Hogere dosis foliumzuur vermindert kans op autisme

26-10-2014 08:54 19 berichten
Deze week hoorde ik dat er onderzoek gedaan is naar het verband tussen autisme en het slikken van foliumzuur. Het blijkt dat je bij het slikken van een langere periode van een hogere dosis foliumzuur (600mg) een sterk verminderde kans hebt op een kindje met autisme.



Artikel: https://www.autismekennis ... utisme-soms-te-voorkomen/



Doel van dit topic is om jullie hier over te informeren, maar ook zeker om jullie reactie hier op te horen! Ga je nu meer foliumzuur slikken?



Zelf ben ik een aantal maanden aan het proberen zwanger te raken, waarbij ik helaas 2 weken geleden een miskraam heb gehad. Ik ben dus zelf iedere dag foliumzuur aan het slikken. Na het lezen van dit artikel en wat speurwerk op Google wil ik mijn dosis gaan verhogen. Baat het niet......?
Hier autisme in de familie dus ik ga zeker meer slikken en eerder beginnen. Baat het idd niet...
Alle reacties Link kopieren
Dan schaadt het misschien wel. Want dat ontdekt het volgende onderzoek natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook meteen begonnen met 1,5 pilletje te nemen.

Je gaat met 600 microgram niet over de maximum dosis heen, dus ik sluit me ook aan bij 'baat het niet, dan schaadt het niet'.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 26 oktober 2014 @ 09:00:

Dan schaadt het misschien wel. Want dat ontdekt het volgende onderzoek natuurlijk.Je mag max 1000mg foliumzuur per dag slikken, staat ook op de doosjes. Hier kom je niet aan, dus het lijkt (op dit moment) dat het niet schaadt.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm had ik wel willen doen als ik het nu lees maar ik ben al 27 weken zwanger.



Slik nog steeds de multivitaminen voor zwangeren met foliumzuur maar zou het nu nog zin hebben om daar extra foliumzuur bij te nemen?



Wat verdrietig van je miskraam. Ik hoop dat je snel weer zwanger zult zijn!
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Als ik het oorspronkelijke artikel lees, zie ik dat men zelf nogal wat slagen om de arm houdt voor wat betreft het wetenschappelijk bewijs voor deze stelling. Maar ik snap goed dat, als ASS in de familie voorkomt, je dolgraag iets wilt doen om de kans te verkleinen dat je kind dit ook krijgt. Lastig hoor.
quote:carrie-bradshaw schreef op 26 oktober 2014 @ 09:04:

Hmmm had ik wel willen doen als ik het nu lees maar ik ben al 27 weken zwanger.



Slik nog steeds de multivitaminen voor zwangeren met foliumzuur maar zou het nu nog zin hebben om daar extra foliumzuur bij te nemen?



Wat verdrietig van je miskraam. Ik hoop dat je snel weer zwanger zult zijn!



Misschien even de vk vragen voor advies? Die weten vast ook van dit onderzoek af!



Dank je wel! Lief
Ik slik 800 mg, wat in de VS standaard is. Dit zit standaard in mijn multi vitamine. Nu zit er autisme in onze familie. Bij mijn zoon dezelfde multi vitamine als bij mijn zoon.

Nu is die 10 maanden dus of hij autisme heeft valt niet te zeggen, maar zoals hij nu is lijkt er niets op.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat hier een topic over is gestart. Ik was me ook aan het afvragen of ik de dosis moest verhogen.. Ik doe nu de ene dag 1 pilletje en de andere dag 2 omdat ik ze zo moeilijk door midden kreeg...
Alle reacties Link kopieren
1000 mg kan geen kwaad is mij verteld. Ivm een afwijking bij het kindje in een eerdere zwangerschap moest ik bij iedere volgende zwangerschap een verhoogde dosis slikken van 1000 mg. Of dat nou 3 maanden of een jaar zou zijn maakte volgens de gyn en de huisarts niets uit. En fijn om te lezen dat een verhoogde dosis ook de kans op autisme verkleint. Ik denk hierbij: baat het niet dan schaadt het niet. Het is ook gewoon een vitamine he.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook gehoord dat het slikken van foliumzuur geassocieerd is met BMI van het kind op latere leeftijd. Dat artikel moet nog worden gepubliceerd. Volgens mij is er wel gecorrigeerd voor andere lifestyle-factors, maar levensstijl helemaal uitsluiten is natuurlijk moeilijk.



In ieder geval zal ik deze informatie ook onthouden!
Mensen, er worden hier volgens mij milligrammen en microgrammen door elkaar gehaald.
Alle reacties Link kopieren
Kan je de overige 200 microgram niet uit voeding halen?
Alle reacties Link kopieren
quote:panda14 schreef op 26 oktober 2014 @ 09:54:

Wat fijn dat hier een topic over is gestart. Ik was me ook aan het afvragen of ik de dosis moest verhogen.. Ik doe nu de ene dag 1 pilletje en de andere dag 2 omdat ik ze zo moeilijk door midden kreeg...Hier precies hetzelfde! Ik las het artikel van de week in het AD en dat herinnerde mij eraan dat ik uberhaupt nog moest beginnen ermee! Gelijk naar de drogist gerend en nu slik ik inderdaad de ene dag 1 en de andere dag 2 tabletjes. Om die dingen nou doormidden te breken/snijden/... vind ik echt teveel gedoe.
Alle reacties Link kopieren
Die van de Kruidvat gaan heel makkelijk doormidden. Ik vind t handiger om 1,5 te nemen, ik vergeet anders of ik gister er 1 of 2 heb genomen.
Ik slik de mamafit tabletten. Daar zitten veel verschillende vitaminen in. Maar als ik er daar 1,5 van ga nemen, krijg je alles 1,5x zoveel binnen natuurlijk. Morgen maar even langs kruidvat om de foliumzuurpilletjes te halen. Dan ga ik 1x mamafit en 1/2 kruidvat foliumzuur pilletje er dag nemen.
Alle reacties Link kopieren
Mattie, zou dan ook zorgen dat je B12 binnenkrijgt, volgens mij reguleert B12 een of ander enzym ofzo waardoor B11 minder goed werkt.. B12 zit in vlees zeg maar, dus vega's hebben vaker een tekort. Veel zuivel en eieren dan eten tijdens je zwangerschap



En de opmerking 'het is maar een vitamine hoor' hierboven is een beetje dom. Vitamine A is ook 'maar' een vitamine, maar dat kan een teratogeen effect hebben. Dat je kind wordt geboren met een tumor met haren en tanden.

Een aantal jaar geleden raadden vk's nog extra vitamine A aan omdat dat zo'n positief effect zou hebben. Dat is ook zo, maar je kan dus niet ongebreideld vitamine A slikken. Dat dachten ze toen wel. Zo simpel is het dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Daarnaast kan je niet alle synthetische vitaminen en mineralen even goed opnemen in je bloed. Ik gebruik de multi 'Prena' van Orthica, die bevat een verbinding die je wel goed opneemt. Check je etiket of er “folate”, “5-methyl-tetrahydrofolate”, “L-methylfolate” of "Metfolin” in zit. Deze is meteen wel een stuk duurder, maar dat komt omdat de ingrediënten hoogwaardiger zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven