Huis indelen; waar babykamer?

31-07-2014 11:58 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik wist niet zo goed in welke rubriek ik dit topic moest plaatsen.

Ik zit met het volgende. Ik ben zwanger van de 2e, en heb al een kind van 3. Tegen de tijd dat de baby komt is hij bijna 4.

Wij hebben een huis met op de 1e etage 2 grote slaapkamers (beide 4,5 meter lang) en op zolder nog 1 kamer. Wij slapen momenteel op de 1e etage in 1 kamer en ons kind in de andere. Maar wat is handig met een babykamer? Het kind van bijna 4 dan naar zolder?

Als wij zelf naar zolder gaan en de andere 2 op de 1e etage ben ik bang dat mijn zoon 's nachts naar de babykamer gaat, of hij vaak wakker wordt van het eventuele gehuil voordat wij dit horen.

De baby op onze kamer heb ik bij de vorige wel een tijdje gedaan, maar ik lig dan zoveel wakker omdat ik constant luister naar de ademhaling.

Een slaapkamer in 2e splitsen heb ik ook al aan gedacht, maar dan is er 1 kamer zonder raam (wil ik ze halverwege splitsen).



Wat is handig? Ik hoop op wat ervaringen van mensen die hetzelfde hebben gehad? Of gewoon mensen die een goede tip hebben.



Bedankt alvast
Oudste toch naar boven doen. Kijk je daar tegenop oid? Want mijn inziens is dat wel de meest logische keus..
Mijn schoonzus slaapt zelf op de eerste verdieping samen met de kleinste. Oudste kind slaapt op zolder. Die was ook bijna 4 toen de baby kwam, maar sliep toen wel al een tijdje op zolder.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad ik zou de oudste naar zolder doen.
Alle reacties Link kopieren
Oudste naar zolder en dat nu al doen (of binnenkort). Dan is hij eraan gewend als de kleine komt.
Mijn zoon van bijna 3 slaapt in de kamer naast de babykamer, hun koppies op een meter afstand van elkaar denk ik, wel een muur ertussen natuurlijk, maar dat is geen dragende muur.



In principe is het bij ons helemaal niet nodig om ze zo te leggen maar ik vond beide kamers zo het leukst en wilde wel even aankijken hoe eea zou verlopen. Het gaat prima!



Maar mijn zoon komt nog niet zelf uit zijn bed (kan wel hoor maar hij is nog niet op het idee gekomen denk ik) en ik heb hem uitgelegd dat hij zich geen zorgen hoeft te maken als de baby huilt omdat mamma altijd naar de baby toe komt als er iets is, net als bij hem zelf. Beide kamers hebben een babyfoon.



De baby in onze slaapkamer vind ik, en vooral man, niet prettig. De keren dat ik het nodig vond om in de nabijheid van baby te slapen heb ik mijn matras gewoon in de babykamer gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook oudste naar zolder. Zelfde situatie, maar met een 2,5 jarige, die heeft nog wel een babyfoon en geen klink aan de binnenkant van zijn kamer om nachtelijke initiatieven van zijn kant wat in te perken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, was bang dat hij zich dan misschien wat 'afgedankt' zou voelen, maar het is een normale oplossing dus.

Ga ik het zo doen .



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd met je zwangerschap



Ik denk dat het het beste is dat jij en de baby op dezelfde verdieping slapen. Dat betekent dus dat je oudste naar boven "moet" als je de kamer niet in 2-en kan splitsen.

Denk je dat dat mogelijk is ? Zou je oudste 's nachts bv. in z'n eentje de trap afkunnen om naar de WC te gaan ? Zou jij hem kunnen horen als hij een nachtmerrie ofzo heeft ? Zou jij het niet erg vinden om midden in de nacht naar boven te moeten lopen om je oudste te troosten na een nachtmerrie of hem te helpen naar de WC te gaan (ik heb zelf een kind van 4 en dit zijn meestal de redenen waarom zij 's nachts wakker wordt)

En een hele vervelende vraag, maar wel iets om over na te denken : als er nood is (brand of iets dergelijks) kan je dan ook je oudste van zolder halen en snel het pand verlaten ?



Je zou ook beide kinderen op dezelfde kamer kunnen laten slapen (met eventueel een kamerscherm), en dan op zolder een speelkamer ofzo kunnen maken ?
Tja, ik zou zeggen: verkas zelf naar de zolder. Met één of twee dakkapellen kan je extra ruimte maken. Een kind van 4 kun je best al uitleggen dat het niet naar de babykamer mag gaan 's nachts.

Maar volgens mij ben ik mosterd . . . . . . .
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben de overstap wel ruim voor de bevalling gemaakt, ik wilde dat hij helemaal gewend was voordat de bevalling op gang zou komen. Nou bleek het met 3 dagen helemaal goed te zijn voor hem, maar dat wisten we natuurlijk niet van te voren. Ook was onze zoon gevoelig voor het 'grote jongenskamer'- aspect; samen met pappa de kamer inruimen, mooie helicopter aan het plafond e.d.
Alle reacties Link kopieren
@Razzmataz, dankjewel.

Een kamerscherm lijkt me niet handig ivm het wakker worden door het gehuil 's nachts.

Op zolder ivm als er brand uitbreekt had ik nog niet over nagedacht, dat is inderdaad wel even eng. Maar als we daar vanuit moeten gaan kunnen we vrij weinig dus. Rookmelder plaatsen maar. Mijn zoon kan prima zelf de trap op en af dus dat is geen probleem. Het nachtelijk naar boven lopen voor eventuele nachtmerries zal niet zo'n succes zijn, maar hij slaapt over het algemeen gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
@mevrouw de kees, ja ik zal daar inderdaad optijd mee beginnen, dat zodra de baby er is geen stress meer zal zijn, en het leuk indelen inderdaad. Alhoewel we pas een half jaar verhuisd zijn dus meneer had al een leuke kamer, hoop dat hij het op zolder accepteert.



@Carenza, hij verstopt de hond ook wel eens op rare plaatsen of duwt haar zonder pardon van mn schoot af zodra ze er zit. Merk toch enige jaloezie. hoor wel vaker enge verhalen over dat soort zaken bij een 'nieuwe' baby in huis, dus ben daar toch wat huiverig voor. Als wij op zolder slapen ben ik ook bang dat mijn zoon eerder wakker is dan ons met het gehuil.



Ik verhuis mijn zoon naar zolder toe !

Bedankt voor de reacties
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf boven gaan slapen en de kids een eigen verdieping geven. Ik ben ook zwanger van de 2e en mijn kinderen gaan 1 kamer delen. Zal ook een uitdaging zijn, maar het is wat het is.
Alle reacties Link kopieren
quote:nonaimee schreef op 31 juli 2014 @ 12:08:

Bedankt voor de tips, was bang dat hij zich dan misschien wat 'afgedankt' zou voelen, maar het is een normale oplossing dus.

Ga ik het zo doen .



GroetjesAls je er een hele nieuwe "speciaal voor hem" kamer van maakt, ruim op tijd voor de bevalling zal hij het niet eens linken aan zijn nieuwe broertje/zusje
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven