Werk & Studie alle pijlers

collega tegen me tekeer gegaan en nu?

01-10-2014 21:49 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
het kan een lang verhaal worden en ik denk dat ik over een paar dagen een en ander aanpas of verwijder ivm herkenbaarheid



achtergrond info: ik werk in projecten, heb bij elk project een ander projectteam van interne collega's . Deze worden toegewezen, kan ik niet uitkiezen.



In een van mijn teams zit een projectmedewerker , laten we haar Marie noemen.



Marie heeft een aparte manier van communiceren waar ik af en toe moeite mee heb.Tot nu toe kon ik daar prima mee omgaan. Nu had ze laatst weer zo'n opmerking waar ik niets mee kon. Dit is ge-escaleerd.





wat vinden jullie? vanuit mijn functie verwacht iedereen dat ik de meest volwassen ben en me hier overheen moet zetten maar ik ben niet eens in mijn rol aangevallenmaar in mijn persoon en vanuit mijn persoon heb ik totaal geen behoefte om nog met iemand te werken die zo tegen me tekeer is gegaan. Ik accepteer dat van niemand en al helemaal niet van een collega.





korte vraag dus: what to do, what to do??
anoniem_198831 wijzigde dit bericht op 07-10-2014 22:47
Reden: wegens herkenbaarheid
% gewijzigd
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ea direct opnemen met haar leidinggevende.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou met haar in gesprek gaan. Je bent niet voor niets projectleider. Van een projectleider verwacht ik dat ze rust in haar team kan brengen.



In dien blijkt dat dit niet mogelijk is dan zou ik pas naar mijn lg stappen.
Ik zou wel een afspraak met haar maken. Gewoon inplannen en je voorbereiden.

Dan een volwassen gesprek met haar gaan voeren. Als dit mislukt, dan pas je leidinggevende aanspreken.
Alle reacties Link kopieren
quote:fireandice schreef op 01 oktober 2014 @ 21:49:





Marie heeft een aparte manier van communiceren waar ik af en toe moeite mee heb. Het gaat te ver om dat hier te gaan beschrijven, maar op het moment dat ik in mijn rol als PL over het project een uitspraak doe of beslissing neem en deze past niet in haar straatje dan gaat ze passief agressief doen en rare opmerkingen maken.

Tot nu toe kon ik daar prima mee omgaan.





Het lukte je om het te negeren, bedoel je dat?





Nu had ze laatst weer zo'n opmerking waar ik niets mee kon en dit heb ik met mijn leidinggevende besproken, met als bedoeling van mij om met hem te sparren over hoe hier mee om te gaan en hoe te communiceren.





Jammer dat je niet meteen Marie aan haar jasje hebt getrokken. De kans is groot dat het via-via allemaal enorm is opgeblazen.





:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Natuurlijk wel in gesprek gaan! Je bent de leidinggevende en dat wordt van jou verwacht. Als jij dit niet oplost, dan wordt dat jou direct of indirect aangerekend en daar kun je erg lang last van houden. Niet laten gebeuren dus!



Mijn advies: blijf kalm en geef haar geen enkele ruimte om weer te gaan schreeuwen of schelden. Leg aan het begin van het gesprek uit dat jij naar haar wil luisteren en daarna zelf jouw verhaal wil doen. En dat je alleen luistert wanneer zij op normale toon en met respect voor jou communiceert. Doet ze dat niet, dan zeg je meteen: "het spijt me, maar dit is onacceptabel, ik zal dit met jouw leidinggevende bespreken". En dan loop je weg en informeer jij haar leidinggevende.



Oftewel, grenzen stellen, rustig blijven, en de eventuele verantwoordelijkheid voor escalatie bij haar leggen.
- volgende keer duidelijker je bedoeling van een gesprek aangeven bij je leidinggevende. Jij dacht sparren, hij dacht dat er een enorm probleem was

- als jouw functie projectleider is zou ik verwachten dat je dit zelf zou moten oplossen. Ik zou vanuit die invalshoek het gesprek met je leidinggevende aangaan: ik wilde je mening horen maar was zelf in staat dit op te lossen. Ik zou niets zeggen over deze nasleep, vertrouwen uitstralen dat je dit probleem aankunt.

- ik zou je medewerker een mail sturen met daarin een afspraak, en daarin kort aangeven dat je een constructieve gesprekshouding verwacht en dat je agenda te druk is voor zomaar afspraken tussendoor. En dat je daarom nog niet eerder in gesprek met haar kon toen je werd benaderd door haar.

- tijdens het gesprek in je rol als projectleider blijven en op de inhoud blijven. Aangeven wat jij in het vorige gesprek onprettig vond en je verwachting voor een constructief gesprek uitspreken. Van te voren een agenda met haar maken.

Wordt het gesprek weer te emotioneel haar een pauze geven en vragen of ze binnen 10 minuten weer gekalmeerd kan zijn, zo niet dan maak je ter plekke een nieuwe afspraak.



zo zou ik het aanpakken.



-
Alle reacties Link kopieren
Wat een ongelofelijk kinderlijk gedrag van een volwassen vrouw. Eerst asociaal tekeer gaan, daarna om een afspraak vragen en als je niet direct kan/wilt spreken met haar wederom opnieuw woest weg stampen? Doe even normaal zeg. Niets meer aan doen en bij haar/jouw LG neerleggen. Die vrouw moet echt aangepakt gaan worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 01 oktober 2014 @ 22:00:

[...]

waar staat dat negeren?? Tot nu toe was een antwoord of opmerking op haar opmerkingen genoeg.
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Goede tip over dat gesprek zelf inplannen.



en dat een projectleider rust moet brengen in haar team vind ik ook een goede opmerking. Zo had ik het bekeken.



stof tot nadenken en ik merk dat dit me nu al helpt om uit mijn verontwaardiging van de scheldpartij te komen.
never a failure, always a lesson
@haakje

Jouw advies, en dan vooral de laatste punten, vind ik voor op de kleuterschool. In een werkomgeving is emotioneel op de persoon gericht gedrag gewoon onacceptabel en heeft dergelijk gedrag consequenties.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zo omgaan met iemand die zulk buitensporig extreem gedrag laat zien? Omdat TO de leiding heeft?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Het was niet zo slim van je om haar functioneren (haar communicatie) te bespreken met jou leidinggevende. Dat die man vervolgens naar haar leidinggevende is zeer onprofessioneel.



Ik snap haar frustratie. Haar boosheid had zij op een andere manier naar jou toe kunnen communiceren.



Als jij een leerpunt hebt, hoe je als projectleider leiding moet geven, kun je het beter bij je zelf laten.
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik de leiding zou hebben dan zou ik per direct een dossier over deze werknemer aanleggen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
De andere kant is. Jij hebt haar een gesprek beloofd hierover. Dus duiken is niet handig. Praat anders eerst met haar leidinggevende en vraag advies over hoe hier mee om te gaan, praat daarna direct met haar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Ietjefietje schreef op woensdag 01 oktober 2014 22:14 Het was niet zo slim van je om haar functioneren (haar communicatie) te bespreken met jou leidinggevende. Dat die man vervolgens naar haar leidinggevende is zeer onprofessioneel.



Ik snap haar frustratie. Haar boosheid had zij op een andere manier naar jou toe kunnen communiceren.



Als jij een leerpunt hebt, hoe je als projectleider leiding moet geven, kun je het beter bij je zelf laten.



Huh? Sparren met een leidinggevende is niet zo gek hoor. En dat deze vervolgens naar de andere leidinggevende stapt, kan ook gebeuren. Sterker nog, het is een heel duidelijk signaal dat het hier echt over een onacceptabele situatie gaat, en het is uiteindelijk aan de leidinggevende van de zich misdragende werknemer om daar mee te dealen.



En dan mag jij de reactie snappen, ik vind dat de collega zo professioneel zou moeten zijn om de feedback serieus te nemen en haar gedrag aan te passen. Want uiteindelijk heeft er maar 1 schuld aan deze situatie, en dat is niet TO en dat zijn ook niet de leidinggevenden!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 01 oktober 2014 @ 22:18:

[...]





Huh? Sparren met een leidinggevende is niet zo gek hoor. En dat deze vervolgens naar de andere leidinggevende stapt, kan ook gebeuren. Sterker nog, het is een heel duidelijk signaal dat het hier echt over een onacceptabele situatie gaat, en het is uiteindelijk aan de leidinggevende van de zich misdragende werknemer om daar mee te dealen.



En dan mag jij de reactie snappen, ik vind dat de collega zo professioneel zou moeten zijn om de feedback serieus te nemen en haar gedrag aan te passen. Want uiteindelijk heeft er maar 1 schuld aan deze situatie, en dat is niet TO en dat zijn ook niet de leidinggevenden!Nou dit.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 01 oktober 2014 @ 22:15:

Nou als ik de leiding zou hebben dan zou ik per direct een dossier over deze werknemer aanleggen.Inderdaad ja, ik snap ook niet zo goed dat je deze escalatie nog niet besproken hebt met jouw en/of haar leidinggevende. Die zullen er waarschijnlijk toch ook iets mee willen.
quote:SillySill schreef op woensdag 01 oktober 2014 22:25 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Enn in "collega tegen me tekeer gegaan en nu?"" class="messagelink">Enn schreef op 01 oktober 2014 @ 22:15</a>:</b>

Nou als ik de leiding zou hebben dan zou ik per direct een dossier over deze werknemer aanleggen.</div></blockquote>Inderdaad ja, ik snap ook niet zo goed dat je deze escalatie nog niet besproken hebt met jouw en/of haar leidinggevende. Die zullen er waarschijnlijk toch ook iets mee willen. Heb je de OP niet gelezen?
quote:fireandice schreef op 01 oktober 2014 @ 21:49:Ik met haar mee en toen kreeg ik de volle laag, en dan niet op een volwassen manier maar schreeuwen en uitschelden enz. Ik kreeg er geen woord tussen en heb na een minuut of 10 gezegd dat als ze afgekoeld was dat we dan een fatsoenlijk gesprek hierover zouden voeren.



Dat was een week geleden. Nu stond ze vandaag weer bij me in de buurt, en vroeg of ik tijd had omdat ze me wilde spreken. Nu had ik die tijd niet want ik moest naar een afspraak dus dat zei ik waarop zij weer woest wegstampte.





Het is een week geleden en je hebt haar in de tussentijd niet meer gesproken? Dat vind ik raar, zeker als het gesprek zo is afgekapt.

Ik zou inderdaad een gesprek plannen, zelf het initiatief nemen en als het weer zo uit de hand loopt inderdaad zeggen dat je dit met haar leidinggevende zal opnemen.

Maar je kunt dit echt niet zo lang laten liggen!
Alle reacties Link kopieren
Nou inderdaad want het gaat er bij een projectleider/leidinggevende niet om dat ze werknemer gaan leren om zich te beheersen en gedragen. Grenzen stellen (wat TO dus tot twee keer toe gedaan heeft) en daarna is het voer voor de bazen die de duimschroeven kunnen en mogen aandraaien. Kom nou het is bij TO op de afdeling toch geen gedrags-verandering instituut en/of een charitatieve instelling voor de emotioneel minder bedeelden? Er moet daar gewoon geld verdiend worden en dús even snel normaal gaan doen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat het een week geleden is dat Marie parttime werkt en ik de boel even wilde laten bezinken en afkoelen, ook voor mezelf.



Dat gesprek gaat er zeker komen, ik zie ook wel in dat ik niet kan maken om hier niet over in gesprek te gaan, het zou alleen soms zo makkelijk zijn om struisvogelpolitiek toe te passen
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 01 oktober 2014 @ 22:26:

[...]





Heb je de OP niet gelezen? Zeker wel. Jij ook?
Alle reacties Link kopieren
..
never a failure, always a lesson
Alle reacties Link kopieren
Fireandice ik zou als ik jou was dit gesprek niet alleen met haar gaan voeren. Zorg ervoor dat er een objectieve derde bij is die geen partij kiest maar wel als 'getuige' voor beide zijden kan optreden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven