Werk & Studie alle pijlers

een creatief beroep... maar wat dan?

02-10-2012 21:08 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben (alweer) werkloos dus op zoek naar werk. Maar ik weet niet wat ik wil worden als ik groot ben.

Uit de testjes blijkt steeds dat ik creatief ben, en dat mijn interesses daar ook liggen.



Ter info: omdat ik niet weet wat ik wil worden heb ik ooit de sph gedaan, en daarna altijd administratief werk. Nu heb ik de tijd om uit te zoeken wat ik wel wil, maar ik kom er niet uit.



Wie heeft een creatief beroep? Die aansluit bij mijn opleiding en werkervaring, en wil mij daarover iets vertellen?
Let it Bee
creatief beroep? als in modeontwerpster, kunstenaar of zangeres?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een creatieve docentenopleiding doen in 2 jaar, met je HBO.



Lerares tekenen, handvaardigheid, drama, etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met SPH jaren activiteitenbegeleider geweest. Vooral bepaalde groepen in de gz of ggz kun je daar veel creativiteit in kwijt. Zo heb ik gewerkt in een gipsgieterij, papiermakerij en op de houtbewerking.
hoezo heb je tijd om uit te zoeken wat je wel wil? Moet jouw huur niet betaald worden?

Leuk hoor, mensen die "iets zoeken dat ze leuk vinden" maar de meerderheid werkt gewoon om brood op de plank te verdienen
Alle reacties Link kopieren
In welke zin bedoel je creatief? Er zijn ook beroepen die ik niet direct als creatief zou aanmerken, maar waarbij toch veel creativiteit nodig is. Een ICT-er die een creatieve oplossing voor een probleem moet verzinnen, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Met alleen jou opleiding? het dichtste bij creatief werk kom je dan in de activiteitenbegeleiding ofzo.

Wat is creatief? frobelen? creatieve oplossingen zoeken voor ingewikkelde problemen? Kunst creëren? ontwerpen?

Er komt dan uit een test dat je creatief "bent", ben je dat ook? ben je met creativeit bezig in je dagelijkse leven?

(wat een vraagtekens allemaal...)



Ik ben vanuit de zorg/hulpverlenings branche een creatief beroep gaan uit oefenen. Maar ik heb me wel 3 jaar lang laten omscholen. (bijna klaar! hé hé !)
Alle reacties Link kopieren
Opleiding muziektherapeute?
Alle reacties Link kopieren
Jeej, Nederland loopt vol met werkeloze dames die "iets" creatiefs willen doen.
Alle reacties Link kopieren
In de SPH-hoek zijn toch juist banen te bedenken waarbij creativiteit nodig is? Of misschien 's googelen op 'creatief therapeut'?
Alle reacties Link kopieren
Zoek het creatieve in een hobby. En ga solliciteren bij bijv een reclamebureau of bij een uitgever, of in de tv wereld als administratief ... (zelf in te vullen, ik weet jullie functienamen niet), zo zit je wel in een creatieve omgeving.
Als je echt zo creatief was zou je wel iets kunnen bedenken, toch?



Oké flauw ik weet het maar ik vind je vraag nogal hulpeloos overkomen.

Heb je je al ingeschreven bij het UWV, ze hebben daar uitgebreide beroepskeuzetesten waar concrete dingen uit komen. Niet die mini testen op internet.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn visitekaartje staat 'back office' dat betekend dat ik heel veel verschillende functies heb, daar ben ik heel creatief in,

naast het begeleiden van stagaires, ben ik nu bezig een grote beurs te regelen, van flyers tot standbouw. Volgende week ben ik weer druk bezig met een permanente tentoonstelling en de week daarna moet toch eigenlijk het jaarverslag van 2011 eens af. Best creatief toch?



Misschien zoiets voor jouw?



Ik zou ook wel de hele dag willen tekenen, schilderen, naaien o.i.d. maar dat brengt geen geld in het laatje....
Alle reacties Link kopieren
'Iets creatiefs' is heeeeeel breed.. Eigenlijk kan in bijna elke baan/studie wel op één of andere manier je creativiteit kwijt.



Wat lijkt je écht leuk om te doen? Spit eens wat vacature-sites door, doe beroepskeuzetesten etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Maja, wat versta jij onder creativiteit? Hoe zou jij je creativiteit kwijt willen in je beroep?
Alle reacties Link kopieren
quote:Elynn schreef op 02 oktober 2012 @ 21:20:

In de SPH-hoek zijn toch juist banen te bedenken waarbij creativiteit nodig is? Of misschien 's googelen op 'creatief therapeut'?Eh... da's gewoon een 4-jarige HBO-opleiding die je daar voor nodig hebt. (Net als voor de eerder genoemde muziektherapeut)
Creatief kan je veel mee... Paar weken geleden een presentatie op het werk gehad, moest uit 1 powerpoint sheet bestaan en creatief zijn.. Onze CFO gaf aan dat creatief en boekhouden vaak niet in 1 zin samen gaan, maar heeft toch een hele creatieve presentatie gemaakt.



Misschien dat?



Oké even serieus; waar ben jij nu creatief mee? Kan je daar wat mee doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:yezka schreef op 02 oktober 2012 @ 21:36:

[...]



Eh... da's gewoon een 4-jarige HBO-opleiding die je daar voor nodig hebt. (Net als voor de eerder genoemde muziektherapeut)Voor een 'creatief beroep' (ontwerper, interieur architect, mode, etc) heb je toch ook 'gewoon' een 4-jarige opleiding (en kopstudie) voor nodig? Wat wil je nu precies, TO? Creativiteit in je werk, of een creatief beroep? In mijn ogen zijn het 2 verschillende dingen, en is het laatste soms best wel onderschat.
Alle reacties Link kopieren
Op een bso werken, waar ze werken met muziek, toneel, natuur etc?



Al is de kov ook niet je van het nu.



Leidibggevende in de kov, zorg etc?
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
TO?
Alle reacties Link kopieren
Het spijt me, maar als je als volwassen vrouw nog steeds niet specifieker kan zijn dan 'iets creatiefs' lijkt het mij dat je vooral veel werkervaring op moet doen in wat voor vak dan ook. Kom je er al doende achter wat wel en niet bij je past. 'Iets creatiefs' klinkt als 'iets met mensen'. Tja.
Ik zeg kunstschilder. Heb je er helemaal niet veel meer van en je hebt niet eens per se een opleiding nodig, alleen een leermeester.
callcenter medewerker en dan met verschillende stemmetjes de telefoon oppakken
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij sluiten er geen creatieve beroepen aan op je werkervaring.
Alle reacties Link kopieren
En al zou er wel een beroep aansluiten en je zou je er in gaan scholen, dan nog wordt het een hele opgave om er werk in te vinden dat óók nog eens al je rekeningen betaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven