Werk & Studie alle pijlers

sociaal juridische dienstverlening HBO NTI

24-04-2014 22:41 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Heeft iemand ervaring met de studie sociaal juridische dienstverlening via het NTI?

Hoe bevalt het?



Ik wil het graag via een thuisstudie want naar school gaan zie ik echt niet meer zitten.



Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Afgaande op een uitzendkracht die we hadden, ben ik bang dat je een opleiding kiest met weining perspectief op een baan. Zeker gezien alle komende bezuinigingen. De uitzendkracht die we hadden, was 2 jaar geleden afgestudeerd en had alleen maar "rot" uitzendbaantjes als afwasser, kopieermiep. En volgens haar, deden haar studiegenoten het niet beter.



Is het trouwens ook niet zo met die thuisstudies dat je op een gegeven moment een baan in een relevant vakgebied moet hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de studie SJD en ik ben terwijl ik nog niet klaar ben met de opleiding aan het werk. Ook ben ik via linked in benaderd om ergens anders te gaan werke. Het ligt er helemaal aan welke kant je op wilt.

Ik zou een thuisstudie niet aanraden

Communicatie is namelijk erg belangrijk en dat wordt ook aangeleerd. Het is een pittige maar leuke studie.
Alle reacties Link kopieren
Oké bedankt ze hebben wel 1x per maand klassikaal les.
Alle reacties Link kopieren
Even voor je beeldvorming. Wij kregen 6 uur per week in 4 blokken per jaar van 10 weken communicatieve vaardigheden aangeleerd. Verder erg veel rechtvakken. Soms taaie stof.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze opleiding aan een reguliere HBO versneld gevolgd en ook afgerond, maar is echt een teleurstelling en een misstap geweest (daarna rechten gestudeerd). Nadruk ligt te veel op samenwerking, gesprekstechnieken, schools (NTI is dan beter) en veel te weinig op vakinhoudelijke kennis.



De opleiding richt zich ook te veel/ vrijwel uitsluitend op de sociale/ softe sector en die is zeer afhankelijk van gemeenschapsgeld/ subsidies en daar wordt nu aan alle kanten hard op bezuinigd. Moeilijk om een baan te vinden en - ook niet onbelangrijk - om te houden. Met deze opleiding kom je bij een commercieel bedrijf heel moeilijk aan de bak en dat is beperkend.



Verdiep je maar eens in de vacatures waar SJD voor wordt gevraagd en je zult het zelf zien.



Verder zul je er in je verdere carriere er constant tegen aan lopen dat voor de (wat) betere en interessantere juridische functies, je concurrentie ondervindt van universitair afgestudeerden en je als HBO'er weinig kans maakt.



Dit zijn mijn ervaringen; er zijn ook enthousiastelingen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb HBO SJD gevolgd op een gewone hogeschool. Afgestudeerd in 1999 en sindsdien aan het werk in de welzijnssector. Mocht je werk in die richting ambiëren, hou dan rekening met grote bezuinigingen en daardoor weinig vacatures. Maar SJD is heel breed, je kunt ook in andere sectoren aan de slag.

Volgens mij moet je bij een thuisstudie ook stage lopen, dus praktijkervaring zal je daar ook wel opdoen. Alleen denk ik dat werkgevers toch liever een hogeschool-diploma zien.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar weet je? Echt overal wordt bezuinigd. Zo kan je geen enkele opleiding of studie meer kiezen. Behalve dan sommige ICT opleidingen en/of wis- schei- en natuurkundige opleidingen. Doe wat je denkt dat je moet doen TO. In zoveel beroepen is geen baanperspectief dus zorg dat je doet wat je goed ligt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 25 april 2014 @ 01:24:

Ja maar weet je? Echt overal wordt bezuinigd. Zo kan je geen enkele opleiding of studie meer kiezen. Behalve dan sommige ICT opleidingen en/of wis- schei- en natuurkundige opleidingen. Doe wat je denkt dat je moet doen TO. In zoveel beroepen is geen baanperspectief dus zorg dat je doet wat je goed ligt.Het zou toch zonde zijn als TO als afwasser eindigt in een ziekenhuis met haar hbo papiertje? Want dat is wat die uitzendkracht die bij ons is geweest, nadat ze twee weken administratieve rotklusjes heeft gedaan, uiteindelijk is gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Pompsnol, dat weet je van te voren nooit. Bovendien is SJD wel een opleiding die heel breed is waardoor je op veel plaatsen terecht kunt. Echt niet alleen in het welzijnswerk.



Ik zou hem trouwens niet via de NTI volgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 25 april 2014 @ 11:43:

Pompsnol, dat weet je van te voren nooit. Bovendien is SJD wel een opleiding die heel breed is waardoor je op veel plaatsen terecht kunt. Echt niet alleen in het welzijnswerk.



Ik zou hem trouwens niet via de NTI volgen.Daar heb je gelijk in ik heb dan alleen het idee dat TO dan moet gaan concurreren met andere hele brede hbo's Media en Entertainement Manegement, Communicatie, HR, Psychologie (opleidingen waar ook niet al te rooskleurige verhalen over hoor de laatste paar jaar). Het valt me vak op dat alle opleidingen zich profileren als breed en je kunt er alle kanten mee op.
Alle reacties Link kopieren
Als SJD'er kun je op veel terreinen terecht:



Jeugd en Straffen

Juridisch advies en informatie

Werk en Inkomen

Wonen en Leefbaarheid

Veiligheid en Criminaliteit

Schuldhulpverlening en Armoede

Re-integratie en Coaching

Vreemdelingen en Inburgering

Zorg en Welzijn

Commerciële dienstverlening



http://www.hva.nl/opleidi ... dienstverlening/beroepen/
Ik heb hem gedaan via de gewone hogeschool en in 2001 afgestudeerd. Werk in de non profit dus ja idd afhankelijk van subsidies. Wat ik nu de laatste jaren zie is dat op deze banen idd veel concurrentie is vanuit de universiteit. Voordeel van SJD is wel dat je ook sociaal vaardig bent en dat is met je rechtenstudie beduidend minder. Je kunt dan wel inhoudelijk veel weten je moet ook weten hoe je het moet uitleggen zodat je klanten het ook snappen.
En 17 jaar geleden toen ik met de opleiding begon moest je nog ingeloot worden. De banen lagen toen voor het oprapen. Nadat je in je 3e jaar stage had gelopen kon je bijna altijd daar blijven werken. Dat is inmiddels niet meer, maar ja waar wel nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 25 april 2014 @ 13:17:

Als SJD'er kun je op veel terreinen terecht:



Jeugd en Straffen

Juridisch advies en informatie

Werk en Inkomen

Wonen en Leefbaarheid

Veiligheid en Criminaliteit

Schuldhulpverlening en Armoede

Re-integratie en Coaching

Vreemdelingen en Inburgering

Zorg en Welzijn

Commerciële dienstverlening



http://www.hva.nl/opleidi ... dienstverlening/beroepen/Ik zie daar toch een aantal sectoren zitten, waar ik nu al van weet dat er flink op bezuinigd gaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven