Werk & Studie alle pijlers

kind weet niet goed wat te doen

01-09-2014 11:13 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva-dames.

Ik wil jullie graag mijn probleem met dochter van 17 voorleggen in de hoop dat ik en dochter weer nieuw perspectief krijgen.



Het volgende is aan de hand: Met moeite HAVO diploma gehaald en we dachten een leuke en passende HBO studie gevonden te hebben. Ze is sociaal niet heel vaardig en zag erg op tegen de nieuwigheid en nieuwe start. En aanvankelijk dacht ik ook dat het wel zou overwaaien als ze haar draai eenmaal wat gevonden heeft. Maar helaas..... ze wil niet meer verder en ziet op tegen het studeren an sich (zegt ze). Zelf denk ik (hoop ik?) dat het wat met gewenning te maken heeft. Het liefst zou ze in het buitenland wat willen doen.



Ik sta overal open voor. Van mij mag ze doen wat ze wil, maar zoek een soort evenwicht tussen: wanneer moet je nou doorzetten/motiveren en wanneer meegaan?



Ik hoop dat ik door dit hier te plaatsen en wat meningen en ervaringen van jullie te lezen dat ik wat meer openingen zie,
Hebben jullie de mogelijkheid om haar een tijdje te laten reizen? Zou misschien goed zijn voor haar zelfvertrouwen en geeft haar tijd en ruimte om na te denken over wat ze nou echt wil.
Alle reacties Link kopieren
Als ze met moeite haar havo diploma gehaald heeft, wordt HBO misschien erg moeilijk. Is het niet motiverender voor haar als ze een MBO 4 opleiding doet waar ze makkelijker door geen gaat?

Het lijkt me pittig om met moeite je diploma gehaald te hebben, en dan weer een stapje hoger/moeilijker moet gaan.



Reizen is inderdaad ook wel een optie!
I've got nothing to do today but smile.
Alle reacties Link kopieren
Ik voelde hetzelfde als jouw dochter toen ik moest beginnen met studeren. Het nieuwe en mijn onzekerheid maakte het allemaal erg eng. Wat Matroesjka zegt, een reis is erg goed voor je zelfvertrouwen en dan is ze weer wat mooie ervaringen rijker. Nu kan het nog. Ik ben niet zo dol op reizen en ben daarom een jaar gaan werken. Omgaan met collega's, steeds belangrijkere taken krijgen, uiteindelijk zelfs een beetje leiding geven heeft veel gedaan voor mijn zelfvertrouwen. Luister naar je dochter, geef haar de ruimte om te vertellen wat ze wil. Maar pas op voor de valkuil dat ze niks meer doet/durft uit onzekerheid.
quote:matroesjka_ schreef op 01 september 2014 @ 11:16:

Hebben jullie de mogelijkheid om haar een tijdje te laten reizen? Zou misschien goed zijn voor haar zelfvertrouwen en geeft haar tijd en ruimte om na te denken over wat ze nou echt wil.Eens, heeft de vriendinnen om mij heen die dit gedaan hebben erg geholpen. Een kroop er echt uit haar schulp.
Alle reacties Link kopieren
MBO is een prima optie! maar wil ze zelf niet



Reizen wil ze gaan doen, en was het plan na de hbo. Sja.... misschien maar wat eerder



Zou zo'n jong kind al vrijwilligers werk kunnen doen in Afrika ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik niet snap is dit. Je zegt dat je dochter niet echt sociaal vaardig is en erg opziet tegen nieuwe situaties of een nieuwe start. Maar ze wil wel “iets” in het buitenland gaan doen. Als er nou iets sociale vaardigheid vereist en als er nou iets is dat een totaal nieuwe situatie en start betekent, is het wel in je eentje naar het buitenland gaan.



Maar belangrijker is: wat wil ze daar dan gaan doen? Want daar zal ze dan toch ook moeten werken of studeren, neem ik aan? Of is het dan de bedoeling dat ze gaat flierefluiten?



Ik denk dat ze eerst eens goed moet weten wat ze wil, en wil ze naar het buitenland (en die mogelijkheid is er): prima, maar ook dan moet ze toch een bepaald idee hebben van hoe ze dat dan gaat realiseren, lijkt me.



Dus: kijken naar welk land ze dan wil, informatie inwinnen over mogelijkheden van werk en/of studie, huisvesting, alle andere dingen die erbij komen kijken, enz.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
'Met moeite HAVO diploma gehaald' schrijf je, wat was het probleem? Aanleg of motivatie? Als ze al 5 jaar op haar tenen heeft moeten lopen kan ik me voorstellen dat ze opziet tegen weer 4 jaar zwoegen en een nog hoger niveau.



Je zegt dat jullie een leuke en passende HBO opleiding gevonden hebben, is dat in jouw ogen of is dit ook echt waar haar hart ligt?
Alle reacties Link kopieren
Oh ik ben al zo blij met jullie feedback!



Ben gaan googlen op vrijwilligerswerk en denk dat ze dat wel zou willen!!

Ik zou daar ook blijer mee zijn dan zelfstandig rondreizen.



Wat fijn om jullie eigen ervaringen te horen. Soms sta je als ouder wat ver af van je eigen jeugd



Ik wil haar alle ruimte geven, ze hoeft niet te studeren maar ik hoop voor haar dat ze iets kan doen wat ze graag wil doen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar ongeschoold werk gedaan toen ik thuis had aangegeven dat ik het studeren niet meer zag zitten.

Na dat jaar was ik erg gemotiveerd om te gaan leren.



Is dat misschien een idee?

Heb overigens heel erg veel geleerd dat jaar. Over wat werken is, wat voor soort mensen er op de wereld zijn, discipline, arbeidsmoraal en waardering voor iets doen dat ook echt een uitdaging is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je dochter dus niet een jaar laten reizen of vrijwilligers werk laten doen.



Maar gewoon, hup naar de supermarkt, McDonalds of glastuinbouw voor een baan.

Echt, een geweldige leerschool. Heeft ze de rest van haar leven plezier van.
De mensen die ik ken die moeite hadden op de HAVO (en MAVO) hebben het HBO zonder moeite in 1x allemaal gehaald. Zelfs mensen die slecht Nederlands spreken en amper een goede Nederlandse zin kunnen schrijven, halen nog het HBO-diploma. Dus dat het HBO te hoog gegrepen voor haar zou zijn, lijkt me onwaarschijnlijk.



Maar ik kan me wel goed voorstellen dat je als 17-jarige liever wil rondreizen in het buitenland op kosten van je ouders dan naar school gaan en colleges volgen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met mittie, ik zou ook gaan voor MBO4, heb genoeg mensen zien stranden tijdens mijn HBO opleiding en dat waren vrijwel allemaal mensen die met moeite en veel doorzettingsvermogen de Havo hadden gehaald, maar op het HBO ligt het leertempo ineens zoveel hoger dat je het dan met alleen hard werken niet meer redt. Dus misschien de lat niet te hoog leggen?



Wat het buitenland-plan betreft, dat klinkt op zich niet verkeerd, maar nog wel erg vaag zoals je het nu omschrijft.

Wat is het doel? Wil ze gewoon even een jaar rust en niet leren, wil ze zich leren redden in een nieuwe omgeving, wil ze een andere taal leren, wil ze vrijwilligerswerk doen of alvast iets in haar toekomstige studierichting, misschien ook werken aan haar sociale vaardigheden, nog nadenken over de studiekeuze?

En wil ze rondreizen/backpacken, ergens werken, in een gastgezin wonen, in het buitenland studeren, werken als au pair? Er zijn echt zoveel mogelijkheden. Waarvan sommige dingen ook gewoon bij je moeten passen, het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze straks in haar eentje ergens zit weg te kwijnen.



Ik zou daar zeker voor open staan, maar dan wel van haar een concreet plan eisen hoe ze dat jaar denkt in te gaan vullen.

Inclusief financiën - misschien kan ze eerst hier in Nederland een paar maanden werken om zo de reis te financieren, dat geeft ook wat meer voorbereidingstijd.



Ik denk dat ik haar niet zou dwingen om verder te gaan met een studie die ze eigenlijk niet ziet zitten, terwijl ze nog nauwelijks begonnen is - dat worden dan wel 4 hele moeizame jaren, als ze het al gaat halen.

Of heb je de indruk dat ze altijd veel te snel opgeeft en dat het met wat extra stimulans wel goed gaat komen?

Je zou natuurlijk ook nog een paar maanden kunnen proberen en de beslissing nog even uitstellen - of krijg je dan problemen met studiefinanciering/schoolgeld?
quote:kindwilnikx schreef op 01 september 2014 @ 11:29:

Ik wil haar alle ruimte geven,



niet doen.



Ze is pas 17 jaar, een kind nog. Ze hoort nog begeleiding en leiding te krijgen.



Natuurlijk kiest een kind wat ze leuk vindt en niet wat nuttig is en goed voor haar toekomst. Toen ik 17 was, wilde ik ook de hele dag in de stad hangen met mijn vrienden. Was dat leuk? Ja. Was het goed voor mijn toekomst? Nee. Ik kan het tenminste niet op mijn c.v. zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kindwilnikx schreef op 01 september 2014 @ 11:29:

Oh ik ben al zo blij met jullie feedback!



Ben gaan googlen op vrijwilligerswerk en denk dat ze dat wel zou willen!!

Ik zou daar ook blijer mee zijn dan zelfstandig rondreizen.



Wat fijn om jullie eigen ervaringen te horen. Soms sta je als ouder wat ver af van je eigen jeugd



Ik wil haar alle ruimte geven, ze hoeft niet te studeren maar ik hoop voor haar dat ze iets kan doen wat ze graag wil doen





Waarom ben jij gaan googelen? Kan ze dat zelf niet?



En vrijwilligerswerk, waarom trekt haar dat aan? Wat voor idee heeft ze daarvan?



Ik denk dat ze bij vrijwilligersorganisaties met name zitten te wachten op competente mensen die van aanpakken weten en iets te bieden/bij te dragen hebben, en, met alle respect, niet op een 17-jarige die niet weet wat ze wel en niet erg vaardig is. Dat is voor zo'n organisatie dan eerder een last dan een aanwinst.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Laat haar vooral een tijd reizen/vrijwilligerswerk doen. 17 is hartstikke jong en je leert er heel veel van om een tijdje in het buitenland te leven. Zeker als je nog wat schuchter bent. ik ken genoeg jongeren die door een dergelijke ervaring veel volwassener zijn geworden.



Nu een paar maanden werken en sparen en (mentaal) voorbereiden, voorpret, etc. En dan lekker in december/januari 6 maanden reizen.



Staat tegenwoordig ook prima op je c.v. hoor. En beter een tijd reizen en dan gemotiveerd studeren dan nog 3x van studie veranderen. Dat staat veel slechter op je c.v. en is ook een stuk slechter voor je motivatie.
quote:noreservations schreef op 01 september 2014 @ 11:35:

Ik heb een jaar ongeschoold werk gedaan toen ik thuis had aangegeven dat ik het studeren niet meer zag zitten.

Na dat jaar was ik erg gemotiveerd om te gaan leren.



Is dat misschien een idee?

Heb overigens heel erg veel geleerd dat jaar. Over wat werken is, wat voor soort mensen er op de wereld zijn, discipline, arbeidsmoraal en waardering voor iets doen dat ook echt een uitdaging is.dit is het allerbeste
Hoe gaat ze dat jaar betalen dan? Ik zou haar ook laten kiezen, HBO of ongeschoold werk..
Gezien haar leeftijd heeft ze net afgelopen juni haar eindexamen gehaald en zou ze dus nu ongeveer beginnen aan de HBO opleiding?

Dus ze heeft het nog niet eens geprobeerd eigenlijk? Klinkt als koudwatervrees. Begrijpelijk hoor, had ik zelf ook. Maar ik zou haar toch dwingen het op zijn minst een aantal maanden te proberen die opleiding. Neem aan dat jullie er ook voor hebben betaald..
Ik zou -wat ze dan ook gaat doen- het haar zelf laten regelen. Nu ga jij weer voor haar googelen. Zij is 17 en zij de is degene die moet uitzoeken wat ze wil, laat haar dat dan ook uitzoeken. Natuurlijk kan (en moet) je daar wel in sturen, maar laat haar maar eerst met het plan komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bibi72 schreef op 01 september 2014 @ 12:42:

Ik zou -wat ze dan ook gaat doen- het haar zelf laten regelen. Nu ga jij weer voor haar googelen. Zij is 17 en zij de is degene die moet uitzoeken wat ze wil, laat haar dat dan ook uitzoeken. Natuurlijk kan (en moet) je daar wel in sturen, maar laat haar maar eerst met het plan komen.



Dit dus.



"Lieve schat, jij wilt naar het buitenland? OK, ga dan meer eens uitzoeken waarheen en wat je daar wilt gaan doen en hoe je jezelf daar gaat onderhouden. Als je alles op een rijtje hebt, zullen we dan eens verder gaan kijken."
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
We hebben het hier toch over een 17-jarige dochter ? Een bijna volwassen vrouw ?



Ik denk dat het heel belangrijk is dat je dan onmiddellijk stopt met haar je kind, zelfs een jong kind, en dergelijke te noemen. Komt erg kleinerend en bedissend over.



Uit je verhaal krijg ik een beetje het idee dat jij ongeveer haar hele leven bepaald en dat zij alles wat jij bedenkt maar leuk moet vinden.



Ik begrijp dan ook heel goed dat ze naar het buitenland wil, eindelijk verlost van alle ongewenste bemoeienissen.



Ik krijg een beetje de indruk dat je dochter heel goed weet wat ze wil maar dat ze een moeder heeft die het daar toch niet mee eens is en dat ze tegenover jou niet eens meer haar wensen durft te uiten.



Maar, natuurlijk kan ik er helemaal naast zitten.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel allemaal.



Heel veel terechte opmerkingen. Mijn dochter heeft ook nog veel begeleiding nodig. Te wijten aan een stoornis. Die geeft beperkingen in zelfstandigheid en sociaal. Maar qua hersenen zit het dus heel goed. Zelfs VWO advies gehad.

De HBO is passend omdat haar talenten daar aan bod komen, meer dan op de HAVO.



De HAVO met moeite gehaald is dus juist door de studie "belasting" niet door beperking in kunnen.



Wat ik probeer te doen is ook alleen motiveren en ondersteunen. Absoluut niet bedisselen. Of tenminste .... dat denk ik



Wat ik nu doe meedenken, in oplossingen .... en draag ook oplossingen aan. Dat vrijwilligers werk had ik niet eens aan gedacht maar kwam door mensen hier dus op dat idee.



Ik denk wel dat het goed is om het even terug te leggen en eens aan te sturen op een plan. Koudwatervrees denk ik namelijk zelf ook, daarom vind ik het zo moeilijk allemaal. En een jaar flierefluiten zit er zeker niet in. Niet studeren is werken. Zeker!

Ik dacht zelf dat dit niets zou oplossen maar zou dus best wel eens een goed stuk motivatie kunnen opleveren.



Nogmaals dank allemaal voor jullie overwegingen, ervaringen en bedenkingen. Het helpt me echt verder
Eerlijk gezegd begrijp ik er niet veel van, ze is niet sociaal maar dat komt door een stoornis, ze is wel heel slim maar kan dan toch niet goed leren, en op het HBO kan ze haar talenten kwijt (welke zijn dat dan gezien voor gaande?).

HBO is veel project groepjes, minder als ze voor techniek kiest maar het is dus behoorlijk sociaal gedoe. En als ze de HAVO niet haalt door studie belasting (wat bedoel je precies?) dan redt ze het zeker niet op een vervolg studie waar het temp veel hoger ligt.
Afrika is best groot. "Vrijwilligerswerk in Afrika" omdat je geen zin hebt in een opleiding lijkt me wat gewaagd.



Als je met alleen een HAVO-papiertje de arbeidsmarkt op stapt, kan je je beter richten op een goed verdienende partner, eerlijk gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven