Wie wil er advies geven over mijn cyclus/temperatuur?

16-04-2014 17:25 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,



Ik ben 8 maanden geleden gestopt met de pil. Mijn cyclus is erg onregelmatig. Varierend tussen meer dan 70 dagen en 56.



De gynaecoloog heeft me aangeraden om mijn temperatuur in de gaten te houden en eventueel ovulatietesten er bij te gebruiken. Ik doe het beide.



Deze maand is de tweede maand dat ik hier mee bezig ben. Ik heb een positieve ovulatietest gehad en na 48 uur is mijn temperatuur netjes wat gestegen. Maar niet zo erg als ik had verwacht.



Wie heeft er ervaring mee en kan me vertellen of deze stijging hoort zoals het moet zijn of dat mijn temperatuur te laag is om van een eisprong te spreken?



Hier onder heb ik mijn lijstje geplaatst. Jullie zouden mij heel erg helpen om er met een nieuwe, frisse blik naar te kijken.



1: 36.5 (ongesteld)

2: 36.5 (ongesteld)

3: 36.5 (ongesteld)

4: 36.2

5: 36.2

6: 36.2

7: 36.4 (al uit bed geweest)

8: 36.2

9: 36.5

10: 36.4 (al uit bed geweest)

11: 36.2

12: 36.2

13: 36.2

14: 36.5 (al uit bed geweest)

15: 36.3

16: 36.2

17: 36.3

18: 36.3

19: 36.4

20: 36.3

21: 36.3

22: 36.6 ( pas om 02.00 uur slapen, uitgeslapen, uit bed geweest)

23 36.3

24: 36.4

25: 36.4 (al uit bed geweest)

26 36.3

27: 36.4 (ziek, start antibiotica)

28: 36.3

29: 36.3

30: 36.3

31: 36.4 ( positieve ovulatietest )

32: 36.3

33: 36.5

34: 36.7

35: 36.5



Overigens temperatuur ik altijd op hetzelfde tijdstip. Als dit niet het geval is dan zie ik dat meteen terug in mijn temperatuur. Ik heb dit er dan ook in het lijstje bij vermeld.



Dank jullie wel.



Liefs



Saintje
Alle reacties Link kopieren
Even als extra informatie. Mijn man en ik vrijen regelmatig en meer dan voldoende. Hier ben ik in gedachten dus niet mee bezig. Ik doe dit puur om er achter te komen of ik wel een eisprong heb.



Mijn onzekerheid zit hem er vooral in dat hij met 36.5 niet extreem lijkt te stijgen. Het is gemiddeld genomen wel de stijging van 0,2 die ze voorschrijven natuurlijk. Maar hoor bij vele vrouwen dat deze toch wel meer stijgt.



En als laatste ben ik er achter gekomen dat ik tijdens mijn menstruatie iedere keer een wat hogere temperatuur heb dan de rest van de cyclus. Ik weet dus ook niet of ik die mee hoor te tellen voor het gemiddelde.
Ik heb geen ervaring met temperaturen, wel met ovulatietesten.

Volgens mijn gynaecoloog is het zo goed als onmogelijk om een positieve ovulatietest te hebben zonder dat er een eisprong is.

Volgens de Gyn is een positieve ovulatietest voor 99% zeker dat er ook daadwerkelijk een eisprong is.

100% zekerheid heb je volgens mijn Gyn alleen als je na de ovulatie een bloedonderzoek laat doen om te kijken of bepaalde hormonen in je bloed aanwezig/gestegen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil even mijn temp van deze cyclus toevoegen, zodat je kunt zien dat het geen standaard iets is:







In eerste instantie dacht ik dat ik op 12-04 mijn eisprong had, naar aanleiding van mijn temperatuur. Die deed PRECIES wat hij -volgens alle websites- zou moeten doen. Helemaal blij, yes! Mijn ei is al geweest!



Vervolgens vanmorgen een dip en BAM, vanuit het niets een positieve ovulatietest. Ik test nooit een duidelijk streepje op een ovulatietest, dus dit kwam als een verrassing. Hou je dus niet vast aan wat je overal hoort/leest, elke temperatuur is in elke cyclus bij elke vrouw anders.



Misschien een tip; Een account aanmaken op fertilityfriend.com Dan temp je elke dag en zet je die temperaturen in een tabel/kalender. FF maakt er dan meteen een grafiek van, is heel overzichtelijk. Lijkt me makkelijker dan de lijst die je nu hebt. Ik ben zelf meer visueel ingesteld, dus vind het moeilijk om van een lijstje temperaturen iets af te lezen, terwijl een grafiek een stuk makkelijker gaat (je kunt daar nu alsnog deze temperaturen invullen, ook al is het al geweest). Er is ook een app van. Ik temp elke ochtend om 05:30u en vul het meteen in m'n app in. Wanneer ik opsta ga ik het pas bekijken :D FF zet trouwens ook een kruis wanneer het, naar aanleiding van jouw temp, een ovulatie waarneemt.



Voor nu is mijn gok die ovulatietest aanhouden. Die stijging ziet er prima uit in mijn ogen. Probeer jezelf niet te gek te maken



Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt een stijging van 0,2, dat is dan toch precies de goede stijging?

Zo ging dat bij mij ook ongeveer.

Als je de temperaturen in een grafiekje zet, zal je toch wel duidelijk zien dat het wel klopt.

Ik zet mijn geld op een eisprong op/rond dag 32!
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voordat je valt.
Saintje, je temp is de laatste dagen wel gestegen. Bij mij duidde dit echt op een eisprong. Als je daarvoor ook nog een positieve ovu-test had, dan kun je er bijna niet omheen, lijkt me.



Bij mij was de stijging ook niet heel groot, vergelijkbaar met jouw dag 33-35.
Firtility friend is idd een goede site! Ze hebben ook een gratis E-book met heel veel info



Ik heb mijn cyclus ook in een grafiek gezet en dat gaf veel duidelijkheid over wanneer ik ovuleerde, niet tussen dag 10-16, maar twee dagen later. Toen ik dat doorhad, was ik daarna meteen zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Meiden,



Wat fijn om zulke snelle reacties te lezen! En vooral ook dat jullie hier een eisprong in zien. Dat stelt me wel gerust.



Vooral omdat ik heel erg twijfelde omdat mijn temperatuur in het begin van mijn cyclus ook wat hoger was (tijdens mijn menstruatie). Moet die nou wel of niet bij het gemiddelde worden berekend? Zo niet, dan is het idd een mooi verschil van 0,2 graden.



Wat fijn ook om te lezen dat er meer vrouwen zijn die niet zo een spectaculair verschil zien in hun temperatuur.



Ravity: wat een leuke post heb je me gestuurd. Heel duidelijk ook! Ik hoop voor jou dat het deze maand dan ook raak is.



Cheery, wat fijn dat je zo snel zwanger was toen je dat eenmaal door had. En natuurlijk helemaal fijn om te horen dat de verschillen dus helemaal niet zo groot hoeven te zijn. Dit geeft de burger moed!



En Em: Fijn zulke positieve woorden! Die doen me echt goed.



Ik heb al eens gekeken op FF, maar ik kwam er niet echt uit. Ondanks mijn Engelse taal, die ik echt wel onder de knie heb, lukte het me niet. Lijkt me juist zo handig!
Alle reacties Link kopieren
Oh en dank je wel Siska. Erg bemoedigende woorden.



Ik twijfel soms wel eens, ondanks de positieve ovulatietest maar door de kleine temperatuur verschillen, of ik dan wel een goede eisprong heb gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zo worden we allemaal wijzer!
you will be beautiful
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou je aanraden om ook je cervixslijm bij te houden en te observeren. Even googelen hoe het werkt, maar het komt erop neer dat je bij rekbaar slijm dicht tegen je eisprong aan zit. De dagen dat je veel slijm begint te krijgen kan je ook ovutesten gebruiken om zeker te weten wanneer je ovulatie is.



Been there - done that. Ik was eerst sceptisch over cervixslijm testen (vind het ook een beetje vies) maar het werkt bij mij echt. Ik gebruik ook ovutesten, max 4 dagen per maand waarvan altijd 1 positief. Door combinatie met cervixslijm observeren betaal je je niet helemaal blauw aan die ovutesten, en weet je wanneer je ongeveer ovutesten erbij moet gebruiken.



Zeker bij zo'n lange cyclus begrijp ik dat je anders nooit weet wanneer je moet mikken.



Temperaturen heeft bij mij nooit gewerkt. Ik denk dat ik daar te onregelmatig voor leef. Slaap voor mijn werk veel in hotels waar het dan weer te koud - dan weer te warm is.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Selectia,



Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik herken mijn vruchtbare dagen ook aan mijn cervixslijm. Vooral deze maand was het overduidelijk. Het begint wel al een aantal dagen vantevoren, tot de dag van mijn eisprong en dan is het verdwenen.



De maanden hier voor vond ik het wat lastiger te bepalen. Ik had het meerdere malen per maand. Nu was het wel echt heel duidelijk.



Had je erg lange cyclussen? En duurde het lang voordat je zwanger was? Of zijn jullie het nog aan het proberen? Als ik vragen mag natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk mag je vragen! Ik heb onregelmatige cyclussen. Niet per se lang, maar onregelmatig.

Ovulatie (reken even voor het gemak positieve ovu test als ovulatie) meestal op dag 16 of 17, dan 13 dagen erna ongesteld.



Ik ben dus bang dat ik een te korte luteale fase heb. Anyways, ik heb wel meer angsten wat betreft vruchtbaarheid.



Ik hoop dat je snel zwanger bent!
Cervixslijm hield ik idd ook bij. De combi van temperaturen en slijmcheck gaf veel duidelijkheid.



Tijdens mijn menstruaties had ik ook nog een hogere temp, daarna daalde die echt.



Je kunt ook de kindara app downloaden, die had ik ook. Daar kun je cervixslijm en temp (eenvoudig) in bijhouden.

Mocht je nog vragen hebben, je weet ons te vinden!!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel Cheery! Erg lief al die uitgebreide informatie. Ik zal er eens naar gaan kijken. En anders weet ik je inderdaad te vinden.



Tnx!
Top! Kindara is ook Engels, maar als je het niet snapt, ik heb de app ook dus ik kan je alles uitleggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven