Werk & Studie alle pijlers

studentenservice heeft het te druk.... afstuderen in gevaar?

15-06-2011 15:59 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop inmiddels al maanden met bureaucratische medewerkers van mijn deeltijdopleiding te hannesen. Ik heb een jaar vertraging opgelopen door omstandigheden, studie is ondertussen deels gewijzigd, maar heb nu alles af.



Maar ik dacht dus ik klaar was, maar telkens krijg ik vragen of ik nog een bepaald formulier in kom leveren persoonlijk, moet handtekeningen regelen van docenten van een paar jaar geleden... zou allemaal niet zo erg zijn als het niet steeds iets anders was wat ik nog blijk te moeten doen. En nu heb ik een afstudeer-deadline gemist ivm het regelen van een handtekening van iemand die op vakantie was. Kan gebeuren, maar gelukkig zijn er meerdere uitreikingen.



Echter, al 2 weken probeer ik dus een nieuwe datum te regelen (moet via de mail) maar ze hebben het te druk om mijn vraag te beantwoorden. Telkens krijg ik weer een medewerker aan de lijn die het door gaat geven aan degene die erover gaat, het nog eens in hun mailbox zal zetten. Eerdere spreekuren zijn ivm drukte afgelast.



Ondertussen wil ik dolgraag gaan solliciteren, maar daar heb ik een afstudeerverklaring en datum voor nodig.



Ik wordt gek van aan het lijntje gehouden te worden, terwijl de eerstvolgende afstudeerdatum steeds dichterbij komt en ik mijn familie ed uit wil nodigen en -allerbelangrijkst- wil gaan solliciteren. ook mijn huidige werkgever wil weten of ik daar nog langer blijf werken of niet.



Het loopt nu allemaal vast op de serviceafdeling van de universiteit en ik zit vol stress en frustratie. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Moet ik echt boos gaan worden? Poeslief gaan stalken? Begrip tonen? Ik voel me zo'n lastig geval door die studievertraging, maar zo wil ik niet nog een week afwachten. Tot nu toe ben ik gewoon beleefd tegen de telefoonmedewerkers en probeer hen mijn stress te laten zien en ze vinden het ook erg vervelend. Maar misschien moet ik het assertiever aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon even langs gaan en de mensen die je nodig hebt opzoeken. Uitleggen hoe belangrijk het voor jou is, dat werkt vaak veel beter.

Enne als je zeker weet dat je geslaagd bent zou ik me echt niet tegen laten houden om te solliciteren. Dat papiertje komt vanzelf wel, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 15 juni 2011 @ 16:06:

Ik zou gewoon even langs gaan en de mensen die je nodig hebt opzoeken. Uitleggen hoe belangrijk het voor jou is, dat werkt vaak veel beter.

Enne als je zeker weet dat je geslaagd bent zou ik me echt niet tegen laten houden om te solliciteren. Dat papiertje komt vanzelf wel, lijkt mij.



Ik heb dat papiertje echt nodig om aan het werk te gaan. Ik kan niet solliciteren op een baan in mijn vakgebied terwijl dat diploma pas na de zomer komt. Wel heb ik een aantal functies op het oog en is er genoeg werkgelegenheid in dit vakgebied.



En langsgaan... tja, dat heb ik vorige week al 4 keer gedaan (ik woon een halfuur rijden van de uni vandaan inmiddels, dus het is niet alsof ik in een studentenhuis om de hoek woon). Dan is die persoon er niet, dan zitten ze in vergadering de hele middag en de eerste keer was ze niet voorbereid en kon ze er niets over zeggen. Een fysieke afspraak maken kan niet.



Ik loop daar zo tegen een bureaucratische muur aan.... ik kan daar bijzonder slecht tegen. Ik ben een geduldig persoon, maar ik zit hier al weken van in de stress.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg vervelend! Ik heb het zelf ook meegemaakt. Het onderwijs is dan zo'n log systeem..



Blijven bellen!! Als je in de buurt bent, blijf dan langsgaan.

Een mailtje is zo genegeerd. Als je maar vaak genoeg alle mensen daar benaderd, worden zij het zo zat dat ze vanzelf iets gaan doen.



En iedereen van de afdeling telkens blijven aanspreken! Tot ze je allemaal kennen
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het niet helemaal. Je bent toch al afgestudeerd? Je bent toch al geslaagd? Nou zet dat dan op je CV en neem je CV mee naar die sollicitaties. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daadwerkelijk zijn diploma op papier moest meenemen naar een sollicitatie gesprek.



En verder moet je boos worden. Vriendelijke boos dat wel, maar wel boos, lijkt me dat je genoeg aan het lijntje bent gehouden.
Alle reacties Link kopieren
quote:lox schreef op 15 juni 2011 @ 16:15:

Heel erg vervelend! Ik heb het zelf ook meegemaakt. Het onderwijs is dan zo'n log systeem..



Blijven bellen!! Als je in de buurt bent, blijf dan langsgaan.

Een mailtje is zo genegeerd. Als je maar vaak genoeg alle mensen daar benaderd, worden zij het zo zat dat ze vanzelf iets gaan doen.



En iedereen van de afdeling telkens blijven aanspreken! Tot ze je allemaal kennen Ik voel me schuldig om weer te mailen, ze zeggen dat de mailboxen vol zitten met mailtjes die in verwerking staan. Maar ja, dan moeten ze ook niet beloven om binnen 3-5 dagen te reageren in hun policy. Ik heb dus nu 2x extra gemaild na mijn eerste mail 2 weken geleden en bijna dagelijks gebeld en 4x langsgegaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Scuba schreef op 15 juni 2011 @ 16:16:

Ik snap het niet helemaal. Je bent toch al afgestudeerd? Je bent toch al geslaagd? Nou zet dat dan op je CV en neem je CV mee naar die sollicitaties. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daadwerkelijk zijn diploma op papier moest meenemen naar een sollicitatie gesprek.



En verder moet je boos worden. Vriendelijke boos dat wel, maar wel boos, lijkt me dat je genoeg aan het lijntje bent gehouden.



Ivm registraties in beroepsregisters en het niet weten van een afstudeerdatum voor of na de zomer kan ik nu echt nog niet solliciteren voor mijn toekomstige functie.





Tips om constructief boos te worden trouwens? Ik spreek namelijk alleen balie en telefoonmedewerkers en die zijn vriendelijk en beloven degene aan te spreken. Maar het leidt dus tot niets.
Alle reacties Link kopieren
Boos worden! En erover twitteren en klachten op de website plaatsen.



Of iets subtieler: iemand anders erbij betrekken. Kun je je verhaal kwijt aan een docent of studieadviseur/ loopbaanbegeleider ofzo? Dat die even voor jou gaan lobbyen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien vergis ik me vreselijk, maar het is toch ook jouw schuld dat je nog niet alle papieren/handtekeningen had toen je je afstudeeraanvraag wilde doen? Ik heb ruim van te voren een overzichtje gevraagd van papieren die noodzakelijk zijn om dit probleem te vermijden.
Alle reacties Link kopieren
Jij hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Dan moeten ze hun zaken maar op orde hebben. Kom op zeg, ze moeten toch wel voorbereid zijn op mensen die alle zaken rond hun afstuderen willen afhandelen?
Alle reacties Link kopieren
Iedere dag bellen en verhaal uitleggen. Dus inclusief alles wat je hier schrijft over baan, beroepsregister etc.

Herkenbaar probleem trouwens. Hier wel eens gehad dat de enige persoon die een zeer belangrijke handeling mocht doen precies in de cruciale weken voor de zomer op vakantie was... Niet zo slim geregeld dus.



@ Scuba: hier moest vriend ook nog na een paar maanden z'n diploma's komen laten zien voor in het systeem.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je alleen telefonistes en balie mensen spreekt.

Dan zou ik met lage volwassen stem vragen om doorverbonden te worden. Zij zullen dan vragen waar het over gaat, dan zeg je dat dat prive is. Vervolgens leg je het nog eens uit aan direct betrokkenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:borderwalk schreef op 15 juni 2011 @ 16:22:

Misschien vergis ik me vreselijk, maar het is toch ook jouw schuld dat je nog niet alle papieren/handtekeningen had toen je je afstudeeraanvraag wilde doen? Ik heb ruim van te voren een overzichtje gevraagd van papieren die noodzakelijk zijn om dit probleem te vermijden.



Tijdens mijn studievertraging zijn enkele procedures qua aftekenen ed gewijzigd. Ik had dus een maand of 3 geleden een overzicht wat er ontbrak en dat had ik ook geregeld. Maar toen bleken er eerder goedgekeurde resultaten toch nog een extra handtekening nodig te hebben in nieuwe curriculum ed. Echt van die kleine dingen, maar wanneer die docent op vakantie is, je een probleem hebt.



En ja, misschien had ik wat actiever moeten zijn en alles moeten laten dubbelchecken, maar ik dacht in eerste instantie dat ik het een maand of 2 geleden geregeld had. Toen kwamen ze steeds weer met nieuwe dingen die ik moest regelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 15 juni 2011 @ 16:27:

Je zegt dat je alleen telefonistes en balie mensen spreekt.

Dan zou ik met lage volwassen stem vragen om doorverbonden te worden. Zij zullen dan vragen waar het over gaat, dan zeg je dat dat prive is. Vervolgens leg je het nog eens uit aan direct betrokkenen.



Ehm, lage volwassen stem? Ik ben 29, volwassen genoeg. En ik hou niet van dat soort trucjes, hoewel ik weinig keuze heb lijkt het.



Maar ik heb echt de balen van dit soort idioot gedoe....
Alle reacties Link kopieren
quote:Prachtnaam schreef op 15 juni 2011 @ 16:24:

Jij hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor. Dan moeten ze hun zaken maar op orde hebben. Kom op zeg, ze moeten toch wel voorbereid zijn op mensen die alle zaken rond hun afstuderen willen afhandelen?Leukste is ook nog dat de cruciale medewerker die ik moest hebben op 1 juni plots van baan is gewisseld en er nu een nieuw iemand zit die niet ingewerkt is. Dus ik snap hun vertraging wel, maar ik zit er wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Och, zie het als de laatste competentie die je nog opdoet aan de universiteit.

In het werkende leven komen dit soort dingen op universitair niveau ook regelmatig voor hoor.

Je moest eens weten wat een gedoe het is om in een ziekenhuis, als medewerker, ook maar de kleinste dingen geregeld te krijgen!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:elodita schreef op 15 juni 2011 @ 16:22:

Boos worden! En erover twitteren en klachten op de website plaatsen.



Of iets subtieler: iemand anders erbij betrekken. Kun je je verhaal kwijt aan een docent of studieadviseur/ loopbaanbegeleider ofzo? Dat die even voor jou gaan lobbyen.Klinkt leuk en ik kan een inloopspreekuur proberen, maar een afspraak maken met een studieadviseur is hier meestal ook een maand wachten.....
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 15 juni 2011 @ 16:34:

Och, zie het als de laatste competentie die je nog opdoet aan de universiteit.

In het werkende leven komen dit soort dingen op universitair niveau ook regelmatig voor hoor.

Je moest eens weten wat een gedoe het is om in een ziekenhuis, als medewerker, ook maar de kleinste dingen geregeld te krijgen!

Succes!



Ja, maar toch lopen dingen dan niet over maanden meestal. En ik voel me zo schuldig naar die medewerkers, dat ik ze lastig val terwijl ik zo'n belabberde student ben geweest door die vertraging.... niet reëel, maar zo voelt het wel. Qua werk hoop ik daar geen of minder last van te ondervinden, van dat schuldgevoel.





Klagerdeklaag allemaal zeg. ik voel me zo'n zeur.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste, in principe is dit je eigen verantwoordelijkheid en had je zelf van te voren moeten zorgen dat je wist wat je precies moest doen.



Ten tweede, ik snap wat je bedoelt, heb gewerkt op de studentenadministratie van mijn fac en af en toe heb je zin om je hoofd tegen de muur te slaan van pure frustratie :D. Wat een stelletje slome duikelaars.



Ten derde, kijk eens op de site of je het hoofd van de afdeling kunt vinden en bel die eens op..... kijken of je daar wat mee kunt bereiken.
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan toch weer het voordeel van een HBO. Daar kun je een docent, SLB-er of coördinator gewoon persoonlijk aanspreken (en die weet ook nog eens wie jij bent!) en dan wordt het gewoon geregeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 15 juni 2011 @ 16:42:

Ten eerste, in principe is dit je eigen verantwoordelijkheid en had je zelf van te voren moeten zorgen dat je wist wat je precies moest doen.



Ten tweede, ik snap wat je bedoelt, heb gewerkt op de studentenadministratie van mijn fac en af en toe heb je zin om je hoofd tegen de muur te slaan van pure frustratie :D. Wat een stelletje slome duikelaars.



Ten derde, kijk eens op de site of je het hoofd van de afdeling kunt vinden en bel die eens op..... kijken of je daar wat mee kunt bereiken.



Dank je wel voor je reactie.



Weet je dat ik eigenlijk nogal neurotisch ben over dit hele gedoe? (voor degenen die dat nog niet gemerkt hadden zeg ik het maar even ). Ik ben bang dat wanneer ik het hoofd vd afdeling opbel/mail (als dat al lukt, ze geven geen persoonlijke mailadressen vrij en hebben alleen ene centraal tel. nr) dat die zegt dat ik al veel te lastig ben geweest en dat er nog dingen zijn die openstaan en dat ik helemaal niet af kan studeren. En adt al mijn cijfers vervallen. En ik van de opleiding wordt gekickt.





Niet echt reëel die gedachte he?
Alle reacties Link kopieren
quote:Haley schreef op 15 juni 2011 @ 16:45:

Dat is dan toch weer het voordeel van een HBO. Daar kun je een docent, SLB-er of coördinator gewoon persoonlijk aanspreken (en die weet ook nog eens wie jij bent!) en dan wordt het gewoon geregeld.Kan op de uni ook hoor, ligt er maar net aan welke uni/welke opleiding. Ik ben toen ik alles papieren op orde wilde maken, drie keer binnen 2 minuten zonder afspraak geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, neit echt reeel.



Als je de naam weet van het hoofd van de afdeling kun je via het centrale nummer van het opleidingsinstituut bellen en naar hem specifiek vragen. Omzeil je dus de studentenadministratie.
Alle reacties Link kopieren
Weet je de naam van de gene die je moet bellen? Bel dan eens via een ander (algemeen) nummer en vraag doorverbonden te worden met deze persoon.



Verder, zorg dat ze moe van je worden. Blijf constant je verhaal herhalen, dus als ze zeggen "We zullen het doorgeven/nogmaals notitie maken/mailen" zeg jij weer "Dat is goed, MAAR...." En dan begin je weer opnieuw met je hele verhaal. Heel frustrerend voor degene aan de andere kant, maar het helpt. Ook als degene die je moet hebben een ander lijntje heeft, pauze neemt, of even van zijn plek af is gewoon zeggen dat je wel even wacht. En dan gewoon in de wacht blijven hangen, ook al is het een half uur. En constant blijven zeggen, nee ik wacht nog wel even. Laat je niet afschepen!



Verder blijf vragen wanneer je terug gebeld wordt, en dan ook een kwartier na de afgesproken tijd beginnen met stalken.



Succes!
ombudsman. Na twee jaar met de belastingdienst te klooien, was een mailtje genoeg om 3 bladzijden met excuses binnen een week te ontvangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven