Tens? Of andere vorm van pijnbestrijding?

29-08-2014 16:16 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb - als alles goed gaat - nog wel even, maar ben me al wel aan het oriënteren op pijnbestrijding bij de bevalling.

Aangezien ik chronische pijnklachten heb - die door mijn zwangerschap wat nadrukkelijker aanwezig zijn - is dat zeker een optie. Het bevallen an sich hoeft niet geheel pijnloos, maar ik wil me wel oriënteren op de mogelijkheden.



Van een kennis hoorde ik over de Tens. Heeft er iemand ervaring mee? Is het wat?

Uiteraard heb ik me al ingelezen over de verschillende mogelijkheden: ruggeprik, pethidine injecties of een remifentanilpompje. Maar ik ben nou juist zo benieuwd naar persoonlijke ervaringen. En waarom jullie ervoor gekozen hebben of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nog lang niet bevallen, maar dat remifentanilpompje staat mij wel aan. Minder ingrijpend dan een ruggeprik (daar heb je nog altijd kans op verlamming als niet goed geprikt wordt) en schijnbaar tamelijk effectief.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde bij de bevalling een pompje, maar dat bood het ziekenhuis niet aan. Toen maar voor een ruggenprik gekozen want ik zeg het je eerlijk: de pijn was niet te harden. Ruggenprik viel me 100 % mee. Alleen de uitwerking niet, de weeen kwamen er met volle hevigheid dwars doorheen. Misschien kwam het ook door het feit dat ik ingeleid ben, dat schijnt over het algemeen wat heftiger te zijn als een normaal tot stand komende bevalling.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook het pompje gehad, maar dat werkt helaas maar 4 uur (wel 4 zalige uren).

Daarna na inderdaad heftige ingeleide sterrenkijker vanwege gekmakende druk een ruggenprik gevraagd maar helaas ging daar ook alles doorheen (al werkte hij ineens wel toen knul er met spoed uit moest).
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip, lees je in naar bepaal niks. Hier voornemen volledig natuurlijk te bevallen maar na 5 uur heftige weeën en voortgang van 1 cm advies van vk opgevolgd en ruggenprik gekregen. Toen zetten de ontsluiting wel door en was zoon en 9 uur later. Minder ingrijpende medicatie had bij mij geen zin gehad ivm niet doorzettende ontsluiting dus ondanks mijn idee geheel natuurlijk te bevallen ben ik heel blij geweesr met ruggenprik
Ruggenprik. Ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet weinig van deze vorm van pijnbestrijding bij de bevalling, maar heb laatst een moeder gesproken die Tens heeft gebruikt en er heel positief over was.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij had die tens, maar dat deed helemaal niks zei ze. Was een helse bevalling. Ik heb zelf bij mijn eerste bevalling dat remifentanilpompje gehad. Wat een zaligheid. Weeën voelde ik wel, maar het komt niet in de buurt van bevallen zonder pijnbestrijding. Van mijn tweede ben ik thuis bevallen, dat wou ik graag. Ging allemaal prima en snel, maar man man man wat heb ik mezelf vervloekt tijdens de ontsluitingsweeen. Wat een pijn. Nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Hier pethidine injectie (nadat mijn verzoek om paracetamol werd weg gelachen). Was toen de enige optie voor mij (stollingsziekte). Wereldspul! Ben totaal van de wereld geweest en heb liggen zingen ondanks de weeën.



Over een paar weken mag ik weer en twijfel nu tussen pethidine en het pompje wat nu wel in het ziekenhuis hier beschikbaar is. Ik bepaal dan wel. Of vraag dan wel wat aangeraden wordt.
Alle reacties Link kopieren
Heb Tens gebruikt en vond het fijn om de eerste weeen op te vangen. Je moet wel even oefenen voordat je het volle effect goed voelt, dus niet na een paar weeen opgeven. Tenzij het je helemaal niet bevalt natuurlijk. Je ademhaling wordt ook rustiger, ik vond het kalmerend en ontspannend, al neemt het de pijn niet weg. Toen die in intensiteit en snelheid toenamen kon ik het niet meer bijbenen om op het knopje te drukken. Toen kreeg ik steeds warme natte doeken op mijn rug van de verloskundige, dat was zalig. Ik heb geen andere pijnstilling gehad, ondanks dat de bevalling eindigde in een vacuumverlossing. Ik vond de pijn te doen, al deed het best zeer.

Er is hier een eerder topic over geweest dat je misschien kan terugvinden.
Bij de eerste had ik zoveel pijn dat het helemaal niet in me op is gekomen om om een ruggenprik te vragen. Dat was destijds (15 jaar geleden) ook nog minder gebruikelijk dan nu. Bij nr. 2 heb ik wel op een gegeven moment geroepen dat ik nú een ruggenprik wilde, maar toen bleek ik al volledige ontsluiting te hebben.

Nou ja, en zo bekeken heb ik het wel gered zonder pijnbestrijding, maar zeker bij de eerste was het geen overbodige luxe geweest.
Nr 1 is ter wereld gekomen met een ingeleide

Bevalling, ruggenprik en vacuümpomp. Door een weeenstorm erg veel pijn, en ik verkrampte. Het gevolg was dat de ontsluiting niet vorderde. Dus toen een ruggenprik. Met als gevolg dat ik geen goede persweeen had en een vacuüm nodig bleek te hebben. Ook hebben de baby en ik er koorts door gekregen waardoor we moesten blijven.

Nr 2 heb ik tot 8 cm op eigen kracht gedaan, maar deze bevalling kwam uit zichzelf op gang. Daarna remifentanil. Hemels!

En bovendien binnen 2 min weer uitgewerkt.

Succes met de bevalling
Alle reacties Link kopieren
Remifentanil gehad; deed hier dus helemaal niks behalve dan dat ik er suf van werd. En boos dat ik werd toen vriend en verlos zeiden dat het echt wel wat deed hoor!

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties tot zover. Dat pompje klinkt wel redelijk. Als het tenminste werkt. Eigenlijk wil ik geen ruggenprik aangezien ik zoveel mogelijk verticaal wil bevallen.

Ga alles goed door bespreken met de klinisch verloskundige. En gelukkig heb ik nog even om erover na te denken.
quote:potje_sambal schreef op 29 augustus 2014 @ 20:57:

Remifentanil gehad; deed hier dus helemaal niks behalve dan dat ik er suf van werd. En boos dat ik werd toen vriend en verlos zeiden dat het echt wel wat deed hoor!

Succes met je keuze!



Haha,, dat had ik met de pethidineprik!! Knetterstoned werd ik ervan, sloeg wartaal uit, maar man oh man wat een pijn nog steeds... De gyn had al tegen mijn man gezegd: het kan zijn dat ze beweerd dat het niet werkt maar het werkt wel hoor, dat hoort erbij. Wat een eikel eigenlijk. Het enige positieve eraan was dat ik tussen de weeen door steeds heeeeel even wegzakte in een soort van slaap. Zodra ik mocht gaan persen was ik direct spontaan weer nuchter. Werd een vacuumbevalling trouwens.



Oh, en ze hebben bij het zetten van die prik ook een zenuw geraakt. Nu na 13 maanden is de huid daar nog gevoelloos en het onderliggende deel van mijn been beurs.
Alle reacties Link kopieren
Pompje! Echt goed spul. Kon weer bijkomen tussen de weeën. Ik was ook stukken relaxter. Liet het allemaal gewoon over me heen komen. Wel deden de weeën echt nog heel zeer. Maar dat kon ik ineens weer aan. Achteraf ook wel prettig dat ik wat suf was toen het mis dreigde te gaan. Hoorde wel dat het reaninatieteam werd gebeld maar er gebeurde vrij weinig in mijn hoofd met die info.
Alle reacties Link kopieren
ik ben 'verticaal' bevallen, zoals jij dat noemt, met ruggenprik. Ik was van tevoren terughoudend omdat het me maar niks leek zo'n prik tussen je wervels, maar ben erg blij dat ik het gedaan heb en zou het zo weer doen (als ik het weer zo zwaar heb als bij de laatste, want als het een beetje vlot gaat, doe ik het liever zonder pijnstilling, maar dat geldt ws voor iedereen)
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een pompje. Heerlijk , blijkbaar werd ik er alleen zo kalm van dat ik niet meer goed ademhaalde en de ctg steeds begon te piepen. Echt een aanrader hoor. Pijnloos is je bevalling niet, maar je krijgt wel gewoon persweeen wat ik een stuk makkelijker bevallen vind dan persen op een ruggenprik.
Alle reacties Link kopieren
Pethidine deed voor mij werkelijk niks. De verloskundige had mij dat aangepraat zodat ik dan even zou kunnen slapen. Nou ik was 3 seconden duizelig en verging nog steeds van de pijn. Kon vervolgens niks anders meer krijgen, omdat ik die prik al gehad had.
Alle reacties Link kopieren
Brianne zou je daar - eventueel in pb - iets meer over willen vertellen. Verticaal én ruggeprik.
Alle reacties Link kopieren
Hier iets minder helse bevallingen dan hierboven beschreven Bij mijn eerste ben ik ingeleid, en vroeg ik om een ruggenprik, maar ineens had ik toen al volledige ontsluiting (die pijn was ergens goed voor geweest, zegmaar), dus uiteindelijk zonder pijnstilling gedaan. En daar was ik achteraf blij om, maar als op dat moment geconstateerd was dat ik nog maar 5 cm had ofzo dan was die prik er wel in gegaan.



Van de tweede ben ik thuis bevallen, en heb ik de tens gebruikt. Snelle en goede bevalling van iets meer dan 5 uur, maar die tens heeft het me echt wel makkelijker gemaakt.



Het lastige is vooral dat je vooraf gewoon niet weet hoe het bij jou gaat. Ik zou de tens echt aanraden, maar het kan gewoon ook anders gaan dan je gehoopt of gedacht had. Daar moet je rekening mee houden.
Alle reacties Link kopieren
@noah: ik kon op de baarkruk zitten tijdens het persen. Ik had nog genoeg kracht en controle over m'n benen (terwijl ik echt totaal geen pijn heb gevoeld, dus de ruggenprik zat prima), waardoor ik uit bed kon om op de baarkruk te zitten. Bij ons in het ziekenhuis waren ze gewoon ook heel meedenkend en hele wandelingen kon ik natuurlijk niet maken, maar een kleine overstap naar zo'n kruk vonden ze geen probleem. Ondanks alle toeters en bellen, want met een ruggenprik krijg je ook een inwendige registratie van het hartje van je kind, een infuus, etc.

Uiteindelijk duurde het allemaal wel langer door de ruggenprik: ik moest bijgestimuleerd worden en ik vond het persen lastig aan te voelen, zoals frambloosje hierboven ook al zei. Dat is wel een nadeel van een ruggenprik. Maar goed, toen ie bij mij gezet werd was ik gewoon al zo vermoeid dat ik niet weet hoe ik het anders had moeten doorstaan, dus ik was er heel happy mee.

Wat de meesten hierboven ook zeggen: je kunt niet voorspellen hoe het gaat, dus je moet je inderdaad inlezen, de voor- en nadelen kennen. En als je er dan eenmaal in zit, weet je feilloos waar je behoefte aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Na een eerste thuisbevalling die erg vlot ging maar waarbij de pijn me overviel heb ik bij de tweede thuisbevalling gekozen voor een bevalbad. Ik vond het geweldig. Merkte duidelijk verschil in en uit bad en met vorige bevalling. Het voelde alsof ik de bevalling voor zover mogelijk onder controle had. Pijn was stukken minder. Ik had beide keren rugweeen en die vond ik lastig op te vangen. In bad ging dat prima. Een bijzondere bevalling die ik graag overdoe :-)
Alle reacties Link kopieren
In water bevallen kan inderdaad ook al heel verzachtend werken, zo heb ik het ook ervaren!
quote:potje_sambal schreef op 29 augustus 2014 @ 20:57:

Remifentanil gehad; deed hier dus helemaal niks behalve dan dat ik er suf van werd. En boos dat ik werd toen vriend en verlos zeiden dat het echt wel wat deed hoor!

Succes met je keuze!

Bij de eerste bevalling ook gehad, man wat een ellende, ik bleef maar drukken op dat knopje, met als gevolg dat op de piek van de wee ik niet meer bij kon spuiten

2de bevalling een ruggenprik gehad en wat was dat fijn zeg. Een sterrenkijker van 9 pond er zonder pijn met ruggenprik uit gekregen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven