Werk & Studie alle pijlers

eigen praktijk psychologie/voeding

02-06-2010 21:53 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel bezig met een opleiding Voeding en Dietetiek en ben ook begonnen met een opleiding psychologie aan de open universiteit.



Nu zou ik in de toekomst graag een eigen praktijk willen, maar ik hoor hele wisselende geluiden over de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Zijn er hier mensen die hier op dit gebied wat meer van weten?



Hoe zijn uberhaupt de kansen voor psychologen of dietisten met een eigen praktijk?
Alle reacties Link kopieren
Qua dietisten geen flauw idee, maar psychologen moeten volgens mij eerst ook de GGZ opleiding gedaan hebben. Tenminste, dat hoeft niet, maar dan wordt je niet vergoed door de verzekering, en verwijzen huisartsen niet naar je door. Dat is dus wel belangrijk voor je inkomsten, en de GGZ opleiding is zoals je waarschijnlijk wel weet heel moeilijk in te komen. Ik kan me voorstellen dat dat met een open universiteit opleiding zelfs nog moeilijker is dan via een gewone uni, maar dat weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Als je hier even op googled kun je al een aantal praktijken vinden die in deze combi functioneren. Misschien kun je even kijken op de betreffende sites of zelfs contact opnemen om hen te vragen naar ervaringen. http://www.google.com/search?btnG=1&pws ... og+dietist
Alle reacties Link kopieren
Dat van de GGZ opleiding is me inderdaad bekend. Die wil ik ook gaan halen, dat je er moeilijk tussen komt heeft te maken met het geringe aantal stageplaatsen, klopt dat?



Guinevieve, dank voor je reactie, heb inderdaad een mail gestuurd. Kon er trouwens niet zoveel vinden :(
Alle reacties Link kopieren
Je solliciteert op een werkplek-slash-opleidingsplaats. Je werkt dan bij een organisatie en volgt 1 dag in de week college. Ik weet niet of organisaties op het gebied van voeding/psychologie opleidingsplaatsen hebben waar je op kunt solliciteren? dat kun je denk ik opvragen bij de Rino-groep?
Alle reacties Link kopieren
De GGZ 'opleiding' is inderdaad eigenlijk een baan waar een opleiding van 1 dag in de week aan vast hangt. Het is zo moeilijk om er tussen te komen omdat er maar een vrij beperkt aantal plaatsen zijn, en een enorm aanbod aan sollicitanten. Een vriendinnetje van mij is vijf jaar bezig geweest om een plek te krijgen, de laatste keer dat ze solliciteerde waren er meer dan 100 kandidaten voor 1 plek (maar ze is het wel geworden, hoera!).
Alle reacties Link kopieren
Hé, dat wist ik niet, dat het in NL zo moest.. Het lijkt me best moeilijk dat je een diploma kan behalen als psycholoog, maar dan vervolgens maar moet afwachten of je ermee aan de slag kan...



Ik ben zelf een pedagoge in België. Hier kan elke hond met een hoed op zich als 'therapeut' vestigen, daar hoef je niet eens een diploma voor te hebben, het is geen beschermde titel. Psycholoog en pedagoog is wel een beschermde titel, maar die krijg je automatisch door je universitair diploma te behalen. Daarna kan je je "zomaar" vestigen als psycholoog/pedagoog. Je kan je dan ook aansluiten bij een beroepsvereniging, maar dat is niet verplicht. Terugbetaling van 6 sessies kan vlot voor kinderen en jongeren tot 18 jaar, daarna wordt een sessie bij psychologen zowieso niet meer terugbetaald. Wat een verschil tussen de buurlandjes, zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin wordt hier verteld zeg.

Iedereen mag zich in Nederland psycholoog noemen,dat is helemaal niet beschermd. Wel mag je niet zomaar GZ-psycholoog noemen, dat is namelijk wel beschermd.

Verder kun je altijd een praktijk starten. Als je de opleiding psychologie hebt afgerond, kun je lid worden van het NIP, die zorgt er ook voor dat je jouw consulten worden vergoed. Het maakt daarbij niets uit of je de ou hebt gedaan of het reguliere onderwijs.



Verder zou ik je het advies geven om dietisten te bellen/mailen, die kunnen je er mee over vertellen. Ik weet wel dat veel dietisten vol zitten, maar ik weet niet zeker of dat overal in het land is. Een goed teken als je een eigen praktijk hebt.



Succes. Ik wil zeggen, dubbelcheck alles, geloof niet alles wat je op een forum leest.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lente24 schreef op 04 juni 2010 @ 19:05:

Als je de opleiding psychologie hebt afgerond, kun je lid worden van het NIP, die zorgt er ook voor dat je jouw consulten worden vergoed.



Dan moet je zelf ook geen onzin vertellen!

Het NIP zorgt er helemaal niet voor dat jouw consulten vergoed worden. Het gaat om contracten die je afsluit met zorgverzekeraars. Zij bepalen of ze jouw consulten wel/niet vergoeden, niet het NIP.
Alle reacties Link kopieren
Psycholoog is inderdaad geen beschermde titel, daar hoef je zelfs geen psychoogie voor gestudeerd te hebben. Psychotherapeut is wel een beschermde titel in Nederland. Iedereen kan en mag een eigen praktijk openen met 'psycholoog' op de deur, maar als je wilt dat er naar je doorverwezen wordt en dat de verzekering je vergoed moet je nagenoeg altijd GGZ-psycholoog zijn. Ook als je ergens aan de slag wilt als 'behandelend psycholoog' is dat heel lastig zonder die registratie. Ik wilde TO alleen waarschuwen voor een bekende valkuil, nl: als ik afgestudeerd ben kan ik zo als psycholoog aan de slag. Dat is in de praktijk gewoon een stuk lastiger dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Sjalalaan, dat klopt je kunt met die opleiding NIP geregistreerd worden. verder doet de NIP daarin niets, maar ik bedoel meer dat wanneer je daarvan lid bent, kun je wel in aanmerking komen voor vergoedingen.

Nausicaa, het is idd zo dat je niet zomaar aan de slag kan als psycholoog,maar het gaat niet om het openen van je eigen praktijkruimte. En dat is natuurlijk wel goed mogelijk, zelfs zonder diploma! Iedereen mag zich psychologe noemen. Veel psychologen zijn ook gewoon vol(als ze nip geregistreerd zijn). Dus het lijkt me beter om een eigen praktijk te starten,dan ergens in loondienst te gaan/te moeten gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren
foutje
Alle reacties Link kopieren
Het punt is dat voor diëtetiek maar vier uur per kalenderjaar wordt vergoed. Wil je iemand daarbij dan nog psychologisch begeleiden, dan is die tijd veel te beperkt.

Voor mij was dat uiteindelijk reden om, toen het zorgstelsel veranderde in 2005 en mijn tweede kind op komst was, mijn diëtistenpraktijk op non-actief te zetten. Er kwam zoveel rompslomp bij en ik had ook nog een loondienstbaan, ik heb die keuze toen gemaakt.

Overigens is mijn praktijk nooit groot geworden. Het was erg moeilijk cliënten te krijgen. In mijn woonplaats zit een grote thuiszorgorganisatie en daar was het wel druk. Dat heb ik nooit kunnen doorbreken, ook niet met mijn extra 'service' op het gebied van psychosociale hulpverlening. Ik moet erbij zeggen dat ik wat dat betreft geen superfanatieke ondernemers ben geweest, PR is heel belangrijk, en vooral een goede relatie met je verwijzers.

Je zou zeggen dat de klanten rijen dik op je stoep staan, maar als je mensen met bijvoorbeeld een milde eetstoornis goed wilt helpen, heb je aan die vier uur niet genoeg. Als men 60 euro of meer per uur zelf moet gaan betalen, zullen die rijen snel slinken.

En dan blijven de 'gewone' mensen met overgewicht en diabetes vooral over. Niks mis mee en hen kun je redelijk begeleiden binnen die uren, maar ik neem aan dat jij juist kiest voor de psychologie rond eten.

Verder ligt het dus vooral aan jezelf als ondernemer, en aan je creativiteit, energie en motivatie om daar continu mee aan de slag te gaan. Want er kan genoeg, natuurlijk. Je kunt groepsbegeleiding geven, dan heb je alweer veel meer tijd tot je beschikking. Ga er beweging bij betrekken, zou ik zeggen, een loopgroep met cliënten en tijdens het lopen kun je ook praten, júist goed zelfs.

Hmm, ik krijg er zelf ook weer zin in, haha. (ben tegenwoordig trouwens wel weer ondernemer, maar dan op een heel ander vlak, namelijk tekst)

Succes!

xYella.
Alle reacties Link kopieren
Yella, doe je nu helemaal niets meer met je praktijk of op het gebied van voeding?

Ik wil inderdaad meer met psychologie rond eten bezig houden, al vind ik voedingsadviezen bij DM, overgewicht etc ook ontzettend leuk hoor. Ik wil er alleen graag wat meer mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het afgelopen anderhalf jaar meegewerkt aan de voedselconsumptiepeiling, een onderzoek van het RIVM. Dat is onlangs afgerond. Hopelijk kan ik dit jaar ook deelnemen aan het onderzoek bij ouderen, want het werk is erg leuk, maar dat is iets anders georganiseerd en ik weet nog niet of ik daaraan kan gaan meedoen.

Verder doe ik dus al een jaar of vier, vijf niets meer in de praktijk en ik mis het nog niet, zeker niet als ik sporadisch eens een collega spreek en hoor wat er komt kijken bij vooral het halen van al die punten voor het kwaliteitsregister en de eisen die worden opgelegd door zorgverzekeraars etc... bah, bah, bah.

Wel krijg ik regelmatig mooie ideeën over begeleiding van mensen op heel andere manieren dan gangbaar, die ik nog wel eens in de praktijk ga brengen in de komende jaren.

xYella.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lente24 schreef op 04 juni 2010 @ 22:55:

Veel psychologen zijn ook gewoon vol(als ze nip geregistreerd zijn). Dus het lijkt me beter om een eigen praktijk te starten,dan ergens in loondienst te gaan/te moeten gaan zoeken.



Is dat zo? Hoe kunnen ze dan toch zo vol zitten als de consulten niet vergoed worden? Ik zou denken dat veel mensen daarom wegblijven?



En nip registratie kan dus wel ( na alleen het voltooien van de bachelor en master)? Maar zegt verder weinig?



Ik vraag me af of een GZ opleiding uberhaupt nodig zou zijn. Wel als ik als psychotherapeut wil werken dat snap ik, maar in de combi met voeding ook?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog bij de OU zitten kijken. Jeezz Wat gaat dat nog een geld kosten, zeg!

Je kan daar trouwens voor 3 soorten masters kiezen, waarbij ik zou moeten kiezen tussen gezondheidspsych of klinishce psych.....
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat er acht uur op jaarbasis voor een psycholoog vergoed wordt, maar of alle psychologen daar onder vallen weet ik niet zeker. Laatst is mijn zoontje getest en alleen een GZ-psycholoog of psychiater mag een diagnose stellen (d.w.z. een diagnose die dan als zodanig ook officieel erkend wordt door b.v. de zorgverzekeraars, en waarmee je vervolgens verder kunt indien nodig, zoals indicaties aanvragen voor speciaal onderwijs).



Mij lijkt het lastig om twee erkende beroepen uit te oefenen in bepaald opzicht, omdat je voor beide punten moeten halen voor de registraties etc, als je aan alles wilt blijven voldoen. Veel vloeit in elkaar over als je werkt als diëtist en als psycholoog, maar je hebt toch te maken met twee beroepsverenigingen, registers en hun eisen. Aan de ene kant levert het voordelen op, aan de andere kant nadelen.



xYella.
Alle reacties Link kopieren
Studiez, juist omdat ze NIP geregistreerd zijn, worden hun consulten wel vergoed. 8 keer per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Tja, wat is wijsheid. Zoals al gezegd; psycholoog is geen beschermde titel die iedere gek kan een eigen praktijk beginnen. Huisartsen zullen dan echter niet naar je doorverwijzen, want die willen wel een NIP/BIG registratie zien. Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat je wat 'credit' op moet bouwen, niemand kent je immers en je zult toch aan de bak moeten om te laten zien wat jij kan.

Wat dat laatste betreft is voor mij altijd een reden geweest om (in elk geval de komende jaren) nog niet als zelfstandig psycholoog aan de slag te gaan. Je hebt zo ongeveer geen ervaring; hoe ga je dat aanpakken, dat behandelen van die mensen met eetproblemen? Wil je daar alleen op concentreren, of ook andere zaken? Heb je voor je gevoel genoeg kennis en ervaring om zelfstandig mensen te begeleiden? Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat gevoel zeker niet had en ben ik erg blij dat ik bij een GGZ werk. Een eigen praktijk kan altijd nog en nu haal ik gewoon lekker eerst die GZ-titel. Er zijn trouwens ook GGZs met speciale afdelingen/behandelcentra voor mensen met een eetstoornis. Misschien is dat een (tussen)optie?



Ik weet niet zeker of dat voor alle particuliere praktijken geldt, maar in de GGZ en veel praktijken is het DBC (diagnostiek-behandelcombinatie) ingevoerd en dit betekent dat je pas achteraf geld krijgt voor het doorlopen traject. Je moet dus een goed bedrag klaar hebben staan wil je dat financieel kunnen bolwerken. Daarnaast natuurlijk zaken als pensioen enzo regelen, maar dat geldt voor elke zelfstandig ondernemer.



PS het is GZ-opleiding (dus niet GGZ).
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat je de combinatie gaat doen: psychologie en dietiek.



Wat vooral belangrijk is, en ik spreek uit, ervaring, is dat je wel een echte ondernemer bent.

Het zijn van een zeflstandige moet je echt aanspreken.

Behalve je vakgebied, moet je het ook leuk vinden om een stukje marketing te doen, klanten te vinden, open te staan voor ideeën van cliënten en opdrachtgevers, acquireren, netwerken met doorverwijzers enz. En administratie, belastingdienst (niet het leukste).



Al ben je vakinhoudelijk nog zo goed, als men je niet kan vinden, dan heb je geen cliënten.



Valt mij overigens wel op dat mensen gewoon willen betalen hoor! Niet iedereen, maar dat heeft meestal met de financiele situatie van mensen te maken.

Ik weet niet hoe dit binnen jouw regio zit. Maar: "Know your audience" oftewel, ken je toekomstige cliënten en doorverwijzers!

Luister naar wat men wil en verwacht!



Heel veel succes!!!
Alle reacties Link kopieren
Heb ondertussen 2 dietisten gesproken die ook psychologie gestudeerd hebben. Heb er niet meer kunnen vinden! (ligt misschien aan mij).

Zij waren enthousiast en merkten dat clienten wel prijs stelde op het feit dat ze ook biologie gestudeerd hadden.



Zelf ben ik nog erg enthousiast en wil graag beginnen. Loop een beetje tegen de kosten aan, maar moet zeggen dat het me wel waard is.



Dan zal ik dus alleen als dietist vergoed worden, als ik het goed begrijp. Nu is de psychologie ook bedoelt als verdieping van de Dietetiek, dus misschien is dat niet zo'n groot probleem

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven