Werk & Studie alle pijlers

inschrijven ZZP

27-08-2014 09:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Ik wil mezelf inschrijven bij de KvK als freelancer (eenmanszaak) grafisch vormgever. Dit werk ga ik verrichten naast mijn fulltime baan. (+- 20 uur in de week)



Is het verplicht minstens 1225 uur minstens per jaar te besteden aan je onderneming of is dit enkel verplicht als je in aanmerking wilt komen voor zelfstandigenaftrek? Heeft het veel nadelen wanneer je minder dan 1225 uur werkt in 1 jaar? Ik werk nu al zo'n 8 maanden zonder KvK. Ik stuur naar mijn opdrachtgevers kwitanties voor bewijs van betaling, maar ik heb de laatste tijd zoveel werk dat ik dit gewoon netjes op papier wil hebben.



Iemand die mij hierin advies kan geven?



Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Als je minder dan die 1225 uur werkt, kun je je werkzaamheden gewoon opvoeren als overige inkomsten op je belastingaangifte. Je kosten kun je dan verrekenen.

Inderdaad heb je als je wel die uren werkt meer mogelijkheden tot aftrekposten. Om het voor jouw situatie uit te rekenen kun je misschien beter even met een boekhouder praten.

Heb je wel een BTW nummer? Want dat is hoe dan ook nodig. Inschrijven kvk is gratis, dus dat kun je ook doen. Daar hebben ze ook veel informatie.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ja, de KvK zelf kan je daar prima advies over geven. Een eerste poging daartoe doet ze al op haar site: http://www.kvk.nl/inschri ... eria-van-een-onderneming/



En als je meer wil, gewoon even er naartoe.



Overigens: inschrijven bij de KvK is niet één op één hetzelfde als fiscaal ondernemerschap. Je inschrijving levert je feitelijk ook niets op, behalve een KvK-nummer. De inschrijving is niet optioneel, en is er niet voor jouw plezier. Inschrijven is verplicht als je een onderneming drijft, en heeft als doel informatie te verschaffen aan de rest van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 27 augustus 2014 @ 09:42: