Werk & Studie alle pijlers

nieuwe baan, hogere schaal, onderhandelen: wie helpt?

23-09-2014 18:18 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
joehoe, ik mag komen werken bij een nieuwe werkgever die me heel leuk lijkt! ik heb binnenkort een arbeidsvoorwaardengesprek, en ik wil het zo goed mogelijk benutten. nu vragen ze me mijn loonstrook mee te nemen. dat wil ik best doen als bewijs dat ik een bepaald niveau heb, maar ik wil mezelf niet in de voet schieten. wie heeft tips?



de situatie:

ik heb ca. 5 jaar werkervaring in de sector, waarvan 1 jaar op het huidige niveau (fictief, laat ik het noemen, schaal D). mijn huidige baan wordt met een jaar verlengd met uitzicht op vast, en ik krijg er een trede bij. ik ga dus naar D.1.



de nieuwe baan is slechts voor de duur van het project (jaar), maar wel bij een bedrijf waar het moeilijk binnen komen is, dat heel goed staat op mijn cv, aansluiting op mijn studie, dun gezaaid, moet ik nog meer uitleggen? de nieuwe functie zit in schaal E. Ze vroegen hiervoor minimaal 5 jaar werkervaring. Ik kan E.5 vragen, maar dat is ca. 1000 bruto meer dan wat ik in mijn huidige baan ga verdienen. en natuurlijk zien ze dat ook op mijn loonstrook terug. zet ik hiermee te hoog in? trede E.0 is nog steeds meer dan D.1, en dat is het minimum wat ze gaan geven, maar ik wil meer verdienen, als het kan. ik geef met mijn huidig baan namelijk ook een stukje zekerheid op (de mogelijke omzetting naar vast)



in secundaire arbeidsvoorwaarden is er weinig te winnen, want dat is in de sector geheel dichtgetimmerd en behoorlijk uitgebreid.



hoe moet ik dit aanpakken? überhaupt loonstrook meenemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die loonstrook strategisch vergeten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
In mijn sector moet ik ook een loonstrook meenemen en weet ik van tevoren dat ik dan (mocht ik in een andere schaal komen) ingeschaald wordt op de trede die daar het dichtst bij ligt. Er is geen ruimte voor onderhandelingen.

Als dat bij jouw sector ook zo is heeft het weinig zin om geen loonstrook mee te nemen, want ze zullen hem toch eerst willen zien.



Maar als in jouw sector onderhandelen over inschaling wel normaal is zou ik hem ook eventueel strategisch vergeten en eerst gaan kijken wat je eruit kunt slepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hoofdletters gebruiken, dat leest prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Niet laten zien die salarisstrook. Als ze erom vragen aangeven dat het niet relevant is. Probeer er zo goed mogelijk uit te komen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
wat voor sector is het?

en waarom een loonstrook mee?

het gaat er toch niet om wat je eerst verdiende, het gaat erom welk salaris tegenover het nieuwe werk staat. Wat is dat waard?

En natuurlijk rekening houdend met je ervaring en leeftijd. Maar ik zou hoog inzetten hoor.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso ie loonstrook niet laten zien, daarmee verspeel je al je kansen!!
Alle reacties Link kopieren
Daar heb ik nog nooit van gehoord, van een loonstrook meebrengen.



Ik zou gewoon open kaart spelen en zeggen dat jer er wel wat op vooruit wilt gaan omdat je tenslotte ook zekerheden inlevert. En dan proberen om minimaal in in E 3 uit te komen.

Eén jaar relevante werkervaring plus minimaal twee periodieken ter compensatie van de onzekerheid.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem ook niet meenemen, je wordt betaald voor het werk dat he bij hen gaat doen, niet wat je bij je vorige werkgever deed.

Voor hetzelfde geld ben je vorig jaar je baan kwijt geraakt, ben je uit nood maar gaan vakkenvullen ofzo, zou je die salarisstrook dan ook mee moeten nemen? is toch totaal niet boeiend?
Oh die loonstrookvraag haat ik. Gewoon niet doen. Alsof ze jou aan je neus gaan hangen wat zij allemaal precies verdienen zeg.



Als ze je vragen waarom je m niet bij je hebt zeg je dat je geen appels met peren wilt vergelijken. Je kunt best je huidige salaris noemen (en dan moeten ze je maar vertrouwen, dat lijkt me sowieso een voorwaarde voor een arbeidsrelatie) maar gooi er dan in 1 adem achteraan dat je er op vooruit wilt gaan en compensatie wilt voor onzekerheid zoals Merano ook zegt.
Soms willen bedrijven perse de loonstrook zien, om te verifiëren dat je eerlijk bent geweest. Ik zou er dus zeker niet om liegen, en in het achterhoofd houden dat je hem op een later moment wellicht alsnog wil overleggen. Als zij vragen wat jij wil verdienen, zeg dan trede 5 (obv 5 jaar relevante werkervaring). Dat staat voor jaren ervaring in de sector, relevante ervaring op bijna vergelijkbaar niveau en het opgeven van jouw zekerheden. Wanneer ze dat te gortig vinden, kun je altijd nog terugschakelen naar 3 of zelfs 1.
Alle reacties Link kopieren
het is matig gegaan. ze hebben me met handig vragen uit de tent gelokt, ik heb mijn huidige schaal genoemd, en daar kom ik voorlopig in (wel hogere trede), ook al is in de vacaturetekst een hogere schaal genoemd. raar. bij goed functioneren kom ik over een tijd alsnog in de eigenlijke schaal, zelfde tredenummer. dat laatste is wat ik graag had gewild. nou ja. het zij zo. ik ben een slecht onderhandelaar.



iedereen dank voor de tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven