Werk & Studie alle pijlers

prince2 of six sigma?

20-04-2014 22:43 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk als project manager op een groot internationaal project en stuur het projectteam aan. Dit is mijn tweede project en alhoewel ik veel van het eerste project geleerd heb, maak ik voor een deel ook weer dezelfde fouten. Nu ben ik aan het kijken welke opleiding/training nuttig zou zijn. Doel is om het projectmanagement in al zijn facetten beter te gaan beheersen om zo een soepeler verlopend project te krijgen wat winstgevend is. Mijn project is in opdracht van een klant, winstgevendheid voor het bedrijf waar ik voor werk is dus belangrijk.



Ik zit te twijfelen tussen prince2 en six sigma green belt. De HR afdeling van mijn werkgever kan me niet adviseren, het werk wat ik doe is vrij nieuw en ook de omvang is veel groter dan de andere projecten die we doen.



Wie heeft een van deze trainingen gedaan, en in hoeverre heb je wat aan de kennis die je hebt opgedaan? Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. En naar welke variant je van prince2 of six sigma hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ik heb beiden gedaan zowel Prince2 (beiden) en green belt.



Ik vond green belt erg statistisch en vooral gericht op het verbeteren van onderdelen van een proces (moet meetbaar zijn) en naar mijn idee niet altijd toepasbaar bij alle processen.



Prince2 is veel meer gericht op het uitvoeren van een project. Hoe bouw je een team op, wat leg je vast in welke documenten, uit welke fase bestaat een project etc.Dit is eigenlijk wel op elk soort project toepasbaar.
Prince2 wordt bij ons veel gevraagd omdat het praktisch goed toepasbaar is. Ik vind het zelf ook een prettige om te hebben, zowel qua kennis als op mijn cv!
Alle reacties Link kopieren
Lean = projectmatig verbeteren van bestaande of nieuwe processen. Six Sigma = verminderen van variatie in de output van een proces, kun je ook zien als kwaliteitsverbetering. En wat Ducktales zegt, Prince is specifiek voor projecten. De laatste past m.i. het beste bij je omschrijving.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb onlangs de Six Sigma Greenbelt opleiding gedaan. De andere opleiding ken ik inhoudelijk niet, dus lastig te vergelijken.



Six Sigma is echt gericht op projecten zelf, minimaal op de organisatie rondom projecten. Zelf ben ik wel erg enthousiast over de Greenbelt opleiding omdat het mij objectiever heeft laten kijken naar processen. Daarnaast ben ik zelf nog niet heel ervaren in het leiden

van projecten waardoor het mij veel 'handvaten' heeft geboden. Mocht je verder nog informatie of ervaringen willen, laat maar weten! :Imao:
Alle reacties Link kopieren
Voor de organisatie van een project en wie doet wat heb je veel meer aan Prince2
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Heb je ook gedacht aan IPMA?
Alle reacties Link kopieren
Prince 2 in dit geval, tenzij jouw hele organisatie volgens six sigma of agile werkt. Als dat laatste niet het geval is heeft six sigma niet zoveel zin. Als het gaan om project structuur en projecthygiene dan is Prince 2 een stuk handiger. Zelf foundation en practicioner gedaan.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Wat is het verschil tussen die 2 (foundation/practitioner) Adorabull?

Klopt het dan Prince2 altijd in het engels is?



*wil deze training ook volgen*
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 21 april 2014 @ 08:15:

Wat is het verschil tussen die 2 (foundation/practitioner) Adorabull?

Klopt het dan Prince2 altijd in het engels is?



*wil deze training ook volgen*

Foundation is de basis, het "startniveau" - bij practitioner ben je meer ervaren - de namen zeggen het al.



En nee het is niet altijd in het Engels - hoewel veel termen wel in het Engels zijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Foundation is de basiskennis, en handig voor projectindersteuners. foundation gaat veel dieper op alles en en in mijn optiek een noodzaak voor projectleiders.



http://nl.wikipedia.org/wiki/PRINCE2



Daar staat wat je er leert. In mijn geval was het inderdaad in het engels, maar ik weet niet of dat altijd zo is.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Adorabel bedoelt natuurlijk dat de practitioner veel dieper gaat...

Verder ook eens met haar voorgaande post.



Laen six sigma even laten voor wat het is en nu voor de Prince methodiek gaan.

Misschien verder met IPMA cursussen daarna?

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van Prince is dat het korte cursussen zijn waar je echt veel keert. Ook voor je latere carierre. Bij elke vacature voor PL vragen ze Prince 2 kennis.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Uitleg is helder. Ik zou graag deze cursussen willen volgen (ik doe veel projectwerk), wg twijfelt, hij vind het voornamelijk veel geld en ziet niet direct wat het hem oplevert. Ik vind het ook duur, zeker om zelf even te betalen, vandaar dat ik het toch graag door de wg vergoed zou willen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Voordeel van de werkgever? Wat dacht je van een werknemer met betere prestaties want juist opgeleid?

Ook zijn deze kosten voor de wg nog eens voor een deel aftrekbaar van de belasting.

Daarnaast zijn dit soort cursussen gewoon rete handig bij het uitvoeren van je functie, daar heeft hij voordeel van, hij profiteert namelijk van jouw opgedane kennis.



Misschien kun je met je wg iets overeenkomen? Dat hij bijv de kosten voor een deel vergoed en jij de rest, over een aantal jaren uitgesmeerd

Weet wel dat als je verder wil in dit vak je echt deze papieren nodig hebt (ik neem aan dat je niet tot je 67e bij dezelfde baas blijft werken :-)) dus zie het al een goede investering in jezelf...
Alle reacties Link kopieren
Prince 2 = projectmanagement

Six Sigma = procesmanagement



Ik heb Prince2 gedaan, het geeft je handvatten voor de organisatie en beheersing van je projecten. Of het je gaat helpen je valkuilen te vermijden, hangt van je valkuilen af. Je kunt ook een coach overwegen. Iemand met veel ervaring, waarmee je 1x per 2 weken spart.



Ik ga overigens een cursus Business Process Improvement volgen, ipv Six Sigma. Ik werk in een organisatie die verder niets met Agile/ Lean doet. Ik heb begrepen dat Six Sigma toepassen in een vacuuüm niet zo handig is, vandaar.
Alle reacties Link kopieren
Ontzettend bedankt voor jullie input. Hier kan ik zeker wat mee. En sorry dat het even duurde voor ik weer reageerde. Het waren drukke dagen de afgelopen week. In de twee ander genoemde opleidingen ga ik me ook zeker even verdiepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven