Werk & Studie alle pijlers

juridisch vrijwilligerswerk Vluchtelingenwerk / Slachtofferh

25-09-2010 09:47 12 berichten
Hoi,

Wie heeft ervaring met juridisch vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk of slachtofferhulp? Ik heb wel interesse. Ik heb gevraagd of ik een dagje mee mag lopen, maar i.v.m. privacy mag dit niet. Ik hoor graag jullie ervaringen. Wat doe je zoal, vond je het leuk?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb jarenlang vrijwilligerswerk gedaan bij Vluchtelingenwerk (al wel weer een hele tijd geleden). Taken die ik uitvoerde, de vluchteling voorbereiden op het nader gehoor van Justitie, mee naar dergelijke gesprekken, proberen het verhaal te versterken met landen info, veel contact met advocaten, helpen met opstellen van bezwaar etc.

Moet ik er wel even bij zeggen dat ik geen juridische achtergrond heb en ook veel psyco-sociale begeleiding deed.
Ik denk er met veel plezier aan terug, heb er enorm veel geleerd.
Hoi Ruby,

Dank je wel voor je info. Ik wil mij dan wel echt graag richten op ook het juridische gedeelte. Daar gaat mijn interesse naar uit. Hoeveel uur in de week heb jij daar gewerkt? En richt je je op één vluchteling of op meerdere? Ik neem aan dat er engels gesproken wordt? hoe was de begeleiding van collega's? Heb je er misschien ook wat aan gehad in toekomstige banen?
Ik zit er momenteel middenin en het eist een hele hoop van je.

Maar de dankbaarheid van de betrokkenen, maakt alles meer dan goed.

Juridische achtergrond is een pre, maar geen vereiste.

je kunt altijd wel helpen.
Hoi Kier,

Wat bedoel je? Emotioneel of qua tijd? Vind je het leuk? En kun je wat over de inhoudelijke taken vertellen? Hoeveel uur doe jij het per week?

Edit: en heb je het over Vluchtelingenwerk of Slachtofferhulp?
Hoi Toffifee,

In mijn geval geen van beiden :-)

Ik ben direct voor bepaalde mensen uit asielzoekerscentra contactpersoon. Ik benader dus vluchtelingenwerk wanneer ik er zelf niet uitkom met instanties.

Verder ben ik contactpersoon voor allerlei 'diingetjes'

Zo regel ik dat asielzoekers naar de rechtbank kunnen, heb contact met de advocaten, artsen, brieven richting IND sturen, dat er electriciteit komt in een huis wanneer ze er eentje krijgen toegewezen etc etc.

Waar ik helpen kan, daar help ik.

Qua tijd kan het veel van je verlangen en ook emotioneel natuurlijk.

Je bent betrokken bij het leven van mensen en uiteraard ga je je dat aantrekken.

Dat heeft zijn negatieve kanten maar ook zeker positieve kanten.

Waar gaat jouw voorkeur naar uit?
Hoi,

mijn voorkeur gaat uit naar vluchtelingenwerk. Dat wat jij doet is een betaalde functie? Bij wat voor organisatie zit je dan precies? Klinkt heel leuk, veel regelen! Ik wil graag SJD gaan doen en daarom wil ik werkervaring op doen voor een langere tijd d.m.v. vrijwilligerswerk.
Vrijwilligerswerk he, dat is nog nooit betaald geweest geloof ik :-)

Ik zit niet bij een organisatie, ik doe dat vanuit mezelf.

Via-via terechtgekomen in de wereld van asielzoekers en daar merkte ik dat gewoon veel dingen scheef lopen omdat er niet genoeg handen/oren zijn om de dingen vooruit te duwen mbt procedures etc.

Ik doe het dus zelf. Mensen uit asielzoekerscentra weten me nu te vinden en met behulp van mijn vriend die dan als tolk optreedt regel ik dingen voor de mensen.

Goede keuze van je wanneer je je wilt opgeven voor vrijwilligerswerk. Via vluchtelingenwerk en COA, kun je vaak wel een reisvergoeding krijgen, maar meer ook niet.

Maar daar gaat het toch ook niet om, ook voor jou niet toch?
Hoi,

Het klonk als een betaalde baan, maar je doet het dus ook allemaal vrijwillig. Nee, het gaat mij niet om het geld. Ik wil veel werkervaring op doen en iets goed doen.
Hoi Toffifee,

Ik ben begonnen als stagiaire vanuit mijn opleiding MWD. Ik liep toep een jaar stage gedurende 5 dagen per week. Ik werd echt in het diepe gegooid, werd niet echt ingewerkt maar leerde vooral al doende. De voertaal met de vluchtelingen was vaak Engels of Frans maar belangrijke juridische gesprekken deed je in bijzijn van een tolk in de moedertaal om misverstanden te voorkomen. Ik heb erg veel geleerd over verschillende culturen en ben me bewust geworden van mijn eigen cultuur. Het contact met de collega's was erg goed. Ik kon met al mijn vragen bij ze terecht.

Sommige vluchtverhalen waren erg heftig en dan is het belangrijk dat je het even van je af kunt praten bij een collega.

Daarnaast is het van belang je te realiseren dat het vluchtelingenbeleid in Ned. nogal strikt is waardoor je ook slecht nieuws gesprekken moet kunnen voeren en mensen waar je een band mee hebt opgebouwd toch echt het land worden uitgezet.
Ik heb voor mijn studie stage gelopen bij Slachtofferhulp. Ik kijk daar nog steeds met veel plezier aan terug. Ik heb daar zoveel geleerd (ook over mezelf)... Het leukste vond ik (naast de gesprekken met clienten) om naar de rechtbank te gaan... Ik hield me tijdens mijn stage ook bezig met het maken van zogenaamde voegingen. Dit houdt in dat je voor de client probeert om de materiele/immateriele schade te verhalen tijdens de rechtszaak (stukje civiel recht in een strafrechtelijke procedure) Heel interessant vond ik dat...

En idd, zomaar meelopen bij Slachtofferhulp zit er helaas niet in. Ik heb een zware screening moeten doorlopen waar een 3 uur durend gesprek waar ze echt alles van me wilden weten, onderdeel van de procedure was. Ik was destijds gevestigd in een politiebureau en i.v.m. gevoelige informatie was de screening heel zwaar.

Succes bij het maken van een keus...
What you give is what you will get in return...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven