Werk & Studie alle pijlers

wat mag ik vragen?

14-06-2007 11:53 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
over 2 maanden word ik 24, tot je 23ste stijg je nog in loon. Nu ben ik bij mn baas geweest om te vragen hoe dit nu zit. Volgens hem heb ik in de wet geen recht op verhoging van mn salaris. Nu werk ik hier al 5 jaar en heb in al die jaren er nog niets bijgehad (wel elk jaar omdat ik dan ouder werd), maar verder niets. Pas geleden heb ik een cursus afgerond, daar heb ik verder ook niets voor gekregen, alleen dan dat mn baas het heeft betaald.Nu moet ik nog een functioneringsgesprek krijgen, wat als hij zegt dat ik er geen salaris bij krijg? Ik moest van hem ook nadenken of dat ik nog meer cursussen wil volgen, dat zou ik best willen, maar graag zou ik er toch wat loon bij hebben, aangezien dat ook niet echt hoog is. Hebben jullie tips?Alvast bedankt.x XXAN
Bij veel grotere bedrijven is er 1x per jaar een salarisronde en anders wordt er meestal in ieder geval wel gecompenseerd voor inflatie. Maar zo te lezen zit jij bij een kleiner bedrijf?



Heb je in die 5 jaar en na je cursus(sen) niet ook meer verantwoordelijkheden gekregen, zwaardere taken? Vragen staat vrij, dus praat met je baas en geef aan waarom jij die verhoging verdient. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Heb je in die 5 jaar en na je cursus(sen) niet ook meer verantwoordelijkheden gekregen, zwaardere taken? Vragen staat vrij, dus praat met je baas en geef aan waarom jij die verhoging verdient. Succes!




Ben het met Bergamot eens. Gewoon vragen tijdens het functioneringsgesprek. Dat is een mooi moment om het daar eens over te hebben met je baas.



Het kan zijn dat je baas vindt dat de cursussen die hij voor je betaalt (en die je w.s. tijdens werktijd mag volgen) vallen onder 'beloning' of dat ie vindt dat je je eerst verder moet bewijzen voor wat betreft de cursussen. Bijvoorbeeld dat hij wil zien van je of je het geleerde op z'n manier gebruikt, dat je bijvoorbeeld een hogere omzet binnen haalt.



Maar er gewoon eens over beginnen over je salaris kan heus geen kwaad hoor, misschien is je baas het vergeten om je via je loon te waarderen en kan hij meteen of op korte termijn wat regelen voor je.



Mijn vriend heeft een BHV-cursus gehad, is geslaagd en zodra de certificaten binnenkwamen, kreeg hij te horen dat hij er wat geld bij kreeg, een soort 'toeslag', zeg maar. Hij hield het salaris, maar er kwam een bedragje bij, bruto (dat wel).
Alle reacties Link kopieren
Het minimum loon stijgt t/m je 23ste, maar als jij al boven dat minimum loon verdient is er inderdaad voor zover ik weet in de wet niets te vinden over verplichte loonstijging.



Al is het wel gebruikelijk dat een ieder die goed zijn werk doet en binnen een bedrijf dat het op zich goed doet qua omzet, er loonstijgingen zijn elk jaar al is het alleen maar ivm inflatie. 



In België, mocht je daar wonen, daar schijnt iets van inflatie wettelijk verplicht te zijn elk jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 39 en werk bijna 5 jaar bij hetzelfde bedrijf. Ook bij ons gaat je loon niet omhoog. Ongeacht of je een cursus volgt of meer te doen krijgt. Het is denk ik gewoon afhankelijk van het bedrijf waar je werkt of je ineens veel meer kan gaan verdienen. Aan de ene kant denk ik: vragen, aan de andere kant kun je ook kwaad bleod zetten. Ik denk dat ik geen credits krijg van de baas als ik vraag om een loonsverhoging, hij zal me dan een lastpak vinden ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was gewoon vragen, je hebt niks te verliezen.. denk niet dat je baas uit zichzelf loonsverhoging gaat geven, dus als je echt wilt, moet je het vragen en uitleggen waarom je er recht op hebt! Ik werk trouwens al 8 jaar (bij verschillende bedrijven hoor) en vraag ieder jaar weer salarisverhoging, wat ik dan ook krijg. Hoop dat het je lukt, succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
ik zal jullie even laten weten hoe het is gegaan, het kan nog wel n tijd duren voordat ik er eventueel wat bij krijg. Mn baas moet eerst gaan bekijken hoe het met t bedrijf gaat, of ik eventueel nog cursussen ga volgen (ga ik niet doen, want ik heb er niets aan omdat er bij ons op het bedrijf werk voor is), en nog meer van die onzin dingen. Ga nu gewoon kijken of ik wat anders kan vinden. Als je bij n medewerker, die er al 5 jaar werkt en nog nooit ergens om heeft gevraagd, nog moet nadenken of ze er wat bij krijgt, daar heb ik dus geen zin en begrip voor.

Maar nog bedankt voor jullie adviezen.

xxxx
Alle reacties Link kopieren


Ik ben 39 en werk bijna 5 jaar bij hetzelfde bedrijf. Ook bij ons gaat je loon niet omhoog. Ongeacht of je een cursus volgt of meer te doen krijgt. Het is denk ik gewoon afhankelijk van het bedrijf waar je werkt of je ineens veel meer kan gaan verdienen. Aan de ene kant denk ik: vragen, aan de andere kant kun je ook kwaad bleod zetten. Ik denk dat ik geen credits krijg van de baas als ik vraag om een loonsverhoging, hij zal me dan een lastpak vinden ben ik bang.





Dezelara, ik heb je al vaker gehoord over je baan en heb inmiddels een beeld van jouw werkgever gevormd die niet zo positief is.



Als je binnen je jaarcontract zwanger wordt lig je eruit. En zo heb je wel meer opmerkingen gemaakt waaruit je werkgever niet bepaald positief naar voren komt. En nu zeg je dat je werkgever je waarschijnlijk een lastpak zal vinden als je na vijf jaar eens om een loonverhoging vraagt, mijn kin lag op mijn bureau.



Waarom werk je daar?
Alle reacties Link kopieren
Overigens zou ik stilletjes aan opzoek gaan naar ander werk als er geen extra beloning komt na vijf jaar werken.  Ik zou mij niet meer zo gewaardeerd voelen.



Ik zeg express beloning, want er zijn natuurlijk ook andere beloningen naast salarisverhoging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven