Werk & Studie alle pijlers

deeltijd PABO: ervaringen?

01-01-2010 20:10 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Nu het nieuwe jaar begonnen is, is het wat mij betreft tijd om goede voornemens om te zetten in concrete acties



Ik wil graag de Pabo in deeltijd gaan doen. Ik heb al brochures aangevraagd en uitgezocht wat de studiekosten ongeveer per jaar zullen zijn. Waar ik nog naar op zoek ben, zijn ervaringen van mensen die al de deeltijd Pabo doen, of gedaan hebben. Ik heb nog best wel wat vragen over praktische dingen, zoals hoe combineer je een deeltijdstudie met je werk? Hoe plan je je stages het beste in? Hebben mensen handige tips en trucs om de studietijd zo soepel mogelijk te laten verlopen?



Ik ben me ervan bewust dat het allemaal behoorlijk pittig zal worden en dat je je niet overal op kan voorbereiden, maar ik wil toch een

poging wagen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de Pabo ook 1 jaar in deeltijd gevold. Vond het erg zwaar om te combineren allemaal. Er werd toch wel van je verlangd om 2 dagen in de week minimaal stage te lopen. Daarnaast heb je ook blokstages waarbij je (enkele) weken achter elkaar stage loopt. 2 avonden in de week zelf les. De lessen die je natuurlijk nog moet voorbereiden voor het lesgeven zelf. Alle studie opdrachten en daarnaast ook nog proberen te werken om geld in het laatje te brengen. Het is me niet gelukt. Je moet ook maar een werkgever hebben die zo flexibel is dat je je stage er bij in kunt plannen.



De opleiding zelf is hartstikke leuk maar best pittig. Velen denken dat de Pabo een lachertje is. Je moet veel zelf weer ervaren (handvaardigheidtechnieken bv) maar ook psychologie en pedagogiek bv.



De opleiding heb ik in totaal 3 jaar gevolgd. 2 jaar voltijd 1 jaar deeltijd. Heb ik helaas niet afgemaakt met stemproblemen :(. Ik kan helaas niet de hele dag met luide stem voor de klas staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 't ook gedaan. Als je geen recht hebt op studiefinanciering, is er tegemoetkoming leerkrachten:



http://www.ib-groep.nl/pa ... egemoetkoming_leraren.asp



Was in mijn tijd geloof ik iets van 1100 euro.



Ik vond de studie (in twee jaar gedaan) vreselijk. Vooral heel veel overbodige opdrachten. Anders dan bovenstaande schrijfster vond ik de Pabo van een laag niveau. Maar ik was er wel veel tijd mee kwijt (door al die opdrachten). De stage vond ik heel leuk, en het leerzaamst.



Maar nu het goede nieuws... Het was 't waard! De baan -die ik wél heel pittig vind- is echt heel erg leuk!
Ik heb 3 jaar lang pabo voltijd gedaan, en ik ga in februari juist bewust starten met het laatste jaar in deeltijd. Die 3 jaar voltijd stelde niks voor. Ik zat evenveel op school als iemand in deeltijd.



In deeltijd wordt er (tenminste in Helmond en Nijmegen) minder stage van je verwacht. Wel word je natuurlijk veel zelfstandiger gelaten. Dus het is afwegen of jij dat kan.



Ik loop dadelijk in Nijmegen 1 dag in de week stage, en dat voor het laatste jaar.



Ter vergelijking, in Helmond zou ik met voltijd 6 weken achter mekaar mijn WPO moeten doen. Nu volsta ik dus door een heel jaar lang 1 dag in de week stage te lopen. Dan heb ik liever dat, want dat is veel beter te combineren met mijn huidge baan.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, fijn om zo snel al wat ervaringen te lezen! Ik heb 3 jaar terug mijn bachelordiploma orthopedagogiek gehaald, dus wel een redelijke achtergrond kennis qua psychologie etc. Ook toen stage gelopen op een Mytylschool en het speciaal onderwijs zou ook zijn waar ik uiteindelijk wil gaan werken.



@ Nelladella: dat is een goede tip, die tegemoetkoming! Ga ik zo gelijk even opzoeken



Ik woon in Deventer en daar kan je op de hogeschool een 2 jarige deeltijdopleiding doen. Dat lijkt mij ideaal, zit alleen een beetje met de stages. Als dat een jaar lang een hele dag per week is, is dit geen probleem met mijn werk. Maar idd zoals Juniper al zegt, als het allemaal blokstages zijn zal ik iets moeten gaan regelen. Mss in me vakantie's ofzow dan, daar ben ik nog niet helemaal uit....



Hoeveel geld waren jullie kwijt per jaar aan boeken ongeveer? Ik heb verschillende bedragen gevonden die behoorlijk uit elkaar liepen
Tja als ik je een advies mag geven (ben momenteel leidinggevende in een boekhandel).



Uit eigen ervaring maar ook uit ervaring vanuit mijn klanten, adviseer ik je om de boeken uberhaupt pas aan te schaffen op het moment dat je ze nodig hebt. Vaak krijg je aan het begin van het schooljaar een lijst boeken en mensen gaan die als een bezetene bestellen. Komen ze er aan het eind van de studie achter dat ze maar de helft van de boeken gebruikt hebben. Als een boek nu 10 euro kost, tja dan is het leed nog wel te overzien. Maar een boek van 80 euro is tegenwoordig normaal, dus dan wordt het een ander verhaal.



Verder adviseer ik mensen bewust om naar 2ehands boeken op zoek te gaan (bv via bol.com 2ehands en De Slegte). Of je nu de 2e of 3e druk van een bepaalde titel hebt, meestal scheelt het maar een paar spelfouten .. Dus daar hoef je het niet om te laten en het scheelt ontzettend in de kosten!



Ik denk dat studieboeken in dat geval niet zoveel hoeven te kosten.
Alle reacties Link kopieren
Haha Twinkle, ik was ook niet van plan om gelijk naar de boekwinkel te rennen hoor Ik wil gewoon een overzichtje maken van waarschijnlijke studiekosten, zodat ik een inschatting kan maken of ik het allemaal wel kan betalen straks. Dan kan ik vast beginnen met sparen, want dat zal wel hard nodig zijn..... Maar toch bedankt voor de tip!
Ik heb de verkorte Pabo opleiding gedaan, omdat ik al een HBO opleiding afgerond had. Omdat het beroepenveld me zo aansprak en de stages super waren, ben ik met de opleiding doorgegaan, maar inderdaad.. wat een niveau.



Ik heb de opleiding in 2 jaar gedaan. Je mag dus aannemen dat alle belangrijke dingen uit de 4 jaar gehaald zijn en in die twee jaar aangeboden worden. Zelfs in dit perspectief vond ik het niveau van de opleiding laag. Begrijp me niet verkeerd, ik heb een super tijd gehad (omdat ik bezig was met hetgeen ik uiteindelijk echt wilde), maar wat heb ik me vaak afgevraagd wat ik er deed.



Ik ging 2 avonden in de week naar school en liep 1,5 dag in de week stage. Geen blokstages, ook geen LIO.



De opleiding is inmiddels (gelukkig) afgerond en heb een hele leuke baan gevonden in groep 3. Ik heb het enorm naar mijn zin en dat doet je die twee frustrerende jaren snel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg nu de verkorte deeltijd. Ga één middag en avond naar school en moet 1 dag stage lopen.

Ik werk daarbij nog drie dagen. Ik vind het heel erg zwaar. het is heel erg veel, ik ervaar best veel stress. Het is maar twee jaar dus ik zet door, maar soms wordt ik er wat moedeloos van. het niveau is inderdaad niet super hoog en mijn cijfers zijn dan ook goed. Het is alleen heel erg veel!!

Ik heb bijna al mijn boeken tweede hands gekocht en krijg de toelage van de overheid, tegemoetkoming leraren. Hierdoor zijn de kosten niet erg hoog voor mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle20 schreef op 02 januari 2010 @ 14:32:

Ik heb 3 jaar lang pabo voltijd gedaan, en ik ga in februari juist bewust starten met het laatste jaar in deeltijd. Die 3 jaar voltijd stelde niks voor. Ik zat evenveel op school als iemand in deeltijd.



In deeltijd wordt er (tenminste in Helmond en Nijmegen) minder stage van je verwacht. Wel word je natuurlijk veel zelfstandiger gelaten. Dus het is afwegen of jij dat kan.



Ik loop dadelijk in Nijmegen 1 dag in de week stage, en dat voor het laatste jaar.



Ter vergelijking, in Helmond zou ik met voltijd 6 weken achter mekaar mijn WPO moeten doen. Nu volsta ik dus door een heel jaar lang 1 dag in de week stage te lopen. Dan heb ik liever dat, want dat is veel beter te combineren met mijn huidge baan.

Wat gek, in mijn voltijdperiode zat ik werkelijk 4 dagen van 8.30 tot 16.00 op school en één dag stage.

En wat Nelladella zegt klopt ook wel. Sommige dingen vond ik wel pittig, maar het was vooral heel veel wat je moet doen. Voelboekjes maken, vouwboekjes, verhalen schrijven etc. Werkelijk alles wat een kind op de basisschool doet moet jij ook ervaren dus er een opdracht over uitvoeren of een les over geven etc. Was ook weer heel leuk, ik kan me herinneren dat we op een gegeven moment op school zelf ook met de waterbak moesten spelen.

Hebben jullie ook opnieuw moeten leren rekenen met het land van Oct? Dus rekenen met een achttallig stelsel ipv van ons tientallig rekenstelsel om zo de moeilijkheden die een kind heeft met het leren vermenigvuldigen etc. te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Lees nu ook wat Druifje schrijft. Ik vind het zo gek dat jullie zo weinig stage hoefden te lopen. Voltijd was bij mij één dag in de week en 4 keer per jaar een hele week. In de laatste twee jaar had je verschillende blokstage's van 6 weken en daarbuiten ook één dag per week. Deeltijd was 2 dagen in de week minimaal en ook een aantal blokstage's.

Voltijd heb ik trouwens in Den Bosch gedaan en deeltijd in Tilburg.
Alle reacties Link kopieren
ik heb de pabo in deeltijd gedaan. Het was zwaar en pittig maar niet omdat de opleiding dat is (want als ik heel eerlijk ben leerde ik alles in de praktijk en hing de theorie er een beetje bij) maar omdat je alles moet combineren (werk/studie/stage/kind/relatie/huishouden etc)



De eerste twee jaar (opleiding duurde 4 jaar in totaal) liep je één dag per week stage (het hele schooljaar dus vanaf dag 1 tot zomervakantie) het derde jaar liep je twee dagen per week stage en het vierde jaar kon je kiezen. Of een blok lio van 4/5 dagen in de week en dan een half jaar lang (en vervolgens nog een half jaar theorie) of een lint lio van 2/3 dagen in de week een heel jaar lang (en dan `s avonds of op vrijdag je theorie)



Ik heb wel de avonddeeltijd gedaan. Dat hield in dat je twee avonden in de week school had (dinsdag en donderdag) van 18.30 tot 22.00. en dan dus nog een (en later meer) dag pw stage.



Ik zou goed nadenken voor je de verkorte deeltijd gaat doen. Want hoewel het nu allemaal makkelijk en ideaal lijkt heb ik veel mensen zien afhaken omdat ze dedruk niet aankunnen. Bedenk wel dat je, behalve je stage en schooluren, ook heel veel tijd kwijt bent als zelfstudie en het voorbereiden van je lessen (op je stage en school) en toetsen. Daar gingen bij mij makkelijk zo`n 2/3 avonden in zitten en als je dus de verkorte deeltijd doet krijg je nog meer op je bordje!
Erger u niet, verwonder u slechts!
Ik ga ik september beginnen met de pabo (deeltijd). Dit is de planning:

- 2 dagen werken (mijn huidige baan heeft niets met het onderwijs te maken)

- 1 dag stage

- 1 mamadag (heb 1 kindje en nr. 2 komt begin juli)

- 1 dag voor studie/boodschappen/beetje huishouden (heb ook een hulp)

- 1 avond en 1 zaterdagochtend naar school (pabo)

- zaterdag- en zondagmiddag voor 'het gezin'

- zondagochtend: studie

- avonduren: studie



Drukdrukdruk allemaal, maar heb er heel veel zin in en denk dat ik er heel veel energie van krijg (i.t.t. mijn energievretende baan nu).



Bepaalde studiekosten kun je trouwens ook (boven een bepaalde drempel) als aftrekpost bij de belastingaangifte opvoeren. Moet me er nog eens in verdiepen hoe het ook al weer zat.
anoniem_64b63e4df1373 wijzigde dit bericht op 04-01-2010 15:41
Reden: kleine aanvulling
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed lees, verschilt het per hogeschool hoe de stage is opgebouwd. Dat is dan een mooi punt om te vragen tijdens mijn afspraak met de studievoorlichter



Ik ben me ervan bewust dat het 2 tropenjaren gaan worden, maar als ik het nu niet doe, komt het er waarschijnlijk nooit meer van. Bovendien is mijn huidige baan goed te combineren qua tijdsplanning met iets erbij, aangezien ik van 12.00 tot 20.00 werk. Dus de ochtenden zou ik kunnen gebruiken om aan mijn opdrachten te werken, en een paar uur in de avond. Ik heb geen kinderen en momenteel ook geen relatie, dus daar gaat geen tijd aan verloren om het even zakelijk te zeggen.



Hoe meer ik erover nadenk en uitzoek, hoe meer zin ik erin krijg! Weet iemand trouwens of je tijdens de opleiding ook stage kan lopen in het speciaal onderwijs?
Alle reacties Link kopieren
Hey wat leuk!

Ik ga in februari met de deeltijd verkort aan InHolland beginnen. het lijkt me vrij pittig naast 28 uur werk ( ene week 3 dagen, andere week 4 dagen) maar hoop voldoende energie uit de stage en opdrachten te krijgen. Weer terug de schoolbanken in zal wel ff wennen zijn Maar heb er zin in.



Dit berichtje voegt niks toe aan jouw vraag maar ik werd gelijk weer helemaal enthousiast, haha.
Alle reacties Link kopieren
Haha, Saszzje, blij dat jij ook zo enthousiast bent!!



Dan ziiten wij strax in hetzelfde schuitje, werk ook 28 uur p.w. en dan de opleiding erbij..... Zal we pittig worden, maar het is de moeite vast dubbel en dwars waard!

Gaaf dat je ook al in februari gaat beginnen, als ik het geld er nu al voor had, had ik dat ook meteen gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Jaja, als ik ergens enthousiast over ben wil ik ook GELIJK beginnen Ik ben bij een kennisje achterin de klas mee gaan kijken, al heel snel stond ik voor die klas en wist ik heel zeker dat dit m gaat worden. Nu maar hopen dat ik de pabo zelf ook trek .... je hoort voortdurend " het is niet moeilijk maar wel veel". Moeilijk vind ik niet erg, maar veel kost zoveel tijd he ;)



Nog een maandje!
Oh leuk Saszzje, dat je al zo snel gaat beginnen! Was het liefst ook al eerder gestart, maar met een kindje onderweg leek me dat niet zo praktisch haha . Bovendien heeft mijn 'voorkeurspabo' geen februaristart.



Ben wel al bezig met me een beetje voor te bereiden op de taal- en (vooral) rekentoets. En als ik een leuk lesidee heb, maak ik alvast een aantekening daarvan. Zo ben ik er toch al een beetje mee bezig.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb de verkorte deeltijd opleiding gedaan. Als je al een bachelor hebt dan wordt de studie volledig door de overheid betaalt (tegemoetkoming leraren is geldig voor 2 jaar). Ik zou absoluut niet de hele boekenlijst aanschaffen. Ik heb destijds een aantal 2e handsboeken aangeschaft en voor de rest leende ik alles uit de mediatheek. Ik ben nu zo'n 3 jaar klaar. Veel mensen verkijken zich op de verkorte deeltijd. De combinatie: werk, stage, privé bleek voor veel mensen uit mijn klas te veel. Minder dan de helft is afgestudeerd. Ook verkijken veel mensen zich op de stages. Als je voor de klas staat moet je echt een duizendpoot zijn. Je wordt ontzettend met jezelf geconfronteerd. Ik ben uiteindelijk hartstikke blij dat ik de opleiding heb afgerond. Ik heb een geweldige baan! Succes voor iedereen die ook de opleiding gaat volgen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft deeltijd Pabo gedaan, maar is er na 2 jaar mee gestopt. Het was echt niet te combineren met zijn baan.

We zijn naar de voorlichting geweest en daar werd aangegeven dat het goed te combineren was met ca 3 dagen werken. In praktijk bleek dit niet het geval.



Mijn man had 3 avonden school van 18:15 tot 21:30 (als je ook gym erbij wil doen). Daarnaast 1 dag stage en af en toe een terugkomdag op zaterdag. En dan natuurlijk nog heel veel opdrachten, lesvoorbereidingen, leren voor toetsen, etc.



We hadden gerekend op 30 uur werken (ca 3,5 dag en hij mag zijn uren op zijn werk erg flexibel invullen, mag eigenlijk zelf bepalen wanneer hij aanwezig is). Maar dat bleek niet te doen.



Het lesgeven ging perfect, hij had supergoede beoordelingen. Maar liep echt vast op tijd om de gigantische hoeveelheid opdrachten er om heen.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, 3 avonden school, dat is idd niet echt handig DTJ! Dat lijkt me eerlijk gezegd belastender dan 1 hele dag in de week! Voor zover ik weet is het in Deventer zo dat je 1 dag in de week naar school moet, een ochtend en een middag of een middag en een avond.



@ Liz: Is dat nog steeds zo dat de IB groep je opleiding volledig vergoed als je al een bachelordiploma hebt? Ik had van de week informatie opgezocht over die tegemoetkoming, maar daar stond dat het afhankelijk was van je inkomen in 2007.... Maar als het er om gaat dat je een bachelordiploma hebt, zou dat financieel voor mij erg fijn zijn!



Mijn vader is al 40 jaar leraar in het basisonderwijs en ik ga binnenkort een dag bij hem in de klas zitten. Maar eigenlijk wil ik graag in het speciaal onderwijs gaan werken, dat is toch net weer wat anders weet ik van mijn stage voor mijn eerdere opleiding. Maar alle voorbereiding is meegenomen natuurlijk!
Volgens mij dekt de tegemoetkoming leraren lang niet 'de hele opleiding'. Je krijgt inderdaad twee jaar een klein bedragje maar dit is niet eens genoeg voor het collegegeld. Het is bovendien afhankelijk van je inkomen in 2007.



Van de site van de ib-groep:

studiejaar 2009-2010

De tegemoetkoming leraren bestaat uit een tegemoetkoming in het cursus- of collegegeld en een tegemoetkoming in de schoolkosten. Voor het studiejaar 2009-2010 gelden de volgende bedragen:



■ tegemoetkoming in het cursus- of collegegeld: ¤ 567,23

■ tegemoetkoming in de schoolkosten: ¤ 657,62

U krijgt een maximale tegemoetkoming als uw inkomen in 2007 niet hoger was dan ¤ 32.510,-. Was het inkomen hoger, dan neemt met elke meerverdiende euro de tegemoetkoming langzaam af.



De genoemde bedragen gelden voor het volledige studiejaar 2009-2010. Stopt u eerder of begint u later met de studie, dan wordt de tegemoetkoming beperkt tot het aantal maanden dat u ingeschreven bent.
Alle reacties Link kopieren
Ja, die informatie heb ik ook op internet gevonden Nalaa! Heb vandaag de ib groep gebeld, en dit is idd de juiste informatie. Jammer dat niet alles vergoed wordt, maar alle beetjes zijn meegenomen natuurlijk
anoniem_85954 wijzigde dit bericht op 07-01-2010 22:00
Reden: als aankomende juf moet de spelling wel kloppen natuurlijk!
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejet schreef op 05 januari 2010 @ 23:13:

Jeetje, 3 avonden school, dat is idd niet echt handig DTJ! Dat lijkt me eerlijk gezegd belastender dan 1 hele dag in de week! Voor zover ik weet is het in Deventer zo dat je 1 dag in de week naar school moet, een ochtend en een middag of een middag en een avond.



....



Het eerste jaar hij hij 2 avonden school. Maar het werd toch wel heel erg aangeraden het 2e jaar gym erbij te doen (dus die 3e avond), aangezien veel scholen daar een nadrukkelijke voorkeur voor hebben. Als je het tijdens de opleiding doet is het 2 jaar 1 avond en voor mijn man was dat onderdeel niet veel huiswerk, aangezien hij jaren trainer is geweest.

Het was met name de opdrachten en voorbereidingen wat hem nekte.



Bedenk trouwens wel dat je naast die dag school, ook elke week een dag stage hebt.





Ik wil je overigens niet ontmoedigen hoor. Als dit is wat je wilt, moet je het absoluut doen! bedenk alleen goed van tevoren of het haalbaar is.



Mijn man kan zijn functie niet doen in minder dan 30 uur en zou dan zijn baan op moeten zeggen. Dat leek ons niet zo handig nadat we net een eigen woning gekocht hadden. We hadden het inkomenstechnisch wel ruim aangehouden zodat hij evt nog wat minder zou kunnen gaan werken als dat nodig was voor school, maar echt een heel inkomen minder vonden we toch niet zo'n goed idee...
@ Mejet: weet jij toevallig of je het bedrag in een keer krijgt, of in termijnen? Ik zou het wel fijn vinden om alles tegelijk te krijgen zodat ik het collegegeld in een keer kan betalen (dan heb ik niet iedere maand de extra lasten).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven