Zwanger worden/zijn maar mantelzorger. Ervaringen?

20-09-2014 10:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips en info
Is een huis gaan delen met je ouder geen optie? Dan blijft er zorg maar dan ben je dichter in de buurt.

Je bent nog jong, je ouder waarschijnlijk ook dus deze situatie duurt nog wel even.

Ik zo langzaam gaan bedenken hoe het handiger kan.
Alle reacties Link kopieren
Is er verder geen familie van ouders kant die hierbij kunnen helpen?



Lastige situatie lijkt mij.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Alle reacties Link kopieren
Dat is intensieve zorg... En als je zwanger bent of net bevallen, in ieder geval de periode van je verlof, zal je deze zorg niet altijd kunnen geven. Is er niets mogelijk met een indicatie waardoor je ouder naast jouw hulp nog zorg kan inkopen? Het is natuurlijk heel lief dat je het helemaal zelf wil doen, maar je bent ook maar een mens qua belastbaarheid. Bovendien is het voor jou ook fijn om te weten dat er iemand naar je ouder toekan als er iets aan de hand is en jij ligt in je kraambed.
Misschien kan je ouder tijdelijk bij je wonen of dat je man die telefoontjes doet? Tot jij weer mobiel bent na de bevalling. Want je weet niet hoe het gaat zijn, voor hetzelfde moet je de laatste maanden van je zwangerschap bedrust houden.
Alle reacties Link kopieren
Dat je mantelzorger bent zou nooit moeten betekenen dat zoiets fundamenteels als kinderen krijgen niet mogelijk zou zijn.



Kun je niet met de huisarts overleggen of er andere manieren zijn waarop je ouder hulp kan krijgen?



Hoe oud is de ouder? Als je weet dat hij/zij over 5 jaar sowieso in een verpleegtehuis zit dan zou wachten ook een optie kunnen zijn. Je bent tenslotte nog jong.



Maar kan deze situatie nog wel 20 jaar duren dan zal er een oplossing moeten komen voor het zorgprobleem van je ouder.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet alleen om je kraambed lijkt me. Want ook als je straks een kleine hebt die net in bed ligt, die je net aan het voeden bent of die (een paar jaar later) net het zwembad in springt en dat telefoontje gaat.. Dan kun je niet zo op stel en sprong buiten staan om je ouder op te sporen.

Ik denk dat je toch langzaam aan het idee moet wennen dat deze zware mantelzorg niet voor eeuwig op jouw schouders kan en mag liggen. Het houdt je anders tegen om een eigen leven te hebben en dat kan van niemand de bedoeling zijn.

Ik zou toch eens informeren naar de mogelijkheid voor aanvullende hulpverlening. En dat betekent niet dat je je ouder laat vallen. Want sowieso blijf je er voor die persoon, maar daarnaast is het ook in het belang van je ouder dat jij ook goed voor jezelf en jouw leven zorgt.

Succes en ik heb respect voor wat je doet!
Alle reacties Link kopieren
.
En een nieuwe (dubbele) woning? De andere twee huizen opgeven?
En persoonlijk zou ik dat niet zien als het opgeven van zelfstandigheid. Het is alleen gewoon veel makkelijker zo.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:doezer1990 schreef op 20 september 2014 @ 11:13:

Ikea; dat is inderdaad wel een idee waar ik nog niet aan gedacht heb (heel stom). Ga ik zeker bij man neer leggen wat hij er van vind.!



Ambriosa; opt dit moment word alles afgedaan met ja zorg gaat over naar gemeente en moeilijk moeilijk moeilijk. Daarbij werkt ouder nog en het is niet altijd dezelfde plek waar het gebeurd en dat maakt het nog eens moeilijker. We zijn wel aan het kijken of een zorg appartement mogelijk is maar ook dat is moeilijk om bovenstaande reden. Ouder laten afkeuren is gewoon geen optie dat wil ouder gewoon niet.



Suze; dat is inderdaad min of meer een optie. In ons eigen huis word moeilijk (ondanks dat ik van mijn ouder hou in 1 huis wonen creeert ruzie :P ) maar wij kunnen wel een soort van aanleunwoning zetten bij ons huis. Maar ook daar staat de gemeente niet om te springen en ouder eigenlijk zelf ook niet. Ouder wil zijn zelfstandigheid liever niet kwijt (als het niet anders is ok maar dus liever niet) maar even een woning neer zetten moet je toch rekenen op een 30.000. En waarschijnlijk zoals vele dat heb ik niet in mijn broekzak zitten..



Woepsie; ouder heeft geen directe familie meer (behalve ik) er zijn wel een paar vrienden die een handje zouden willen helpen. Maar ook die werken en sommige kunnen de stress ook niet aan. Dus



Ik speel even advocaat van de duivel hoor, maar ik lees wel erg vaak "ouder wil dit niet".

Ouder zal toch moeten buigen of barsten, zou ik denken. Ouder kan niet van jou verwachten dat alles verloopt volgens de wensen van ouder, als dit jou opbreekt. Dan moet er iets gebeuren, of je ouder dat nu wil of niet.

Jij moet verder kunnen met je leven, jij wilt aan kinderen beginnen. Het kan en mag niet zo zijn dat jij jouw hele verdere leven moet aanpassen rondom wat je ouder wil.



Heel lief wat je doet, maar als je ouder zo afhankelijk is van jou en jij wilt de situatie veranderen naar iets wat voor jou en met jouw toekomstdromen realiseerbaar is, dan zal je ouder daar in mee moeten gaan.

Het is jouw leven en het is minstens zo belangrijk wat jij wilt als wat je ouder wil.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:doezer1990 schreef op 20 september 2014 @ 11:51:

Daar heb je helemaal gelijk in Marels. Ouder is zeer eigenwijs.. En ja ouder moet meer gaan buigen absoluut. Maar barsten is niet aan de orde want als ik dit niet doe dan kan het gebeuren dat ouder dagen in huis ligt en aan de gevolgen overlijd...



Maar ook ouder heeft tijd nodig. Tijd om het te accepteren dat ouder steeds afhankelijker word en ouder daarbij ook nog een de wederhelft moet missen. Accepteren dat ik dit uit liefde voor ouder doe en niet omdat ik dat moet (ondanks dat ik weinig keuze heb). Ouder buigt steeds verder en gaat ook steeds meer inzien dat het leven juist makkelijker word met een beetje hulp.



Tuurlijk moet ouder buigen, maar als ouder dat weigert, is er geen andere optie dan voor jezelf kiezen.

Je ouder mag niet van jou verwachten dat je jezelf opoffert ten koste van alles.

Je bent nog jong, je moet jouw leven opbouwen en de zorg voor je ouder mag niet ten koste van jouw eigen leven gaan.

En als je ouder zo eigenwijs is wordt het tijd dat hij/zij dat eens in gaat zien.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:doezer1990 schreef op 20 september 2014 @ 12:05:

Dat ziet ouder nu ook in. Ik snap goed dat ouder niet staat te springen ole ole ik moet (bijvoorbeeld) in een zorgflat gaan wonen.

Ouder buigt langzaam. Ik denk dat je het beste kan zien als iemand die moeite heeft met verandering. Ouder heeft gewoon meer tijd nodig dan de gemiddelde mens. Prima want ik ben zelf net zo ;)



Niet prima want jij wil over een jaar aan kinderen beginnen en je ouder beperkt je daar in.



Ik snap ook dat ouder niet staat te springen maar ouder moet ook snappen dat niet jouw hele leven om hem kan draaien.

En dan moet ouder maar buigen in iets minder tijd want nogmaals, het mag niet zo zijn dat jouw leven onder de eigenwijsheid van je ouder lijdt.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Waarom heb je de thuiszorg nooit gebeld?



Ook al nemen ze maar 1-2 zorgmomenten van je over, zou toch al geweldig zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:doezer1990 schreef op 20 september 2014 @ 12:33:

Maar marels als ik het prima vind is het toch ok?



Vind je dat echt? Want blijkbaar wil je zelf ook je vrijheid, mogelijkheid om een gezin te vormen.

Je zal toch moeten accepteren dat als je dat wil er andere mogelijkheden gezocht moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Of je nu in de toekomst wel of niet aan kinderen zit te denken, lijkt mij dit een hele zware situatie die niet nog 20 jaar alleen maar op jouw schouders moet blijven zitten.



Er moet iets aan veranderen, want dit hou jij echt niet langere tijd vol.

Heb je enig idee wat er moet gaan gebeuren als jij onverwacht iets krijgt of tijdelijk in het ziekenhuis belandt?



Je komt echt over als een heel lief en zorgzaam persoon, maar denk ook aan jezelf. Dat is niet egoïstisch, maar gewoon noodzakelijk.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je standpunt. Je houdt van je ouders.

Maar ook ik ben het inderdaad eens met; "meebuigen"

Ouder heeft Hulp nodig, onontkoombaar.

Als je dit al langere tijd doet, heeft ouder dan niet een ruim tijdbestek gehad om zich de situatie aan te wennen,

En ouder zal moeten begrijpen dat jij dit niet kunt blijven doen juist omdát je nog zo jong bent.

Jij kunt het niet helpen dat ouder Hulp nodig hebt.

Tuurlijk, het is prima als jij er oke mee bent.

Maar, jezelf helemaal aan de kant gooien voor iemand (wie dan ook) moet je erg mee uitkijken.

Zeker nu jullie over kinderen bezig zijn.

Heb je dit ook met ouder besproken? Hoe ouder dit voor zich ziet?
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het al gezegd, maar in de OP hou je volgens mij bewust het geslacht van deze ouder geheim... alleen in een bepaalde regel staat het toch. Misschien maakt het je niet uit, maar ik dacht ik zeg het toch even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven