' Laat het los...'

06-07-2014 14:25 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Mijn vriend en ik zijn inmiddels 10 maanden aan het proberen om zwanger te worden.. In het begin kon ik alles nog vrij goed relativeren.. Het is een maand gelukt, maar meteen ook weer misgegaan.. Hierna heb ik weer twee menstruaties gehad.. Eentje na 20 dagen, en de andere gewoon na 30 dagen.. De laatste menstruatie was een stuk korter.. Maar 2 dagen in plaats van 4/5! Kortom, alles is nogal in de war en het loslaten wordt steeds moeilijker.. Mensen met deze ervaringen? En vooral succeservaringen? Hoe ging je om met het 'loslaten'? Ik vind dit lastig..
Hoe oud ben je?
Alle reacties Link kopieren
Bijna 31
Alle reacties Link kopieren
6 maanden is nog niet lang, bij ons duurde het de eerste x 9 maand en deze x 1.5 jaar..

Ik ben beide keren zwanger geraakt in maanden waar ik er niet teveel mee bezig was.. dus je zou zeggen dat dat verhaal wel opgaat. Echter, mensen raken ook zwanger door vruchtbaarheidsbehandelingen en dan ben je er heus wel mee bezig.

Dus tja, niet zoveel mee bezig zijn is een beetje een dooddoener. Wel vind ik dat je na 6 maanden nog niet zo hoeft te stressen!
Alle reacties Link kopieren
Het is voor jezelf gewoon veel prettiger om er niet zoveel mee bezig te zijn. Na 6 maanden kwamen bij ons ook de gedachten dat het noooooooiiit meer ging gebeuren, een van ons, of allebei, was vast onvruchtbaar etc. Precies rond die periode gingen we ons leven daar meer op richten. (Terwijl we echt echt echt niet 'hard bezig waren een kindje aan het maken' ofzo)



Dus ja, laat het los. Tips heb ik niet;) Of jawel, zoals ik net schreef, bedenk een plannetje oid dat je aandacht afleidt.
80% is binnen een jaar zwanger, heb je reden om te denken dat je bij die andere 20% zit? Zo niet dan relativeren. Door voorgaande als mantra te herhalen:'ik heb geen reden om me zorgen te maken, ik moet gewoon even geduld hebben'. Staar je daarnaast niet blind op anderen, alleen mensen bij wie heb vrijwel gelijk raak was hoor je over hoe lang, of beter hoe kort, ze bezig waren. De rest van Nederland weet dat dat niet vanzelfsprekend is met maar 20% kans per cyclus.



Wat doe je om je kansen te vergroten? Gebruik je ovulatietesten? Wel een aanrader want hoewel veel vrouwen denken hun eisprong te voelen is uit onderzoek gebleken dat zij er dagen vandaan zaten. Die testen kunnen je ook gerust stellen, in de zin van dat je een eisprong hebt en het dus in principe kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken twee vrouwen die het los lieten en toen zwanger raakten, na heel lang proberen. Jaren.



Loslaten is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik denk dat het wel de beste manier is. Te veel stress verhoogt de kans om zwanger te worden natuurlijk niet.



Hoop voor je dat je snel zwanger bent!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik merk dat ik er tot nu toe al veel mee bezig bent geweest.. En dat wil ik inderdaad niet. Dus probeer me ook te richten op andere dingen zodat het een beetje naar de achtergrond verdwijnt..



En begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik de wanhoop al voorbij ben en ik ben me ervan bewust dat het nog een hele tijd kan duren. Twee van mijn beste vriendinnen zitten in het IXCI traject en zijn al jaren bezig..



Ik merk alleen dat ik nu een beetje vastloop qua gedachten.. Ik dacht misschien zijn er mensen die iets hebben gedaan met hielp, bijvoorbeeld een sport, een boek etc.. Gewoon om de gedachten te verzetten!
Op jouw leeftijd 12-15% kans per cyclus dus echt even geduld nog.



http://www.vrouwmc.nl/nl/ ... chap_88.aspx#.U7lD4ngay0c
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie madredefamillia.. Een mantra herhalen in mijn hoofd zou al een hele goede kunnen zijn op het moment dat ik weer teveel over ga nadenken!

Ik heb 1 maand ovulatietesten gebruikt en toen kwam mijn eisprong precies op het moment dat ik het zelf ook verwachtte.. (Ik lig dan namelijk ook krom van de buikpijn altijd ;)) Het is dan ook wel lastig om op die dag seks te hebben, dus dat lukt dan ook nooit op die dag zelf.. Wel dagen ervoor of erna..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle ontnuchterende reacties.. Daar heb ik wel iets aan..
@gedanst: als teveel er mee bezig zijn zou maken dat het daardoor niet lukt dan konden als die klinieken wel sluiten hè? Echt onzin. Onder de meest bizarre omstandigheden worden vrouwen zwanger, van seksueel geweld, tijdens oorlog en tijdens hongersnoodrampen. Op deze manier praat je haar alleen maar onterecht een schuldgevoel aan.
Je kunt het beste ook net voor de eisprong seks hebben dus dat is geen punt. Gewoon rond de eisprong om de dag.
Bij jou geen reden om aan onvruchtbaarheid te denken maar wellicht heb je hier iets aan: http://infertility.about. ... egnant-Overwhelms-You.htm
Alle reacties Link kopieren
quote:madredefamilia schreef op 06 juli 2014 @ 14:45:

@gedanst: als teveel er mee bezig zijn zou maken dat het daardoor niet lukt dan konden als die klinieken wel sluiten hè? Echt onzin. Onder de meest bizarre omstandigheden worden vrouwen zwanger, van seksueel geweld, tijdens oorlog en tijdens hongersnoodrampen. Op deze manier praat je haar alleen maar onterecht een schuldgevoel aan.





Maar die klinieken is niet op de natuurlijke manier, dus dat kun je niet vergelijken met op een natuurlijke manier zwanger worden.



Als je heel veel bezig bent met 'Ik moet zwanger worden' leg je daar zo de focus op dat het op een gegeven moment een obsessie wordt.En veel stress zal je niet helpen om zwanger te worden.



Als je het loslaat ( of dat probeert) ben je er in ieder geval niet meer zo mee bezig. En het is verre van mijn bedoeling om Doortjee een schuldgevoel aan te praten. Integendeel juist.
Mij heeft het in ieder geval geholpen (en wij proberen al 3 jaar om zwanger te worden).
Alle reacties Link kopieren
Ook ik ben ondertussen 6 maanden bezig, nog maar 1x een bloeding gehad van een paar dagen. Naar de dokter geweest en ook zij zegt zoals de meeste hier ook zeggen, het is niks om je zorgen over te maken nog.. ook als je regelmatig bent kan het makkelijk een half jaar tot een jaar duren. Ik snap heel goed dat je er veel mee bezig bent, heel herkenbaar. Heb het nu sinds 2 maanden wel iets meer naast me neer kunnen leggen, gaat de tijd stuk sneller van(maar zoooo lastig..-

Ovulatietesten zijn inderdaad een goed hulpmiddel.. heeft bij meerdere vriendinnen tot een succes geleid.
Alle reacties Link kopieren
Los laten is niet te doen! Wij zijn nu 10 maanden bezig, ik heb maanden dat ik er wat minder mee bezig ben in mn hoofd, maar als je zo graag wil en t wat langer duurt dan is los laten gewoon geen optie... Ten minste, dat geldt voor mij. Dus ik heb me er maar gewoon bij neergelegd dat ik er dus veel mee bezig ben, dat is al heel wat ;)



En wat is wel meer heb losgelaten is eten en drinken: eerst dronk ik bijv. niet in de weken tussen eisprong en menstruatie, maar dan ga je er ook al helemaal naar leven en dan wordt t wel erg overheersend. Voor t zelfde geld duurt t nog 1,5 jaar, ik had geen zin om zo lang mn leven er helemaal op in te richten. Ik hou er wel rekening mee (drink niet veel), maar geniet gewoon ontzettend van een wijntje of een biertje. Zolang ins leven nog zonder een kindje is zorg ik er iig van dat ik er nog volop van geniet! ;)
Ik geloof ergens gelezen te hebben dat er gemiddeld zes cycli voor nodig zijn om één keer zwanger te worden.
Hallo Doortje,



"Laat het los" is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan.

Mijn vriend en ik hebben nu 9 rondes gehad waarvan we er 5 kans hebben gehad. In principe gaan we dus "nog maar" voor ronde 6.

Ons lukt het overigens wel goed om onze gedachten een beetje te sturen. Als ik weer ongesteld ben geworden balen we 1 dag en dan gaan we vol goede moed weer verder. Probeer er ook pas weer rond de eisprong mee bezig te zijn. Die twee "wachtweken" kun je er moeilijk niet mee bezig zijn Maar ik let bijvoorbeeld niet heel erg op met alcohol, maar ik drink ook nauwelijks. Roken doe ik niet dus dat scheelt.

Natuurlijk denken wij ook weleens van "stel dat er iets mis is bij (één van) ons". Maar we proberen ons hier niet te druk om te maken totdat we in ieder geval een jaar of langer bezig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.. Het is fijn om te lezen dat het herkenbaar is voor anderen.. Soms heb je momenten dat je denkt dat alle andere mensen er allemaal zo makkelijk in stonden en dat jij weer de persoon bent die het zo moeilijk maakt, haha..



Ik moet eerlijk zeggen dat ik momenteel ook geen rekening houd met eten en drinken.. Ik drink lekker een borreltje, eet waar ik zin in heb.. Wel ben ik in januari meteen gestopt met roken en begonnen met foliumzuur slikken..



@ Madredefamilia: bedankt voor het artikel!!! Jullie zijn nu drie jaar bezig met zwanger worden?
Alle reacties Link kopieren
@ gedanst.. Ik kreeg ook geen schuldgevoel van je hoor Het klopt ook zeker dat stress niet goed is voor het zwanger worden.. Ik baal ook dat het me zo erg bezighoudt.. Het stomme is ook: je hebt besloten dat je graag samen een kindje wilt, en dan verwacht je op een of andere gekke manier dat het dan ook snel lukt..
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf ben in 8 maanden zwanger geraakt, en ik weet precies hoe je je voelt! Ik dacht ook elke keer pff weer niet. En je houd jezelf voor dat het echt niet lang is maar toch baal je elke keer weer!

Maar bij mij is het ook gelukt, dus nog geen rede tot zorgen!!
Alle reacties Link kopieren
quote:gedanst schreef op 06 juli 2014 @ 14:39: Te veel stress verhoogt de kans om zwanger te worden natuurlijk niet.



Het verlaagt de kans ook niet, onzin die nog steeds de rondte gaat.



Want als je stress hebt, heb je geen eisprong meer? Of als een man stress heeft, maakt hij geen zaadcellen meer aan? Onzin dus!



Het is voor jezelf wel fijn als je er ontspannen mee om kan gaan, dan lijkt het wachten ook niet zo lang te duren.
Super herkenbaar, precies in hetzelfde schuitje hier.

Wat helpt;

- realisme: de kans dat het raak is is iedere keer minder dan 20%

- afleiding: iedere maand dat het langer duurt is er geld, tijd en energie over om leuke dingen te doen (vraag me soms af waarom we er überhaupt aan beginnen)

- afreageren: bij voorkeur hier op het forum en niet op vriendlief (dan dalen de kansen weer zo hard.



Maar toch is het allemaal op een of andere manier niet genoeg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven