Werk & Studie alle pijlers

werksfeer belangrijker dan loon

23-04-2014 19:53 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hoe maak je duidelijk in een sollicitatiebrief dat je een goede sfeer en een beetje waardering belangrijker vind dan een topsalaris?



Ik ben al een tijd aan het solliciteren. Al meerdere keren gehoord dat brief wel goed is. Maar nooit uitgenodigd. Zelf ben ik bang dat ik al snel te duur geacht word.

maar heb krijg nu echt minimum, en kan er dus niet op achteruit gaan.

Ik zoek dus een goede zin waaruit dit blijkt, zonder mezelf in "de uitverkoop" te gooien.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
Alle reacties Link kopieren
Waarom denk je dat je te duur bent?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Schrijf je in je brief dan wat je wil verdienen?



Ik zou het niet benoemen trouwens, eventueel in een gesprek maar niet in een brief
Alle reacties Link kopieren
Je zou iets kunnen zeggen dat werksfeer (en succes, maar dan in andere woorden) je belangrijkste drijfveren zijn?
Alle reacties Link kopieren
Maar als je het bedrijf nog niet kent weet je toch nog niet of je solliciteert naar een functie binnen een uitermate sfeervol team?



En geen werkgever die zal zeggen; 'laat ik deze maar niet uitnodigen, want de sfeer is hier ruk.'



Kun je je enthousiasme niet volledig op de geweldige functieonderdelen gooien? Met de opmerking: 'als het enthousiasme wederzijds is komen we er qua verloning vast wel uit!'



Zoiets...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je verwachtingen tov de werksfeer, waardering, beloning etc. niet noemen in je motivatiebrief. Belangrijker is waarom jij de geschikte kandidaat bent. Daarnaast is jouw brief de sleutel voor het eerste gesprek. Met andere woorden, of er zijn betere kandidaten, of jouw brief kan (nog) beter.
Alleen zou ik niet over "verloning" praten, maar over "beloning" ;)



Maar als je nu op het minimum zit, waarom zou je dan te duur zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je sollicitatiebrief is bedoeld om de toekomstige werkgever te prikkelen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Een salaris wordt in een arbeidsvoorwaardelijk gesprek bepaald en hoort dus absoluut niet thuis in een sollicitatiebrief. Over de werksfeer kun je het altijd tijdens een sollicitatiegesprek hebben. Wees wel bereid om pittige tegenvragen en zorg dat je goede antwoorden paraat hebt.
Niet doen, salaris wordt in dit stadium nog niet besproken!
Ik ben ook wel benieuwd waaruit zou blijken dat je te duur bent. Solliciteer je onder je (opleidings-) niveau?
Je kan toch helemaal niet beoordelen of de sfeer bij je past?



Ooit eens gesolliciteerd op een hele leuke functie als ondersteuner van de directeur. Het leek mij echt een ontzettend leuke baan. Maar ik had totaal geen klik met de directeur. Ik vond hem erg neerbuigend overkomen over het productiepersoneel. Ook het pad was zo ingericht dat je als kantoorpersoneel letterlijk neerkeek op het productiepersoneel. Het voelde niet goed. Op papier de perfecte functie in een leuk bedrijf, maar zelf toch anders ervaren. Dit was overigens in de tijd dat de banen nog voor het oprapen lagen.
Alle reacties Link kopieren
De term 'verloning' kom ik in de ZZP-wereld zo vaak tegen dat hij me niet eens meer raar in de oren klinkt. Maar het staat niet eens in de Dikke zie ik nu! Prrrrrima.



Overigens vind ik beloning ook niks. Da's meer een koekje :-)



TO: je wordt inderdaad uitgekozen op je skills en (vooral) je enthousiasme. Bewaar de salariering maar tot face-to-face gesprekken.
Alle reacties Link kopieren
Zorg eerst dat je wordt uitgenodigd. Mocht je worden uitgenodigd kun je altijd vragen hoe de sfeer is binnen het bedrijf is of check vantevoren een bedrijf op https://rateyourcompany.nl/ vroeger had je ook 360inc, maar die bestaat helaas niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ben je overgekwalificeerd voor de baan?
quote:OranjeMiss schreef op 23 april 2014 @ 20:14:

De term 'verloning' kom ik in de ZZP-wereld zo vaak tegen dat hij me niet eens meer raar in de oren klinkt. Maar het staat niet eens in de Dikke zie ik nu! Prrrrrima.



Overigens vind ik beloning ook niks. Da's meer een koekje :-)



TO: je wordt inderdaad uitgekozen op je skills en (vooral) je enthousiasme. Bewaar de salariering maar tot face-to-face gesprekken.







"beloning" is wat je krijgt. "verloning" is het proces van loonbetalen, en de situatie waarbij een zzp-er werkt via een pay-roller
Ik zou vooral de nadruk leggen op het feit dat je de sfeer op de werkvloer het meest belangrijke vind.
quote:ikbenmedereentje schreef op 23 april 2014 @ 19:53:

Hallo,

Hoe maak je duidelijk in een sollicitatiebrief dat je een goede sfeer en een beetje waardering belangrijker vind dan een topsalaris?



Ik ben al een tijd aan het solliciteren. Al meerdere keren gehoord dat brief wel goed is. Maar nooit uitgenodigd. Zelf ben ik bang dat ik al snel te duur geacht word.

maar heb krijg nu echt minimum, en kan er dus niet op achteruit gaan.

Ik zoek dus een goede zin waaruit dit blijkt, zonder mezelf in "de uitverkoop" te gooien.



Weet je ook waarom je niet wordt uitgenodigd? En waarom denk je dat je te duur bent?



Werksfeer belangrijker vinden dan loon is voor mij geen reden om iemand uit te nodigen voor een gesprek, eerlijk gezegd. Ik lees liever waarom iemand geschikt is voor de functie en voor het bedrijf.



Even heel gechargeerd: dat jij werksfeer en waardering belangrijk vindt, interesseert mij vrij weinig. Jij bent er voor het bedrijf, het bedrijf is er niet voor jou.
Pfoe, ik las even "werksfeer belangrijker dan zoon". nog confused van een andere discussie geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:prima_donna schreef op 23 april 2014 @ 20:32:

Ik zou vooral de nadruk leggen op het feit dat je de sfeer op de werkvloer het meest belangrijke vind.Je weet toch niet bij een sollicitatiegesprek hoe de sfeer is, dat weet je pas als je er werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bang dat ik vaak al te oud ben. Functies waar ik op solliciteer, zitten vaak ook jongeren die net op de arbeidsmarkt komen, dus vaak goedkoper zijn dan iemand van mijn leeftijd.

Ik ben dus bang dat mijn brief op die manier al snel op de verkeerde stapel terecht komt.



Ik hoorde van iemand die zoiets altijd in haar brief zette, en daar meerdere positieve reacties op had gehad.
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila
quote:ikbenmedereentje schreef op 23 april 2014 @ 21:08:

Ik ben bang dat ik vaak al te oud ben. Functies waar ik op solliciteer, zitten vaak ook jongeren die net op de arbeidsmarkt komen, dus vaak goedkoper zijn dan iemand van mijn leeftijd.

Ik ben dus bang dat mijn brief op die manier al snel op de verkeerde stapel terecht komt.



Ik hoorde van iemand die zoiets altijd in haar brief zette, en daar meerdere positieve reacties op had gehad.Als je denkt dat het probleem zit bij jouw leeftijd, moet je in je brief omschrijven waarom dat juist voordelig is voor dat bedrijf of die functie.
Ik zou sowieso niet over loon beginnen in een sollicitatiebrief, maar je kunt gerust erin zetten dat je een goede werksfeer belangrijk vindt (En dat je daar aan wilt bijdragen?) Daar is niks mis mee vind ik, alleen maar positief.
Alle reacties Link kopieren
Ook niet je leeftijd vermelden, en sloop je geboortedatum uit je CV.

Men mag niet discrimineren op leeftijd, dus dat is niet van belang in je brief.
Alle reacties Link kopieren
Maar aan je lijstje referenties en opgedane ervaringen kunnen ze toch ook wel meten hoe oud je dan ongeveer bent?
ik neem het leven met een korreltje zout... schijfje citroen en een glaasje tequila

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven