Werk & Studie alle pijlers

consuminderen

17-04-2014 10:54 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al enige tijd mee maar dit is het eerste bericht wat ik plaats.

Graag zou ik van jullie willen weten hoe jullie over het volgende denken.

Ik ben een part-time werkende moeder van twee jonge kinderen. Manlief werkt full-time.

De laatste tijd krijg ik last van het feit dat ik en de hele wereld om me heen zo gehaast is. Ik krijg het idee dat alles moet om mee te kunnen draaien. Je moet helpen op school om een betrokken ouder te zijn, je kinderen moeten bij allerlei clubjes anders doe je ze tekort. Op het werk moet je alle vergaderingen buiten werktijd bijwonen anders ben je geen goede werknemer, o ja en als t ff kan dien je ook nog met regelmaat cursussen bij te wonen.

Ik ben er klaar mee.....

Het liefst zou ik stoppen met werken (althans stoppen bij mijn huidige baas en in een minder stressvolle omgeving werken), in een kleiner huis gaan wonen auto eruit minder spullen en een moeder zijn die er is als de kinderen thuiskomen uit school.

Met andere woorden consuminderen
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is consuminderen maar een klein deel van je probleem.



Maar wie of wat houdt je tegen om dat te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:prulleke38 schreef op 17 april 2014 @ 10:54:

Met andere woorden consuminderen



Consuminderen betekent toch minder uitgeven/minder verbuiken?

Oh wacht, kleiner huis, auto de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
Wat bootje zegt: het gaat om omgaan met je tijd en om consuminderen.



Het helpt om prioriteiten te stellen en keuzes te maken.

Niet drie clubjes voor je kind, maar eentje. Dan maar even geen hulpmoeder op school als je werk (nu) veel energie kost.



En inderdaad: alles wat je moet betalen, moet ook verdiend worden. Bepaal voor jezelf wat je nodig hebt om gelukkig te zijn en of je bereid bent om daar ook voor te werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken wel wat in je verhaal hoor. Heb een tijdje in buitenland gewoond en wij hadden ook zoiets. Als we terugkomen laten we ons leven niet meer leiden door anderen en bepalen we zelf. Ik denk dat het 3 weken duurde voor we weer in ons oude ritme zaten.



Niet te doen dus. Leuk het idee maar er word toch aan je getrokken ... Bv familie die dingen verwacht. En dan deden we toch wat er verwacht werd , deels omdat je mensen niet wilt kwetsen. Ligt dus aan jezelf of je daartegen kan. Wij dus niet hahah
Alle reacties Link kopieren
bootje dat klopt, maar om onder de druk en stress van de huidige maatschappij uit te komen zullen we iig moeten minderen. En minder spullen, minder uitgeven geeft denk ik ook meer rust.
Alle reacties Link kopieren
Hoi To, herkenbaar. Ik ben al begonnen. In ieder geval bij de dingen die ik makkelijk kan aanpakken. Mijn huis kast voor kast. Merkte dat als ik weer wat weg breng naar de stort of de kringloop alles ook wat rustiger voelt.

Ook mijn kleding kast helemaal leeg gehad. Heb ik echt 5 shirts in dezelfde kleur nodig? ... Nee dus. Ik krijg ook steeds meer plezier in het simpeler maken van alles. Tevreden zijn met minder. Omdat het kan. Natuurlijk heeft het als voordeel dat ik zuiniger leef. Maar omdat de I steek anders is voelt het niet als straf.
Nu je werkt kun je op school nog wel eens zeggen 'sorry, kan niet, moet werken', als je thuisblijfmoeder bent denkt iedereen (school, sportclub, vrijwilligerswerk, familie, etc) dat je alle tijd hebt om alles te doen...



Probeer eerst eens te consuminderen en kijk of het je bevalt? Doe eens alles op de fiets bijvoorbeeld. Haal de kinderen van een aantal clubjes af, 1 per kind is genoeg. En schaf alleen spullen aan die je echt nodig hebt omdat je niet zonder kunt leven (en dan blijkt dat je een heel eind komt met alleen boodschappen).
Alle reacties Link kopieren
Tja, de maatschappij doet dat niet he, dat doe je zelf. Door jezelf aan te laten hangen dat er van alles moet.



Wij wonen in een eenvoudig huis in een groene omgeving, rijden in een oudere, degelijke bak waar nooit wat mee is (hij ziet er alleen niet heel flitsend uit). Ik werk twee dagen, man fulltime (eigen baas). Gekke cursussen en clubjes doen we eigenlijk nooit.



Tja, sommige vriendinnen van me wonen in mooiere huizen en rijden in mooiere auto's, maar mij boeit het allemaal niet zo. We zijn gelukkig zoals het gaat, we hebben relatief veel quality time met ons gezin en we hebben nooit geldzorgen. Ik zou echt niet anders willen.
Alle reacties Link kopieren
ik ben al een tijdje bezig met opruimen en prioriteiten stellen maar de grote ommezwaai word denk ik op dit moment toch tegengehouden door wat love2dance zegt... ik ben erg gevoelig voor de mening van anderen en dus draai ik maar door in die mallemolen
Alle reacties Link kopieren
Als dat je verlangen is dan moet je dat doen. Lijkt me best een gezonde ervaring.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier vind ik een sport per kind genoeg hoor. Snap echt niet wat een kind - naast school - nog op drie clubs zou moeten. Geen idee wie daar nou van profiteert. Aan de andere kant: als je daar gelukkig van wordt, wie ben ik dan om daarover te oordelen?
Alle reacties Link kopieren
lisa daar heb je helemaal gelijk in dat doe ik ook zelf....

maar dat besef komt nu eigenlijk pas.



En dymo ik heb het gevoel dat omdat ik parttime werk, dat al die andere dingen ook van me worden verwacht. Als thuisblijfmoeder heb ik er dan iig meer tijd voor
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je eerst een uurtje per dag minder kan werken. Maar van minder werken naar helemaal niet meer werken dat lijkt me een heel grote stap. Je zal je collega's missen, de dagelijkse verplichtingen, de stok achter de deur om op te staan. Het zelfgevoel zal anders worden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:prulleke38 schreef op 17 april 2014 @ 11:21:En dymo ik heb het gevoel dat omdat ik parttime werk, dat al die andere dingen ook van me worden verwacht. Als thuisblijfmoeder heb ik er dan iig meer tijd voor

Ik denk dus dat er dan nog meer van je gevraagd wordt, en dat je helemaal niet het gevoel krijgt dat je er meer tijd voor hebt. Plus dat je dan minder geld hebt.



Dat ' je kinderen moeten bij allerlei clubjes anders doe je ze tekort' blijft me intrigeren. Hoe zie je dat voor je bij het consuminderen? Dat deel van mijn vorige post sla je over...
Ik zou 't gewoon doen als ik jou was, als dat financieel mogelijk is. Vinden de kinderen de clubjes wel leuk? Of voelt het voor hen ook als een moeten en gaan ze er met tegenzin naartoe?



Consuminderen zit 'm voor mij persoonlijk vooral in bewust omgaan met spullen en voedselverspilling tegengaan. Geen bijna-bruine banaan weggooien maar er boterhambeleg van maken, en letten op milieuvriendelijkheid van producten, zoals shampoo kopen zonder microbeads.
Alle reacties Link kopieren
Geen pensioenopbouw meer, financiële afhankelijkheid van je man (dat gevoel dan hè, da's niet fijn).



En je hebt dan ook nieuwe vriendinnen nodig, die zich kunnen inleven in het thuisblijven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je doet je kinderen waarschijnlijk een groter plezier met een ontspannen moeder, dan met veel clubjes Maar ik hoor die zin ook vaak hoor: dat je je kinderen tekort zou doen als ze niet op drie sporten zitten.



Laat ik het zo stellen: op dit moment doe je jezelf tekort. En wie weet is minder werken een oplossing, maar het doet wel wat met je zelfbeeld, zoals al eerder geopperd.



Het ligt denk ik meer aan jouw gedachten over dat je dan maar alles op je zou moeten nemen. Ook herkenbaar bij veel parttime werkende moeders en ik betrap mezelf er af en toeook op, al is het natuurlijk onzin. Je partner is niet volledig vrijgesteld van alle overige taken omdat hij toevallig fulltime werkt. Dus daar valt ook vast nog winst te behalen.



Maar, zoals ze zeggen: tijd is geld. Door je uitgaven (en eisen) patroon te veranderen hou je meer tijd over. Dat geeft rust.
Alle reacties Link kopieren
Dat van die vriendinnen valt wel mee toch Retrostar? Ik heb vriendinnen (met kinderen) die fulltime werken en ik heb vriendinnen die fulltime moederen. Maakt toch niets uit? Wat voor mij (helaas) een grotere scheiding toebrengt is of ze wel of geen kinderen hebben.
Alle reacties Link kopieren
haha dymo, over dat gedeelte was ik nog aan t nadenken.. of iig hoe te omschrijven.

Dat van die clubjes is meer een gevoel, een gevoel omdat er op school en door andere moeders constant word gesproken over talentontwikkeling etc..



Mijn dames gaan beide 1 uur dansen in de week en hebben ieder een teamsport waar ze overigens met plezier naar toe gaan. Het is een straf als ik ze er vanaf zou halen.
Tja, dan is consuminderen toch geen optie wellicht Overigens vind ik een teamsport ook heel belangrijk, dus daar zou ik ook niet snel mee stoppen.



Lisa, denk dat dat ook het grootste verschil is, wel of geen kinderen, ik trek steeds meer naar kinderloze vriendinnen toe, merk dat ik met vriendinnen die moeders zijn toch minder deel. Ik wil het best even over de kinderen hebben maar het hoeft niet de hele avond over school, zwemles, sportprestaties etc te gaan. Als zo'n vriendin dan ook niet meer werkt wordt het nog wat minder...
Alle reacties Link kopieren
Over mijn vriendinnen maak ik me het minst zorgen. Een ontspannen moeder zijn staat bovenaan mijn lijstje. Hoe ik dat goed kan inkleden weet ik op dit moment nog niet..

Helemaal stoppen met werken is denk ik even leuk maar niet mijn levensdoel. Maar een lichtere baan met minder verantwoordelijkheid en wat minder uren (en dus minder salaris) kan denk ik ook al een verlichting geven.
Alle reacties Link kopieren
Dymo als ik ze ergens vanaf zou halen dan zou dat ook de dansles zijn en niet de teamsport, en denk je echt dat niet werkende moeders met kinderen het alleen over de kinderen kunnnen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het inderdaad een idee om een minder stressvolle baan te gaan zoeken. Het kan veel rust geven. Ik vind het zelf heerlijk om niet te veel te werken.



Wat ik zelf ervaar is dat het met moeders met kinderen makkelijker afspreken is omdat je dan de kinderen bij elkaar zet en lekker kan gaan kletsen. Scheelt wel dat de meeste van mijn vriendinnen kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Of we gaan bijv. de duinen in met de kinderen en daarna iets drinken op een terras (met de kinderen in de speeltuin). Met vriendinnen zonder kinderen spreek ik liever met z'n tweeën af en dat is lastiger plannen. Maar goed, dit gaat wat te veel OT.



Wat ook kan helpen is om wat minder hoge eisen aan jezelf te stellen in het huishouden. Ik kan heel makkelijk de boel te boel laten als het bijv. mooi weer is, of iemand opbelt om iets leuks te gaan doen. Maar dat zie je dus af en toe wel aan ons huishouden. Het is zelden een zwijnenstal, maar ook zelden spik en span.
quote:prulleke38 schreef op 17 april 2014 @ 11:54:

Dymo als ik ze ergens vanaf zou halen dan zou dat ook de dansles zijn en niet de teamsport, en denk je echt dat niet werkende moeders met kinderen het alleen over de kinderen kunnnen hebben?Het is mijn ervaring dat bij velen hun wereld helaas een stukje kleiner is geworden. Ik neem ze dat niet kwalijk, het is gewoon zo dat ze het grootste deel van hun tijd met de kinderen doorbrengen en dus is het logisch dat de verhalen daar over gaan. Vind ik voor een uurtje ook echt niet erg, maar dan mag het wel eens over wat anders gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven