Werk & Studie alle pijlers

apothekersassistent, stressvol?

22-08-2014 07:55 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had het plan om een carriereswitch te overwegen naar apothekersassistent. Maar ben na een dag meekijken nogal geschrokken van de hectiek in de apotheek.



Hard werken, nauwelijks tijd om even met collega's bij te praten, werken onder tijdsdruk



Voor de mensen die al langer in een apotheek werken: is dit beeld inderdaad zoals het is in de meeste apotheken?



Dan ga ik toch maar doorzoeken naar een andere soortgelijke opleiding namelijk ;)
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker weten een baan die echt stressvol kan zijn! Er is nauwelijks tijd om te pauzeren. Er zijn heel veel regels waar je rekening mee moet houden. En dan dat gezeur van mensen aan de balie! Daar moet je tegen kunnen. Mensen mopperen en klagen heel veel. Dit is voor mij een reden geweest om te stoppen (na 17 jaar) bij een openbare apotheek en nu te werken bij een bereidingsapotheek. Geen klantencontact meer en veel minder idiote regeltjes om je aan te houden. Ik vind het heerlijk. Ik zou niemand de baan van apothekersassistente in een openbare apotheek aanraden maar dat is mijn mening.
Alle reacties Link kopieren
Jammer zeg, de lesinhoud van de opleiding lijkt me wel erg leuk.



Ik had er in de praktijk me net iets anders bij voorgesteld denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Joh, je hebt 1 dag meegekeken. Het zal best weleens rennen en stressen zijn maar dat heb je in andere beroepen ook. Bovendien lijkt me dat het kan verschillen tussen apotheken. Ga gewoon eens wat vaker en bij andere apotheken meekijken. Vind het persoonlijk raar om het niet te doen, als de stof je interessant lijkt. En waarom? Alleen omdat je hard moet werken?
Alle reacties Link kopieren
Ja. Het is stressend werk vooral in de ochtend en namiddag.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Daarbij moet je ook heel secuur zijn en dingen goed kunnen uitleggen aan allerlei soorten mensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In de apotheken waar ik kom/geweest ben lopen ze altijd te rennen, te vliegen en te stressen. Ik heb er ook wel eens over nagedacht om in een apotheek te gaan werken, maar ben toch blij dat ik het niet gedaan heb. Alleen medicijnen aan huis bezorgen lijkt me nog steeds wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
In de apotheek waar ik altijd kom, is het zeker druk, maar om nou te zeggen dat de medewerkers zich over de kop werken, nee. Ze doen wat ze doen moeten in een normaal tempo, ik zie echt nooit mensen gestresst rondrennen.



Gezeur van klanten? Dan moet je zorgen dat er niks te zeuren is. Als klanten meteen de juiste medicijnen meekrijgen en snel en accuraat geholpen worden, valt er ook niks te zeuren. Het meeste gezeur ontstaat omdat klanten terugkomen omdat ze iets anders hebben meegekregen dan voorgeschreven is, omdat medicijnen die besteld zouden worden, er niet zijn, omdat mensen eindeloos staan te wachten (bij mijn apotheek regelmatig een half uur of meer) om vervolgens te horen te krijgen dat de medicijnen niet op voorraad zijn en dat ze dus later terug moeten komen (en weer moeten wachten, enz.). Ja, en dan willen klanten wel eens "zeuren". En soms terecht, lijkt me.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik zou zeggen lees even het topic: apotheek, betalen bij eerste uitgifte. Dan weet je meteen wat voor soort gezeur je allemaal te horen krijgt als assistente.
dubbel
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonzus is er ook meegestopt, zij vond t ook doodeng als ze slaapdienst had want dan stonden de junks meestal aan de deur. Of dan werd er weer ingebroken omdat ze op zoek waren naar methadon.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 augustus 2014 @ 09:13:

In de apotheek waar ik altijd kom, is het zeker druk, maar om nou te zeggen dat de medewerkers zich over de kop werken, nee. Ze doen wat ze doen moeten in een normaal tempo, ik zie echt nooit mensen gestresst rondrennen.



Mijn apotheek, en de vorige precies hetzelfde beeld

Heel relaxt allemaal. Misschien moet je nog even verder rondkijken TO?
In mijn apotheek hebben de mensen het vaak druk. Of ze met veel lastige klanten te maken krijgen weet ik niet.

Maar als je een baan wil die niet stressvol is (en waar je niet met lastige mensen te maken krijgt) vallen natuurlijk heel veel banen af.



Tegenwoordig moet je bij de meeste banen gewoonweg heel hard werken.
In mijn apotheek hebben de medewerkers tijd zat om bij te kletsen. Ik hoor altijd hele verhalen tijdens het wachten op mijn medicijnen. Klachten over de tijd die mensen moeten wachten zijn er ook veel......
quote:liara schreef op 22 augustus 2014 @ 09:15:

Ik zou zeggen lees even het topic: apotheek, betalen bij eerste uitgifte. Dan weet je meteen wat voor soort gezeur je allemaal te horen krijgt als assistente.Dat werkt twee kanten op he. Al die zeurende klanten zeuren vast om het zeuren en uiteraard niet omdat ze daadwerkelijk reden hebben om te zeuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 22 augustus 2014 @ 10:10:

[...]





Dat werkt twee kanten op he. Al die zeurende klanten zeuren vast om het zeuren en uiteraard niet omdat ze daadwerkelijk reden hebben om te zeuren.





Ja dit, waarom zijn er in een bakkerij een stuk minder zeurende klanten dan in een apotheek?

Ligt vast aan de klanten.
quote:Lughnasadh schreef op 22 augustus 2014 @ 10:10:

[...]





Dat werkt twee kanten op he. Al die zeurende klanten zeuren vast om het zeuren en uiteraard niet omdat ze daadwerkelijk reden hebben om te zeuren.Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik had gezeur even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Er wordt wel veel gezeurd tegen de assistentes over regels waar de apotheek helemaal niks aan kan doen, omdat die opgelegd zijn door de zorgverzekeraars. Daar moet je maar net tegen kunnen. Er zijn natuurlijk ook gegronde klachten over verkeerde medicijnen e.d. Maar dat noem ik dan weer geen gezeur.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn apotheek heb ik niet bepaald de indruk dat het bijzonder hectisch is. Dat mensen zeuren, het is maar wat je zeuren noemt, omdat hun medicijnen niet op voorraad zijn (en dan gaat het over medicijnen die de halve bevolking van Nederland dagelijks gebruikt zoals middelen tegen hypertensie, maagzuurremmers, bloedverdunners e.d.). Bezorgen gaat ook niet al te soepel, twee dagen te laat is geen uitzondering, verkeerde medicijnen evenmin. Als ik om Ascal vraag verwacht ik geen spyronolacton voor een mevrouw van wie ik de naam niet eens kan uitspreken maar op de zak waarin e.e.a. werd afgeleverd stond wel de juiste naam. Helaas is het geen uitzondering, de betreffende apotheek heeft dan ook niet voor niets onder toezicht gestaan. Als je de mensen aanspreekt op hun fouten heb je gegarandeerd ruzie.
verba volant, scripta manent.
Dat klopt. En dat is inderdaad vooral de zorgverzekeraars aan te rekenen, maar die er op aanspreken, zoals degene die in het andere topic het simpele idee had dat je gewoon een hoge ome van de verzekering kunt bellen of mailen en je grieven spuien, heeft totaal geen nut.



En als jij bijvoorbeeld bij de apotheek je medicijnen komt halen en inene te horen krijgt dat je een heel ander merk(loos) medicijn mee krijgt omdat de zorgverzekeraar voor de zoveelste keer een ander middel preferent heeft bevonden, of anders even wilt dokken alstublieft, dan kan ik mij best voorstellen dat je dan niet staat te juichen aan de balie. En nee, daar kan de apotheek niets aan doen, zij zijn slechts de brenger van de blijde boodschap.
O god de mijne is verschrikkelijk en ik denk aan overstappen... Ppfff minimaal echt minimaal 1 uur wachten en dat 2x!! Eerst recept afgeven, volgende dag ophalen.. Ze hebben 4 gloednieuwe balie's en er zijn er altijd maar 2 open. Mensen mopperen maar er gebeurd niks.. Je ziet duidelijk dat de medewerkers er niets van aantrekken en staan je met een hoog phoeha en air te helpen..
Goh, de vrolijkste types van het forum hangen op dit tijdstip alweer op het forum te mokken.



Ik denk dat zeurende klanten in alle branches vooral mensen zijn die te veel tijd hebben, geen zinvolle levensinvulling kunnen vinden en zichzelf flink de kont uithangen. Met andere woorden: mensen die niks beters te doen hebben dan anderen tot last zijn.



In mijn apotheek zie ik ze niet rennen door stress. Wel zie ik ze uiterst nauwkeurig te werk gaan en zich de tijd nemen om secuur, correct en in overleg de zaken af te handelen die zich voordoen. Ik zou overigens niet met ze willen ruilen: want juist die mensen die zichzelf de kont uithangen en daardoor steevast anderen tot last zijn behoren tot hun grootste klantengroep. En vergeet niet hun enorme verantwoordelijkheid mbt gezondheid en welbevinden.
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet jij nou dat die anderen niks staan te doen, Larva?
Alle reacties Link kopieren
Ja, die regeltjes, wie die verzint dat toch. Als je wil bezuinigen, kijk dan eens goed naar dit soort geldverspilling voor je andere dingen aanpakt.



Mooi voorbeeld: Was laatst voor een bepaald medicijn voor de dokter. Dokter vertelt me precies wat het spulletje doet, en wil me over 2 weken weer zien om te kijken hoe het gaat. OK prima.



Ik naar de apotheek, waar ik precies hetzelfde verhaaltje te horen kreeg, en maar medicijnen voor 2 weken, want ze wilden dat ik terug kwam om te zien hoe het gaat! Hoezo dubbelop?



Apotheek doet haar werk prima! Dat gesprek moeten ze doen, en ze maakten zich er niet snel vanaf. Alleen, sja, ik vind het wel een beetje geldverspilling dat de apotheek me ook in de gaten houdt terwijl ik daar al een arts voor heb.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 22 augustus 2014 @ 10:14:

[...]





Nee, zo bedoelde ik het niet. Ik had gezeur even tussen aanhalingstekens moeten zetten. Er wordt wel veel gezeurd tegen de assistentes over regels waar de apotheek helemaal niks aan kan doen, omdat die opgelegd zijn door de zorgverzekeraars. Daar moet je maar net tegen kunnen. Er zijn natuurlijk ook gegronde klachten over verkeerde medicijnen e.d. Maar dat noem ik dan weer geen gezeur.



Dat is één ding. Aan de andere kant kunnen (sommige) apotheken ook echt zelf nog wel iets doen aan de klantvriendelijkheid.



Voorbeeldje: zoals ik eerder vertelde, zijn de wachttijden bij mijn apotheek (en ook bij andere apotheken, begreep ik op dit forum) absurd lang. En daar zit ik dan, met mijn herhalingsrecept, te wachten tot ik na ruim een half uur eindelijk aan de beurt ben. En dan te horen krijg "sorry, maar het is niet op voorraad, dit moeten we bestellen, u kunt het morgen ophalen". Dus morgen weer terug, wéér een half uur of meer wachten, enz. Ben je uiteindelijk uren kwijt om gewoon even een herhalingsreceptje op te halen.



Dus ik zei tegen mijn apotheker: er komen (heb ik gemerkt) best veel mensen die gewoon een herhalingsrecept komen halen. Die mensen gebruiken die medicijnen al langer dus, weten hoe het werkt, waar ze op moeten letten, enz. kortom, die hoeven alleen maar dat potje met pillen te hebben. Zet nou gewoon een brievenbusje neer in de apotheek, waar mensen hun herhalingsrecept bijv. voor 12.00 uur kunnen deponeren, en tussen 17.00 en 18.00 uur kunnen ze dan gewoon hun medicijnen bij jullie ophalen, dan zorgen jullie dat al die herhalingsrecepten klaar staan in zakjes met de naam van de mensen erop, dan hoeft de baliemedewerker ze alleen maar te overhandigen aan de klant.



Dan ben je geen uren kwijt om gewoon een herhalingsreceptje te halen, ben je in principe in 5 minuten klaar.



En voor de andere klanten is het ook prettig, want op die manier haal je al de mensen met herhalingsrecepten uit de wachtlijn en gaat het dus voor hen ook sneller.



Eerst keek hij of hij water zag branden, maar daarna alleen maar allerlei redenen waarom het niét zou kunnen en het eind van het verhaal is dus dat ik nu, met een beetje pech, nog steeds zowat twee halve middagen vrij moet nemen om 1 herhalingsreceptje op te halen.



Dat is toch van de idiote?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:larva schreef op 22 augustus 2014 @ 10:32:

O god de mijne is verschrikkelijk en ik denk aan overstappen... Ppfff minimaal echt minimaal 1 uur wachten en dat 2x!! Eerst recept afgeven, volgende dag ophalen.. Ze hebben 4 gloednieuwe balie's en er zijn er altijd maar 2 open. Mensen mopperen maar er gebeurd niks.. Je ziet duidelijk dat de medewerkers er niets van aantrekken en staan je met een hoog phoeha en air te helpen..

Ik ben overgestapt, omdat mijn oude apotheek altijd enorme wachttijden had. Terwijl het personeel vooral elkaar in de weg liep (of dat leek zo).

Nieuwe apotheek, word ik direct geholpen, vriendelijk, relaxte sfeer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven