Ziektenkostenverzekering en zwangerschap

23-08-2014 20:35 19 berichten
Heeft het zin om je aanvullend verzekeren als je een kinderwens hebt?



Ik heb nu een basisverzekering, maar ik zou het kunnen betalen om me aanvullend te verzekeren.



Wat hebben jullie gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks gedaan, bij mij zit het in de basisverzekering. Je kunt je wel aanvullend verzekeren maar dat is dan in mijn geval voor sterilisatie.



Maar bedoel je met dat je een kinderwens hebt ook dat je nu probeert zwanger te worden?
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is basispakket voor zwangerschap prima.

Verloskundige zorg wordt vergoed, evenals bevalling en kraamzorg volgens indicatieprotocol.

Alleen bijvoorbeeld poliklinisch bevallen zonder medische indicatie en prenatale testen zonder indicatie worden niet vergoed.

Als dat dingen zijn die jij zou willen zou je eens in de vergoedingen van aanvullende verzekeringen kunnen neuzen en kijken of dat het waard is.

En in aanvullende paketten zit soms dingen als (deels) vergoeding pufclub en kolfapparaat en zo.

Maar eerlijk gezegd lijkt me dat qua kosten niet opwegen tegen de kosten van 1 jaar een aanvullend pakket.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zorgverzekeraar kon ik me tijdens mijn zwangerschap aanvullend verzekeren. Dat betekende in mijn geval dat ik in november een uitgebreid pakket heb genomen. Ik hoefde dus niet te wachten totdat het nieuwe jaar begon.



Dus ik zou het even navragen bij je eigen zorgverzekeraar als ik jou was.
Ik heb me aanvullend verzekerd. Ik heb uitgerekend wat ik wilde doen (zwangerschapscursus, bevallen in het ziekenhuis) en wat me dat ging kosten. Dat bleek net zoveel te zijn als de aanvullende verzekering, alleen met de AV kreeg ik er nog veel meer dingen bij.



En achteraf maar goed ook, want ik beviel middels keizersnee en had door mijn aanvullende verzekering recht op uitgestelde kraamzorg en nog een 9e en 10e dag kraamzorg.
Doreia, ik dacht dat zodra je bevalling medisch werd (en een keizersnede lijkt me wel het toppunt van medische indicatie) je hele bevalling vergoed werd vanuit de basisverzekering - ook als je zelf gekozen had voor poliklinisch bevallen? Wanneer die kosten eraf gaan, kwam je dan nog steeds uit met die aanvullende verzekering?



(Uit pure interesse, hier komen geen kindertjes)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een duurdere aanvullende verzekering genomen. Heb idd ook berekend wat dat extra kostte versus wat het opleverde. Ik wilde in een geboortecentrum bevallen, dat werd dan grotendeels vergoed. Maar uiteindelijk werd het een keizersnede en nu ben ik idd ook erg blij met de extra kraamzorg. Verder werd een zwangerschapscursus/fitness vergoed, krijg ik een vergoeding voor lactatiekundige, gratis geboortepakket.
Alle reacties Link kopieren
Verder heb je tijdens je zwangerschap meer kans dat je fysiotherapie nodig hebt. Dat kan ook een reden zijn voor een aanvullende verzekering.
@ericito: de uitgebreide kraamzorg is dan vooral fijn, kosten ziekenhuis zullen onder basis vallen maar de uitgebreidere zorg (iedere dag in ziekenhuis gaat weer af van kraamzorg) is dan fijn.

Ik had zorg en zekerheid net 1 stap boven basis en werd best veel vergoed, ook de nekplooimeting, alleen lactatie advies helaas niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je boven de 36 (35? zoiets) bent, dan worden nekplooimeting en vlokkentest sowieso vergoed.
Ik wilde graag wat meer kraamzorg vergoed krijgen als het niet goed zou gaan, en een cursus doen. En een lactatiekundige was ook vergoed.

Ik kom binnen onze verzekering overstappen tot vlak na week 12, dus dat heb ik ook gedaan. O en ik kreeg een gratis kraampakket. Ik heb van te voren alles nagerekend, en ik heb achteraf gezien meer 'uitgegeven' dan dat ik aan premie heb betaald.
Dank jullie wel voor alle reacties. Ik ga me verdiepen in de verschillende aanvullende verzekeringen, hun dekking en hun premie.
Het blijft lastig, je weet niet van tevoren wat je nodig hebt.



Ik heb het niet gedaan, kosten van verzekeren leken mijn hoger dan de vergoeding die ik er uit zou halen. Zoon is ook hier met een keizersnee geboren, maar had geen behoefte aan extra kraamzorg aangezien mijn man er ook was.



Lactatiekundige was er in het ziekenhuis, eenmaal thuis geen behoefte aan gehad.





Het is dus heel persoonlijk, kijk even wat er vergoed word en wat dat kost.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb globaal gerekend, voor mij waren kosten gelijk. Toen heb ik meteen de andere redenen om een aanvullende verzekering eens doorgerekend, met als gevolg dat ik nu terug ben naar alleen basispakket.
quote:Madderijn schreef op 24 augustus 2014 @ 07:30:

Ik heb globaal gerekend, voor mij waren kosten gelijk. Toen heb ik meteen de andere redenen om een aanvullende verzekering eens doorgerekend, met als gevolg dat ik nu terug ben naar alleen basispakket.Dat is sowieso verstandig, veel mensen zijn aanvullend verzekerd terwijl het soms goedkoper is een bepaalde behandeling zelf te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een zekerheidsmiep en juist door de kinderwens ruim verzekerd. Ik ben dmv keizersnee bevallen (prematuur) en van kraamzorg thuis heb ik geen gebruik gemaakt. In mijn geval zou alles ook door de basisverzekering zijn vergoed. Kreeg wel vanuit de aanvullende verzekering de huur van kolfautomaat vergoed en de gemaakte kilometers van 3x pd ziekenhuisbezoek voor het geven van borstvoeding/ kolven.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgerekend in februari 2015, dus me ook aan het oriënteren wat handig is op het gebied van ziektekostenverzekering. Wat me sowieso al opvalt is dat alles wat met de verloskundige en bevallen te maken heeft niet in het eigen risico valt. Ik laat mijn eigen risico dan ook op z'n allerhoogst staan, dit scheelt aanzienlijk in maandelijkse kosten. Daarnaast zit er al heel veel mbt zwangerschap en bevallen in de basisverzekering (dit wordt bepaald door de overheid). Omdat ik graag (ook zonder medische indicatie) in het ziekenhuis wil bevallen, of liever gezegd in een geboortehuis, ga ik wel een aanvullende verzekering afsluiten zodat dit ook helemaal vergoed wordt. Ik heb uitgerekend dat het jaarlijkse bedrag van de aanvullende verzekering goedkoper is dan de eigen bijdrage voor het poliklinisch bevallen zonder medische indicatie.

Mocht nu (bijvoorbeeld bij de 20-weken echo) blijken dat er toch een medische indicatie waardoor ik in sowieso in het ziekenhuis moet bevallen (wat ik natuurlijk niet hoop!!!), dan zal ik geen aanvullende verzekering afsluiten (als ik dat nog niet gedaan had), aangezien de bevalling in het ziekenhuis dan uit de basisverzekering wordt vergoed. Eventuele kosten voor uitgestelde kraamzorg betaal ik dan zelf, ik denk niet dat dit meer zal zijn dan de kosten voor de aanvullende verzekering.



Bij mijn verzekeraar (Zilveren Kruis) kan ik 1 x per jaar op 1 januari mijn verzekering wijzigen. Omdat ik in februari ben uitgerekend sluit ik mijn aanvullende verzekering dus voor het komende jaar af. Als ik het goed begrijp ben je nu nog niet zwanger, maar wil je dat binnenkort wel worden? Misschien is het dan interessant om eens te kijken naar de aanvullende verzekeringen, maar omdat het meeste gewoon vergoed wordt vanuit de basisverzekering is dit niet noodzakelijk. Succes!
Ik ben nu 37 weken zwanger en heb wel een aanvullende verzekering, ben er nu al blij mee, mijn zwangerschapscursus wordt nu vergoed en ik heb een heel aantal sessies bij de bekkentherapeut gehad die me erg geholpen hebben en die had ik anders zelf moeten betalen.

De eigen bijdrage die ik normaal aan de kraamzorg zou moeten betalen wordt nu ook vergoed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mn aanvullende ooit genomen voor fysio en nog wat dingen en gehouden toen we anticonceptie de deur uit deden. Ik haal het eruit met in mijn geval fysio, gratis kraampakket, vergoeding eigen bijdrage kraamzorg en evt bezoek lactatiekundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven