Ik heb werkende ouders en helaas geen schoonouders meer die op kunnen passen.



Als je tijdens je verlof nog een vergoeding wilt hebben, zul je moeten blijven werken tot aan je verlof en pas tijdens je verlof je ontslag indienen.

Ik vind niet dat het een schoonheidsprijs verdient als je het op deze manier speelt, maar als dat is wat je wilt, zul je het zo kunnen doen.



Je kunt ook nu je leidinggevende vertellen dat je na je zwangerschapsverlof niet meer terug wilt komen, en daarom hun nu al de kans geeft om een vervanger te zoeken, zodat jij die in kunt werken.
quote:Demmie21 schreef op 06 januari 2011 @ 12:12:

Het gaat mij er juist om dat het wel fijn zou zijn als ik nog een bepaalde vergoeding krijg tijdens mijn 'verlof'.

En ik kan natuurlijk met verlof gaan en daarna ontslag nemen maar dat vind ik ten 1e echt niet netjes, en ten 2e zit ik dan na het verlof alsnog met een maand opzegtermijn die ik toch moet werken, waar ga ik mijn kindje dan laten? Ik heb werkende ouders en helaas geen schoonouders meer die op kunnen passen.daar bestaan nou kinderdagverblijven voor
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof toch dat ontslag nemen na de bevalling het meest voorkomt hier

En ik wil graag stoppen omdat ik het fijn vind om mijn kindje te zien opgroeien, dat wil niet zeggen dat ik nooit meer aan de slag ga, als het kindje naar school gaat wil ik ook weer gaan werken maar daarvoor wil ik gewoon graag van m'n kindje genieten!

Ik ben best bang om nu ontslagen te worden, van slecht presteren is geen sprake maar er is wel enigzins overbezetting op de afdeling dus ik weet natuurlijk niet of ze dat als excuus zullen aangrijpen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 06 januari 2011 @ 12:18:

[...]





daar bestaan nou kinderdagverblijven voorDaar beginnen we niet aan, lees je de krant wel eens?
Maar buiten dat, vanwege gebrek aan opvang hebben jullie afgesproken dat jij gaat stoppen met werken. Waarom stopt je man niet? of waarom gaan jullie niet allebei parttime werken zodat er elke dag iemand thuis is?
quote:Starshine schreef op 06 januari 2011 @ 12:18:

[...]





daar bestaan nou kinderdagverblijven voorIk voorzie een 2e topic van TO: Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?
quote:Demmie21 schreef op 06 januari 2011 @ 12:12:

En ik kan natuurlijk met verlof gaan en daarna ontslag nemen maar dat vind ik ten 1e echt niet netjes



Kan me voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt.



Er van uitgaande dat je 2 maanden opzegtermijn hebt, zou ik echter niet eerder dan in je 7e maand ontslag nemen (en ook niet eerder dat aangeven).
quote:_Branwen_ schreef op 06 januari 2011 @ 12:17:

[...]

Avril, wettelijk gezien hoef je zelfs pas uiterlijk 3 weken voordat je zwangerschapsverlof in gaat aan te geven dat je zwanger bent, dus van misbruik is hier totaal geen sprake.Wel als je weet dat je daarna niet meer aan de slag gaat, maar definitief wilt stoppen. Dan zit je het verlof uit omdat je geld wilt vangen, en daarna zeg je lekker op. Dat verlof is bedoeld om de moeder de tijd te geven voor bevalling en kraamtijd, met behoud van inkomen en bijkomende extra's (vakantiedagen, premies, pensioen). Niet om iemand door te betalen zodat diegene nog even lekker geld kan vangen, en daarna zegt: DOEI! Ik heb lekker geld gevangen van de werkgever, maar ik was al die tijd al van plan niet meer terug te komen. Dat is zeker misbruik!
Misschien dat op babybrabbel nog nuttige tips te vinden zijn ?
quote:Demmie21 schreef op 06 januari 2011 @ 12:19:

[...]





Daar beginnen we niet aan, lees je de krant wel eens?ach kom nou. zedenmisdrijven komen overal voor. Sterker nog, de meeste zedenzaken vinden plaats in de directe omgeving, dus door familie of buurtgenoten. Wat nu? Je kind in zijn/haar kamer opsluiten en niemand erbij laten (zelf papa niet, want je wete maar nooit)
quote:Demmie21 schreef op 06 januari 2011 @ 12:18:

Ik geloof toch dat ontslag nemen na de bevalling het meest voorkomt hier

En ik wil graag stoppen omdat ik het fijn vind om mijn kindje te zien opgroeien, dat wil niet zeggen dat ik nooit meer aan de slag ga, als het kindje naar school gaat wil ik ook weer gaan werken maar daarvoor wil ik gewoon graag van m'n kindje genieten!

Ik ben best bang om nu ontslagen te worden, van slecht presteren is geen sprake maar er is wel enigzins overbezetting op de afdeling dus ik weet natuurlijk niet of ze dat als excuus zullen aangrijpen.Nou, als je ontslagen wordt heb je recht op WW onder bepaalde voorwaarden. Wel niet zo riant als het zwangerschapsverlof, maar je kunt niet alles hebben nietwaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven