Na de bevalling

26-07-2014 16:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi meiden,



Momenteel ben ik 38 weken zwanger. Onze spruit zit volgens mij nog wel prima daarbinnen, maar ik kan niet wachten tot ik haar in mijn armen heb.



Momenteel heb ik, zoals de meeste volgens mij, best een aantal kwalen waar ik graaag weer vanaf wil, zoals enorm slecht slapen, last van benauwheid, last van rug. Nou vroeg ik me af of dat inderdaad in 1 klap over is na de bevalling. Dit heb ik weleens gelezen. Zijn hier ervaringsdeskundige die hier een antwoord op hebben?



En ja..ik realiseer me wel dat er mogelijk weer nieuwe kwalen voor terugkomen (hechtingen, tepelkloven enz), maar dat zien we dan wel weer. Lijkt me zo heerlijk om in ieder geval weer iets "mobieler" te zijn!!



Groetjes
Iedere vrouw is anders.
Alle reacties Link kopieren
Die klachten die je noemt gaan snel over ja.

Maar slecht slapen , ben bang dat dat nog wel even duurt. Waarschijnlijk ben je om de 3 uur aan de beurt als je baby geboren wordt.

Ik ging enorm zweten 's nachts na de bevalling , heel vreemd vond ik dat.

Was midden winter en maar de dekens van me af slaan ;)
Alle reacties Link kopieren
Enorm slecht slapen gaat de eerste tijd echt niet beter worden. Ga er maar vanuit dat je de eerste 3 maanden zelf aan niet meer dan 3-4 uur slaap aan 1 stuk gaat toekomen. (En als je geluk hebt, lukt dat wel en mag je jezelf gelukkig prijzen). Hoe dan toch wel enigszins genoeg slaap te krijgen? Overdag ook eens gaan liggen slapen, wanneer je kleintje slaapt...
Alle reacties Link kopieren
- Slecht slapen - is natuurlijk geen goed voorbeeld van iets wat mogelijk na de bevalling weer ineens over is..

Ik bedoel dus meer de andere dingen.. ademhaling, verstopte neus, rugpijn, maagzuur enz.
Alle kwaaltjes waren snel over. Dat slechte slapen tijdens de zwangerschap was peanuts vergeleken met de slaap die ik erna kreeg: zo'n twee uur per nacht. In twee etappes van een uur. Gedurende zo'n 2,5 jaar ach ja, je krijgt er zoveel voor terug hè
Alle reacties Link kopieren
Benauwdheid wordt met een beetje geluk beter, omdat je longen opeens weer veel meer plek hebben.

Rugklachten verbeteren mogelijk flink, omdat je een heel stuk gewicht opeens kwijt raakt samen met die dikke buik, en na de bevalling een aantal van die verwekende hormonen het je minder lastig maken. Feit is wel dat je daarna vaak met een baby in je armen rondloopt, vaak zelfs een maxi-cosi met baby erin loopt rond te zeulen....
Die kwaaltjes die jij noemt zijn over het algemeen het gevolg van het feit dat de baby enorm veel ruimte inneemt in je lichaam en het extra gewicht dat je met je meezeult. Dat soort klachten verdwijnt inderdaad zodra de baby je buik verlaten heeft.
Ik kon nog steeds niet op mijn buik slapen omdat mijn borsten zoveel pijn deden. Plassen en poepen is de eerste dagen een hele (pijnlijke) onderneming.

Elke nacht een aantal keer wakker worden met een drijfnat T-shirt, is alvast een voorproefje op de overgang.

En ik ben iedere keer na mijn bevalling ernstig door mijn rug gegaan, zal ook met hormonen te maken hebben.

Tel daarbij de kraamtranen op en je hebt een idee van de kraamtijd.

Maar het gaat allemaal weer over.

Ik had meer kwaaltjes na de bevalling dan voor.
Oja, dat natte bed... Deze keer leg ik twee lagen zeiltje, handdoek, ledikant-onderlaken op mijn bed, kan ik 's nachts gewoon een laag wegtrekken en in de klaarstaande emmer mikken, als ik weer in een plas melk wakker word.
Alle reacties Link kopieren
Maagzuur was gelijk over. Slapeloosheid niet. Kwam niet eens door een wakkere baby, maar echt nog door de hormonen, denk ik.

Lag de baby lekker tukken, lag ik klaarwakker te zijn. Pislink kon ik er om worden.

Rugpijn werd na mijn eerste bevalling alleen maar erger. Maar dat kwam door de bevalling die niet zo soepeltjes verliep.



Bij mijn tweede dacht ik dus: mooi, die pijn is na de bevalling weer over (als ik deze keer een normale bevalling mag). Helaas viel dat erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
Plassen en poepen deed geen pijn, slapen kun je meteen weer alleen word je steeds gewekt door je baby. Rugklachten e.d gaat ook weer over. Maagzuur en benauwd gaat meteen over.
Bij mij was de rugpijn inderdaad direct over, vond het heerlijk weer goed te kunnen draaien in bed (maar ik zag onlangs ook weer een foto van mijzelf met 39 weken, ik was gigantisch! ). Opgezwollen voeten hield ik nog een week, maar van de benauwdheid was ik wel vanaf na de bevalling.



Slapeloosheid houdt je nog wel, máár: het is anders. Ik sliep op het laatst van de zwangerschap slecht omdat mijn rug pijn deed en draaien echt een klus op zich was. De uren die je slaapt met een baby zijn op zich wat draaglijker omdat je - als we het even over de rugpijn en moeilijk draaien hebben - er geen last meer van hebt. Ik weet natuurlijk niet hoe je bevalling gaat verlopen en hoe je daarna er aan toe bent.



Wel vind ik het opmerkelijk dat ik direct wakker wordt als de baby een kik geeft. Ik slaap normaal heel vast. Man is normaal een lichte slaper en die slaapt nu gemakkelijk door, ook als de baby huilt. Dat is - dacht ik - zo geregeld door moeder natuur, dus dat zal je vast ook nog meemaken. Maar ik slaap wel weer direct in als onze baby weer slaapt. Mijn slaapuren zijn weer van meer kwaliteit, zal ik zo maar zeggen.
Bij mijn eerste keek ik er zo naar uit, mijn lijf weer voor mezelf, fit en fruitig en niet meer na iedere maaltijd twee zakjes Maalox hoeven nemen. Die Maalox was inderdaad niet meer nodig, ik had ook weer meer lucht, maar verder voelde ik me alsof er een vrachtwagen over me heen was gereden. En ik heb een week rondgestrompeld als een oud omaatje Bij nummer twee had ik wat realistischer verwachtingen, was een razendsnelle bevalling waarbij ik helaas 2 liter bloed verloor en weer een week amper op mijn benen kon staan.

Na die week ging het herstel overigens snel. Zeker bij de tweede toen ik op dag 8 alweer op het schoolplein stond (en een half uur later weer in bed ).
Plassen en poepen is ook wel afhankelijk van waar je hechtingen zitten. Ik had geen hechtingen rond de plek waar de plas langs liep, dus geen pitsende pijn gekend na de bevalling. Wel na iedere plasbeurt schoongespoeld met water (maatbeker/glaasje/flesje bij het toilet geadviseerd, als je niet onder de douche gaat plassen). En ook het poepen moet je gewoon doorheen. Hier duurde het drie dagen alvorens ik weer kon, maar dat ging eigenlijk heel goed. Eet genoeg vezels, dan kan het alleen maar meevallen.
Kwaaltjes na de bevalling... daar moet ik even diep over nadenken. Van de eerste had ik een paar hechtingen die echt op een rotplek zaten, en de verlos had er echt enorme knopen in gelegd. Dus ik had wel wat last met zitten. En de stuwing was werkelijk gruwelijk, twee enorme glimmende ballonnen die een pijn deden waarbij de ergste ontsluitingswee gewoon verbleekte tot een klein ongemakje.

Maar dat was allebei met een paar dagen wel weer bekeken, de hechtingen omdat ik die voortijdig heb laten verwijderen en de stuwing omdat die nou eenmaal maar een paar dagen duurt.



Aambeien hoor je wel vaak, maar die had ik niet. Ik had ook geen last met plassen en poepen en vooral bij de eerste viel het vloeien echt reuze mee (daar was ik met twee weken al vanaf, bij de tweede duurde het iets langer maar ook niet opzienbarend). Slapeloosheid had ik ook geen last meer van, behalve als babylief gevoederd wenste te worden .
Alle reacties Link kopieren
Plassen deed overigens niet echt pijn. Viel me 100% mee. Prikte wel wat, maar goed.



Voordat mijn stoelgang weer normaal was, duurde me veel te lang, maar dat kwam omdat ik lang en veel ijzerpillen moest slikken. En die bevorderde de boel echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had last van brandend maagzuur en vocht vasthouden. Beide waren meteen weg na de bevalling. Heerlijk was dat. En weer op mijn buik en rug kunnen slapen was ook een verademing.
Bij mij was alles direct na de bevalling weer over. Voelde me echt topfit, vooral na mijn tweede bevalling.
Alle reacties Link kopieren
3 weken geleden bevallen en de stand tot nu toe:

- in kraamweek flink zweten 's nachts

- de eerste dagen na de bevalling was ik echt niet mobieler, voelde me alsof ik door een trein was overreden en 5 knietjes in mn kruis heb gehad

- hechting: geen last van gehad

- plassen/poepen: eerste keer zag ik er tegenop, maar ging goed. En idd na spoelen met water (vanwege schaafwonden op plekken waar je die niet wil hebben)

- maar: bij hoge nood plas ophouden is nog wel een uitdaging. Dat is gewoon rennen ipv even afmaken waar je mee bezig was

- 's nachts wakker worden met een doorweekt shirt van de melk

- stuwing, auw

- Ik zit onder de puistjes, sinds mn 16e niet meer zo erg gehad :(

- Kraamtranen, daar waren die emotionele buien van de zwangerschap niks bij

- slecht slapen: dat blijf je doen. Korte blokken eb denk maar niet dat je dan diep slaapt want bij elk huiltje/kreuntje ben je weer wakker



Volgens mij heb ik t zo wel
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties voor zover! Als je dit zo allemaal achter elkaar leest..phoe!

Omdat dit mijn eerste is ben ik nog enigszins onwetend, en denk ik: we'll see!! Ik laat het maar allemaal gebeuren. Het belangrijkste van alles is natuurlijk dat er binnenkort een gezond kindje in de wieg ligt!!
Alle reacties Link kopieren
Slecht slapen blijft nog wel een poos...
Alle reacties Link kopieren
Ben 9 maanden kots- en kostmisselijk geweest en dat was meteen over na de bevalling. Ondanks de hechtingen kon ik prima naar de wc en liep ik dezelfde dag nog druk te stofzuigen. Ik deed liever wat dan dat ik zat, want juist dat deed pijn. Ik was eigenlijk binnen no time weer mezelf, inclusief mijn op mijn oude, slanke gewicht (was ook 'maar' 12 kg aangekomen). Maar slapen, nee, dat kon ik beter voor mijn kindje er was, hahaha........ Inmiddels is mijn dochter alweer 10 jaar en zij slaapt, net als moeders, ook graag lekker uit . Succes straks met je bevalling!!! En veel geluk met je kindje. Mama zijn is geweldig!!
Alle reacties Link kopieren
Hey Elko / Pantax!!



Hier nog niet bevallen, maar wel nieuwsgierig naar jullie verhalen.



Willemijn, mocht je nog mee willen lezen / klagen in de laatste weken van je zwangerschap, ben je altijd van harte welkom bij



http://forum.viva.nl/forum/list_message ... #m16596627
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de pijn/ kwaaltjes en bijverschijnselen ná de bevalling toch echt peanuts vergeleken bij voor de bevalling. En ja, ik kon een paar dagen niet lopen na mijn 40 urige bevalling, had een knip, kon zwemmen in de melk in bed, had stuwing tot net onder mijn jukbeenderen, sliep nog steeds licht, kind had huiluren midden in de nacht enz.



Misschien zegt het meer over hoe ik er aan toe was/ ben vlak voor de bevalling. (30 weken zwanger van de 2e )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven