Werk & Studie alle pijlers

recht vakantieuren

26-07-2014 15:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of mijn speurwerk klopt.



Mijn werk valt onder cao verpleeg en verzorgingshuizen.

Nu heb ik nog ruim 130 uren staan voor dit jaar maar geebmogelijkheid vanuit werk om het op te nemen nog dit jaar. (komt ook door interne overplaatsing) van wat ik begrijp uit het cao komen deze uren te vervallen na een half jaar na het nieuwe jaar, dus dan ergens juni 2015.



Wie weet dit zeker of heeft dit zelf ook meegemaakt? Wat ik ergens las is dat uren kunnen vervallen! Daar heb ik al helemaal geen zin in natuurlijk en op werk zijn ze er erg vaag over.



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ja dit klopt dus opnemen voor juni 2015 anders laten uitbetalen
Het vervallen van de wettelijke vakantie uren is niet alleen volgens je contract/CAO maar ook volgens de wet. Bovenwettelijke uren blijven 5 jaar staan, daarna vervallen ze ook van rechtswege.
Huhj? Het jaar heeft nog 5 maanden en je weet nu al dat er geen mogelijkheid is om vakantie op te nemen?
Inderdad, hoezo is er geen mogelijkheid die uren op te nemen? Je werkgever hoort je bovendien ook in staat te stellen je vakantieuren op te nemen. Lees Rijksoverheid en Werk.
Ben je lid van de bond TO? Bel of mail hen dan.
Alle reacties Link kopieren
Je moet in staat worden gesteld je wettelijke vakantie uren op te nemen. Deze vervallen per 1 juni 2015, de bovenwettelijke blijven langer staan.
quote:redhothead schreef op 26 juli 2014 @ 16:04:

Ben je lid van de bond TO? Bel of mail hen dan.en denk je echt dat die de wet kunnen veranderen lol!
Waarom mag jij geen vakantie nemen? Je hebt daar toch gewoon recht op? Zou 'n fijne verre reis boeken voor november/december zodat je ze op kunt maken en kunt genieten van waar je voor werkt.
Wat denk je Naara?
quote:redhothead schreef op 26 juli 2014 @ 16:11:

Wat denk je Naara?iIk denk dat de vakbond geen poot uitsteekt voor een enkel individu (ervaringsdeskundige, ja), en nee de wet veranderen kunnen zij zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Officieel mag je bij ons na 15 december geen vakantie meer opnemem. Heb wel vorige maand 2 weken gehad maar nu is het hoogseizoen en zijn er al heel veel weg (werk in klein team). Dan heb ik in oktober nog een week maar meer zit er helaas niet in :(. Maar goed als ik het een jhalf jaar nog mee mag nemen dan zorg ik wel dat ik in april ofz aan de beurt ben ;)
Je kunt die vakantie in oktober toch verlengen in november? Ga dan gewoon 3 of 4 weken. Is lekker weer dan in Thailand!
quote:Naara schreef op 26 juli 2014 @ 16:13:

[...]



iIk denk dat de vakbond geen poot uitsteekt voor een enkel individu (ervaringsdeskundige, ja), en nee de wet veranderen kunnen zij zeker niet.Mij hebben ze anders van prima advies voorzien toen ik dat nodig had.
Alle reacties Link kopieren
De vakbond kan je ook adviseren als je niet zelf begrijpt wat de CAO bedoelt. Ze hoeven niet gelijk een "zaak" voor je te beginnen.



Ik zal toch even naar de leidinggevende gaan en vragen over een exact overzicht van de vrije dagen/uren. Sinds het veranderd is (dacht januari 2013) is er veel onduidelijkheid. Ook bij werkgevers
quote:redhothead schreef op 26 juli 2014 @ 16:29:

[...]





Mij hebben ze anders van prima advies voorzien toen ik dat nodig had.





mij ook



en mijn collega's ook, ook met het schrijven van brieven en meegaan naar gesprekken (reorganisatie)
Alle reacties Link kopieren
Ga naar je leidinggevende en maak concrete afspraken.

Dat kan zijn:

-Concreet wanneer jij ze wel kunt opnemen

-Dat ze uitbetaald worden

-Dat ze blijven staan.
Alle reacties Link kopieren
130 uur is 16 dagen. Dan neem je september/oktober/november/december elke week 1 dag op.

Gewoon aanvragen en als je werkgever weigert vraag je een gesprek aan om te overleggen wanneer je het dan wel kunt opnemen.
Alle reacties Link kopieren
Je moet je niet laten afschepen met een antwoord dat het niet kan. Ze mogen er ook wel wat moeite voor doen. En sowieso zou ik vanaf nu voorkomen dat je nóg meer overuren gaat maken. Dus geen extra diensten en overuren meer. Reden....dat lijkt me duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt inderdaad dat wettelijke vakantie-uren een half jaar na afloop van het kalenderjaar vervallen.



Maar soms wijkt het cao hier vanaf. Jij zegt dat je onder het CAO Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg valt en in dit CAO staat dat de wettelijke, bovenwettelijke en extra-bovenwettelijke vakantie-uren vijf jaar na de laatste dag van het kalenderjaar vervallen.



http://www.actiz.nl/dossiers/cao
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Voor TS, denk je eraan dat áls je vrij bent op feestdagen ook vakantie uren moet inleveren?



Gewoon overleggen met je leidinggevende over wanneer je je vakantiedagen kan opnemen. Dat het nu niet meer voor het hoogseizoen kan vind ik wel logisch. Maar ze zijn verplicht je ruimte te bieden om de uren op te nemen.



Ik val trouwens onder dezelfde CAO, en ik ga het ook niet redden om alle vakantiedagen op te nemen. tja.

144+80 uren (28 dagen) op basis van fulltime is ook wel erg veel. Meer dan 5 weken per jaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:an_dre_a schreef op 27 juli 2014 @ 09:34:

Voor TS, denk je eraan dat áls je vrij bent op feestdagen ook vakantie uren moet inleveren?



Gewoon overleggen met je leidinggevende over wanneer je je vakantiedagen kan opnemen. Dat het nu niet meer voor het hoogseizoen kan vind ik wel logisch. Maar ze zijn verplicht je ruimte te bieden om de uren op te nemen.



Ik val trouwens onder dezelfde CAO, en ik ga het ook niet redden om alle vakantiedagen op te nemen. tja.

144+80 uren (28 dagen) op basis van fulltime is ook wel erg veel. Meer dan 5 weken per jaar.An_dre_a, lees mijn vorige post, als jij onder het cao Verpleeg-, Verzorgingshuizen en Thuiszorg valt, dan vervallen al jouw vakantie uren pas vijf jaar na afloop van het kalenderjaar waarin je deze hebt opgebouwd.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:an_dre_a schreef op 27 juli 2014 @ 09:34:



144+80 uren (28 dagen) op basis van fulltime is ook wel erg veel. Meer dan 5 weken per jaar.Zoveel is dat toch niet? Een leuke vakantie is al snel 3-4 weken en je zult ook wel 'ns snipperdagen willen of 'n lang weekend weg. Het is zó op.
5 weken veel? 3 in de zomer, rond de kerst 1 en een paar dagen vrij door het jaar heen. Poef, zomaar op. Ben toch blij dat ik wel iets meer vakantiedagen heb dan dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 26 juli 2014 @ 18:58:

Je moet je niet laten afschepen met een antwoord dat het niet kan. Ze mogen er ook wel wat moeite voor doen. En sowieso zou ik vanaf nu voorkomen dat je nóg meer overuren gaat maken. Dus geen extra diensten en overuren meer. Reden....dat lijkt me duidelijk.Overuren hebben niets met vakantie uren te maken. In de CAO van TO is vastgelegd hoeveel vakantie uren je opbouwt per jaar, is afhankelijk van je contracturen. Meer of minder overuren maken verandert daar helemaal niets aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven