Werk & Studie alle pijlers

inschrijven ZZP

27-08-2014 09:38 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Ik wil mezelf inschrijven bij de KvK als freelancer (eenmanszaak) grafisch vormgever. Dit werk ga ik verrichten naast mijn fulltime baan. (+- 20 uur in de week)



Is het verplicht minstens 1225 uur minstens per jaar te besteden aan je onderneming of is dit enkel verplicht als je in aanmerking wilt komen voor zelfstandigenaftrek? Heeft het veel nadelen wanneer je minder dan 1225 uur werkt in 1 jaar? Ik werk nu al zo'n 8 maanden zonder KvK. Ik stuur naar mijn opdrachtgevers kwitanties voor bewijs van betaling, maar ik heb de laatste tijd zoveel werk dat ik dit gewoon netjes op papier wil hebben.



Iemand die mij hierin advies kan geven?



Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Als je minder dan die 1225 uur werkt, kun je je werkzaamheden gewoon opvoeren als overige inkomsten op je belastingaangifte. Je kosten kun je dan verrekenen.

Inderdaad heb je als je wel die uren werkt meer mogelijkheden tot aftrekposten. Om het voor jouw situatie uit te rekenen kun je misschien beter even met een boekhouder praten.

Heb je wel een BTW nummer? Want dat is hoe dan ook nodig. Inschrijven kvk is gratis, dus dat kun je ook doen. Daar hebben ze ook veel informatie.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ja, de KvK zelf kan je daar prima advies over geven. Een eerste poging daartoe doet ze al op haar site: http://www.kvk.nl/inschri ... eria-van-een-onderneming/



En als je meer wil, gewoon even er naartoe.



Overigens: inschrijven bij de KvK is niet één op één hetzelfde als fiscaal ondernemerschap. Je inschrijving levert je feitelijk ook niets op, behalve een KvK-nummer. De inschrijving is niet optioneel, en is er niet voor jouw plezier. Inschrijven is verplicht als je een onderneming drijft, en heeft als doel informatie te verschaffen aan de rest van de wereld.
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 27 augustus 2014 @ 09:42:

Als je minder dan die 1225 uur werkt, kun je je werkzaamheden gewoon opvoeren als overige inkomsten op je belastingaangifte. Je kosten kun je dan verrekenen.

Inderdaad heb je als je wel die uren werkt meer mogelijkheden tot aftrekposten. Om het voor jouw situatie uit te rekenen kun je misschien beter even met een boekhouder praten.

Heb je wel een BTW nummer? Want dat is hoe dan ook nodig. Inschrijven kvk is gratis, dus dat kun je ook doen. Daar hebben ze ook veel informatie.



Thanks voor je snelle reactie. KvK inschrijving kost voortaan ¤50,-

Maar goed, daar word ik niet warm of koud van. Ik heb inderdaad al erg veel informatie opgezocht, maar toch weet ik niet zo goed wat ik ermee moet doen. Informatie halen bij de KvK doen ze ook niet meer, ze hebben voortaan informatieavonden waar je (echt waar) ¤50,- voor dokt. Lang leve internet! Echter blijf ik op dit punt steeds hangen.



Als ik me inschrijf bij de KvK en minder dan 1225 uur per jaar werk, betaal ik dan gigantisch meer belasting dan dat ik die 1225 uur per jaar haal? Het gaat mij erom dat alles netjes op papier staat en ik facturen kan versturen namens "mijn eigen onderneming".



Bedankt vast!
Betalen voor info, cool.



Maar de inschrijving is toch juist gratis geworden recent? Ik krijg al een tijdje geen rekening meer van de KvK.



Maar goed, nogmaals: inschrijven is niet optioneel. Als je een onderneming drijft is inschrijven simpelweg verplicht. Als je geen onderneming drijft, is inschrijven niet toegestaan.



En de fiscale kant hangt er inhoudelijk wel mee samen (dezelfde criteria) maar staat er feitelijk los van. Ook als je niet ingeschreven bent in de KvK heb je rechten en vooral plichten bij de fiscus als je een onderneming drijft. Je bent dan wel in overtreding richting de KvK.
Mij is het een paar jaar geleden zo uitgelegd: wanneer je de werkzaamheden niet meer hobbymatig doet, maar professioneel en dus met als doel om er (een deel van je) inkomsten uit te halen, schrijf je je in bij de KvK. Of je voor de inkomstenbelasting als ondernemer wordt aangemerkt staat daar los van.



Gek dat ze nu weer geld vragen. Toen ik me in 2013 in ging schrijven was het voor ZZP'ers net gratis geworden.

En een telefoontje naar de KvK voor 1 of 2 vragen kan bij mijn weten altijd. Ook bij de inschrijving kunnen ze vragen beantwoorden, dus als je je dan even goed voorbereid en wat vragen op een briefje meeneemt heb je best kans dat een deel daarvan direct al beantwoord kan worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:eldorado schreef op 27 augustus 2014 @ 10:08:

Betalen voor info, cool.



Maar de inschrijving is toch juist gratis geworden recent? Ik krijg al een tijdje geen rekening meer van de KvK.



Maar goed, nogmaals: inschrijven is niet optioneel. Als je een onderneming drijft is inschrijven simpelweg verplicht. Als je geen onderneming drijft, is inschrijven niet toegestaan.



En de fiscale kant hangt er inhoudelijk wel mee samen (dezelfde criteria) maar staat er feitelijk los van. Ook als je niet ingeschreven bent in de KvK heb je rechten en vooral plichten bij de fiscus als je een onderneming drijft. Je bent dan wel in overtreding richting de KvK.



Yes.... helaas pindakaas, zie hieronder:



Meer vragen over inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Wat kost inschrijving?

Voor de inschrijving van een nieuwe onderneming of organisatie in het Handelsregister, betaalt u een eenmalige inschrijfvergoeding van ¤50,-.



*******



BIJEENKOMST

Een eigen bedrijf starten, wat kunt u verwachten?

- inzicht in eigenschappen van een ondernemer;

- voordelen van een ondernemingsplan;

- tips voor marketing en marktonderzoek;

- uitleg over financiën, begrotingen, belastingen en aftrekposten;

- informatie over rechtsvormen, wetten en regels en het voorkomen van risico’s;

- duidelijke uitleg over nut en noodzaak van de VAR.



Duur

dagdeel

Kosten

¤ 50,00 p.p.

Organisator

Kamer van Koophandel



Ik vind het ook belachelijk!



Bedankt voor je tijd Eldorado, waardeer ik!



Inschrijven is handiger denk ik zo.. Durf namelijk niet te zeggen of het de bedoeling is dat ik over 2 jaar nog steeds fulltime werk bij mijn huidige werkgever (op dit moment wel, maar als het eenmaal goed gaat, waarom zou ik dan niet wat minder werken bij mijn huidige werkgever en meer tijd in mijn eigen onderneming stoppen, toch?)
Alle reacties Link kopieren
Hoi ik heb t een paar jaar geleden ook lopen uitzoeken omdat ik ook wilde weten of je in een situatie : vaste baan en daarnaast freelancen in aanmerking zou komen voor allerlei aftrekposten.

Nee dus.

Met n full time baan kom je sowieso niet aan die 1225 uur. Dat krijg je er bij de belasting niet door heen. Dat pikken ze daar niet, is mij ooit uitgelegd.

Ik freelance ook naast baan en dan is dat extra inkomsten. Hoeveel belasting je dan kwijt bent, ligt aan hoeveel extra inkomsten je hebt.

En mocht je n tweede contract ergens krijgen dan betaal je hier meer belasting over want dan heb je die kortingsregel (als ik dat zo mag noemem) niet die je wel in je eerste baan hebt.

Mocht ik t fout hebben dan hoor ik t graag
Oooh, ok, eenmalig. Dat klopt dan weer met het feit dat ik geen factuur meer van ze krijg. Mijn inschrijving is alweer een tijdje eerder gedaan



Op zich vind ik het wel beter dat je tegenwoordig moet betalen voor de diensten die je afneemt, ipv dat anderen daarvoor betalen. Ik heb nog nooit iets aan de kvk gehad, maar wel jaren betaald voor mijn inschrijving, en dus voor dat soort info-avonden.



Ik wil verder niet zeuren, maar ik hamer er toch maar op: handig of niet is NIET het criterium. Als jij een onderneming hebt, MOET je inschrijven. Heb je er geen, dan MAG je niet inschrijven.



Los daarvan: ja, als je onderneming lekker loopt, dan is ondernemen leuker dan werken in loondienst, vind ik. Maar of dat voor jou ook zo is, moet je gewoon uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
En die facturen die je al gestuurd hebt, staat daar de btw goed op? Je moet een btw nummer hebben als je facturen verstuurt. Je kunt wel in de kleine ondernemersregeling vallen. Dan mag je maar een klein bedrag aan btw ontvangen en zelf niets opgeven als terug te vorderen btw. Staat allemaal goed uitgelegd op de website van de belastingen. Maar een btw nummer moet altijd!



Inderdaad, kvk was vorig jaar gratis. Verandert ook met de dag zeg. Die inschrijving is gemakkelijk, dan wordt meteen een btw nummer aangevraagd. Ook vragen opdrachtgevers soms naar een kvk nummer.



Ik zou echt even iemand voor een uurtje laten komen om uit te rekenen wat voor jou gunstig is. Ik ben anderhalf jaar geleden mijn bedrijf gestart. Boekhouder kostte 300 euro, hij heeft me ruim 4000 euro belastingvoordeel opgebracht. Zeker de moeite waard
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
quote:polkat schreef op 27 augustus 2014 @ 11:02:

En die facturen die je al gestuurd hebt, staat daar de btw goed op? Je moet een btw nummer hebben als je facturen verstuurt. Je kunt wel in de kleine ondernemersregeling vallen. Dan mag je maar een klein bedrag aan btw ontvangen en zelf niets opgeven als terug te vorderen btw. Staat allemaal goed uitgelegd op de website van de belastingen. Maar een btw nummer moet altijd!



Inderdaad, kvk was vorig jaar gratis. Verandert ook met de dag zeg. Die inschrijving is gemakkelijk, dan wordt meteen een btw nummer aangevraagd. Ook vragen opdrachtgevers soms naar een kvk nummer.



Ik zou echt even iemand voor een uurtje laten komen om uit te rekenen wat voor jou gunstig is. Ik ben anderhalf jaar geleden mijn bedrijf gestart. Boekhouder kostte 300 euro, hij heeft me ruim 4000 euro belastingvoordeel opgebracht. Zeker de moeite waard



Geweldig! Dat scheelt enorm veel. Ik ga zeker een afspraak maken met onze boekhouder (ik doe de administratie voor mijn vaders bedrijf, maar laat het "echte" boekhouden altijd aan de boekhouder over. Deze is bekend met ons, dus das helemaal mooi. Ik ga het gewoon doen. Ik heb er het geld voor dus als het slecht gaat, heb ik dat ook weer geleerd.



Dank jullie wel! (had dat extra zetje even nodig denk ik?)



Nu maar eens gaan brainstormen voor een bedrijfsnaam.... een ondernemingsplan schrijven en de verdere stappen ondernemen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven